جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۲:۵۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

رهاورد هفت‌ ساله دولت برای مردم زیر ذره‌بین خبرنگاران فرهنگ سار

آنچه از سخنان مسوولان و شواهد موجود برمی آید اینکه آبادانی به ویژه در نقاط روستایی در اقدامات دولت حرف اول را می زند و تمامی تلاش ها هم بر این بوده تا مردم حتی در دورترین نقاط کشور از خدمات و امکانات مناسبی بهره مند شوند و به قول معروف از قافله نوآوری و […]



آنچه از سخنان مسوولان و شواهد موجود برمی آید اینکه آبادانی به ویژه در نقاط روستایی در اقدامات دولت حرف اول را می زند و تمامی تلاش ها هم بر این بوده تا مردم حتی در دورترین نقاط کشور از خدمات و امکانات مناسبی بهره مند شوند و به قول معروف از قافله نوآوری و تجهیزات به روز عقب نمانند.

خبرنگاران مراکز استانی فرهنگ سار در دهه اول مهرماه نیز همانند ماه های گذشته در قالب سلسله گزارش هایی تلاش کرده اند تا اقدامات، رهاوردها و البته مشکلات بخش های مختلف را مورد واکاوی قرار داده و در سال جهش تولید با بازگوکردن دستاوردهای دولت، روزنه امیدی برای تولیدکنندگان در عرصه های مختلف به ویژه صنعت، معدن، کشاورزی و اشتغال بگشایند.

آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی در روزهای گذشته وضعیت صنایع معدنی استان را دستمایه تهیه گزارش کرده و با عنوان سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳۰ میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی آنچه که در ۷ سال موجب رونق این بخش شده را مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش آمده است: میزان سرمایه گذاری با راه‌اندازی واحدهای جدید معدنی برای استخراج مس و طلا در این استان بیش از ۲۳۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی است و بخش معدن آذربایجان شرقی با بیش از ۸.۶ میلیارد تن ذخایر شناخته شده، رتبه نخست کشور را دارد و در هفت سال گذشته در سایه سرمایه گذاری های انجام شده بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه راهبردی و دارای ارزش افزوده در سطح استان ایجاد شده است. 

پایان ۱۵ سال انتظار برای آبادانی جنوب شرق آذربایجان‌شرقی عنوان گزارش دیگری از این مرکز است که با این مقدمه آغاز شده است: “افتتاح سد «کلقان» توسط رییس جمهوری در نیمه نخست شهریور ماه امسال، نقطه پایانی بر ۱۵ سال انتظار مردم منطقه جنوب شرق آذربایجان‌شرقی برای برخورداری از مزایای اجرای این طرح زیرساختی در قالب توسعه و آبادانی اراضی پایین دست و پیرامون بود.

عملیات اجرایی سد «کلقان چای» بر روی رودخانه ای به همین نام در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز در دامنه های سهند، سرآغازی برای تامین آب شرب و صنایع بستان آباد و فراغت خاطر مردم شهرستان های هشترود و چاراومیاق از بابت تامین آب شرب و کشاورزی بود که پس از سال ها جامه عمل پوشید. 

ساخت و بهره برداری از این سد همچنین در رفع مشکل دیرینه کمبود آب شرب شهر هشترود و چاراویماق، از طریق اختصاص سالیانه ۵/۱ میلیون مترمکعب تاثیر چشمگیری خواهد داشت، ضمن اینکه مجری طرح حقابه محیط زیست منطقه از آب آورد رودخانه «کلقان چای» را نیز با تعیین سهمیه سالانه ۲/۷ میلیون مترمکعبی در نظر گرفته است.”

آذربایجان غربی

رونق کشتارگاهی در پیرانشهر که اکنون به مرحله صدور دام رسیده و جذب سرمایه گذاری موضوعاتی است که مرکز آذربایجان غربی برای گزارش های خود برگزیده و از جنبه های مختلف تلاش های دولت در این دو بخش را تبیین کرده است که در ادامه می خوانید:

کشتارگاهی در پیرانشهر در کمترین زمان به صادرات رسید

جذب ۶۳.۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان‌غربی

این مرکز همچنین گزارش هایی با عناوین الگوی آذربایجان غربی برای کاهش ۲۹۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب و گلمان، اقدامی ماندگار برای شهرنشینی مدرن در آذربایجان‌غربی منتشر کرده است.

