جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹:۳۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر کرونا با عادی انگاری شرایط

بیش از ۱۰ ماه از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد و حال که در واپسین روزهای دی قرار داریم، آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از کاهش قابل توجه آمار ابتلا و بستری های کرونایی در بیشتر استان های کشور است، بطوریکه در زنجان نیز که با شدت شیوع ویروس در پیک […]



بیش از ۱۰ ماه از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد و حال که در واپسین روزهای دی قرار داریم، آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از کاهش قابل توجه آمار ابتلا و بستری های کرونایی در بیشتر استان های کشور است، بطوریکه در زنجان نیز که با شدت شیوع ویروس در پیک سوم مواجه بودیم، روند بستری ها و شمار مبتلایان شیب نزولی یافت.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ۱۵ آبان امسال، گفته بود که ۱۸ خرداد امسال میزان بستری‌های کرونایی در استان به ۴۰ تا ۵۰ بیمار در روز  رسید که با شیوع موج سوم بیماری این میزان در بیمارستان‌های استان به ۸۲ تا ۱۲۳ نفر افزایش یافت.

دکتر پرویز قزلباش اضافه کرد: در مدت یاد شدن میزان تخت های اختصاص یافته به کرونایی ها ۲۶۹ تخت بود که در پیک سوم این میزان به ۶۳۲ تخت رسید و این در حالی است که از یک‌هزار و ۲۰۰ تخت، در مرحله اول ۸۰۰ تخت برای بستری این بیماران در مراکز بیمارستانی استان لحاظ شده است.

آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیانگر آن است که ۲ شهرستان‌ استان زنجان در وضعیت آبی و مابقی شهرها، زرد کرونایی هستند که در این ارتباط مسوولان استانی اجرای محدودیت‌ها، همکاری‌های بین بخشی و از همه مهمتر اجرای طرح شهید سلیمانی را از علل‌ مهم این موفقیت بیان می‌کنند.

بر این اساس کارشناسان بهداشتی همچنان بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجتناب از عادی انگاری شرایط تاکید می‌کنند چراکه بی احتیاطی‌ها و غفلت از دستورالعمل‌ها می‌تواند شرایط شهرستان‌ها را به وضعیت قرمز برگرداند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز شنبه هفته جاری به این استان سفر کرده بود با حضور در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: تا وقتی که ویروس در کشورمان وجود دارد، امکان شعله‌ور شدن و شیوع بالای آن نیز هست و به گفته وزیر بهداشت، دیگر هم اقتصاد و هم سیستم بهداشت و درمان کشور تحمل رویارویی با موج چهارم این بیماری که سخت‌تر از موج سوم خواهد بود، را ندارد.            

ایرج حریرچی افزود: ریشه کن نشدن کرونا در کشور تاثیرات نامطلوبی را بر اقتصاد می گذارد و در این میان با توجه به روند نزولی بیماری، هم اکنون موقع خاموش کردن آتش آن است که در این شرایط عدم استفاده از ماسک باید به عنوان تابو معرفی شود و در واقع باید گفت در جامعه ای که بیشترین فوتی و بستری کرونایی را بخود اختصاص داده، غیر اخلاقی ترین کار استفاده نکردن از این وسیله پیشگیرانه است.

وی به این نکته هم با اشاره کرد که هر چند استفاده از ماسک به ۸۰ درصد رسیده اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و تجمعات نیز در موارد بسیار ضروری و با محدودیت انجام می شود.

شماری زیادی از شهروندان زنجانی نیز  بر این باورند که رعایت پروتکل های بهداشتی با توجه به وضعیت خوب کرونایی تا کنترل آن امری مهم و ضروری است، اما از طرفی انتشار همین خبرهای خوب بیماری نیز موجب شده تعدادی از خانواده ها با عادی انگاری وضعیت بیماری، دورهمی های خانوادگی را برگزار می کنند، غافل از اینکه  ویروس کرونا هزار چهره بوده و می تواند در آن واحد شمار زیادی را از افراد را گرفتار کند.

