جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۴:۲۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷

فصل جدید فعالیت مناطق آزاد با افتتاح طرح‌های تولیدی

تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی از جمله اهداف و برنامه هایی بود که در این […]



تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی از جمله اهداف و برنامه هایی بود که در این قانون برای فعالیت مناطق آزاد تعریف شد.

براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تاسیس منطقه آزاد تجاری کند

اکنون ایران دارای چندین منطقه آزاد تجاری – صنعتی از جمله کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است که با وجود تمامی مشکلات و تنگناها توانسته توسعه چشمگیری در صادرات غیرنفتی به کشورهای مختلف داشته باشد.

اینک و در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید، با حمایت های دولتی و فعال شدن بخش خصوصی تلاش می شود تا رونق به مناطق آزاد بازگردد از این رو امروز (۲۰ شهریورماه) دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ۵۸ پروژه را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد تا فصل جدید در توسعه و رونق فعالیت مناطق ویژه  اقتصادی، آزاد تجاری و صنعتی آغاز شود.

رییس جمهوری درباره ارزش سرمایه گذاری این طرح ها در آیین افتتاحیه گفت: امروز در بیست و سومین هفته شاهد افتتاح ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان  هستیم البته اگر دلار و یورو را به ریال تبدیل و حساب کنیم افتتاح امروز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است. اینکه ما در یک هفته قادر هستیم ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کنیم به معنای زنده بودن و تحرک کشور و شکست آمریکا و به معنای آن است که می‌توانیم مسیر سرافرازی و رشد و توسعه کشور را ادامه دهیم.

افتتاح ۱۲ طرح تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز 

منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز با استقرار ۷۰ شرکت تولیدی فعال و وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار در حوزه صنعت و بازرگانی در مجاورت پایتخت دارای فرودگاه اختصاصی با ظرفیت هوانوردی، آموزشی، مسافری و کارگو است که امروز از طریق ارتباط تصویری واحدهای تولیدی و صنعتی این منطقه با سرمایه گذاری بیش از هفت هزار میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۷۲۲ نفر راه اندازی شد.

از شاخص ترین واحدهایی که توسط رییس جمهوری در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام  به بهره برداری رسید، شرکت صنایع ماشین های اداری و لوازم خانگی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۷۰ نفر است که تا پایان امسال میزان اشتغالزایی این شرکت به ۸۰۰ نفر خواهد رسید.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پیام به منظور تولید ماشین لباسشویی، یخچال، فریزر و کولر گازی با ظرفیت ۵۵۰ هزار دستگاه به بهره برداری رسید که با سرمایه گذاری بخش خصوصی است و ۲۵ درصدی نیاز کشور را در لوازم خانگی تامین خواهد کرد. 

ایجاد مرکز داده و آزمایشگاه تحقیق و توسعه ارزهای دیجیتال، تولید تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی، مونتاژ دوربین های مداربسته و سیستم های هوشمند اماکن و خودرو و مونتاژ توربو شارژهای موتورهای بنزینی و دیزلی از دیگر پروژه هایی است که به بهره برداری رسید.

همچنین شرکت های تولید لوازم یک بار مصرف پلاستیکی و مواد ضدعفونی و بهداشتی و آرایشی و مونتاژ دستگاه های تهویه و هواساز وارد چرخه تولید شدند.

افتتاح ۱۴ طرح در قشم

امروز همچنین رئیس جمهوری ۱۴ طرح را با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال و اعتبار ارزی ۳۴۰ میلیون یورو در پنج بخش صنعت، نفت، گاز و انرژی، تولیدی، حمل‌ونقل، گردشگری و عمرانی در منطقه قشم  افتتاح کرد که طرح ترمینال کانتینری سایت شهید رجایی سازمان منطقه آزاد قشم در فضایی به مساحت ۴ هکتار از جمله آنها است.