البرز

۱۲ گام تولیدی و جهش دوباره البرز  عنوان گزارشی است از مرکز فرهنگ سار در البرز که به تشریح ۱۲ طرح تولیدی و صنعتی که شهریورماه توسط رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید، پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است: “در میان تمام ظرفیت هایی که در پیام وجود دارد، در سال جهش تولید و به همت دولت تدبیر و امید ۱۲ گام اساسی برای تحقق هر چه بیشتر این شعار و شکوفایی دوباره تولید و صنعت در این منطقه برداشته شد ، بیستم شهریورماه و توسط رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس ۱۲ طرح تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریالی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به بهره برداری رسید، طرح های که موجب شد تا همگان به این باور برسند که پیام نقطه عطفی در رشد و اشتغال استان خواهد بود.

با بهره برداری از این واحدهای تولیدی که بخشی از آنها قابلیت های منحصر به فرد و توانایی تامین بخش زیادی از نیاز کشور و با توسعه زیر ساخت ها قادر به صادرات به دیگر کشورها نیز هستند، ۷۷۲ نفر اشتغال زایی در منطقه ویژه ایجاد شد.”

اصفهان

خانه‌های جوان و گشایش درهای امید به روی جوانان عنوان گزارشی است از مرکز اصفهان که به بخش هایی از آن اشاره می شود: 

“مهمترین ماموریت وزارت ورزش و جوانان در هفت سال اخیر و حاکم شدن گفتمان اعتدال و تاکید و اتکای دولت بر سیاست ها و تصمیم های کارشناسی شده و تخصصی؛ عرصه را برای بروز و ظهور استعدادها و ظرفیت های جوانان مهیا کرد و دولت تدبیر و امید با توانمندسازی جوانان، ارتقای بهره‌وری و توجه به دانش و فناوری، میزان مشارکت این قشر فعال از جامعه را در فعالیت‌های مختلف ارتقا بخشید.

تدوین و تهیه سند ملی مشاوره پیش از ازدواج، آیین‌نامه اجرایی مرکزهای مشاوره ازدواج و خانواده جوانان، سند سلامت جوانان، طرح توانمندسازی جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی، اساسنامه مجمع ملی خیرین اشتغال و کارآفرینی جوانان، طرح ملی آتیه جوان، طرح زوجین جوان و بازار سرمایه، طرح ملی آتیه جوان و اساسنامه مجمع ملی خیرین کارآفرین و اشتغال جوانان و برگزاری همایش گفتمان اعتدال جوانان با مشارکت تمام دستگاه‌ها تنها بخشی از تلاش دولت یازدهم و دوازدهم بوده که در کنار اقدامات گسترده در حوزه جوانان، احداث و راه اندازی پاتوقی برای گردهمایی، رشد خلاقیت، ایجاد بستر مشارکت اجتماعی و هم افزایی جوانان تحت عنوان خانه های جوان برای اولین بار در کشور رقم خورد.

به گفته برخی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان تاسیس خانه‌های جوان، نخستین قدم برای آشتی با جوانان بود و نشان داد مساله جوانان برای دولت اهمیت ویژه ای دارد.

با این راهبرد خانه های جوان در سراسر کشور پا گرفت و تاکنون یکصد خانه در حال فعالیت و تا پایان دولت دوازدهم به گفته مسوولان امر شمار این مراکز به ۲۰۰ باب  افزایش خواهد یافت.”

این مرکز همچنین وضعیت آبیاری نوین در زمین های کشاورزی واقع در استان اصفهان را مورد بررسی قرار داده که در مطلبی با عنوان توسعه کشاورزی استان اصفهان با جهش در اجرای آبیاری تحت فشار قابل مشاهده است.

ایلام

مرکز ایلام با بهره گیری از سفر دو روزه نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به واکاوی طرح های نیمه تمام و بر زمین مانده سال های گذشته در این استان پرداخته و با تشریح اقدامات دولت، نوید به نتیجه رساندن طرح ها در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید را به مردم داده است.

