جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸:۱۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶

مراکز درمانی گیلان نیازمند مرهم اعتبار از سفر رییس جمهور

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، وضعیت بهداشت و درمان استان تفاوت زیادی با استان های کم‌برخوردار کشور ندارد و از بسیاری از این استان ها عقب مانده تر است و علاوه بر ناکافی بودن زیرساخت های بهداشتی و درمانی، برخی از بیمارستان های استان قدمتی ۱۰۰ ساله دارند و […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، وضعیت بهداشت و درمان استان تفاوت زیادی با استان های کم‌برخوردار کشور ندارد و از بسیاری از این استان ها عقب مانده تر است و علاوه بر ناکافی بودن زیرساخت های بهداشتی و درمانی، برخی از بیمارستان های استان قدمتی ۱۰۰ ساله دارند و ساختار آنها بسیار قدیمی است.
 
دکتر ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر لزوم پایش و ارزیابی دقیق مسئولان‌ کشوری از سطح توسعه خدمات سلامت در گیلان در مراحل تخصیص و توزیع بودجه تاکید کرد و نیاز جدی به چندین دستگاه ام ار آی را خاطرنشان شد.

وی اعتبارات تخصیص یافته به برخی از پروژه های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای امسال و سال آینده را بسیار محدود دانست و افزود: این حق مردم گیلان نیست که میزبان تمام استان های کشور در ایام تعطیل و غیر تعطیل باشند اما از حداقل شاخص های رشد بهدلشت و درمان نیز برخوردار نباشد.

نگاهی به مراکز درمانی غرب گیلان

تالش بعد از رشت، دومین شهرستان گیلان از نظر وسعت و جمعیت است و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با یک بیمارستان دولتی، یک بیمارستان خصوصی، ۲ کلینیک خصوصی، بیش از ۸۹ خانه بهداشت و حدود ۱۳ مرکز جامع سلامت، ۲۰۶ هزار و ۸۰۰ نفر را پوشش می دهد.

بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی شهید نورانی تالش با استانداردهای خوب و با ۱۵ هزار و ۹۹۵ متر مربع زیربنا در سه طبقه با بخش های مختلف جراحی و درمان در شهریور ماه ۹۹ افتتاح شده است و بیمارستان قدیم این شهرستان که بیش از ۵۰ سال قدمت داشت، از لحاظ فیزیکی و بخش های مختلف دچار مشکل بود.

در بیمارستان قدیم تالش بخش های داخلی، مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب و زیرمجموعه های ارتوپدی و آی سی یو وجود نداشت اما در بیمارستان جدید این شهرستان این بخش ها لحاظ شده است.

در ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ کلنگ احداث بخش تخصصی و جراحی قلب بیمارستان تالش با برنامه زمانبندی ساخت در ۱۲ ماه با حضور مسئولان استانی و محلی به زمین زده شد و به گفته دکتر بختیار حیدرنیا مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش، این پروژه به مساحت سه هزار متر مربع در چهار طبقه به عنوان مرکز جراحی قلب غرب گیلان شناخته خواهد شد.

با وجود این پیشرفت ها، کمبود پزشک متخصص در این شهرستان مشهود است به طوری که حسن محمدیاری نماینده مردم شهرستان های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی از کمبود پزشکان متخصص بخصوص متخصص زنان در حوزه انتخابیه اش خبر داده و تامین کادر درمان مجرب را از مطالبات مردم دانسته است.

مراکز درمانی گیلان نیازمند مرهم اعتبار از سفر رییس جمهور

شهرستان مرزی بندر آستارا در غربی ترین نقطه استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان علاوه بر ۹۱ هزار نفر جمعیت خود، همواره میزبان گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است و توسعه زیرساخت های درمانی آن می تواند موتور محرک گردشگردرمانی و ارزآوری از آن باشد.

شبکه بهداشت و درمان آستارا در حال حاضر با یک بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی، ۶ مرکز بهداشتی، یک مرکز درمانی در بخش لوندویل، ۲۵ خانه بهداشت و حدود ۵۰۰ نیروی انسانی خدمات رسانی می کند.

بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی آستارا به مساحت ۲۰ هزار و ۶۵۰ متر مربع و زیربنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، در پنج طبقه احداث شده و با بخش های تخصصی جراحی، زنان و زایمان، داخلی و کودکان و نوجوانان در فروردین ۹۶ به بهره برداری رسید.

این مرکز درمانی چهار اتاق عمل، سه اتاق زایمان، یک اتاق عمل اورژانس، مراکز جداگانه مراقبت های ویژه سی سی یو و آی سی یو، آزمایشگاه، اورژانس، درمانگاه، رادیولوژی، داروخانه و سایر امکانات را دارد.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا احداث ساختمان دیالیز و بخش سی سی یو و آنژیو در محوطه بیمارستان در دستور کار بوده و موافقت اولیه این طرح ها اخذ شده است و احداث ساختمان جدید شبکه بهداشت و درمان نیز جزو پروژه های محرومیت زدایی در این شهرستان است.

دکتر فرید بصیری مقدم افزود: درمانگاه بخش لوندویل پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و به همراه یک کلینیک در حال تکمیل، برای افتتاح در هفته سلامت و اردیبهشت سال آینده آماده می شود.

وی همچنین از تامین اعتبار شدن پروژه مرکز جامع خدمات سلامت عباس آباد آستارا خبر داد و گفت: این پروژه به زودی برای تعیین پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی به مناقصه گذاشته خواهد شد.

توفیقات بخش های بهداشت و درمان شهرستان های گیلان از برکات و خدمات نظام اسلامی است اما آهنگ رشد این بخش ها با افزایش جمعیت و حضور گردشگران میلیونی تناسب ندارد و اکنون مردم و مسئولان گیلان به سفر پربرکت رییس دولت سیزدهم و وزرای انقلابی و جهادی ایشان چشم دوخته اند تا با تخصیص اعتبارات ویژه، مرهی تسکین بخش بر آلام بهداشت و درمان این خطه بگذارند.

استان گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت و با ۱۶ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و از نخستین استان های درگیر با ویروس کرونا در کشور بود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × سه =