یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۴:۱۷
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳

تکریم وزیر فرهنگ از شهدای مسیحی

به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سید عباس صالحی روز سه شنبه طی برقراری ارتباط زنده تصویری با خانواده شهیدان ساکو مجنونیانس و سرگون اکویانس  بالانجی از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی شهرستان ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: ارتباط میان مردم و اقلیت های […]



به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سید عباس صالحی روز سه شنبه طی برقراری ارتباط زنده تصویری با خانواده شهیدان ساکو مجنونیانس و سرگون اکویانس  بالانجی از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی شهرستان ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: ارتباط میان مردم و اقلیت های دینی در شاخه‌های مختلف ارتباطی محسوس و ملموس بوده و این مهم از آن جهت است که ریشه ما در یک خاک است و همه ایرانی هستیم.

وی افزود: خدماتی که پیروان دیگر ادیان در قرن های متوالی به این آب و خاک داشته و دارند ناشی از مساله مذکور است، به هر روی بخشی از میراث فرهنگی و تمدنی ما ایرانیان به نحوی از آنها به یادگار مانده است که به آن افتخار کرده و می بالیم.

صالحی ادامه داد: بخش دیگری از این ارتباط ملموس در همزبانی است، ما با یک زبان سخن می گوییم و همه می‌دانند و می‌دانیم که همزبانی افق وسیعی از هم‌اندیشگی است، زبان مشترک منجر به ساخت افق و تفکر مشترک می شود،  بنابراین اینکه اکنون با یکدیگر به زبان فارسی صحبت می کنیم و سخن یکدیگر را متوجه می‌شویم به این معناست که در یک اقلیم مشترک تنفس می کنیم.

 وی با اشاره به وجود تعامل و همدلی میان جامعه مسلمان و جامعه مسیحی ایرانی گفت: در مقاطع سخت و دشوار مختلف این دو همواره در کنار یکدیگر قرار داشتند، در دوره‌های تاریخ ایران و در طول ۱۵۰ سال اخیر در جنبش مشروطیت و در مقاطعی چون انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس که حضوری پررنگ و همدلانه وجود داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آمار جمعیتی از حضور شهدای مسیحی، ارمنی و آشوری به تناسب با کل جمعیت پیروان ادیان توحیدی، در دوران دفاع مقدس قابل توجه است به گونه ای که رزمندگان پیرو این ادیان درطول هشت سال جنگ تحمیلی و به ویژه جامعه مسیحیان دوش به دوش برادران مسلمان خود جنگیدند و کارنامه طلایی از خود بر جای گذاشتند.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ دفاع مقدس و حضور شهدای پیرو ادیان توحیدی در آن ایام نگاهی بیندازیم متوجه شباهت‌های مشترک با فضای رزمندگان و شهدای مسلمان می شویم، وقتی تاریخ زندگی این شهیدان را مطالعه می کنیم متوجه همان لطافت های روحی و ویژگی های خاص در زندگی شان می شویم.

صالحی تصریح کرد: زمانی که خاطرات شهدای ارمنی و آشوری را مرور می‌کنیم متوجه نکات متعددی می شویم از جمله شباهت هایی که آنها به ویژگی‌های شهدای مسلمان دارند، افرادی که گاهی حتی تا قبل از رسیدن به سن سربازی داوطلبانه به جبهه های جنگ رفتند چراکه دفاع از این مرز و بوم را وظیفه خود می دانستند.

وی ضمن بیان خاطراتی از شهدای مسیحی و آشوری گفت: توجه به حقوق انسانی و ادای دِین از مواردی است که در این جامعه می دیدیم و می بینیم، می توان ساعت‌ها نشست و از روحیات بلند این شهیدان سخن گفت، روحیاتی که تابع تربیت بلند خانواده آن دلاوران بود.

تکریم از ۱۴ هزار خانواده شهید

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برگزاری ۱۴ جلسه پیاپی از طرح ملی سه شنبه های تکریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سه ماه اخیر نیز هر ماه یک جلسه در خدمت وزیر بودیم که این حضور نشان از اعتقاد وی نسبت به تکریم خانواده شهدا و تکریم انسانیت و اساس خوبی ها است.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی افزود: در طول این ۱۷ هفته بیش از ۱۴ هزار و ۱۵۰ خانواده شهید و ایثارگر در سراسر کشور ذیل طرح ملی سه شنبه های تکریم، مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی ادامه داد: مسیحیان از هموطنان خوب ما هستند و در همه عرصه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و دارند و همواره همپای هموطنان مسلمان و سایر اقوام و ادیان جان‌شان را نثار حفظ آرمان های نظام کردند.

ارزانی افزود: وقتی به واژه یونانی شهید در کتاب مقدس نگاه می کردم، متوجه شدم که در زبان یونانی، شهید دقیقا به معنای شاهد، حاضر و گواه است  و این تعبیر در بسیاری از ادیان توحیدی وجود دارد که شهدا هستند و حضور دارند و گواهی می دهند.

کتاب شهدای ادیان توحیدی رونمایی می شود

وی از رونمایی کتاب مفصل شهدای ادیان توحیدی در ایران اسلامی در ۲۱ بهمن ماه و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: مسیحیان  همواره در تمامی صحنه‌ها و عرصه‌ها از جمله در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پا به پای سایر هموطنان، به صیانت از ارزش هایمان پرداختند.

 وی ادامه داد: ۴۰۰ تن از ارامنه و آشوریان پس از خدمت سربازی خود به جبهه ها رفتند و ۴۹ تن از آنها شهید شدند که از این میان ۱۱۰ جانباز و ۱۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی شده است، ضمن اینکه اولین شهید از جامعه مسیحیان در تاریخ پنجم مهر ماه ۵۹ تقدیم انقلاب اسلامی شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: در دو سه ماه اخیر به ویژه در پی توهین به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام (ص) از سوی چند کشور غربی و اروپایی شاهد بودیم که بزرگان و علمای مسیحی اظهارنظرهای سازنده‌ای در مقام اتحاد و مسلمانان و انتقاد از این توهین بی‌شرمانه داشتند.

داریاوش عزیزیان کشیش کلیسای شرق آشور با اشاره به حضور مسیحیان در راهپیمایی های انقلاب گفت: مسیحیان در دفاع مقدس نیز شهدای زیادی تقدیم کرده اند. آمار شهدای مسیحی همان طور که در این نشست از سوی برخی از سخنرانان مطرح شد به نسبت جمعیتی بسیار خوب است البته منتی نیست و دفاع از کشور وظیفه دو قوم آشوری و ارامنه و مسیحیان کشورمان است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده + 4 =