جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۱:۴۸
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳

داستان جانبازی که خانه اش را به موزه دفاع مقدس تبدیل کرد

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار، غلامعباس جعفری جانباز شیمیایی ۷۰ درصد از شهرستان دزفول با جمع آوری بخشی از ادوات باقی مانده دوران دفاع مقدس که خطری ندارد و همچنین ماکت برخی تجهیزات، بخش‌هایی از آثار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در محل سکونت خود در معرض عموم قرار داده […]



به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار، غلامعباس جعفری جانباز شیمیایی ۷۰ درصد از شهرستان دزفول با جمع آوری بخشی از ادوات باقی مانده دوران دفاع مقدس که خطری ندارد و همچنین ماکت برخی تجهیزات، بخش‌هایی از آثار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در محل سکونت خود در معرض عموم قرار داده است.

این جانباز شیمیایی که خود نویسنده چند کتاب در حوزه دفاع مقدس است با برپایی این موزه و نمایشگاه دائمی در زیرزمین خانه اش، یاد و خاطرات جنگ تحمیلی را نگه داشته است.

این جانباز در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در عملیات مختلف از جمله عملیات بدر،  والفجر۸ ، کربلای ۵ و الفجر ۱۰ حضور داشت و  در این عملیات ها مجروح شده و در معرض موج شیمیایی قرار گرفته است. اکنون به علت شیمیایی شدن، زیر نظر پزشک است و هرماه برای درمان به تهران عزیمت می کند.

جعفری معتقد است که هر چند جنگ تمام شده اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: ” امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست” یا ” نتیجه زنده نگهداشتن یاد شهدا، رویش جوانان مدافع حرم است “، تصمیم گرفته یاد و خاطره شهدا و جانبازان دفاع مقدس را در این موزه خانگی زنده نگه دارد.

وی می گوید: روزی که خواستم این موزه را ایجاد کنم، فقط یک چفیه، کلاهخود جنگی، مین و خمپاره خنثی شده داشتم اما با همکاری برخی نهادها و همچنین رزمندگان اسلام، این موزه اکنون نشانه بسیاری از عملیات ها و وقایع دوران دفاع مقدس است.

جعفری که ۹ بار در عملیات مناطق جنگی در غرب و جنوب کشور حضور داشته و به درجه جانبازی رسیده است، ادامه می دهد: هدف از برپایی موزه و نمایشگاه جنگ، یادآوری رشادت های رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین آگاهی بیشتر نسل جوان امروز که آن دوران را ندیده اند، است.

این جانباز شیمیایی می گوید: ابتدا به صورت خودجوش با اندک وسایلی که داشتم؛ از جمله برخی تجهیزات مورد استفاده در جنگ، عکس نوشته ها و تعدادی تصاویر از روزهای نخست جنگ تحمیلی، زیرزمین خانه‌ام را به موزه سرباز کوچک تبدیل کردم اما با اعلام فراخوانی به دوستان و آشنایان، بتدریج این نمایشگاه دائمی را ایجاد کرده ایم که بازدید از آن برای عموم آزاد است.

جعفری ادامه می دهد: با بضاعتی که در این موزه دارم، تلاش می کنم تا برخی از عملیات های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را با توضیحات آن به کسانی که از موزه بازدید می کنند، به ویژه نسل جوان به خوبی بیان کنم تا نسل‌ جوان ما بدانند که ایران هرگز آغازگر جنگ نبوده است؛ ما با کسی سر جنگ نداشتیم اما دشمن خاک کشورمان را با همراهی اربابانش مورد تجاوز قرار داد.

به گفته جعفری، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی فقط با کمک خدا و پشتیبانی ملت جنگ تحمیلی را به پایان رساندند.

وی ادامه می دهد: هر چند که توضیحات کاملی در موزه برای هر یک از بخش ها نوشته است، اما در زمانی که مراجعه کنندگانی به موزه بیایند، خودم به عنوان راهنما پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان خواهم بود. این موزه تاکنون علاقه‌مندان زیادی به ویژه دانش آموزان، دانشجویان، بسیجیان، نیروهای سپاه و همچنین خانواده های معظم شهدا را به سوی خود جلب کرده و به مناسبت های مختلف از جمله هفته دفاع مقدس، هفته بسیج و دهه فجر انقلاب اسلامی بازدیدکنندگان زیادی دارد.

جعفری می گوید: چنانچه مسئولان تمایل داشته باشند، آمادگی دارم برای ایجاد یک موزه بزرگ از آثار دفاع مقدس در هر نقطه از کشور اقدام کنم و در اختیار نسل آینده قرار دهم. از طریق موزه “سرباز کوچک” در حال حاضر در راستای اهدای کمک های مومنانه به نیازمندان، با همراهی برادران بسیج و روحانیت به ۱۴ خانواده نیازمند کمک رسانی شده است.

لامعباس جعفری جانباز شیمیایی ۷۰ درصد تاکنون چندین کتاب درباره دفاع مقدس نوشته است که از جمله آنها می توان به کتاب های “سرباز پیاده”، “مهندسی رزمی در دفاع مقدس”، “ابابیل” و”سنگر سازان بی سنگر” و “روایت ۶۰ عملیات دفاع مقدس” اشاره کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − نه =