این طرح در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از طی کردن مراحل زیرسازی و آماده سازی در سال ۱۳۹۹ اجرای آن پایان یافت.

احداث این ترمینال کانتینری توسط بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی انجام شد که با آغاز فعالیت آن شاهد سرعت گرفتن فرآیند صادرات کالا از پسکرانه شهید رجایی منطقه آزاد قشم خواهیم بود.

در زمان آماده سازی و ساخت این طرح ۶۵ نیروی کار مشغول به کار بودند و با بهره برداری از این طرح، ۵۲ فرصت شغلی مستقیم ایجاد شد.

همچنین سه هتل در مجموع با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۴ نفر به صورت مستقیم و ۹۲ نفر به صورت غیرمستقیم افتتاح شد.

یک واحد تولیدی در حوزه تولید بتن و قطعات بتنی پیش ساخته با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی از دیگر طرح های مورد بهره برداری توسط رئیس جمهوری بود.

این شرکت تولیدی توان تولید ۵۱ هزار و۸۴۰۰ تُن بتن معمولی، ۲ هزار و ۴۳۰ تُن تیرچه فولادی و ۲۰۰ هزار تُن محصولات بتنی غیرمسلح از بتن معمولی را در سال دارد و در فرآیند اجرای این طرح ۶۰  نفر مشغول فعالیت بودند و با بهره برداری از آن ۳۰ نفر نیروی کار به صورت مستقیم مشغول به کار شدند.

مرحله دوم نیروگاه تولید برق ۵۰۰ مگاواتی با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیون یورو از دیگر طرح های امروز بود، این نیروگاه سیکل ترکیبی در سه مرحله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین در حال اجراست و مرحله‌ اول این نیروگاه با یک توربین که ظرفیت تولید ۱۷۰ مگاوات برق را داشت در مردادماه سال جاری آغاز به کارکرد.

با فعالیت مرحله دوم این طرح، توان تولید نیروگاه هم اینک به ۳۴۰ مگاوات برق رسید و مرحله سوم توسعه این طرح، تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در دستور کار دارد که ظرفیت تولید را به ۵۰۰ مگاوات رسانده و با اتصال به خط سراسری، بخشی  از نیاز استان هرمزگان را  نیز پوشش خواهد داد.

اجرای این طرح برای ۴۱۰ نیرو اشتغال ایجاد کرده و در زمان بهره‌برداری کامل نیز ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

دکتر روحانی در ادامه نخستین مرحله از پایانه صادراتی نفت دیرستان را با اعتبار ارزی ۱۵۰ میلیون یورو و ظرفیت تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت قشم افتتاح کرد.

این پایانه به مساحت ۱۱۷ هکتار واقع در نزدیکی روستای دیرستان جزیره قشم با هدف ذخیره سازی نفت و میعانات گازی با ظرفیت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه توسط بخش خصوصی ساخته شد که عملیات بارگیری مخازن این طرح در دی ماه ۱۳۹۸ آغاز و در اسفند همان سال به اتمام رسید است.

هم اکنون مرحله نخست این پایانه شامل ساخت و راه اندازی ۶ مخزن ذخیره سازی هر یک به ظرفیت ۵۴۰ هزار بشکه تکمیل و شرایط برای ذخیره سازی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از طریق ۲۲ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ از پالایشگاه گورزین قشم فراهم شده است.

خطوط ‌لوله مذکور ضمن اتصال این مخازن استراتژیک به پالایشگاه گورزین، امکان دریافت و ارسال نفت و فرآورده‌های نفتی را از پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و بندر عباس نیز فراهم می‌کند.

این امر باعث تسهیل در بانکرینگ و صادرات تولیدات پالایشگاه‌های مذکور در کنار بحث صادرات و بانکرینگ ایفا می‌کند.

