جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵:۵۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

حلقه مادرانی نگران، گرد معلم شکوفه‌ها

همه ساله در حالت معمول و عادی  این جشن با آئین خاصی برگزار می شد  تا دانش آموزان پایه اول همانند شکوفه هایی که قرار است با تجربه دورانی جدید از زندگی ، بخشی از زمان آنها از نهاد خانواده جدا و به نهاد آموزش و پرورش سپرده شوند و به شکوفایی استعدادهای نهفته آنها […]



همه ساله در حالت معمول و عادی  این جشن با آئین خاصی برگزار می شد  تا دانش آموزان پایه اول همانند شکوفه هایی که قرار است با تجربه دورانی جدید از زندگی ، بخشی از زمان آنها از نهاد خانواده جدا و به نهاد آموزش و پرورش سپرده شوند و به شکوفایی استعدادهای نهفته آنها شود اما قطعا در شرایطی که سلامت و جان آنها تهدید شود ، هیچ استعدادی هم شکوفا نخواهد شد.

جشن شکوفه ها در شهرستان بروجرد نیز با آئین خاصی برگزار شد در یکی از این مدارس که دانش آموزان پایه اول برای شرکت در این جشن حاضر شده بودند ؛ مشاهدات قابل تاملی وجود داشت که از بارزترین آنها نگرانی ، دلشوره و سردرگمی مادران و خانواده هایی بود که فرزند خود را راهی مدرسه کرده بودند اما در عین حال با دیدن ازدحام و رعایت نکردن فاصله های اجتماعی به صرف زدن یک ماسم نیم بند! در تعلل بودند که آیا سلامت فرزند خود را در معرض تهدید این وضعیت قرار دهند یا اگر خیر چه باید کرد؟!

مادارن ، معلمان و مسوولان مدرسه را در حلقه ای تنگ ، احاطه کرده بودند که آیا قرار است برگزاری کلاس ها با همین شیوه ای که امروز شاهدش هستند تداوم یابد؛ شیوه ای که ازدحام و نفس در نفس شدن افراد ، بجای رعایت فاصله اجتماعی حرف اول را می زد.

یکی از مادران که دانش آموز پایه اول خود را برای شرکت در جشن شکوفه های آورده است خطاب به معلمان و مسوولان مدرسه می گوید: بچه های ما اگر بیسواد باقی بمانند از ماندن در چنین وضعیتی که کلاس ها در بهترین حالت به ما گفته اند ۱۵ نفره هستند ، بهتر است.

این مادر افزود: خود را به حضور فرزندم در مدرسه راضی کردم چون در گروه مجازی به ما وعده ای که داده بودند رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی به بهترین شیوه بود ولی امروز به حداقل های این مساله اکتفا کرده اند.

مادر دیگری گفت: شرایط نگران کننده ای است ما امیدوار بودیم در وضعیتی که دانش آموزان پایه اول از توان و یا درک رعایت نکات ظریف بهداشتی برای پیشگیری از کرونا برخوردار نیستند ، فضایی مناسب تر برای حضور فیزیکی آنها در مدارس فراهم شود که مشاهداتی که تا کنون داشته ایم بیانگر رعایت اصول بهداشتی نیست.

مادر یکی از دانش آموزان پایه اول در حالیکه همراه با دیگر مادارن اطراف معلم پایه اول منتظر تمام شدن صحبت های دیگر مادارن است می گوید: فرزندم را کلا می خواهم ثبت نامش را کنسل کنم و امسال راهی مدرسه نمی کنم ، یک سال جا مانده را جهشی جبران می کنیم.

مادر دیگری که در مرحله گرفتن عکس یادگاری معلم با دانش آموز به مراسم جشن شکوفه ها رسیده است می گوید: در چنین شرایطی چه لزومی به انجام کارهای اضافه ای است که صرفا با طولانی شدن زمان حضور در یک فضا امکان انتقال ویروس را بیشتر می کند.

این مادر بعد از راهی شدن فرزندش به کلاس برخلاف خواسته مسوولان مدرسه ، بلافاصله کتاب های فرزندش را از روی میز برمی دارد و دستش را می گیرد از مدرسه خارج می شود.

معلم این مدرسه مورد نظر در شهرستان بروجرد برای آرامش خاطر مادران گفت: کلاس های حضوری بصورت یک روز در میان و کاملا اختیاری برگزار می شود و شما می توانید در صورت تمایل فرزندان خود را برای شرکت در کلاس ها ، راهی مدرسه کنید و در صورت عدم تمایل از کلاس های مجازی استفاده کنند.

این معلم پایه اول افزود: البته می دانیم شرایط شرایط مناسبی نیست ، امکان برگزاری کلاس به صورت کمتر از ۱۵ نفر را نداریم و استفاده از کلاس های مجازی را توصیه می کنیم!

