جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۲:۳۹
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

عبور از خیز جدید قاتل سریالی با فاصله‌گذاری و ماسک

به گزارش روز شنبه خبرنگار سلامت فرهنگ سار، ویروس کرونا همان قاتل سریالی که جان بیش از ۵۸ هزار نفر را در ایران گرفته و نفس به نفس منتقل می‌شود. ویروسی که رحم و مروت ندارد و ورزشکار و خبرنگار و بازاری و کارگر و کارمند نمی‌شناسد. همین هفته‌های اخیر دو فوتبالیست پیشکسوت پرسپولیس و تیم […]



به گزارش روز شنبه خبرنگار سلامت فرهنگ سار، ویروس کرونا همان قاتل سریالی که جان بیش از ۵۸ هزار نفر را در ایران گرفته و نفس به نفس منتقل می‌شود. ویروسی که رحم و مروت ندارد و ورزشکار و خبرنگار و بازاری و کارگر و کارمند نمی‌شناسد. همین هفته‌های اخیر دو فوتبالیست پیشکسوت پرسپولیس و تیم ملی را از دست دادیم که در قلب همه مردم ایران جا داشته و دارند. هر روز حداقل جان چند نفر در این سرزمین در گیر و دار ماندن و نماندن روی خاک و زیر آن می‌شود.

ویروسی که همین بیخ گوش همه حاضر و آماده است تا دست و پایش را سفت و محکم به سلول‌ها بچسباند و ریه‌ها را پر کند و هرچه ساختیم و هرچه زندگی کردیم را بر باد بدهد و فقط خاطره بماند. خاطره‌ای که به امروز و فردا بند است و خیلی زود از یاد آدم‌ها می‌رود.

کرونا حالا دارد نرم نرم به خیز چهارم خود در ایران می‌رسد و آرام آرام با افزایش موارد شناسایی شده سرپایی، در هفته‌های آینده ممکن است کار را به افزایش موارد بستری و بعدتر به فوت‌های بیش از دو رقمی در روز برسد.

شهرهای زرد و نارنجی بیشتر شد

از امروز (شنبه) تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی یا پرخطر از ۱۸ به ۳۶ مورد و شهرستان‌های با وضعیت زرد یا خطر متوسط از ۱۳۰ به ۱۷۸ مورد افزایش پیدا کرده است.

نکته مهم دیگر این‌که تعداد شهرستان‌های با وضعیت آبی کرونا یا کم خطر نیز از ۳۰۰ مورد به ۲۳۴ مورد کاهش یافته است.

این یعنی موارد بستری به علت ابتلا به ویروس کرونا در برخی استان‌های کشور روند افزایشی پیدا کرده و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمعات و استفاده نکردن از ماسک، باید در انتظار خیز چهارم بیماری کووید ۱۹ در کشور باشیم.

هشدار خیز چهارم کرونا

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه گفت: متاسفانه موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور روند افزایشی پیدا کرده که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمعات باید منتظر خیز سراسری چهارم در کشور باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حساس و شکننده حال حاضر بیماری، ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت و تداوم عزم ملی برای مبارزه با کووید ۱۹ هستیم. عادی انگاری و خوش بینی در شرایط حاضر بسیار خطرناک است و مطمئنا فاصله گرفتن از رعایت توصیه‌های بهداشتی و بروز رفتارهای اجتماعی خطر آفرین مقدمه شروع موج جدید بیماری در کشور خواهد شد.

فرآیندهای تحت کنترل خود را اصلاح کنیم

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری و استفاده از ماسک از اصول چندگانه‌ای محسوب می‌شود که در همه جهان برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ پذیرفته شده و تذکر داده می‌شود. این موارد باید با همکاری جامعه و مسئولان اجرایی شود. این در حالی است که رعایت بیش از ۸۳ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در آذر و دی ماه را در کشور شاهد بودیم و حالا این روند به کمتر از ۸۰ درصد رسیده است.

با این حال برداشتن دورکاری‌ها در بسیاری از اداره‌های دولتی، شلوغی ادامه دار وسایل حمل و نقل عمومی، بی توجهی بسیاری از افراد و رفتن به مهمانی‌ها و تجمعات را نمی‌توان در این روزها نادیده گرفت.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این زمینه گفت: الان وقت همیاری و دست به دست هم دادن است و هر شخصی باید بگوید که سهم من در برابر مقابله با کرونا چیست و من چه کاری باید انجام بدهم. وقتی می‌خواهیم اصلاح کنیم باید فرآیندهای تحت کنترل خود را اصلاح کنیم.

نگرانی برای دو ماه پیش رو

نکته مهم دیگر این‌که ما همچنان در فصل سرد سال هستیم. سرمای هوا منجر به حضور بیشتر افراد در مکان‌های بسته و همچنین بسته بودن پنجره‌ها و عدم وجود تهویه مناسب می‌شود. این موارد می‌تواند منجر به افزایش خطر انتقال ویروس کرونا شود. از طرفی نباید از عید نوروز و خریدهای عید و عروسی‌ها هم در این بازه زمانی غافل شد.

حریرچی در این زمینه اظهار کرد: تاکنون ۴ هزار جهش جدید ویروس کرونا در جهان شناسایی شده و نگرانی این است که جهش این ویروس به مرحله‌ای برسد که در برابر واکسن‌ها مقاومت کنند. درست است که در سه هفته اخیر ۳۰ درصد موارد در کل دنیا کاهش یافته، اما همه از دو ماه آینده می‌ترسیم. در دو ماه آینده خرید و فروش مردم، ماه‌های رجب و شعبان و عروسی‌ها و عید نوروز و سفرها را در پیش داریم.

اولین محموله واکسن رسید

هرچند روز ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ بالاخره اولین محموله واکسن کرونا از روسیه به کشور رسید، اما این هنوز به معنی آغاز واکسیناسیون نیست. واکسیناسیون کرونا در کشور بر اساس اولویت‌های اعلام شده در سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ انجام می‌شود و در ابتدا کادر بهداشت و درمان باید در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

از طرفی محموله‌های بعدی واکسن کرونا از روسیه و سایر کشورها و همچنین سبد کوواکس هم در راه هستند و باید در انتظار محموله‌های بعدی باشیم تا هرچه سریع‌تر زنجیره انتقال ویروس شکسته شود.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این زمینه به خبرنگار سلامت فرهنگ سار گفته بود: آغاز واکسیناسیون منوط به تایید و اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: واردات واکسن کرونا از سایر منابع نیز در حال انجام است و همان طور که وزیر بهداشت نیز اعلام کرد، واکسن‌های دیگر از جمله ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس نیز در ماه فوریه وارد کشور خواهد شد. هنوز توزیع واکسن‌های کرونا از سبد کوواکس به هیچ کشوری آغاز نشده است.

به هر حال ویروس کرونا در قامت یک قاتل سریالی همچنان مشغول به کار است. یک سال اخیر به همه ثابت کرده که هر زمان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری در حد بالا بوده، موارد ابتلا و بستری و فوت به علت کووید ۱۹ پایین بوده و هر زمان بر خلاف این موضوع انجام شده، کرونا جان گرفته است. بنابراین حتی بعد از آغاز واکسیناسیون نیز باید رعایت موارد بهداشتی را ادامه بدهیم تا جان‌های عزیز کمتری را از دست بدهیم.

از: امیر پروسنان

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفده − 14 =