جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۱:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۵۶

اول اسفند ماه و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

شیوع سویه جدید اومیکرون و چندین برابر شدن آمار مراجعان به بیمارستان ها به دلیل ابتلا به کرونا و همچنین جولان این ویروس مرموز باعث شده که وضعیت کرونایی کشورمان روز به روز قرمزتر شود و خسارات جانی و مالی بیشتری به جا بماند.  براساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱ اسفندماه ۱۴۰۰ […]



شیوع سویه جدید اومیکرون و چندین برابر شدن آمار مراجعان به بیمارستان ها به دلیل ابتلا به کرونا و همچنین جولان این ویروس مرموز باعث شده که وضعیت کرونایی کشورمان روز به روز قرمزتر شود و خسارات جانی و مالی بیشتری به جا بماند. 

براساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۱۵ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

طی  ۲ سال  اپیدمی کووید ۱۹ در کشور، تلاش های بسیاری برای مهار سویه‌های مختلف کرونا و نیز واکسیناسیون علیه آن صورت گرفت اما به دلایلی همچون کم توجهی برخی هموطنان به مسوولیت اجتماعی در مقابله با این ویروس، کووید ۱۹  سرسختانه بر شمار گرفتاران و مبتلایان می افزاید.

این در حالی است که فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران  امروز درباره این نظریه که ممکن است کرونا تا چند ماه آینده دیگر سویه جدیدی نداشته باشد چون به ایمنی جمعی می‌رسیم، گفت: این نظریه در مجامع علمی جایگاهی ندارد زیرا اومیکرون اکنون جهشی جدید در دانمارک و آلمان ایجاد کرده است.

به باور علیرضا زالی، در واقع اومیکرون هم در حال تغییر و جهش است و تا زمانی که مردم دنیا در سایه یک مصون سازی فعال یعنی واکسیناسیون کامل قرار نگیرند، رسیدن به پایان کرونا خیلی دور از ذهن خواهد بود.

پیگیری های خبرنگاران فرهنگ سار درباره  وضعیت شیوع کرونا نشان می دهد که این ویروس و عمدتا سویه اومیکرون آن هم‌اکنون در استان‌ها در حل چرخش و جولان است و بسیاری از خانواده ها را گرفتار کرده است. 

سیر صعودی فوت مبتلایان به کرونا در اردبیل 

روند افزایشی فوتی‌های کرونایی در استان اردییل در روزهای اخیر تداوم داشته و مجموع جانباختگان بیماری کووید- ۱۹ در این استان تاکنون به ۲ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده است.

به گفته  دکتر علی محمدیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در شبانه روز گذشته،  ۴ بیمار کووید-۱۹ بستری در مراکز درمانی استان جان باخنه و با بستری ۵۴  بیمار کووید-۱۹ و ترخیص ۷۴ نفر از بیمارستان مجموع بستری‌های کرونا در استان به ۲۹۲ نفر کاهش یافت.

 هم‌اکنون شهرستان مشگین‌شهر، اردبیل و پارس آباد در وضعیت قرمز،  شهرستان‌های   نیر، سرعین، اصلاندوز و خلخال در وضعیت نارنجی و  گرمی، بیله‌سوار، نمین و کوثر هم در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

دکتر محمدیان‌  با هشدار نسبت به اوج‌گیری شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای آینده گفت: آمار مراجعان به مراکز درمانی نشان دهنده شدت شیوع کرونا در سطح استان است.

اول اسفند ماه و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

در همین حال، استاندار اردبیل گفت: با توجه به سیر صعودی ابتلا به سویه امیکرون در این استان و افزایش تعداد شهرستانهای با رنگ قرمز، شهوندان از برگزاری هرگونه مراسم و دروهمی جدا خودداری کنند.

سید حامد عاملی افزود: با اینکه بشدت نگران آموزش حضوری دانش‌آموزان هستیم و تمایل بر بازگشایی مدارس داریم ولی با توجه به محدودیت‌های موجود بیمارستانهای استان در بحث بستری و درمان کودکان مبتلا به کرونا، هرگونه بی‌توجهی به موارد پیشگیرانه،آسیب به کودکان را در مقابل کرونا افزایش خواهد داد.

آذربایجان غربی و بیشترین آمار فوتی‌های کرونایی از آذرماه 

از آذربایجان غربی هم خبر رسیده است که فوتی های روزانه کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۰ نفر رسید که بیشترین رقم از اول آذر تاکنون است.

به گفته علی افشانی رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، در دی و بهمن ماه امسال شاهد کاهش قابل توجه فوتی ها نسبت به پاییز و تابستان بودیم ولی با افزایش مبتلایان و به تبع آن، بستری ها، تعداد فوتی ها نیز روند افزایشی به خود گرفته است.

وی  ادامه داد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۸ نفر در استان به کرونا مبتلا و ۱۸۱ نفر شامل حدود ۳۰ درصد مبتلایان در مراکز درمانی بستری شدند.