گفتمان غالب زندگی روزمره باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد

استاندار زنجان با بیان اینکه کشور حدود یکسال است که درگیر کرونا شده است گفت: با تمام بضاعت وارد میدان شده ایم و صادقانه عمل کرده ایم و بر این اساس فاجعه آمیزترین وضعیت زمانی رخ می‌دهد که رنگ زرد و آبی کرونایی به معنی  تمام شدن بیماری تلقی شود.

فتح الله حقیقی با تاکید بر اینکه تفاوت چندانی بین رنگ بندی کرونایی کشور وجود ندارد، افزود: تا زمانی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون گروه‌های هدف را  انجام ندهد گفتمان غالب زندگی روزمره باید رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت کرونایی از قرمز به زرد و آبی، به عادی انگاری رفتار کرونایی افراد منتهی شده و این درحالی است که رفتار این بیماری لگاریتمی بوده و می تواند در آن  واحد  در مدت پنج روز ۱۰ برابر پیک رخ داده و شمار بسترهای  کرونایی افزایشی باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه همکاری های بین بخشی و عموم در استان موجب  شد پیک سوم ۵۰ درصد کمتر از پیک دوم باشد، خاطرنشان کرد: این استان بالاترین بستری های کرونایی سالمندان را داشت که برای کاهش مرگ و میرها نسبت به شناسایی و جدا سازی آنها اقدام شد.

وی اظهار داشت: تجمعات به ویژه در آرامستان ها از عوامل اصلی انتقال ویروس کرونا به سایر افراد محسوب می شود و در این خصوص باید با  افراد، بی توجه به پروتکلهای بهداشتی  برخورد کرد چرا که با جان دیگران بازی می کنند.

حقیقی یادآوری کرد: مردم و مسوولان تمام تلاش و تدابیر لازم را به کار بندند تا پیک چهارم شیوع ویروس کرونا را تجربه نکنیم.

به گفته وی، اقدامات و تجربیات ۱۰ ماه گذشته نشان داده است که استان ظرفیت و توان مدیریت این بیماری را دارد و می توان با همراه کردن آحاد جامعه و مسوولان، با گفت و گو و بدون تحکم و اعمال برخی محدودیت ها به شرایط مطلوبی در این خصوص دست یافت.

کاهش میزان استفاده از ماسک زنگ خطر شیوع دوباره کرونا است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این خصوص  ادامه داد: استفاده از ماسک در زنجان و ابهر نسبت به گذشته کاهش قابل ملاحظه ای یافته که بروز این مساله زنگ خطری برای افزایش ابتلا به کرونا است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن و مراکز  عمومی طی هفته های اول و دوم دی امسال افزود: هر چند این شاخص بالای ۹۰ درصد اعلام شده، اما مقایسه ها نشان می دهد این شاخص از ۹۷ درصد در فروشگاه‌ها به ۹۳ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار  می کند:  این میزان در دفاتر پیشخوان از ۹۶ به ۹۴ درصد رسیده که زنگ خطری است که ادامه این روند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و از طرفی شاخص‌های استفاده از ماسک در خدمت دهندگان نیز بیانگر آن است که این روند در شهرهای زنجان و ابهر کاهشی است.

این مسوول خاطرنشان کرد: میزان استفاده از ماسک در زنجان به ۸۷ درصد رسیده است که بطور طبیعی باید بالای ۹۰ درصد باشد و در شهر ابهر نیز هر چند شاخص ۹۰ درصد است اما نسبت به گذشته کاهش چشمگیری دارد که این نشان دهنده عادی انگاری وضعیت است که می تواند شرایط ناخوشایندی را ایجاد کند.

