علیرضا پورجعفری – روزنامهنگار و کارشناس رسانه: مدیریت تصویر در رسانه به فرآیند ایجاد و حفظ تصویری مطلوب از یک فرد یا سازمان در ذهن مخاطبان گفته می شود. این فرآیند شامل مراحلی است که در این یادداشت به آن میپردازیم: مراحل مدیریت تصویر در رسانهها اندیشمندان ارتباطی بر این باورند که مدیریت تصویر در […]
علیرضا پورجعفری – روزنامهنگار و کارشناس رسانه: مدیریت تصویر در رسانه به فرآیند ایجاد و حفظ تصویری مطلوب از یک فرد یا سازمان در ذهن مخاطبان گفته می شود. این فرآیند شامل مراحلی است که در این یادداشت به آن میپردازیم:
مراحل مدیریت تصویر در رسانهها
اندیشمندان ارتباطی بر این باورند که مدیریت تصویر در رسانهها شامل مراحلی از جمله، برنامهریزی، اجرای و ارزیابی استراتژیهای ارتباطی است؛ در نهایت هدف مدیریت تصویر در رسانهها اثرگذاری بر نحوه درک مخاطبان از فرد یا سازمانها است
جریان بازگشتی مخاطب در عصر جدید رسانهها
این مهم در عصر فعلی که عصر رسانههای دیجیتال و ارتباطات مبتنی بر فضای مجازی است، به طور ویژهتر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد؛ در این عصر، تصویر یک فرد یا سازمان میتواند به سرعت و به راحتی توسط مخاطبان شکل بگیرد، در صورتی که تا پیش از این و در دوران رسانههای سنتی ماجرا برعکس بود و این رسانهها بودند که تصاویر را در افکار عمومی مخاطبان مدیریت میکردند
هدف نهایی از مدیریت تصویر چیست؟
مدیریت تصویر میتواند به افراد و سازمانها کمک کند تا تصویری مثبت و حرفهای از خود در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. به همین علت هم از ابزارهایی مانند ارتباطات عمومی، تبلیغات،روابط با مشتری و مدیریت رسانههای اجتماعی استفاده کرده و بهره میبرد
چند مولفه مهم
مواردی مانند تمرکز بر نقاط قوت، پیادهسازی یک استراتژی منسجم، ارتباط مداوم و در نهایت پاسخگویی از مولفههای مدیریت تصویر در رسانهها به شمار میرود؛ به تعبیری رسانهها با اتخاذ این استراتژیها تصویر مطلوب خود را به مخاطبان ارائه میکنند
استراتژی رسیدن به تصویر مطلوب در این روزها چیست؟
آنچه امروز درخصوص بازنمایی رسانهای و مدیریت تصویر درگیریهای اراضی اشغالی در رسانهها میگذرد در چارچوب ارائه تصویری غیر ظالم از رژیم اسرائیل و تصویری ت.ر.و.ر.ی.س.ت.ی از گروههای مقاومت است؛ ابزار رسیدن به این هدف نیز اول بمباران اطلاعاتی و دوم انتشار اخبار جعلی است که در ماجرای بمباران بیمارستان خود را کامل نشان داد
هشدار به آقای X
این مساله تا آنجایی پیش رفت که مسئولان اتحادیه اروپا چندی پیش بعد از شدت گرفتن درگیریها در اراضی اشغالی، به ایلان ماسک، مالک شبکه X هشدار دادند تا نسبت به حسابهایی که اقدام به انتشار اطلاعات نادرست میکنند، حساس باشد
جمعبندی
مدیریت تصویر در رسانهها فرآیندس پیچیده و چالش برانگیز است. با این حال، با برنامهریزی و اجرای استراتژی های مناسب، افراد، سازمانها، رسانهها و گروههای سیاسی میتوانند تصویری مطلوب از خود در ذهن مخاطبان ایجاد کنند