جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۳:۵۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

احتیاط بیشتر شرط ورودبه وضعیت بهتر برای مقابله باکرونا درقم

درهمین رابطه استاندار قم با اشاره به این که دوران بسیار سختی را درطول دوران موج سوم کرونا پشت سر گذاشتیم از همه مردم خواست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند تا از تکرار چنین وضعیتی جلوگیری شود. بهرام سرمست گفت: موج سوم کرونا در قم بسیار سخت و بغرنج و از شدت و میزان درگیری، تلفات […]



درهمین رابطه استاندار قم با اشاره به این که دوران بسیار سختی را درطول دوران موج سوم کرونا پشت سر گذاشتیم از همه مردم خواست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند تا از تکرار چنین وضعیتی جلوگیری شود.

بهرام سرمست گفت: موج سوم کرونا در قم بسیار سخت و بغرنج و از شدت و میزان درگیری، تلفات و دوره کنترل برهه ای بشدت سهمگین و نگران کننده بود.

وی افزود: با ادامه روند کنونی قم از روز شنبه وارد منطقه زرد کرونایی می شود اما باید آمادگی برای ادامه وضعیت نارنجی تداوم یابد.

وی اضافه کرد: در دو ماه گذشته قم در صدر مبتلایان و فوتی های کرونایی قرار داشت اما در حال حاضر وضعیت این ویروس در استان تا حدودی کنترل شده است.

استاندار قم بیان داشت: از عادی سازی کرونا در استان باید پیشگیری شود و ورود به وضعیت زرد و نارنجی سبب غفلت و غرور ما نشود.

سرمست گفت: وضعیت نارنجی و زرد کرونا کاملا شکننده است و این استان یک بار از عادی پنداری کرونا در فصل تابستان ضربات جبران ناپذیری متحمل شده‌است.

وی ابراز کرد: طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی باید به نحوی دنبال شود که ازبازگشت قم به وضعیت قرمز جلوگیری کند.

استاندار قم نزدیکی به برخی مناسبت‌های ملی و مذهبی را یادآور شد و بیان کرد: برگزاری هرگونه تجمع و مراسم در هر سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است.

سرمست خاطرنشان کرد: سلامت اولویت اول و آخر مجموعه مدیریت قم است و هدف از اجرای محدودیت های اخیر نیز صرفا کنترل این بیماری بود و شایسته نیست عده‌ای از آن برداشت های سیاسی کنند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی باید به دنبال تحقق خدمات الکترونیک باشند، رسیدن به سیاست های دولت الکترونیک یک اولویت در کشور است.

فرماندار قم نیز در این خصوص بیان کرد: طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی به عنوان یک پروژه بلندمدت با ساماندهی سه هزار و ۵۰۰ نیرو با اولویت مناطق حاشیه نشین در حال اجراست و مشغول بیماریابی فعال است.

مرتضی حیدری گفت: درصورتی که این طرح به درستی اجرا شود سبب تسلط و اشراف بخش درمان استان به روند بیماری می‌شود و افراد مشکوک قبل از مراجعه به بیمارستان در خانه یا نقاهتگاه‌های درنظر گرفته شده قرنطینه می‌شوند.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی نیازمند آن است که خیرین در آن ورود پیدا کنند و کاملاً نیازمند کمک خیرین هستیم، اگر طرح گسترش پیدا کند و ویروس گسترش پیدا کند نیازمند تدابیری در این زمینه هستیم.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت شلوغی و اذحام در دفاتر پیشخوان دولت، گفت: برای جلوگیری از این وضعیت نیز باید تدابیر درستی در سطح مجموعه مدیریت استان اندیشیده شود.

حیدری عنوان کرد: شب یلدا سنت دیرینه ایرانیان است، اجبار بر خانه نشینی داریم و باید حوزه اصناف و اقتصادی فکری برای تجمعات داشته باشد.

روند بستری و فوت بیماران کرونایی در قم همچنان ادامه دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم پیرامون این موضوع گفت: در۲۴ ساعت منتهی به ۱۹ آذرماه جاری، ۱۹ بیمار کرونایی دربخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌های قم بستری شدند.

محمدرضا قدیر درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ درقم اظهار داشت: در این مدت ۲۷ تن در اورژانس مرکزهای درمانی استان قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده‌اند. 

وی با بیان این‌که ۳۰ تن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شده‌اند؛ افزود: درحال حاضر ۲۶۴ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۵۹ تن از آن‌ها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: همچنین در این بازه زمانی، چهار بیمار کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

قدیر همچنین ابراز کرد: شب یلدا مانند بمب خطرناکی است که می تواند وضعیت کنترل شده کرونا در قم را با فاجعه بزرگی همراه کند.

به گفته وی، با برداشته شدن محدودیت های اصناف نگران این هستیم که بار دیگر با کم توجهی مردم وضعیت قم قرمز شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: به دلیل آغاز فصل سرما نگران این هستیم که از دی ماه وارد موج جدید بیماری کرونا باشیم.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۸۵ درصد از مردم و اصناف قم با پروتکلها و محدودیت های کرونایی همراه هستند.