وی به استفاده از ماسک در خدمت گیرندگان افزود: به تفکیک صنوف باید گفت میزان استفاده از ماسک در دفاتر پیشخوان از ۹۴ درصد به ۸۹ درصد رسیده و از طرفی  رعایت فاصله گذاری ها نیز در حد هفته قبل در ماهنشان و خدابنده پایین بوده که افت این شاخص در این مناطق تاثیرات معنا داری دارد

قزلباش اظهار داشت: با اقدامات انجام گرفته بستری هفتگی مبتلایان به کرونا در زنجان طی هفته گذشته نسبت به پیک این بیماری قریب به ۵.۵ برابر و بستری‌های امروز حدود ۴.۲ برابر نسبت به پیک بیماری کاهش پیدا کرده است.

این مسوول، با اشاره به روند نزولی این بیماری افزود: همکاری های بین بخشی و مشارکت مردم در اجرای پروتکل های بهداشتی نقش مهمی در کاهش شمار بستری ها و فوتی ها داشته است.

قزلباش با بیان اینکه آزمایش‌های سرپایی کرونا به صورت ویژه در استان زنجان مورد توجه قرار گرفته است اضافه کرد: در این استان نیز اصل بر پیدا کردن موارد بیماری، انجام تست‌های وسیع، توجه به حوزه سرپایی، جداسازی بیماران مبتلا به کرونا و در نهایت قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۲۱ هزار نمونه کرونایی از زنجانی‌ها گرفته شده است خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری در استان با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، روند خوبی پیدا کرده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

عادی انگاری وضعیت بد کرونایی را رقم می زند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  نیز در این خصوص گفت: در صورت عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بروز پیک چهارم کرونا در استان، دور از ذهن نیست که چنین وضعیتی بسیار نامطلوب است.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: بر اساس یافته های اپیدمولوژیست و مدیریت بیماری ها پیش بینی می شود، هفته سوم و چهارم بهمن امسال پیک چهارم بیماری نیز در این استان رخ دهد.

وی اظهار داشت: رفتار عموم مردم، اعمال محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی در بروز این پیک یا عدم آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود در صورت بروز پیک چهارم شمار مبتلایان بستری در بیمارستانهای استان ۹۵ تا ۱۰۰ و حتی ۱۲۵ نفر در روز خواهد رسید.

این مسوول با تاکید بر اینکه در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی بصورت واقعی نه صرفا ثبت یک عدد و بالای ۹۰ درصد باشد، رویه دیگری در انتظار است، ادامه داد: این در حالی  است که طبق آمارهای ارائه شده با گذر از پیک سوم بیماری در استان میزان فاصله گذاری اجتماعی به کمتر از ۹۰ درصد رسیده است. 

وی با بیان اینکه در صورت رعایت بالای ۹۰ درصدی پروتکل های بهداشتی و مراقبت های لازم بواسطه اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی میزان بستری ها به بیش از ۷۰ نفر نخواهد رسید، تاکید کرد: بروز همین رخداد به نوبه خود کاهش مرگ و میرها را نیز به دنبال دارد و در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی در حدود ۸۰ درصدی، شمار بیماران بستری بین  ۹۵ تا ۱۰۰ بیمار خواهد بود.

صائینی افزود: اگر از طرفی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی استان بین ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد که چنین سناریوی برای استان متصور است، باید به سمت ۱۲۵ بستری کرونایی رفت که بروز چنین مساله تداوم محدودیت ها و تعطیلی ها را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: طرح مدیریت هوشمند در شهرهای دارای وضعیت کرونایی قرمز، نارنجی، زرد اجرا می شود و در این میان برای دوری از سناریوی های مطرح شده باید با جدیت پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد و طبق آمارهای ارائه شده محدودیت های ۲ هفته ای و افزایش مراکز ۱۶ ساعته، تاثیر بسیار خوبی در روند بیماری گذاشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  خاطرنشان کرد: این استان تعداد ۱۲۲ بستری کرونایی روزانه را تجربه کرده و بطور میانگین بستری تعداد ۱۰۵ تا ۱۱۰ بیمار نیز طی ۲ هفته آخر ماه پایانی آذر در بیمارستان های استان نمود داشت و به همین دلیل حفظ روند کاهشی کرونایی امری مهم و ضروری محسوب می شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 − 6 =