در این سفر ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از ۲۳ طرح ملی و مهم استان ایلام که بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، مصوب شد و چشم انداز روشنی برای بهره برداری از طرح ها در آینده نزدیک ترسیم شد.

رهاورد حضور نوبخت در ایلام؛ فرجام خوش طرح‌های بر زمین‌مانده

بوشهر
نیمه خردادماه ۹۹ در ادامه پویش الف – ب – ایران این بار نوبت به گره گشایی از برق بوشهر رسید و با بهره‌برداری از هفت پروژه تامین و تولید برق با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری تحول در این بخش کلید خورد و اکنون پس از گذشت سه ماه، پایداری شبکه و گذر بدون خاموشی از تابستان و بهبود محیط زیست، نتیجه نمود یافته است؛ دستاوردهای این افتتاح برای توسعه استان بوشهر در گزارش «پایداری شبکه برق بوشهر، رهاورد پویش الف – ب ایران» برای خواننده تبیین شده است.

تهران
«تدبیری برای کاهش سوانح و ترافیک در جنوب پایتخت» عنوان گزارشی است که در آن به مزیت های  طرح بهسازی و ایمن‌سازی کمربندی دوم تهران می پردازد؛ این طرح دهم مهر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

بر پایه این گزارش، طرح تعریض و ایمن‌سازی کمربندی دوم تهران که پیش از این از مسیرهای پرخطر مناطق کهریزک، باقرشهر و حسن‌آباد به شمار می‌رفت، تدبیری برای کاهش سوانح رانندگی و ترافیک در جنوب پایتخت است زیرا روزانه ۴۰ هزار خودرو سبک و سنگین از مناطق جنوبی پایتخت به سمت مناطق غربی پایتخت عبور می‌کند و با توجه به باریک بودن مسیر و همچنین نداشتن ایمنی و آسفالت مناسب این نقطه به یکی از مسیرهای حادثه‌خیز و پرترافیک پایتخت تبدیل شده بود.

خراسان شمالی

رویکرد متفاوت دولت تدبیر و امید به حوزه ورزش و اقداماتی که راه شکوفایی را برای استعدادهای خراسان شمالی باز کرد، موضوعی است که مرکز فرهنگ سار در این استان برای گزارش خود انتخاب کرده و باخورد این تغییر رویکرد را با ارائه آمار و اطلاعات تشریح کرده است.

در این گزارش آمده است: شمار نشان های ورزشی کسب شده در رقابت های ملی، بین المللی و جهانی توسط مردان این استان که در سال ۹۱ به عدد ۸۲ رسیده بود، در سال ۹۲ به ۱۰۳ رسید و اکنون به ۲۳۳ نشان رنگارنگ افزایش یافته است.

افزایش حضور ورزشکاران خراسان شمالی بر سکوهای قهرمانی

خبرنگاران فرهنگ سار در خراسان شمالی همچنین در گزارش دیگری به تشریح اقدامات عمرانی دولت در این استان با وجود اوج تحریم ها پرداخته و تلاش ها را گامی برای توسعه و رشد همه جانبه در این منطقه توصیف کرده اند که در ادامه متن کامل مطلب قابل مشاهده است:

تداوم توسعه خراسان شمالی در دست‌اندازهای تحریم

خراسان جنوبی

سهم استان خراسان جنوبی از طرح ملی “ابرار” محور گزارش خبرنگار فرهنگ سار در این استان است و از آن به عنوان خدمت ماندگار دولت تدبیر و امید یاد شده است.

این طرح که سال گذشته در حوزه راهسازی آغاز شده منجر به کاهش هزینه ساخت راه های روستایی تا ۵۰ درصد می شود زیرا بر اساس این طرح استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع، لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود که مورد تایید آیین‌نامه‌های داخلی و بین‌المللی است.

