جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۲۶:۳۰
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

مانع‌تراشی آمریکا در دسترسی ایرانیان به دارو و خدمات درمانی رفتاری مجرمانه است

سید مهدی حجتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی فرهنگ سار در خصوص تحریم‌های مالی اخیر دولت آمریکا علیه ایران افزود: نقض حقوق بنیادین انسان‌ها با هیچ دستاویزی قابل توجیه نیست و دولت آمریکا قطعاً در قابل تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه‌ای که نتیجه آن نقض حقوقی مانند حق حیات، حق بر سلامت […]



سید مهدی حجتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی فرهنگ سار در خصوص تحریم‌های مالی اخیر دولت آمریکا علیه ایران افزود: نقض حقوق بنیادین انسان‌ها با هیچ دستاویزی قابل توجیه نیست و دولت آمریکا قطعاً در قابل تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه‌ای که نتیجه آن نقض حقوقی مانند حق حیات، حق بر سلامت و بهداشت شهروندان ایرانی است، مسئولیت دارد و این امر مصداق بارز و نقض فاحش حقوق بشر است.

وی ادامه داد: یکی از پیامدهای مسدود کردن دسترسی ایران به خدمات بانکی بین‌المللی و مبادلات مالی خارجی، تحریم غیر مستقیم دسترسی شهروندان ایرانی به خدمات درمانی و دارو است که در عمل مانع از واردات تجهیزات پزشکی و درمانی به کشور می شود و جامعه بین‌المللی باید در این زمینه و در قبال چنین تحریم‌هایی واکنش نشان داده و مانع از اجرای این تحریم‌ها شود.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: حقوق بشر نباید صرفاً در اسناد بین‌المللی، شعارها و بیانیه ها نمود پیدا کند و نمادین باشد بلکه حقوق بشر باید نمود عینی و واقعی داشته باشد و در عمل توسط دولت‌ها در تعاملات داخلی و بین‌المللی مورد احترام قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه اصولاً تحریم‌ها باید برای حفظ صلح جهانی و به عنوان ابزاری در این راستا توسط سازمان ملل متحد و در چارچوب ماده ۳۹ منشور ملل متحد اعمال شود، افزود: تحریم‌های یکجانبه آمریکا نه تنها با مقررات بین المللی در تعارض است بلکه این تحریم‌ها به وسیله‌ای برای نقض حقوق بشرِ شهروندان ایرانی تبدیل شده و با فلسفه اعمال تحریم برای وصول به اهداف صلح‌طلبانه مغایرت دارد.

حجتی اظهار داشت: تعبیر تروریسم پزشکی و دارویی برای تحریم هایی که نتیجه آن انسداد ورود دارود و تجهیزات درمانی و پزشکی به ایران است، تعبیر مناسبی است و در کنار تروریسم اقتصادی که زیرساخت‌ها و ساختارهای  اقتصادی و مالی کشور را هدف قرار داده است؛ این نوع تروریسم عملاً سلامت و بهداشت شهروندان کشور موضوع تحریم را هدف قرار می دهد؛ هرچند ممکن است در ظاهر ادعا شود که چنین تحریمی توسط دولت تحریم کننده صورت نگرفته ولی نتیجه عملی آن، عدم دسترسی شهروندان به خدمات درمانی و دارویی است که سلامت و حیات ایشان را به شدت در مخاطره قرار می دهد.

به گزارش فرهنگ سار، ۲۱ شهریور ماه رییس جمهوری در گفت و گو با رییس کل بانک مرکزی ضمن دریافت گزارش مربوط به آخرین اقدامات انجام شده در زمینه تامین مواد اولیه داروی مورد نیاز کشور، بر اختصاص ارز مورد نیاز در این زمینه تاکید کرد.

روحانی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع ویروس کرونا، گفت: در شرایطی که دشمنان با اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی حتی داروی مورد نیاز مردم را تحریم کرده اند، تامین نیازهای دارویی کشور از اولویت بالایی برخوردار است.

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز گزارشی از روند تأمین ارز مو اداولیه مورد نیاز کارخانجات دارویی ارائه کرد و افزود: طی چند روز گذشته بیش از ۴۲۰ میلیون دلار  صرفا برای خرید دارو و مواد اولیه دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین ارز شده است.

به گفته رئیس بانک مرکزی از ابتدای سال جاری بیش از ۹۰۰ میلیون دلار  ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو وتجهیزات پزشکی تأمین شده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز سوم مهر ماه در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) گفت: باید به طور مشترک با تأثیر مخرب اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر کوشش‌های مربوط به مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مقابله کنیم؛ چنین اقداماتی چیزی جز تروریسم اقتصادی و پزشکی نیستند.

ظریف افزود: ما به عنوان اعضای سیکا باید با تقویت همکاری‌های خود در چارچوب سازمان – در هماهنگی با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی – در جهت تضمین دسترسی کامل، آزادانه و منصفانه به خدمات بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم خود از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

علی باقری کنی معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، نهم مهر ماه در بازدید از مرکز «ای بی»، دولت‌های غربی که مانع تامین داروی کودکان معصوم می‌شود، حرمله‌های زمانه خواند و افزود: دولت‌های اروپایی مدعی حقوق بشر حتی به مقررات و قواعد جنگی هم پایبند نیستند زیرا در زمان جنگ هم سازو کارهای درمانی مصون از تعرض است.

وی اظهار داشت: این دولت‌ها که نمی‌گذارند کودکان مظلوم به دارو دسترسی پیدا کنند، به جلادان، قصابان و تروریست‌ها امکانات و پناه می‌دهند و با پروگری تمام مدعی دفاع ازحقوق بشر می‌شوند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با بیان اینکه حقوق کودکان پروانه‌ای در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌شود، گفت: دستگاه قضایی وظیفه خود می‌داند که ندا و صدای مظلومانه این کودکان بی‌پناه و معصوم را در مراجع حقوقی داخلی و بین‌المللی به گونه‌ای به مسند قضاوت برساند که ایجاد بازدارندگی کند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × چهار =