دانش آموزان بعد از برپایی جشنی با آئین هایی همچون سخنرانی ، دود و اسپند ، شعر خوانی، دکلمه و خوش آمدی گویی نیمی از جمعیت ۳۰ و چند نفره یک کلاس پایه اول، دانش اموزان به مرحله گرفتن عکس با معلم و رد شدن از زیر قرآن می رسند تا در مرحله بعد برای اولین بار نشستن پشت میزهای تحریر مدرسه را تجربه کنند.

تجربه ای که امسال برای کلاس اولی ها، متفاوت با تمام کلاس اولی هایی ماقبل آنها بوده است! کودکانی که پوشدن لباس فرم را تجربه می کنند و پیداست هنوز به این فرم ها و بخصوص مقنعه های آن عادت نکرده اند و با تمام شدن مراسم اولین کارشان برداشتن آن مقنعه ها بود.

نکته قابل توجه دیگر در جشن شکوفه های امسال ، ناهماهنگی در رنگ و مدل لباس های فرم دانش آموزان پایه اول بود به اینصورت که می شد رنگ ها و مدل های متفاوتی را دید که البته در جای خود می تواند زیبا باشد و بقول یکی از همین دانش آموزان پایه اول ، رنگین کمان با تنوع رنگش زیباست!

یکی از مادران شرکت کننده در جشن شکوفه ها گفت: هنوز مقنعه لباس فرم دخترم آماده نشده است نیاز به خیاطی دارد که فرصت انجامش را نداشتم اما یکی از علت های آماده نبودن لباس بچه ها این بود که واقعا نمی دانستیم چه باید کنیم و بعبارتی در سردرگمی بودیم که آیا بچه هایمان را راهی مدرسه کنیم یاخیر؟!

نکته قابل توجه دیگر در برپایی جشن شکوفه ها، ماسک های دانش آموزان پایه اول بود؛ برخی که به هنگام گرفتن عکس به آنها گفته می شد ماسک را پایین بیاورند آنچنان با ترس و تردید این کار را می کردند که عکاس در چند مرحله به آنها می گفت کمی بیشتر!

در عین حال بودند کودکانی که ماسک ها را زیر چانه داشتند و گویی برایشان تحمل این وزن به همراه تجربه پوشدن لباس هایی خاص سخت شده بود و کودکانه و بیخیال در محوطه مدرسه بدو بدو می کردند.

یکی از علل ازدحام  بیشتر در آئین جشن شکوفه ها که در یکی از مدارس ابتدایی شهرستان بروجرد برگزار شد، حضور اعضای خانواده بصورت فراتر از یک نفر در همراهی با دانش آموز بود بصورتیکه در مواردی کل اعضای خانواده حاضر شده بودند تا از لحظه لحظه ورود فرزندنشان فیلم و عکس تهیه کنند! در صورتیکه در چنین شرایطی باید با اعمال محدودیت هایی از سوی مدارس، مانع از حضور و ازدحام شد تا دانش آموزان با امنیت بیشتری روز اول مدرسه را تجربه کنند.

 بنا بر گفته محمد مهرافزون رئیس اداره آموزش و پرورش،  ۵۵ هزار دانش آموز بروجردی در ۴۳۰ آموزشگاه فعالیت تحصیلی خود را از ۱۵ شهریور آغاز کردند. بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه های وزارت آموزش و پرورش می باشد و جای نگرانی نیست.

وی افزود: سه وضعیت سفید، زرد و قرمز در بازگشایی مدارس تعریف شده است که باید رعایت شود و به محض تغییر در وضعیت شهرستان بروجرد برای حضور دانش آموزان تصمیم گیری خواهد شد.

رییس آموزش و پرورش بروجرد با اشاره به اینکه باید دغدغه والدین برای حضور دانش آموزان برطرف شود افزود: باید از ظرفیت اولیا برای آموزش های مجازی استفاده کرد و معلمان این ارتباط مجازی را تقویت کنند.

مهر افزون با اشاره به اینکه دانش اموزان باید حتما برای حضور در مدرسه ماسک داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند بیان کرد: شبکه شاد ظرفیت خوبی برای اموزش های مجازی است که باید تقویت شود و دسترسی همه دانش اموزان امکان پذیر باشد.

بنا بر گفته رئیس اداره سلامت و بهداشت اداره کل آموزش و پرورش لرستان ؛ آموزش باید در مسیر سلامت دانش آموزان باشد و در این مسیر ، سال تحصیلی جدید در ۲ جبهه مبارزه با کرونا و جبهه مبارزه با جهل پیش می رود. باید باور و ذهنیت دانش آموزان را تغییر داد و دانش اموزان باید رعایت بهداشت را برای سلامتی خودشان یاد بگیرند.

سال تحصیلی جدید در لرستان با  ۳۴ هزار دانش آموز پایه اولی از ۱۵ شهریور آغاز شده است . هم اکنون استان لرستان از نظر شیوع کرونا در وضعیت هشدار و شهرستان بروجرد در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × پنج =