متن کامل گزارش در لینک زیر قابل دسترسی است:

گام‌ بلند آسفالت راه‌های روستایی در خراسان جنوبی

فارس 

مرکز فرهنگ سار در استان فارس نیز در گزارشی با عنوان سروستان فارس در مسیر توسعه و آبادانی به مرور اقدامات صورت گرفته در شهرستان سروستان در ۷ سال گذشته پرداخته و این توجه را نشانگر پیشرفت در مسیر توسعه و نویدبخش آبادانی بیشتر این منطقه توصیف کرده است.

شهرستان سروستان در فاصله ۸۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد که از شمال به شهرستان خرامه ، از شرق به شهرستان استهبان و فسا، از جنوب به شهرستان جهرم و از غرب به شیراز محدود می شود که در سال ۱۳۸۳ شهرستان شد و دولت تدبیر و امید در طول ۷ سال گذشته گام های بلندی برای توسعه این شهرستان برداشته است که در این گزارش به مهمترین آنها اشاره شده است.

زیرساخت‌های گردشگری و حرکت فارس در مسیر توسعه پایدار عنوان دیگر گزارش این مرکز است که در بخشی از آن می خوانیم: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان فارس از رهگذر راه‌اندازی مجموعه‌های اقامتی و تفریحی افزون بر اشتغالزایی پایدار، روند مهاجرت از روستا به شهر را کاهش می‌دهد و زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم می‌آورد؛ این موضوع از اهداف چهار طرح ملی است که پنجشنبه سوم مهرماه جاری با دستور از راه دور رئیس جمهوری در استان فارس به بهره‌برداری رسیدند.

از دیگر سو، ششم مهرماه امسال مصادف است با روز جهانی گردشگری و شعار این سال “گردشگری و توسعه روستایی” عنوان شده است. بر کسی پوشیده نیست که برخورداری فارس از کهن‌پیشینه‌ای مربوط به دوران هخامنشی و نقش ویژه آن در دوران اسلامی، همچنین پایتختی در دوره‌های مختلف تاریخی داشته‌های فرهنگی باارزشی بدان افزوده است که به‌مثابه ثروتی گرانقدر برای این خطه به‌شمار می‌رود و این استان را به یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری کشور بدل ساخته که می‌تواند در چرخاندن چرخ‌های اقتصاد غیرنفتی نقشی بسیار مهم را ایفا کند.

۳۰درصد از آثار تاریخی کشور و آثار ثبت جهانی ازجمله تخت جمشید، پاسارگاد، باغ‌های پاسارگاد، باغ ارم، شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار و مجسمه شاپور، کاخ ساسانی سروستان، قلعه دختر، کاخ اردشیر و شهر تاریخی گور؛ همچنین ۲۹۳۴  اثر ثبت ملی و ۴۰۰ جاذبه طبیعی منحصر به فرد، از داشته‌های استان فارس در حوزه گردشگری است.این امکانات در مناطق روستایی و عشایری نیز پراکنده‌اند که زمینه‌های توسعه گردشگری روستایی را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

خبرنگاران مرکز فارس همچنین در گزارشی با عنوان بهره‏‌برداری از ورزشگاه بخش خشت کازرون فارس؛ پاسخ به نیازها و انتظارات مردم، افتتاح و بهره برداری از ورزشگاه ۲ هزار نفری سردار شهید قاسم سلیمانی در بخش خشت از توابع شهرستان کازرون استان فارس در اوایل مهرماه را پاسخگویی به انتظارات، نیازها و استعدادهای ورزشی این منطقه بود و موجب خرسندی جوانان و مردم این منطقه توصیف کردند.

در بخش اول این گزارش آمده است: “پنجشنبه سوم مهرماه ۹۹ این ورزشگاه پس از گذشت ۹ سال از طریق ویدئو کنفرانس توسط ریاست جمهوری و با حضور معاون وزارت ورزش و جوانان و در چهلمین سال از هفته دفاع مقدس به بهره برداری رسید تا این منطقه  صاحب یک ورزشگاه استاندارد شود که می تواند میزبان مسابقات کشوری باشد.

