جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲:۱۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

مهرانه زنجان مامنی برای بیماران سرطانی

سرطان عارضه ای است که در آن سلول‌های غیرطبیعی به‌صورت کنترل‌نشده تکثیر یافته و می‌توانند بافت‌های مجاور را درگیر کنند. بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هرکدام به شیوه‌های خاص ایجاد می‌شوند. چیزی که در همه مشترک است، این است که به روشی مشابه شروع می‌شوند یعنی با تغییر در […]



سرطان عارضه ای است که در آن سلول‌های غیرطبیعی به‌صورت کنترل‌نشده تکثیر یافته و می‌توانند بافت‌های مجاور را درگیر کنند. بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هرکدام به شیوه‌های خاص ایجاد می‌شوند. چیزی که در همه مشترک است، این است که به روشی مشابه شروع می‌شوند یعنی با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول. تقسیم سلول‌های غیرطبیعی تحت کنترل نیستند و معلوم نیست که چه زمانی متوقف می‌شود و یک دسته از سلول‌های غیرطبیعی یک تومور نامیده می‌شود.

به استناد گزارش سازمان جهانی بهداشت تقریبا ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. این موضوع خیلی مهم و امیدبخش است و به این مهم باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از سرطان ها می توانند به نحوی پیشگیری شوند تا باری به سیستم تشخیصی و درمانی تحمیل نشود و در این میان سرطان جزو شایع ترین و پُرمرگ و میرترین ها محسوب می شود که مبارزه با آن باید در صدر برنامه ریزی ها قرار گیرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی نایب رییس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال ۹۴ حدود ۵۱ هزار نفر به علت سرطان در ایران فوت کردند که میزان ابتلا به این بیماری در دنیا ۲۰ درصد و در ایران ۱۴ درصد است، مرگ براثر این بیماری در دنیا ۱۴ درصد و در ایران ۷ درصد است.

ملک زاده اظهار داشت: بهبودی در ایران و سایر کشورهای دنیا ۵۰ درصد است، به عبارتی ۵۰ درصد سرطان ها را بعد از تشخیص به موقع می توان بهبود بخشید و آنها را مداوا کرد و این کار حاصل پیشرفت های علمی پزشکی است و امید است در سال های آینده درصد بیشتری از بیماران سرطان مداوا شوند اما پیش بینی ها نشان می دهد طی ۲۰ سال آینده در ایران با ادامه روند فعلی میزان سرطان ها افزایش یابد.

در این راستا و برای خدمت رسانی بهتر به گروههای هدف، انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان مهرانه” به شماره ثبت ۲۷۰ در شهریور سال ۱۳۸۵ با تلاش متخصصان امر و همت والای خیرین زنجان شکل گرفت و پس از اخذ مجوزهای قانونی از آذرماه همان سال فعالیت های خود را در سطح استان زنجان آغاز کرد.

مهرانه تشکلی است غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی که با مشارکت و حمایت مردم نیکوکار بر آن شده تا با یاری نیروهای داوطلب مردمی امکان بهبودی بیماران مبتلا به سرطان را بیش از پیش فراهم کرده و از طریق ارتقای کمی و کیفی سلامت جسمی و روانی بیماران، روح امید به زندگی را در آنان ایجاد کند.

 در زمان حاضر مهرانه کانون پرمهر و پناهگاهی مطمئن برای بیماران مبتلا به سرطان این دیار تلقی می شود که اعضای آن برای کاستن آلام بیماران از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند، فرهنگ حاکم بر مهرانه، اعتماد کامل به ارزش های والای انسانی، اسلامی، نوع دوستی، فداکاری، یکپارچگی درونی و تعهد است.

در زمان حاضر کلینیک رادیوتراپی این مجموعه با استقرار دستگاه‌های فوق پیشرفته که به همت خیران این مجموعه در اوج تحریم خریداری شده به بیماران سراسر کشور خدمات باکیفیت درمانی ارائه می‌دهد.

مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه نیز که در سال ۹۳ با همت خیرین دستگاه رادیوتراپی (مدل انکور) از شرکت زیمنس آلمان به مبلغ چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان را خریداری کرد، یکی از پیشرفته ترین دستگاههای رادیوتراپی موجود در ایران بوده و به منظور رفاه حال بیماران دستگاه دوم نیز به همان قیمت با همکاری خیرین خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

فاز اول این کلینیک با هزینه بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال احداث شده، که فقط هزینه خرید ۲ دستگاه رادیوتراپی از شرکت زیمنس آلمان مدل انکور ۹۸ میلیارد ریال، هزینه دستگاه سی تی سیمولاتور از شرکت زیمنس آلمان و لیزر متحرک پنج نقطه از شرکت سیرپا فرانسه ۲۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعلام شده است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان مهرانه استان با اشاره به اینکه زنجان با قرار گیری جغرافیایی در منطقه شمالغرب کشور در حوزه خیریه های سلامت ظرفیت های بسیار زیادی دارد گفت: مشارکت و همکاری خیرین در این انجمن نمود بسیاری دارد بطوری که این انجمن ۱۲۰ هزار نفر خَیر شناسنامه دار دارد که با احتساب بدون شناسنامه ها این رقم ۵۰ درصد جمعیت استان را شامل می شود و این رخداد بسیار بی نظیری است.