تخت بیمارستان، مقصد بسیاری از واکسن نزده‌ها در قم

رییس سازمان نظام پزشکی قم اعلام کرد که اغلب بیماران کرونایی بستری  در بیمارستان‌های استان واکسن نزده‌اند و این امر پزشکان و مجموعه کادر بهداشت و درمان را دچار مشکل کرده است.

سید حسن عادلیا گفت: متاسفانه در استان قم، شاهد کمترین میزان واکسیناسیون هستیم و از سوی دیگر تعداد فوتی‌ها بالاست و اغلب افرادی که بستری هستند، واکسن نزده‌اند و این مطالعه نیز در دنیا صورت گرفته که اگر واکسن نزنیم دچار فرم شدید بیماری می‌شویم.

وی با تاکید مجدد بر امر واکسیناسیون، ابراز امیدواری کرد: همشهریان به این امر اهتمام جدی داشته باشند و هر سه دوز واکسن را تزریق کنند.

وضعیت کرونایی قم که از روز ۵ آذرماه به رنگ آبی درآمده بود، از چهارم بهمن‌ماه به رنگ زرد و از هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمد.

کودکان بوشهری آماج حملات کرونا 

به بیان سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ابتلای کودکان به کرونا در پیک ششم بیشتر شده به نحوی که در زمان حاضر ۲۲ درصد بستری‌های مبتلا به اُمیکرون در بیمارستان‌های این استان مربوط به کودکان است.

اول اسفند ماه و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

دکتر قاسم برجویی اضافه کرد:  سوش اومیکرون تمایل دارد قسمت فوقانی مجاری تنفسی را درگیر کند و با علائمی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش در کودکان خیلی بیشتر اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه کودکان زیر ۱۲ سال واکسینه نشدند این موج همه گیری در بین این گروه سنی اتفاق افتاد و تعداد ابتلای کودکان از نظر آماری قابل توجه است.

ابتلای ۳۸۳ هموطن دیگر به کرونا در سیستان و بلوچستان 

با ابتلای ۳۸۳ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۵۹ هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است.

این خبر را رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد و افزود: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان تاکنون به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه هم‌اینک ۲۴۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۳۲ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های  استان تحت درمان قرار دارند، از شهروندان درخواست کرد هنگام خروج از منزل با استفاده از ماسک ورعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلا و گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

وی  با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا گفت: بر خلاف تصور عمومی سویه اومیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است. هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار، کودکان و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

زنجان قرمزتر از قبل 

طبق آخرین آمار اعلام شده ۶ شهرستان  استان زنجان به لحاظ شرایط کرونایی رنگ قرمز و ۲ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

دکتر مشهود تقیلو سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر این اساس، در زمان حاضر رنگ کرونایی شهرستانهای زنجان، ابهر، ماهنشان، خرمدره، خدابنده و طارم قرمز شهرستان سلطانیه و ایجرود در وضعیت زرد هستند.

اول اسفند ماه و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

این مسوول با بیان این که روز گذشته چهار مورد فوتی کرونایی در استان ثبت شد و در مجموع شمار فوتی‌ها به رقم یک‌هزارو ۸۵۶ نفر رسید، اظهار داشت: هم اکنون ۲۷۸ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۲۵ مورد مثبت روز گذشته را شامل می‌شود و این تعداد نیز نسبت به روزهای گذشته روند افزایشی به خود گرفته است.

کرونا در هرمزگان/تداوم وضعیت قرمز کرونایی در قشم 

به گفته رییس شبکه بهداشت قشم، از نیمه بهمن‌ماه گذشته تا کنون ۳۳۸ نفر دراین جزیره به اومیکرون مبتلا شدند که ۱۳۹ مورد مثبت در هفته اخیر ثبت شده است.

دکتر یاسر مرادی  افزود: در همین مدت همچنین ۷۶ مورد بستری در بیمارستان ثبت شد که ۲۹ نفر از آنان در هفت روز گذشته بستری شدند.

رییس شبکه بهداشت قشم با اشاره به ادامه وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان افزود: همه افراد باید از مصرف کردن غذا یا مواد خوراکی در مکان‌های سربسته از جمله تالار و رستوران‌ها پرهیز کنند و  رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از شرکت در مراسم‌های شلوغ از دیگر توصیه‌های اکید شبکه بهداشت و درمان به مردم است.

کرونا در سمنان/ افزایش چهاردرصدی مبتلایان شاهرودی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: پاسخ آزمایش یکهزار و ۴۱۶ نفر طی یک هفته گذشته در شهرستان های شاهرود و میامی مثبت شد و تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی شاهرود در این هفته نسبت به هفته قبل حدود چهار درصد افزایش داشت.