اگر نگاهی به منطقه خشت، کنارتخته و دیگر توابع شهرستان کازرون داشته باشیم همیشه بخش خشت دارای استعدادهای زیادی در زمینه فوتبال و دیگر رشته ها بوده که با وجود نداشتن امکانات در زمین های خاکی پرورش یافتند و بسیاری از جوانان این منطقه راهی تیم های مطرح استان و حتی تیم ملی جوانان شدند که می توان به برادران خرمزی ، محسن رنجبران ، حسن قاسمی ، حسن خسروانی و  بسیاری دیگر اشاره کرد که در تیم های لیگ مختلف و لیگ برتری بازی کردند.

بخش خشت در سال های نه چندان دور چندین تیم در لیگ های مختلف استان فارس داشته است اما از آن جا که این منطقه زمین چمن استاندارد نداشت و علاقه مندان در زمین خاکی بازی می کردند از مسابقات لیگ استان کنار گذاشته شدند اما هم اینک ۱۴ تیم در بخش خشت امیدوار شده اند دوباره استعدادهای خود را در کشور و استان نشان دهند.”

کردستان

تولید زیر چتر امید و تلاش عنوان گزارشی است که توسط خبرنگاران فرهنگ سار در مرکز سنندج تهیه شده که در بخشی از آن آمده است: “تولید، کار و اشتغال سه رکن اصلی و اساسی است که تحقق آن در یک واحد صنعتی یا یک مجموعه کارگاهی مورد انتظار است ولی دستیابی به آن، نیازمند پشتکار، تلاش و امید است.

واحدهای تولیدی این روزها با همه مشکلات پیش روی و برغم افزایش ناباورانه قیمت‌ها، مواد اولیه مورد نیاز شان را محدود و با کیفیت نازل تر از قبل تهیه می‌کنند، تا چرخ‌های تولید را بچرخانند و به آن رونق دهند.

کاهش مواد اولیه، تولید بسیاری از کالاهایی اساسی را تحت تاثیر قرار داده و این روزها با توجه به افزایش قیمت ارز، مشکلاتی برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده و به تبع آن افزایش فشار اقتصادی و روانی به کارفرما، کاهش نیروی انسانی و افزایش ساعات کار، آسیب‌های زیادی پیش روی تولید و تولیدکننده گذاشته است.”

کرمان

“دولت در شرایطی که به صورت همزمان با تحریم‌ها و کرونا مقابله می‌کند، برای کنترل و مهار قیمت مسکن نیز به میدان آمده و به دستور مستقیم ریاست جمهوری، عزمی جزم برای مدیریت بازار مسکن دارد و می خواهد به قیمت خرید و اجاره سامان‌دهد.

در شرایطی که تهیه مسکن یکی از دغدغه های اصلی دولت و مردم و در واقع کارنامه یک دولت محسوب می شود و این حوزه نه تنها یک وزارت خانه بلکه بسیاری از بخش های کشور را درگیر می کند، این روزها چتر حمایتی دولت بخشی گسترده از جمعیت استان کرمان را با اجرای طرح های مختلف تحت پوشش طرح‌های مسکن سازی خود درآورده و اجرای این طرح‌ها علاوه بر اشتغال و کارآفرینی، با تامین مسکن مقاوم می‌تواند از بحران‌های آینده جلوگیری کند.

دولت علاوه بر طرح‌های بازآفرینی شهری و احداث مسکن روستایی، طرح اقدام ملی برای کمک به هموطنان و هم‌استانی‌های کم بضاعت کرمانی راه‌اندازی کرد و احداث این طرح ها در صورت تکمیل با تامین مسکن ارزان قیمت، در شرایط فعلی قیمت مسکن را نیز می‌تواند کنترل کند و اکنون اجرای این طرح ها در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به آسیب‌پذیری ساکنان آن، در مناطق روستایی، حاشیه‌ای و بافت فرسوده آغاز شده و توانسته بخشی از نیاز قشر کم درآمد جامعه را پوشش دهد.”

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش مرکز کرمان با عنوان سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی است که برای اطلاع از متن کامل می توانید روی لینک کلیک کنید.

کرمانشاه

مرکز فرهنگ سار در کرمانشاه نیز که سوم مهرماه میزبان «محمدباقر نوبخت»؛ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بود، دستاوردهای این سفر یک روزه از جمله امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک با استاندار کرمانشاه به منظور اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسریع در توسعه و پیشرفت این استان را که منجر به هشت هزار و ۱۱۱ فرصت شغلی می شود، دستمایه تهیه گزارش کرده است.