با اجرای مرحله دوم این طرح تا پایان نوروز سال آتی، ظرفیت کلی این طرح سه میلیون و ۲۴ هزار بشکه افزایش می‌یابد که این امر با راه اندازی هفت مخزن ذخیره سازی دیگر شامل پنج مخزن به ظرفیت ۵۴۰ هزار بشکه و ۲ مخزن به ظرفیت ۲۷۰ هزار بشکه در دستور کار خود قرار داده است.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

افتتاح ۱۲ طرح صنعتی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس

دولت همچنین امروز (۲۰ شهریورماه) ۱۲ طرح صنعتی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس را با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۱۳۲میلیارد ریالی و ۷۰.۵ میلیون یورویی افتتاح کرد که در این رابطه برای هزار و ۳۹ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می شود. 

طرح های صنعتی و کشاورزی افتتاح شده منطقه آزاد ارس به دستور رییس جمهوری، شامل بهره برداری از بزرگترین مجتمع گلخانه ای خاورمیانه، دو کارخانه بزرگ تولید فولاد، سه واحد تولیدی در زمینه پوشاک، ۵ واحد گلخانه ای تولید صیفی جات به روش هیدورپونیک است.

طرح مربوط به احداث مجتمع گلخانه‌ای به روش تولیدی هیدروپونیک با تولید سالانه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای و ۲۰ میلیون واحد نشاء و گیاه توسعه یافته با استفاده از فناوری روز دنیا و حداقل مصرف آب جهت صادرات خصوصاً به کشورهای اوراسیا که ۶۵۰ نفر اشتغال مستقیم با سرمایه گذاری ۷۰.۵ میلیون یورو معادل ۱۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بخش خصوصی ایجاد می کند.

دومین طرح مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس با تولید شمش فولادی و میلگرد در فاز افتتاح به ظرفیت ۷۵ هزار تن، پس از تکمیل فاز اول به ظرفیت ۳۲۰ هزار تن سالانه و با ظرفیت نهایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سالانه که موجب اشتغال ۱۷۰ نفر به طور مستقیم می شود در بخش خصوصی با سرمایه گذاری ۲.۳ میلیون دلار معادل ۲۰۳ میلیارد تومان انجام شده است.

سومین طرح در منطقه آزاد ارس افتتاح ۵ واحد تولیدی گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک با تولید بیش از ۷۴۰ تن انواع صیفی جات با استفاده از فناوری روز دنیا و حداقل مصرف آب که موجب اشتغال ۴۴ نفر می شود و ۶ میلیارد تومان در بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

همچنین واحد تولیدی ظروف سرامیکی نچسب  با ظرفیت تولیدی ۴۰۰ تن و لوازم برقی آشپزخانه  به صورت مونتاژ با ظرفیت تولید ۷۲ هزار دستگاه شرایط استخدام ۲۰ نفر را به طور مستقیم با سرمایه گذاری  ۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان فراهم می کند.

سه واحد تولیدی البسه با ظرفیت بیش از یک هزار عدد انواع لباس با اشتغال ۱۱۵ نفر و و یک واحد تولیدی مقاطع فولادی ارس با ظرفیت ۴۰ هزار تن مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی با با اشتغال مستقیم ۴۰ نفر فعالیت خود را آغاز می کنند.

منطقه آزاد ارس با مرکزیت جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز بیش از ۵۰ هزار وسعت هکتار دارد و با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق گمرکات جلفا، نوردوز و خداآفرین ارتباط دارد. منطقه آزاد ارس سهل ترین راه دسترسی ایران به بازار اوراسیا است، ضمن اینکه فاصله آن با مرزهای ترکیه کمتر از ۱۲۰ کیلومتر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این آیین گفت: در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه انجام شد که این رقم در مدت مشابه قبل از آن ۴۳ میلیون دلار بود.

محسن نریمان افزود: از ابتدای آغاز به کار دولت آقای روحانی همچنین ۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در این منطقه انجام شده که این رقم در مدت مشابه قبل از آن یکهزار میلیارد ریال بود.

