جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۰:۳۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

یاران شهید بهشتی در خراسان شمالی گنجینه فرهنگها

به گزارش فرهنگ سار،  شهید حجت‌الاسلام «محمدحسن طیبی» در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۰ در خانواده‌ای مذهبی در روستای روئین اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی متولد شد و تعلیم قرآن و مراحل دروس ابتدایی خواندن و نوشتن را نزد پدرش معروف به ملا رحمان فرا گرفت و  در سن ۶ سالگی از نعمت وجود پدر بی […]



به گزارش فرهنگ سار،  شهید حجت‌الاسلام «محمدحسن طیبی» در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۰ در خانواده‌ای مذهبی در روستای روئین اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی متولد شد و تعلیم قرآن و مراحل دروس ابتدایی خواندن و نوشتن را نزد پدرش معروف به ملا رحمان فرا گرفت و  در سن ۶ سالگی از نعمت وجود پدر بی بهره ماند و سپس مقدمات علوم اسلامی را نزد برادر ارشد خود مرحوم حاج عبدالله طیبی آموخت.
با توجه به استعداد و علاقه¬ای که به فراگیری علوم دینی داشت در ۱۰ سالگی عازم شهر مقدس مشهد شد و تحصیلات خود را در مدرسه «حاجی حسن» و در نزد اساتیدی چون مرحوم ادیب و مدرس تا سطح عالی گذراند و در این دوران ضمن تحصیل و پرداختن به تهذیب نفس در مجالس و محافل مذهبی و اجتماعی شرکت می کرد و  در دوران قبل از انقلاب با گفتار خود و انتشار اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی امام راحل و علما، به افشای ددمنشی های رژیم شاه و مبارزه با طاغوت پرداخت.
شهید طیبی  پس از حوادث سال ۱۳۵۶ و شهادت حاج آقا مصطفی خمینی،   مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی را دوچندان کرد و با صراحت و قاطعیت مردم را به اعتراضات گسترده و اعتصاب عمومی فراخواند و سخنرانی های او روحیه مبارزاتی مردم را دو چندان می کرد و در طول مبارزه و راهپیمایی ها در صف اول اعتراضات مردمی حضور داشت و حرکت های انقلابی مردم و به ویژه جوانان را برای محافظت منطقه از حمله ساواک ساماندهی می نمود.  
                                 

یاران شهید بهشتی در خراسان شمالی گنجینه فرهنگها

با پیروزی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام طیبی تلاش خود را در نشر فرهنگ اسلامی و آگاهی دادن به مردم و نیز آشنایی آنها با فرهنگ ایثار و شهادت دوچندان کرد و در همه صحنه ها و به ویژه تثبیت نهادهای انقلابی شهرستان و برقراری نظم و آرامش در منطقه تلاش همه جانبه ای داشت به طوری که با تاسیس حزب جمهوری اسلامی به عضویت این تشکل سیاسی درآمد و نقش به سزایی در بسط و انتشار موازین انقلابی داشت.
با شروع انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی،شهید طیبی از سوی قاطبه مردم اسفراین به عنوان نماینده برگزیده و راهی خانه ملت شد  و در مجلس به عضویت کمیسیون «اصل ۹۰ قانون اساسی» درآمد و در همین سمت در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین به شهادت رسید.  
مدیرحوزه علمیه استان خراسان شمالی می گوید : مردم این استان ۲ شهید را در حادثه هفتم تیر تقدیم آرمان های انقلاب کرده اند، این شهیدان از نخبگان حوزوی این خطه شهید پرور هستند و  هر کدام در زندگی خود الگویی برای اطرافیان هستند.

حجت الاسلام حجت سالاری  گفت :  شهید محمد حسن طیبی که در یک خانواده روستایی با شرایط سخت رشد و نمو کرد و توانست به عنوان یک عالم موثر در رشد اقتصادی منطقه خود یک الگو بشود و در کنار سجایای اخلاقی و هدایت‌گری جامعه بحث معیشت و اقتصاد مردم را ویژه مورد توجه قرار داده و  برای زدودن چهره فقر و توسعه نیافتگی مناطق محروم و بویژه حوزه انتخابیه خود تلاش های زیادی را به انجام رسانده است.