حسین شیبانی  از فوت سه نفر طی هفته گذشته براثر ابتلا به اُمیکرون در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خبر داد و اظهار داشت: تصور غلط بستری کمتر مبتلایان به اُمیکرون در بین مردم رواج یافته است اما روند بستری شدگان هم اکنون رو به افزایش است و افراد آسیب‌پذیری که دارای بیماری زمینه ای هستند در معرض خطر مرگ قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه تعداد کودکان مبتلا به سویه اومیکرون در حال افزایش است، ادامه داد: هم اکنون ۶۸ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان‌های شاهرود بستری هستند که از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

سوگ فقدان سه هموطن لرستانی در پی ابتلا به کرونا 

 سه هموطن  به دلیل ابتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در لرستان جان باختند و شمار جانباختگان این استان  به ۲ هزار و ۷۱۵ نفر رسید. همچنین  طی شبانه روز گذشته ۲۴۹ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان کرونا در این استان به ۲۱۱ هزار و ۳۰ نفر رسیده است.

شهرستان های خرم‌آباد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دورود، دلفان، سلسله، کوهدشت، چگنی در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و وضعیت کرونا تنها در شهرستان رومشکان نارنجی است

روند افزایشی مراجعه بیماران سرپایی در البرز 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با هشدار نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام کرد: میزان مراجعه بیماران سرپایی کووید۱۹ در این استان روند افزایشی نشان می دهد.

دکتر«مهرداد بابایی »با بیان این که اکنون شمار شهرستان های قرمز کرونایی البرز از ۲ شهرستان به پنج شهرستان رسیده است، افزود: تا پیش از این شهرستان های نظرآباد و کرج قرمز بودند که سه شهرستان ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد به آنها اضافه شدند و  ۲ شهرستان فردیس و طالقان هم به وضعیت نارنجی تغییر حالت دادند.

اول اسفند ماه و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

وی با اشاره به  افزایش شمار بستری ها و فوتی های کووید ۱۹ در استان، اضافه کرد: تاکنون   برای بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این استان  واکسن کرونا تزریق شده است  که ۳۱ درصد جامعه هدف دز سوم را تزریق کرده اند.

واکسیناسیون ۱۰ درصد کودکان در کردستان 

دکتر امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۱۰۵ کودک ۵ تا ۱۲ سال معادل ۱۰ درصد کودکان استان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 اکنون سنندج، دیواندره، بانه و کامیاران قرمز، بیجار، قروه، مریوان، سقز و سروآباد نارنجی و دهگلان در شرایط زرد قرار گرفته است.

وی افزود: ورود به مرحله قرمز کرونایی به منزله این هشدار است که هرگونه سهل انگاری می‌تواند موجب مواجهه با یک بحران جدی و ایجاد پیامدهای ناگوار برای سلامت خود و جامعه شود.

دکتر بنفشی ضمن تاکید بر رعایت جدی شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات ادامه داد: در شرایط کنونی که اومیکرون به سرعت در حال گسترش است، ایمنی خود را تا حد امکان در برابر این بیماری افزایش دهید که مهم ترین توصیه در این زمینه، دریافت واکسن و به ویژه تکمیل واکسیناسیون با دریافت دُز سوم است.

فعالیت های بسیج یزد برای مهار کرونا 

جانشین سپاه الغدیر یزد گفت: تاکنون ۲۰ هزار بسته فرهنگی و بروشور در خصوص اهمیت واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای افراد به کرونا در میان مردم در شهرها و روستاهای استان توزیع شده است.

سرتیپ حسین زارع کمالی  تداوم اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، راه‌اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید میرجلیلی و ارسال پیامک در خصوص اهمیت واکسیناسیون و همکاری مردم را از دیگر اقدام‌ها برشمرد.

یزد با یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت، ۱۱ شهرستان داردکه  هم‌اکنون از لحاظ رنگ بندی کرونایی وضعیت ۱۰ شهرستان قرمز  است و تنها شهرستان اشکذر به رنگ نارنجی است.  

سفر نوروزی به خرمشهر تابع دستورالعمل ستاد ملی کرونا 

دبیر ستاد نوروزی خرمشهر از تشکیل ۱۱ کمیته استقبال از مسافران نوروزی در این شهرستان خبر داد و گفت: سفر میهمانان نوروزی به خرمشهر تابع دستورالعمل ستاد ملی کرونا است.

اول اسفند ماه و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

سجاد پاک گهر ضمن اعلام آمادگی شهرستان خرمشهر برای استقبال از میهمانان نوروزی افزود:چنانچه از سوی ستاد ملی کرونا محدودیتی برای سفرهای نوروزی اعلام نشود شاهد حضور گسترده گردشگران و مسافران نوروزی در این منطقه خواهیم بود.

گزارش های  کرونایی 
سایه کرونا بر دفتر مشق؛ بدخطی جای خوشنویسی را گرفت

ناقلان سرخوش و موج سواری کرونا در لرستان

کرونا در قصرشیرین جولان می‌دهد

فیلم/ خطر اُمیکرون برای کودکان جدی است

امتناع در واکسیناسیون کودکان؛ پاشنه آشیل مهار اومیکرون در مازندران

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه − هفت =