وی اضافه کرد: تراز تجاری منهای ۹ میلیون دلار این منطقه در سال ۹۵، در سایه اعمال سیاست های دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ از مرز ۳۴۰ میلیون دلار عبور کرد.

نریمان ادامه داد: در سال ۹۵ در منطقه آزاد ارس، واردات بر صادرات پیشی گرفته بود در حالی که در سال ۹۸، صادرات این منطقه به بیش از ۴۳۰ میلیون دلار افزایش یافت و واردات حداقل شد و به ۹۰ میلیون دلار رسید.

نریمان، با بیان اینکه میزان صادرات این منطقه در دوران دولت تدبیر و امید از ۳۶۰ میلیون دلار مدت مشابه به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافت، ادامه داد: میزان صادرات این منطقه در سال های ۹۵ و ۹۶ که آهنگ تحریم ها کندتر بود حدود ۳۹۲ میلیون دلار بود که این میزان در سال های ۹۷ و ۹۸ با وجود تندتر و شدیدتر شدن تحریم ها به ۶۶۰ میلیون دلار رسید.

وی درباره بزرگترین پروژه کشت گلخانه ای شیشه ای خاورمیانه به روش هیدروپونیک گفت: این گلخانه با استفاده از فناوری روز دنیا از سوی شرکت ارس تارلا امیر در وسعت ۸۰ هکتار احداث شده و دارای ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن بوده که با سرمایه گذاری ریالی یک هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو زمینه اشتغال ۶۵۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

مدیرعامل منطقه آزادارس با بیان اینکه پیش از آغاز دولت تدبیر و امید هیچ گلخانه ای در منطقه آزاد ارس وجود نداشت، گفت: با افتتاح این پروژه هم اکنون ۵۵ واحد گلخانه ای فعال به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار وجود دارد که با افزایش وسعت گلخانه ها به ۱۶۰ هکتار این منطقه به قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور تبدیل خواهد شد.

نریمان، با اشاره به پروژه مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس، ادامه داد: این مجتمع در فاز اول بهره برداری سالانه ۷۵ هزار تن شمش فولادی و میلگرد تولید می کند و برای آن ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری ارزی انجام شده و برای ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی یادآوری کرد: با زیرساخت های موجود در این پروژه با سرمایه گذاری یک میلیون دلاری تا پایان سال می تواند ظرفیت خود را به ۲ برابر و ۱۵۰ هزار تن شمش فولادی و میلگرد برساند.

نریمان، واحد تولید ارس متال برای تولید مقاطع فولادی نبشی،واحد تولید صبای نوآوران پاک ارس برای تولید ظروف آشپزخانه، واحد تولید گلخانه ساقه یشیل نعمت ارس، آغ سوی ارس، قادر شیخبگلو، گلشهر جنوب ارس و تعاونی پاکان دشت ارس را از دیگر پروژه های آماده بهره برداری امروز این منطقه به دستور رییس جمهوری اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: در یک سال آینده و تا پایان دولت تدبیر و امید ۲۵ پروژه تولیدی به بهره برداری می رسد. 

افتتاح ۱۱ پروژه در کیش

در کیش نیز با سرمایه گذاری دولتی ۳۱۹ میلیارد تومان و یک هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان ۱۱ پروژه نیز با اشتغالزایی یک هزار و ۶۸ نفر توسط رئیس جمهوری  فردا به بهره برداری رسید.

هتل ۵ ستاره پانوراما کیش دارای ۲۶۰ اتاق و سوئیت با ظرفیت ۷۰۰ تخت خواب و سالن ۷۰۰ نفره آمفی تئاتر برای اشتغال ۲۵۰ نفر و مرکز نوآوری در ۱۲ طبقه جهت استقرار شرکت های دانش بنیان و خلاق فضای کار اشتراکی مرکز نوآوری دانشگاهی و استقرار شتابدهنده صادراتی برای اشتغال ۱۱۶ نفر افتتاح شد.