در بخشی از این گزارش با عنوان اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دستاورد سفر نوبخت به کرمانشاه آمده است: معاون رییس جمهوری در این سفر از سه طرح عمرانی اولویت دار شامل ساخت ورزشگاه ۶ هزار نفری، تصفیه خانه آب و باغ موزه دفاع مقدس شهر کرمانشاه بازدید کرد و دستور تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور بهره برداری از این طرح ها را تا پایان امسال صادر کرد.

لرستان

روزگار خوش روستانشینان لرستان همراه با اینترنت عنوان گزارشی از مرکز فرهنگ سار در خرم آباد است که با انتشار تصویر جوانی  در روستایی سرسبز که مشغول کار با لپ تاپ است به وضعیت دسترسی به فضای مجازی و اینترنت در روستاها به ویژه در این منطقه پرداخته و توسعه روستایی و کاهش شکاف طبقاتی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را از مهمترین اقدامات دولت برشمرده است که طی سال‌های اخیر رنگ واقعیت به خود گرفته است.

در بخشی از این مطلب آمده است: ورود مخابرات و اینترنت به روستا به منزله تامین مقدمات توسعه اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و اشتغال است تا روستانشینان با دریافت این خدمات مهم، قید مهاجرت به شهر را زده و در دیار خود نسبت به راه اندازی کسب و کارهای مهم و حتی تحصیل مشتاق شوند.

امروزه که کرونا نیز به مصائب جامعه بشری اضافه شده و مقوله کسب و کار و آموزش های مجازی اهمیت بیشتری یافته است، ضرورت دارد که مرکز توجه را از سمت شهرها و ایجاد زیرساخت های اینترنتی درآن تا حدودی تغییر داده و به جمعیت های روستایی که گاهی تا حدود ۴۰ درصد برخی استان ها از جمله لرستان را شامل می شوند بپردازیم. 

هرمزگان

“صنعت فولاد از مهمترین موتورهای محرکه اقتصاد است و استان هرمزگان در سالهای اخیر با وجود شرایط سخت تحریم با حمایت های ویژه دولت تدبیر و امید به یکی از قطب های مهم این صنعت در کشور تبدیل شده است.

این صنعت مهم و ارزآور با توجه به نقش آن در اشتغالزایی و توسعه و خودکفایی بخش های مختلف صنعتی کشور مورد توجه ویژه برنامه ریزان نظام می باشد و امروز در سایه این توجه ها شاهد فعالیت چندین کارخانه مهم فولاد از جمله فولاد هرمزگان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد جنوب با ظرفیت هشت میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در استان هرمزگان هستیم.” این مقدمه بخشی از گزارش جهش صنعت فولاد هرمزگان در سایه شوم تحریم است که توسط مرکز فرهنگ سار در هرمزگان تهیه شده وبه بررسی صنعت فولاد در این منطقه با وجود تحریم ها پرداخته است.

در  ادامه این گزارش آمده است: بنا بر اظهار کارشناسان اقتصادی و فعالان عرصه صنعت، تولیدات فولادی هزینه تمام شده بسیاری از محصولات صنعتی را کاهش داده و به نوعی زمینه خودکفایی کشور را در این بخش فراهم کرده‌ است.

در نتیجه حمایت و سرمایه گذاری های انجام شده در جهت توسعه صنعت فولاد در هرمزگان، اوایل مهرماه شاهد بهره برداری از مرحله دوم فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه گذاری ۳۱۱ میلیون یورویی از سوی بنیاد مستضعفان در بندرعباس بودیم.

احداث مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش در جهت تحقق جهش تولید و اقتصاد مقاومتی انجام شده و این برای نخستین بار در کشور است که یک خط تولید فولادی به صورت کامل به دست متخصصان ایرانی اجرا شده و این موفقیت بزرگ، در شرایطی به دست آمده که کشور و صنعت فولاد ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های خارجی قرار داشته است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 + 10 =