جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۱۴:۴۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶

خطه خورشید مقصد نخستین سفر استانی رییس جمهور در سال جدید

آیت الله سیدابراهیم رییسی که توجه به استانها، تمرکززدایی و حضور مستقیم در میان مردم را به دیدگاه غالب دولت سیزدهم تبدیل کرده است، اکنون پس از ۲۰۰ روز فعالیت دولت مردمی، خراسان رضوی را به عنوان مقصد هجدهمین سفر خود برگزیده است. نوید این سفر را یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در ۱۲ اسفند […]



آیت الله سیدابراهیم رییسی که توجه به استانها، تمرکززدایی و حضور مستقیم در میان مردم را به دیدگاه غالب دولت سیزدهم تبدیل کرده است، اکنون پس از ۲۰۰ روز فعالیت دولت مردمی، خراسان رضوی را به عنوان مقصد هجدهمین سفر خود برگزیده است.

نوید این سفر را یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ به مردم استان داده بود و به نوعی می‌توان گفت مردم خراسان رضوی از آن تاریخ این سفر را انتظار می کشند.

سفر رییس جمهور، فرصتی برای تعیین تکلیف طرح‌های استان

استاندار خراسان رضوی دیشب در جمع کارکنان استانداری با اشاره به قطعیت سفر رییس جمهور به استان گفت: این سفر برای استان خراسان رضوی فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کند تا تمام طرح‌ها و موضوعات مرتبط با این استان تعیین تکلیف شود.

یعقوب‌علی نظری افزود: مصوبات این سفر که با هدف ایجاد فرصت برای تحقق برنامه‌های دولت در استان مورد بررسی قرار می گیرد در طول سه سال آینده محقق می‌شود، بر همین اساس تلاش شده برنامه‌ها و طرح هایی برای جهش این استان در نظر گرفته شود که در صورت موافقت و تصویب، موجب رونق استان در همه زمینه‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های ملی به خصوص در ارتباط با طرح هایی که نیاز به تصمیم گیری در سطح ملی دارد باید به صورت قاطع و معین هدف‌گذاری شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بودجه استان در سال ۱۴۰۱ مشخص شده است که با تحقق آن امیدواریم بتوانیم ظرفیت های مورد نیاز استان را در مسیر رشد اقتصادی تعیین شده قرار دهیم، زیرا همه زمینه ها فراهم شده است تا امسال، این اقدامات، اجرایی و عملیاتی شود.

چالش ها و ظرفیت های خراسان رضوی

استان ۶.۹ میلیون نفری خراسان رضوی به عنوان قبله گاه محبان اهل بیت(ع)، مضجع منور حضرت رضا(ع) را در آغوش کشیده و همین ویژگی این استان پهناور را به قطب فرهنگی و اقتصادی کشور تبدیل کرده است، با این جایگاه اجتماعی و تاریخی، شهر مشهد امروز به کانون و خاستگاه جریانهای سیاسی قدرتمند کشور نیز تبدیل شده است.

به واسطه همین شاخصه ها و امکانات متمرکز در کلانشهر مشهد، برخی خراسان رضوی را فاقد چالش های مرسوم استانهای پیرامونی و شاخص های توسعه نیافتگی می دانند اما نگاهی به رتبه های نه چندان مناسب اقتصادی و اجتماعی خراسان رضوی در مقایسه با سایر استانهای پرجمعیت، این استان را نیازمند توجه ویژه کارگزاران دولت کرده است.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است، این موقعیت ممتاز علاوه بر ایجاد ظرفیتهای فراوان تجاری و اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی، چالش های مرزی متعددی را از این ناحیه برای استان خراسان رضوی ایجاد نموده است.

از طرفی کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد سالانه با پذیرش ۳۰ میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی به صورت بالقوه علاوه بر دستیابی به ظرفیت عظیم تبلیغی و اجتماعی، از بازاری ۳۰ میلیون نفری بهره مند است که به گفته کارشناسان استفاده از این ظرفیتها به خوبی صورت نگرفته است، در کنار همه این فرصتها باید ۱.۳ میلیون نفر حاشیه نشین و جمعیت ۱۰ درصدی اتباع خارجی در مشهد و همچنین کم آبی و در سایه مشهد قرار گرفتن کانون های جمعیتی مانند نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه را به عنوان دیگر چالش های خراسان رضوی در گوشه ذهن قرار داد.

سفر آیت الله رییسی به مشهد و خراسان رضوی و دیدگاه جهادی دولت سیزدهم می تواند مردم استان را به آزاد شدن ظرفیت عظیم اقتصادی و اجتماعی استان امیدوار کرده و زمینه را برای رفع چالش های حاشیه نشینی، کم آبی و خدمت رسانی امام رضا(ع)پسند به زائران فراهم نماید.

آیت الله سیدابراهیم رییسی پیش از این به ۱۷ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × دو =