یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۵:۴۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

آغاز ماه مدرسه در سایه کرونا

هر سال شاهد شور و شوق دانش آموزان و تازه شدن دیدارهای هم کلاسی ها در ماه مهر بودیم اما امسال همه دانش آموزان در مدرسه حاضر نمی شوند بلکه تعدادی از آنان براساس تصمیم شورای مدرسه در پشت میزکلاس درس می نشینند. دانش آموزان کلاس اولی نیز یک روز زودتر با شرکت در جشنی […]



هر سال شاهد شور و شوق دانش آموزان و تازه شدن دیدارهای هم کلاسی ها در ماه مهر بودیم اما امسال همه دانش آموزان در مدرسه حاضر نمی شوند بلکه تعدادی از آنان براساس تصمیم شورای مدرسه در پشت میزکلاس درس می نشینند.

دانش آموزان کلاس اولی نیز یک روز زودتر با شرکت در جشنی به نام شکوفه ها در کلاس درس معلم حضور پیدا می کردند اما امسال زنگ سال تحصیلی از نیمه شهریور ماه در وضعیت کرونا نواخته می شود.

با توجه به وضعیت کرونا و دغدغه های مسئولان حوزه سلامت و تعلیم و تربیت همانند زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش ها به سمت فضای مجازی در سال تحصیلی جدید سوق داده شد و دانش آموزان در بستر شبکه آموزشی شاد ادامه تحصیل می دهند.

در این میان دانش آموزان کلاس اول که نخستین تجربه آموزشی خود را کسب می کنند، شرایط سخت تری نسبت به سایر دانش آموزان دارند.

براساس برنامه ریزی انجام شده دانش آموزان کلاس اولی بصورت حضوری در گروه های کوچک در کلاس درس حاضر می شوند که این حضور برای والدین با دغدغه هایی چون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همراه است.

اولین روز مدرسه

روانشناس البرزی گفت: از آنجایی که اولین روز مدرسه به یادماندنی ترین روز در زندگی همه افراد است، لذا این روز باید با شادی و نشاط برای نوآموز همراه باشد تا کودک به درس و مدرسه علاقه مند شود و خاطره ای شیرین در ذهنش نقش ببندد زیرا کلاس اول سنگ بنای زندگی است.

دکتر یونس جاوید نسب با اشاره به اینکه امسال کلاس اولی ها شیرین ترین روز مدرسه را با استرس که ناشی از شیوع ویروس کرونا می باشد تجربه می کنند، افزود: در اولین روز مدرسه کودک به یکباره از خانه و خانواده دور می شود و پا به محیط جدید می گذارد با هم کلاسی ها و معلمان روبرو می شود و این فصل جدید زندگی می تواند در روح و روان او تاثیرگذار شود.

وی به نقش مهم دوره پیش دبستانی و مهد کودک در آماده سازی ورود افراد به اجتماع پرداخت و خاطرنشان کرد: کودکانی که تجربه این ۲ محیط آموزشی و مهارتی را دارند، هنگام ورود به مدرسه به خاطر سابقه ذهنی، هیچ مشکلی برای جدا شدن از خانه و خانواده ندارند.

وی با بیان اینکه در اولین روز مدرسه همه کلاس اولی ها خندان نیستد و عده ای گریه می کنند و از محیط جدید اضطراب دارند، اضافه کرد: آرامش روانی این کودکان که اکنون کلاس اولی نام گرفته اند نیاز به همراهی والدین دارد.

جاوید نسب تصریح کرد: اولیای مدرسه به خصوص آموزگار باید با شعرخوانی، بیان خاطره از جذابیت مدرسه و برگزاری مسابقه در ماه نخست حضور در کلاس، دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی را به درس و مدرسه علاقه مند کند و همچنین در مورد راه های پیشگیری از بیماری کرونا به زبان ساده نکات لازم را به منظور کاهش استرس دانش آموزان بیان کند.

وی ادامه داد: والدین خود مراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نباید به شکل ترس و وحشت از محیط و دوستان به فرزندانشان آموزش دهند چرا که اگر ترس از محیط در کودکان درونی سازی ذهنی شود آنها به سرعت افرادی درونگرا، منزوی، گوشه گیر و مضطرب خواهند شد.

 ماندگارترین خاطره

جامعه شناس البرزی هم گفت: نخستین روز مدرسه برای کسانی که اولین بار پای در عرصه تعلیم و تربیت می گذارند، خاطره ای فراموش ناشدنی است که همواره با اشک ها و لبخندها برای کلاس اولی ها همراه است.