همچنین سه مجتمع مسکونی و مجتمع تجاری پارسیس به زیربنای ۲۱ هزار متر مربع برای اشتغال ۳۳۰ نفر افتتاح می‌شود. واحد تولیدی تهویه مطبوع برای اشتغال ۸۰ نفر و تولید مبلمان منزل و سرویس چوبی برای اشتغال ۷۲ نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.

پست های برق داخلی پاساژ، دسترسی جاده‌ای اجرای شبکه آب و آتش نشانی روشنایی باند فرودگاه بین المللی توسعه شبکه زیرساخت فیبر نوری زمینی و کابل فیبر نوری دریایی پشتیبان از دیگر طرح هایی بود که امروز از طریق ویدئو کنفرانس توسط دکتر روحانی به بهره برداری رسید.

افتتاح ۲ واحد تولیدی در منطقه اقتصادی شیراز

امروز همچنین واحد تولیدی بهسازان توسعه آرمان تولید کننده پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش و فوم عایق سقف و شرکت آرای سان رونیکا تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی واقع در منطقه ویژه اقتصادی شیراز با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

عملیات اجرایی واحد تولیدی بهسازان توسعه آرمان در سال ۹۷ آغاز شد و با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۰ نفر فراهم شده است.
این طرح با ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت و ۷۲۶ میلیارد ریال سرمایه‌ در گردش در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع اجرا شد.
واحد تولیدی بهسازان توسعه آرمان ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن پوشش مقاوم به در برابر آتش سوزی و ۱۱ هزار تن فوم عایق سقف را دارد.
عملیات اجرایی شرکت آرای سان رونیکا نیز از سال ۹۴ در زمینی به مساخت ۳۱ هزار متر مربع آغاز شد که با بهره‌برداری از فاز اول آن برای ۷۰ نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.
این واحد تولیدی با یک هزار میلیارد ریال سرمایه ریالی و یک میلیون دلار سرمایه ارزی اجرا شده که ۹۰۰ میلیارد ریال از این سرمایه‌گذاری برای اجرای فاز اول هزینه شده است.
فاز دوم این طرح نیز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در برنامه سال جهش تولید پرداخت سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به این واحد تولیدی پیش‌بینی شده است.

بهره برداری از کارخانه کاشی و سرامیک منطقه ویژه اقتصادی سرخس

کارخانه کاشی و سرامیک تندیس ابریشم از دیگر طرح هایی بود که امروز توسط دکتر روحانی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به بهره‌برداری رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره این طرح به خبرنگار فرهنگ سار گفت: طرح کاشی و سرامیک تندیش ابریشم از طرح های ذیل مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی است که برای بهره‌برداری از آن ۲۲.۵ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیارد ریال و در مجموع ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

علی رسولیان افزود: این طرح که جزء کلان طرح ها به شمار می‌رود سالانه ظرفیت تولید ۱۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک را دارد و در مرحله نخست شروع به کار آن، برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: واحد تولید کاشی و سرامیک تندیس قابلیت تامین این محصولات برای داخل کشور و صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و کشورهای آسیای میانه را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مقرر شده است که پرواز مستقیم تهران – سرخس با مشارکت آستان قدس رضوی، شرکت نفت و شرکت گاز با محوریت معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری برنامه ریزی و عملیاتی شود تا زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی فراهم کند.

رسولیان افزود: طرح کاشی و سرامیک تندیس ابریشم یکی از  ۲۸۳ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری در مجموع با سرمایه ۱۸۸ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۸۰ هزار نفر اجرا شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون توجه کشورهای عضو اکو قرار گرفته است به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود.

فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد. این منطقه در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق مشهد و ۱۵ کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

کارخانه ماریناپلاستیک تولیدکننده اتصالات (پی وی سی) در منطقه یزد، کارخانه باوند پایاتاب تولیدکننده لامپ ال ای دی در منطقه کاوه از دیگر طرح هایی است که امروز با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × 5 =