وی با بیان چالش‌های پیش روی این انجمن به ویژه شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه گفت: این مسائل مشکلات مضاعفی را در تامین داروهای بیماران تحت پوشش ایجاد کرده است.

اصغر وثوق با بیان به اینکه طی اسفند سال ۹۸، هزینه پرداخت شده برای تامین داروهای بیماران سرطانی ۵۵۰ میلیون تومان بود افزود: این رقم در اسفند سال گذشته به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید که افزایش سه برابری را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که درآمد انجمن مهرانه در سال ۹۸، ماهیانه بطور میانگین یک میلیارد تومان بوده و با توجه به سه برابر شدن قیمت داروها درآمدها باید سه میلیارد تومان می شد.

وثوق با اشاره به اینکه بر این مبنا درآمد مهرانه در سال ۹۹، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان  شد، افزود: پیش بینی ها نیز نشان می دهد در سال جاری این رقم برای تامین داروهای بیماران به یک میلیارد و ۷۰۰ و یا ۲ میلیارد تومان در ماه برسد.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان مهرانه استان زنجان ادامه داد: اولویت اصلی این انجمن تامین هزینه داروی بیماران است که در صورت عدم تحقق این مهم، مشکلاتی عدیده ای برای آنها به وجود می آید.

وی اظهار داشت: پیش از بروز این مشکلات، مهرانه در پرداختی ها به روز بود اما اکنون بدهکار شده است و در این میان مشارکت هم استانی ها می تواند یاریگر این بیماران باشد.

وثوق دستاوردهای این انجمن را در طول ۱۵ سال، پوشش عزتمندانه بیماران تحت پوشش، احداث کلینیک، پیشگیری و الگو شدن در کشور و منطقه ذکر کرد.

وی اضافه کرد: این انجمن اکنون به برترین خیریه حوزه سرطان ” بزرگسال” سطح کشور تبدیل شده که ۲ نوع خدمت را به بیماران استانی و خارج از استان خدمات ارائه می کند.

تشکیل ۹ هزار پرونده برای بیمار سرطانی نیازمند خدمات 

این مسوول با بیان اینکه در مدت یاد شده برای ۹ هزار بیمار زنجانی پرونده تشکیل شده است، گفت: در کلینیک رادیوتراپی نیز برای ۲۲ هزار مورد مراجعه خدمت ارائه شده است که ۱۰۰ درصد نیازها و داروهای بیماران مبتلا به سرطان داخل استان نیز پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه حوزه پیشگیری مهرانه پس از چهار سال فعالیت مستمر به دلیل شرایط کرونایی متوقف مانده است، اظهار داشت: این حوزه پیش از این در سطح وسیع تر به ویژه تا روستاها فعالیت می کرد که دستاوردهای بسیار خوبی را به دنبال داشت.

وثوق برنامه های آینده این انجمن را بهره گیری از ظرفیت ها و مشارکت های مردمی برای پیشبرد برنامه های خود عنوان کرد و افزود: طبق برنامه ریزی تا ۶ ماه آینده دستگاه Pet-scan” آزمایش تصویری” دستگاه فوق پیشرفته تشخصی، در این مرکز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برای خرید این دستگاه و دستگاه جانبی آن  ۱۵ میلیارد تومان با ارز دولتی هزینه شده که ۶ میلیارد تومان آن به دلیل مشکلات مالی از طریق وام بانکی تامین شده است که تحقق این مهم به تشخیص دقیق بیماری کمک فراوانی می کند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان مهرانه استان زنجان همچنین از خرید دستگاه سایبرنایف خبر داد و خاطرنشان کرد: این دستگاه فوق پیشرفته درمانی است که در مدت حداکثر سه سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

بخش پزشکی هسته‌ای کلینیک مهرانه راه اندازی می شود

 مسوول  کلینیک مهرانه زنجان نیز در این خصوص گفت: به زودی بخش پزشکی هسته‌ای کلینیک مهرانه برای ارائه خدمت به بیماران مبتلا به سرطان راه‌اندازی خواهد شد.

جواد گرانمایه افزود: این بخش در مساحت یک‌هزارو ۲۰۰ مترمربع احداث شده است که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مسوول با بیان اینکه با راه‌اندازی بخش پزشکی هسته‌ای، برای اولین‌بار در استان “ید درمانی” نیز به بیماران مبتلا به سرطان ارائه خواهد شد، گفت: این روش برای درمان بیماران تیروئیدی بود و به همین منظور برای درمان چهار تخت تجهیز شده است.