قدیر عنوان کرد: درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در مطب های پزشکی قم رضایت بخش نیست و نوبت دهی اینترنتی هنوز در این بخش نهادینه نشده است.

همکاری مردم روند نزولی در شیوع بیماری کرونا را درپی دارد

رییس مرکز بهداشت قم نیز بیان کرد: روند ابتلا و فوتی درقم برغم اینکه قابلیت تست ها بیشتر شده، نزولی است.

سیامک محبی اظهار داشت: هم اکنون قم در رتبه بیست و ششم کشور از نظر تعداد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ قرار دارد.

به گفته وی ، میزان مرگ و ابتلا به کرونا درقم در دو هفته قبل تفاوت معناداری با میانگین کشوری پیدا کرده‌است.

محبی خاطرنشان کرد: میانگین ابتلا به کرونا در قم به ازای هر صدهزار نفر به ۲.۳ تن رسیده است.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: تعداد نمونه‌های مثبت کرونا نسبت به ماه گذشته کاهش مملوسی پیدا کرده‌است.

وی با بیان اینکه، ۷۲ درصد از نمونه های کرونا در مراکز سرپایی انجام می شود، گفت: در حالی که در چند هفته گذشته۷۲ درصد نمونه ها در قم مثبت بود امروز به ۳۰ درصد رسیده است.

محبی عنوان کرد: شهرک پردیسان، انتهای خیابان ساحلی و باجک از جمله مناطقی هستند که میزان آلودگی به کرونا در آنها بیشتر از سایر قسمت های استان است.

رییس مرکز بهداشت قم اظهار داشت: حفظ و صیانت از وضعیت موجود به عزم همگانی بستگی دارد در غیراینصورت بازگشت به شرایط قرمز بسیار نزدیک است.

محبی عنوان کرد: درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی دراغلب اصناف، دستگاه های دولتی و سایر واحدهای خدماتی به جز نانوایی ها و مطب های پزشکی، طی یک هفته گذشته در قم به سمت مطلوبیت پیش رفته است.

به باور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن و مراکز عمومی به ۹۲ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته گذشته در مجموع ۹۸ واحد متخلف کرونایی در این استان پلمب شده است.

رییس مرکز بهداشت قم با انتقاد از وضعیت روزبازارها، اظهار کرد: شرایط مهار نشده ای در بازارروزهای قم حاکم است و هیچ سازوکاری در آنها وجود ندارد.

کاهش ۳۷ درصدی ترددها در محورهای قم

همچنین معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی قم پیرامون این موضوع گفت: از ابتدای طرح تا اکنون در مجموع ۳۷ درصد از حجم ترددها در محورهای مواصلاتی قم کاسته شده است.

سرهنگ مجتبی اشرفی اضافه کرد: از ابتدای هفته جاری میزان ترددها در محورهای مواصلاتی قم از ۳۷ درصد به ۲۹ درصد رسیده است.

به گفته وی، روزانه به صورت میانگین محورهای مواصلاتی قم شاهد ۲۰۰ هزار تردد خودروهای سبک و سنگین هستند.

حفظ جان از کرونا و آلودگی هوا با ماندن در خانه 

در ادامه باید توجه داشت که فصل‌های سرد سال همواره با تشدید شیوع بیماری‌های ویروسی و بالارفتن درصد آلودگی هوا همراه است، به خصوص امسال که خطر ویروس کرونا نیز در کمین سلامت همشهریان است، در چنین شرایطی باید هرچه بیشتر در خانه ماند و جان خود را از این خطرات نجات داد. 

هرسال با فرارسیدن فصل سرما درخواست از مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی در ترددهای بین شهری بیشتر می‌شد تا سطح آلودگی ناشی از سوخت خودروهای شخصی در هوا کاهش یابد،‌ اما امسال موضوع تغییر کرده و به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب انتقال بیشتر ویروس می‌شود، از مردم خواسته شده تا حدامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

در چنین شرایطی اگر اقشار مختلف بخواهند همچون گذشته در سطح شهر تردد داشته باشند آن هم با استفاده از خودرو شخصی، آلودگی هرچه بیشتر هوا به دلیل پدیده وارونگی دما در فصل‌های سرد سال حتمی است و این گونه می‌شود که خطر همزمان ناشی از کرونا و آلودگی هوا در کمین سلامت مردم می‌نشیند؛ در همین راستا خبرنگار فرهنگ سار نظر شماری از مسئولان حوزه‌های مرتبط با موضوع را مورد بررسی قرار داد.

قمی‌ها در خانه بمانند، کرونا را شوخی نگیریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این خصوص گفت: ویروس کرونا موضوع جدی است و نباید آن را شوخی گرفت و از همه همشهریان عزیز می خواهم که همچنان در خانه بمانند.

محمد رضا قدیرتاکید کرد: خانواده‌ها باید به صورت مجازی و تلفنی از حال یکدیگر با خبر شوند و از هرگونه دیدار حضوری به دلیل خطر انتقال ویروس کرونا پرهیز کنند.

وی بیان داشت: اگر مردم رعایت نکنند شاهد شلوغی مراکز درمانی و بیمارستانی قم خواهیم بود که فاجعه آور است.