دکتر فریده بیرانوند بزنی اظهارداشت: هر ساله با آغاز سال تحصیلی، نسلی جدید پای در عرصه تعلیم و تربیت می گذارد و به صفوف شاداب فراگیران علم و دانش می پیوندد.

وی با اشاره به اینکه هر سال مراسم شکوفه ها در۳۱ شهریورماه برگزارمی شود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به وضعیت کرونایی کلاس های درس برای حضور دانش آموزان از جمله کلاس اولی ها  از ۱۵ شهریورماه آماده شده است تا آنها در کنار معلمانی دلسوز که از جان مایه می گذارند، خواندن و نوشتن را بیاموزند.

وی تصریح کرد: در کلاس اول آموزگاران دلسوز به بچه ها درس زندگی، مهارت های زندگی و خواندن و نوشتن را یاد می دهند که ارزش آن غیر قابل توصیف است اما امسال به موضوع خود مراقبتی برای پیشگیری از کرونا و همچنین راههای کاهش استرس ناشی از کرونا هم می پردازند.

بیرانوندبزنی با بیان اینکه کلاس اولی ها در این روزها برای حضور در مدرسه لحظه شماری می کنند، یادآورشد: دانش آموزان کلاس اولی در البرز به خودشان قول می دهند که از بودن در این دوره لذت ببرید و با جان و دل به حرف معلمان مهربان و دلسوز شان به خصوص توصیه های خودمراقبتی برای حفظ سلامت خود دراین وضعیت کرونایی گوش دهند.

وی ادامه داد: زندگی همین مدرسه و کلاس، آمدن و رفتن ، درس خواندن و امتحان دادن ، شوخی و خنده کردن ، مهارت و تلاش برای خوب  و هدفدار زندگی کردن است که دانش آموزان باید قدر آن را بیشتر بدانند زیرا خاطرات شیرین آن قابل تکرار نیست.

این جامعه شناس البرزی تاکید کرد: هر سال با فرا رسیدن ماه مهر وآغاز سال تحصیلی جدید به ویژه با رفتن کلاس اولی ها به مدرسه ، ناخوداگاه به یاد آن دوران شیرین می افتیم و تصویر معلم و هم کلاسی ها در ذهنمان تداعی می شود اما امسال این خاطرات به یادماندنی با توجه به شروع سال تحصیلی از نیمه شهریورماه زودتر و با شرایط کرونایی برایمان تداعی شد.

کلاس اولی ها

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: همزمان با بازگشایی مدارس، جشن کلاس اولی ها با عنوان ” جشن شکوفه ها” در مدارس این استان برگزار می شود تا خاطره ای با حال و هوای کرونایی و با توجه به رعایت پروتکل های بهدشتی در ذهنشان ثبت شود.

محرمعلی الهویی افزود: به منظور آشنایی دانش آموزان پایه اول با فضای مدارس و ارتباط هر چه بهتر با معلمان در گروه های کم جمعیت در مدارس حضور می یابند.

وی بیان داشت : حضور دانش آموزان کلاس اولی در مدارس با هدف یادگیری مهارت های اولیه و هماهنگی عضلات چشم و دست است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای آموزش مجازی دانش آموزان به روش های مختلف تولید محتوا شده است که در بستر شبکه شاد بارگذاری می شوند.

الهویی با اشاره به اینکه سلامت دانش آموزان در اولویت برنامه های آموزش و پرورش قرار دارد، اضافه کرد: هماهنگی های لازم در راستای تامین بهداشت و سلامت دانش آموزان انجام شده است.

وی تصریح کرد: درسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۴۶ هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی وارد مدارس البرز می شود که لازم است در ابتدا آموزش پیشگیری از بیماری کرونا ببینند تا استرس نداشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرزبه نقش معلم و اولیای مدرسه در کاهش استرس کلاس اولی ها اشاره کرد و گفت: بهترین ساعات و بیشترین اوقات کودک در مدرسه با معلم می گذرد به همین دلیل می توان گفت رفتار معلم تعیین کننده دلزدگی یا دلنشینی فضای درس و مدرسه برای دانش آموزان است.

وی بیان داشت: معلمان باید بدانند که اگر کودکی گریه می کند او را با همکلاسی ها مقایسه نکنند چرا که بخشی از این ترس و گریه کردن ها طبیعی است و نباید به بچه ها خیلی فشار آورد.

الهویی یادآور شد: باید با گشاده رویی و صبوری، خاطره خوبی از ورود به محیط مدرسه برایشان بسازنند تا به مرور زمان دانش آموز یاد بگیرد که چگونه خود را با فضای جدید به خصوص دراین وضعیت کرونایی منطبق کند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 + 3 =