وی با اشاره به خریداری دستگاه پت‌اسکن توسط انجمن خیریه مهرانه پس از چهار سال تلاش و پیگیری مستمر  اظهار داشت: دستگاه فوق پیشرفته تشخیص سرطان”پت‌اسکن” با هزینه ۱۲ میلیارد تومان توسط انجمن خیریه مهرانه خریداری شده و این دستگاه در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد و کرج وجود دارد که با تلاش چهار ساله، این افتخار نصیب زنجان شده که تا سه ماه آینده نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه خرید این دستگاه با ارز دولتی انجام شده و اگر با ارز آزاد خریداری می‌شد، هزینه آن به بیش از ۷۰ میلیارد تومان می‌رسید، اظهار داشت: تهیه این دستگاه کمک شایانی به تشخیص دقیق و به موقع سرطان می‌کند.

گرانمایه با اشاره به خدمت رسانی به جامعه هدف نیز افزود: تا کنون حدود ۶ هزار بیمار در این کلینیک تحت پوشش قرار گرفته اند و بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد هزینه های کلینیکی، پاراکلینیکی و معیشت آنان و حتی پوشش تحصیلی فرزندان مبتلایان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه درمان نیز پنج هزار بیمار در مرکز کلینیک مهرانه درمان شده اند که از هیچ بیماری ریالی دریافت نشده است.

به گفته این مسوول، در داخل مجموعه مهرانه مهمانسرای ویژه بیماران احداث شده که از دورترین نقاط کشور حتی خارج از کشور که درمان آنان حتی یکماه به طول می انجامد در آن اسکان می یابند.

وی اظهار داشت: در مهرانه ۲ دستگاه رادیوتراپی نصب شده و علاوه بر آن بخش شیمی درمانی نیز مطابق با استانداردها طراحی و اجرا شده و آزمایشگاه فوق تخصصی دارد.  

مهرانه به روز حرکت می کند

 مسوول  کلینیک مهرانه زنجان با اشاره به اینکه این انجمن با کارهای انجام گرفته از برنامه استراتژیکی تدوین شده جلوتر است، ادامه داد: چشم انداز انجمن برای خدمات رسانی مطلوب خریداری دستگاه سایبرنایف است که تحقق این مهم تحولاتی را موجب خواهد شد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر و با رایزنی وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی در مرحله عقد قرار داد خرید این دستگاه قرار داریم، دستگاه یاد شده گرانقیمت و بسیار پیشرفته است بطوری که طبق آمار تا کنون ۲ هزار بیمار از ایران برای ادامه درمان و استفاده از این دستگاه به ترکیه سفر کرده اند و هر بیمار ۱۰ هزار یورو پرداخت می کند که در توسعه اقتصادی این کشور نیز بسیار اثر گذار است.

گرانمایه با اشاره به اینکه این دستگاه قادر است تومورهای زیر ۲ سانت در بخش های حساس بدن را بدون جراحی و رادیوتراپی درمان کند، افزود: علاوه بر آن بیمارانی که تومور مغزی داشته که پس از جراحی با ضایعات پس از عمل مواجه می شوند نیز کار برد دارد که با نصب این دستگاه در این کلینیک علاوه بر تسریع در امر درمان می توان از اقصی نقاط کشور نیز پذیرش داشت.

وی با بیان اینکه این دستگاه پنج میلیون یورو قیمت دارد اضافه کرد: بصورت شبانه روزی و با رایزنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزشکی تلاش می شود مجوز ارز دولتی آن مصوب و در اولویت قرار بگیرد که در صورت انجام فرآیندها می توان گفت سال آینده این مهم تحقق می یابد.

گرانمایه خاطرنشان کرد: مهرانه انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان تلاش می کند به روز باشد و در واقع  امکاناتی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد در این سرزمین نیز در اختیار مراجعه کنندگان و بیماران قرار بگیرد که از ابعاد مختلف بسیار مهم و تاثیر گذار است.

به گفته مسوول کلینیک مهرانه، زنجان به عنوان پنجمین استان در سطح کشور است که بخش پزشکی هسته‌ای را در کلینیک مهرانه راه اندازی می کند که برای انجام این کار مهم نیز چهار سال پیگیری های مستمر انجام شده است که تحقق آن رخدادی مهم محسوب می شود.

وی با اشاره به وضعیت کرونایی نیز خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا بیماران بخش شیمی درمانی بیمارستان ولی عصر(عج) نیز به این انجمن انتقال یافت که خدمات لازم ارائه شد و از طرفی مهرانه تزریق  داروی بیماران ام اس و متابولیک را عهده دارد که این مهم نیز به نحو مطلوبی انجام شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده + نه =