قدیر خطاب به شهروندان قمی تصریح کرد: به عزیزان خود و به بزرگان احترام گذاشته و دید و بازدیدهای معمول را به خاطر حفظ جان آنها انجام ندهیم.

مردم قم به دلیل افزایش آلودگی هوا درخانه بمانند

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز گفت: در روزهای سرد سال با کاهش دما، میزان آلودگی هوا در حال افزایش است و شهروندان باید در خانه مانده و هرچه کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

سید رضا موسوی مشکینی افزود: با شروع روزهای سرد سال و پایداری هوا، پدیده اینورژن (Inversion) یا همان وارونگی دما در حال رخ دادن است که موجب تراکم و افزایش غلظت آلاینده ها در کلانشهرها می شود.

وی با بیان اینکه تردد خودروها از مهمترین منابع آلودگی هوا است، خاطرنشان کرد: در هنگام وارونگی دما و عدم امکان تهویه افقی، فقط باید تلاش کنیم تا زمانی که شرایط جوی تغییر می کند، از افزایش آلودگی جلوگیری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم آلودگی ناشی از وارونگی دما را برای سلامت شهروندان بسیار خطرآفرین دانست و گفت: در این ایام که به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز بسیار کاهش پیدا کرده است، بهترین راهکار ماندن در خانه است.

وی بیان کرد: با وجود تعطیلی مدارس و بسیاری از اصناف و حضور یک سوم کارکنان دولت در ادارات شهر قم، متأسفانه به دلیل افزایش تردد شهروندان در بعدازظهر و شب شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم.

انجام کارهای مربوط به بیمه و بانک در خانه و از طریق فضای مجازی 

مدیرکل تامین اجتماعی قم نیز در این رابطه گفت: ۳۰ خدمت مهم سازمان تامین اجتماعی در این استان به‌صورت کاملا غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی eservices.tamin.ir ارائه می‌شود.

علی اصغر دادخواه با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا و لزوم برنامه‌ریزی به‌منظور ارایه خدمات غیرحضوری به مردم، حذف مراجعات حضوری مخاطبان برای دریافت خدمات را از برنامه‌های مهم سازمان تامین اجتماعی در استان برشمرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس ۳۰ خدمت مهم و پرمخاطب تامین اجتماعی استان قم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی eservices.tamin.ir قابل‌ارائه است و نیازی به مراجعه و یا پیگیری حضوری از سوی بیمه‌شدگان نیست.

وی با بیان این‌که مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ نیز آماده ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به مردم است، خاطرنشان کرد: تمام این زیرساخت‌ها به‌منظور حفظ سلامتی مردم و مخاطبان تامین اجتماعی آماده شده و دیگر برای دریافت خدمات ۳۰ گانه نیاز به مراجعه حضوری نیست.

دادخواه تاکید کرد: کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی می‌توانند بدون خروج از منزل، هم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی eservices.tamin.ir و هم از طریق سامانه تلفنی۱۴۲۰ تمام درخواست‌های خود را از تامین اجتماعی استان قم به ثبت برسانند و پیگیری کنند.

همچنین رییس اداره امور شعب بانک ملی قم گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا،‌ با وجود خدمات گسترده بانکداری الکترونیک،‌ نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک نیست و مردم با استفاده از این امکانات نقش مهمی برای حفاظت از سلامت خود و کارکنان شعب ایفا خواهند کرد.

غلامرضا صادق زاده خویی با اشاره به این که حجم مراجعه کنندگان و تبادل مالی در شعب بانک ها بسیار زیاد است،‌ افزود: در شرایط خاص و بحرانی امروز می بایستی از شیوع بیماری کرونا جلوگیری و زنجیره شیوع قطع شود، بنابراین کاهش مراجعات به شعب بانک ‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد:‌ ازدحام و همچنان تبادل فیزیکی اسکناس در شرایط فعلی بسیار خطرناک و مهمترین عامل سرایت و شیوع بیماری است، لذا با توجه به وجود بسترهای مناسب و گسترده بانکداری غیر حضوری، نیازی به حضور فیزیکی در شعب احساس نمی شود، ولی با این وجود مشاهده می شود که مردم همچنان مراجعات فراوانی به شعب بانک‌ها دارند و با این اقدام هم سلامت خود و هم سلامت کارکنان بانک را به شدت به خطر می اندازند.

صادق زاده خویی گفت:‌ همشهریان عزیز عنایت داشته باشند که در حال حاضر شعب بانک ها محیط بسیار مستعد برای شیوع بیماری است، لذا عاجزانه استدعا دارم تا امور مالی خود را با استفاده از درگاه‌های غیر حضوری و در خانه انجام داده و از مراجعه حضوری به شعبه بانک اکیدا خودداری کنند.

وی افزود: در همین رابطه اقدامات لازم برای تسهیل در امور بانکداری غیر حضوری همشهریان انجام گرفته است که از جمله آن می توان به افزایش سقف مبلغ جا به جایی درون بانکی در سامانه‌های الکترونیکی اشاره کرد.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.
فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.
فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.
در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.
«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.
همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 − ده =