وی پیگیری ساخت سد بیدواز، توسعه شبکه تلفن خودکار، برق سراسری، توسعه راه ها و ساخت کارخانجات صنعتی از جمله اقدامات این شهید برای توسعه شهرستان اسفراین در جنوب این استان اعلام کرد که آثار برخی از اقدامات این شهید از جمله احداث واحدهای بزرگ صنعتی فولاد و سد بیدواز همچنان در منطقه ملموس است.
پیکر پاک ایشان پس از تشییع در تهران، مشهد، شیروان، فاروج و اسفراین در زادگاهش رویین به خاک سپرده شد.
از شهید طیبی ۶ فرزند به نام های محمدجواد، غلامرضا،‌ صغری، معصومه، ربابه و مهدی به یادگار ماند.
شهید صادقی، آیت استعداد
شهید حجت الاسلام دکتر قاسم صادقی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر سال ۱۳۹۱ به خراسان شمالی  در دیدار با روحانیون این خطه شمالشرق کشور به این شهید لقب” آیت استعداد ” را به ایشان دادند، دوم مهر سال ۱۳۱۵ در روستای گرمه از توابع شهرستان بجنورد و در خانواده ای ساده و کشاورز پا به عرصه حیات گذاشت و در سن ۱۰ سالگی تحصیل علم را آغاز و به سرعت در این راه پیشرفت کرد و موفق شد در کلاس از نظر اخلاق و فراگیری علوم، سرآمد دیگران بود.
شهید صادقی  در میان مردم روستا به خوش نامی و محبوبیت آوازه داشت و در نوجوانی مؤذن روستا شد و در ماه مبارک رمضان مردم اهالی روستای گرمه با اذان او روزه را آغاز می¬کردند و با صوت دلنشین او بر پای سفره ضیافت الهی می¬نشستند. شب¬ها به عبادت و راز و نیاز به درگاه معبود مشغول بود و روزها در کنار تحصیل علم، دوستان را به عبودیت خداوند و اخلاق نیکو سفارش می¬کرد. مردم روستا که نبوغ ذاتی و استعداد سرشار او را می¬دیدند، مصرانه از پدرش مرحوم اسفندیار در خواست کردند تا او را برای کسب علم و دین به حوزه علمیه روانه کند.
قاسم صادقی در همان روستا و محل زادگاهش مدتی نزد شیخ حسینعلی معزی تحصیل مقدمات نمود و بعد از دو سال برای ادامه تحصیل رهسپار حوزه علمیه مشهد مقدس شد و پس از پایان تحصیلات  مقدماتی در مدرسه نواب، دوره جامع المقدمات و ادبیات را نزد مرحوم استاد ادیب نیشابوری، ‌شرح قوانین را در محضر حاج سید احمد مدرس یزدی، سطوح عالیه را نزد علامه شیخ هاشم قزوینی و معارف اسلامی را در کلاس درس آیت الله شیخ مجتبی قزوینی فرا گرفت و در  حدود  ۲۰ سالگی به حلقه شاگردان درس فقه و اصول مرحوم حضرت آیت الله العظمی میلانی (ره) راه یافت و مدت ۱۰ سال از آن محضر پر بار کسب فیض کرد.         

یاران شهید بهشتی در خراسان شمالی گنجینه فرهنگها

بنیانگذار مناظره اسلامی 
شهید صادقی را شاید بتوان یکی از بنیانگذاران بحث و مناظره با فرق اسلامی و نیز مکتب های مادی و غیر اسلامی در این اواخر دانست چرا که با تأسی به قرآن هدایت یک فرد را هدایت همه جامعه می دانست و توحید را آغاز و انجام هر بحث و مناظره و شناخت صحیح و دقیق آن را مهمترین نقطه عطف زندگی انسانها می دانست.  
وی معتقد بود تا خداشناسی و توحید کامل و صحیح نباشند، هیچ یک از مبانی اسلام در جایگاه خود قرار نمی گیرد و برای شناخت دقیق و صحیح توحید جز از طریق استفاده از روایات و اخبار صحیح ائمه اطهار (ع) راهی نیست و این شهید برای اثبات و نشر حقایق اسلام به هر جا و مکان از دور افتاده ترین روستاها و تا قلب شهرها با هر فردی اعم از بی سواد، مبلغ، دانشمند، مسلمان، مسیحی، ‌یهودی به مناظره و گفتگو می نشست و برای اثبات دیدگاه مبتنی بر اسلام، قرآن و ولایت، از سهل¬ترین روش¬ها برای افراد کم اطلاع تا پیچیده ترین طرق استدلال برای دانشمندان بهره می جست و برای اثبات حقانیت اسلام و تشیع همچنین به کشورهای عربستان سعودی، سوریه، اردن و مصر سفر کرد.
از این شهید دفتر حزب جمهوری اسلامی  دو کتاب ارزشمند با عنوان «مسلمان و مادی» و «سفر سیر تکاملی» و دهها مقاله به یادگار ماند که امروزه در برخی از دانشگاهها و حوزه های علمیه استان به خصوص خراسان رضوی مورد مطالعه طلاب و دانشجویان است.

ورود به عرصه نهضت انقلاب اسلامی
شهید صادقی  در سال ۱۳۴۲ (هـ. ش) بواسطه آشنایی با نهضت حضرت امام خمینی (ره) به علت فعالیت چشمگیر علیه رژیم شاه مدتی زندگی مخفیانه را پیش گرفت و حتی روزها در کوهها به سر می برد تا سرانجام با مشورت عده ای از دوستان توانست با تاکتیک های خاصی، خود را از غائله نجات دهد و بتواند در قالب اجتماع به فعالیت های تبلیغی و ارشادی خود ادامه دهد و در سال ۱۳۵۷ در اوج تظاهرات مردمی مشهد، هنگامی که ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی می¬کردند، چند گلوله به عبای ایشان اصابت کرد که به قول خودش «شهادت مجانی» نصیب نگردید  و در طول نهضت انقلاب اسلامی با سخنرانی علیه رژیم و تنویر افکار عمومی، نهضت امام راحل را به مردم معرفی می¬کرد و پرده از چهره دیکتاتوری رژیم دست نشانده آمریکا در کشور بر می¬داشت.
شهید صادقی همواره پاسدار ارزش های اسلامی و انقلابی بود، پس از پیروزی انقلاب و در آستانه برگزاری اولین دوره مجلس شورای اسلامی با اصرار دوستان و تأکید علماء به عنوان وظیفه شرعی، نامزد حوزه انتخابیه مشهد مقدس شد و به عنوان سومین نماینده مجاوران حرم رضوی با کسب ۵۹.۷  درصد آراء مردم، به مجلس راه یافت و در کمیسیون آموزش و پرورش، فرهنگ و تحقیقات عالیه مجلس به خدمت به فرهنگ و کشور پرداخت.
پیکر شهید قاسم صادقی اهل شهرستان گرمه در خراسان شمالی پس از شهادت در جوار مضجع منور علی ابن موسی الرضا (ع) به خاک سپرده شد و از این شهید والامقام دو پسر( محمد و علی )  و یک دختر ( فاطمه ) به یادگار ماند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − هفت =