جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷:۵۰
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

معرفی ۳۷ شهید دانش‌آموز در «جاودانه‌ها»

به گزارش حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار،‌ «جاودانه‌ها» عنوان کتابی است که به شهیدان دانش‌آموز می‌پردازد. این کتاب که حاصل برپایی کنگره ملی تجلیل از شهدای نوجوان است، شهیدان دانش‌آموزی را معرفی کرده است که خانواده‌های آنان در این کنگره تجلیل شدند.  ۳۷ شهید نوجوان دانش‌آموز از سراسر کشور به همراه تصویری از آن‌ها در […]



به گزارش حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار،‌ «جاودانه‌ها» عنوان کتابی است که به شهیدان دانش‌آموز می‌پردازد. این کتاب که حاصل برپایی کنگره ملی تجلیل از شهدای نوجوان است، شهیدان دانش‌آموزی را معرفی کرده است که خانواده‌های آنان در این کنگره تجلیل شدند. 

۳۷ شهید نوجوان دانش‌آموز از سراسر کشور به همراه تصویری از آن‌ها در کتاب جاودانه‌ها معرفی شده‌اند. در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم مسعود زریبافان، می‌خوانیم: «ایثارگران ارجمند انقلاب و دفاع مقدس، شهدای بزرگوار، جانبازان عزیز، آزادگان سرافراز و خاندان معظمشان، نگارندگان کتاب قطور حماسه و ایمانند و ما را چه می‌شود که اکنون می‌خواهیم به نمایندگی از حدود ۲۱۰۰ شهید نوجوان ۳۷ نوجوان ۳۷ تن از این دریای خروشان و بی‌کران را در اولین کنگره بزرگداشت شهدای نوجوان با کلماتی نارسا و مراسمی چندساعته تعریف و تمجید نماییم!»

در این کتاب درباره شهید سهام خیام که نهم مهرماه ۱۳۵۹ در هویزه به شهادت رسید، می‌خوانیم: «سهام دخترکی کوچک بود که شاهد ددمنشی سربازان بعثی بود سهام دوازده ساله مانند مردان و زنان بزرگ و دلیر ایستادگی کرد و در برابر سربازان سراپا مسلح بعثی قدمی به عقب نگذاشت. فریادهای بلند و غروهای شیرزنانه‌اش روحیه بعثی‌ها را در هم می‌ریخت و قوت قلب معدود مدافعان شهر بود. او نه تنها از برابر سربازان پست عراقی فرار نکرد. بلکه به آن‌ها حمله کرد.» (صفحه ۹۱)

نشر شاهد کتاب «جاودانه‌ها» را با شمارگان یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه، قطع رقعی، ۱۸۴ صفحه منتشر کرده است. 

محمدحسین فهمیده که روز هشتم آبان ۱۳۵۹ به درجه شهادت رسید به ‌عنوان دانش‌آموزی رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی خویش و به دنبال طوفان حوادث انقلاب، وارد جنگ تحمیلی شد و با وجود کمی سن، خود را به خرمشهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان همواره زنده تاریخ، ثبت کرد.

حسین فهمیده یکی از هزاران نونهال فهمیده و دانش‌آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. از آنجا که این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت، امام خمینی(ره) این نوجوان ۱۲ ساله را رهبر قلمداد فرمودند زیرا نام و یاد او منشأ حماسه‌های سترگ شد و تحولی شگرف در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری، هموار ساخت.

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است. از این‌رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به‌عنوان «روز نوجوان و جوان و بسیج دانش‌آموزی» نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شده و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × پنج =