شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۹:۵۶
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲

ایران تنها کشور مسلمان دارای مجوز حضور در عملیات بین‌المللی امدادی است

افشین علیخانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی فرهنگ سار در پاسخ به این سوال که کارکرد تیم فوریت‌های پزشکی (EMT) جمعیت هلال احمر در حوزه درمان اضطراری و حضور در ماموریت های بین المللی چیست، افزود: تیم عملیاتی درمان اضطراری – Emergency Medical Response Team -، ویژه عملیات در مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی است. وی ادامه داد: این […]



افشین علیخانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی فرهنگ سار در پاسخ به این سوال که کارکرد تیم فوریت‌های پزشکی (EMT) جمعیت هلال احمر در حوزه درمان اضطراری و حضور در ماموریت های بین المللی چیست، افزود: تیم عملیاتی درمان اضطراری – Emergency Medical Response Team -، ویژه عملیات در مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی است.

وی ادامه داد: این تیم عملیاتی سطوح خدمات سرپایی، خدمات تخصصی، بستری و تشخیصی را پوشش می دهد.  

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه پاسخگویی به بلایای طبیعی از نخستین اهداف جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر است، اظهار داشت: این زمانی معنا می یابد که با وضعیت «موثر» و «به موقع» و البته با کیفیت های مربوطه همراه باشد ضمن اینکه واحدهای پاسخ اضطراری ابزار اصلی در راهبرد فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در موضوع آمادگی و پاسخ به سوانح محسوب می شوند که این واحدهای عملیاتی توسط جمعیت های ملی هلال احمر و یا صلیب سرخ تامین و برای کمک به کشورهای آسیب دیده با هدایت و نظارت فدراسیون اعزام خواهند شد.

علیخانی توضیح داد: تیم فوریت‌های پزشکی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷  به عضویت جمعیت‌های ملی دارای واحدهای پاسخ اضطراری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر درآمد و بر اساس این عضویت از جمعیت هلال احمر در همه سوانح بین المللی دعوت به عمل می آید که نمونه آن حضور در عملیات بین المللی کشور بنگلادش برای ارائه خدمات متنوع بهداشتی و درمانی به مسلمانان روهینگیایی میانمار بود.

وی افزود: واحدهای پاسخگویی اضطراری به حوادث (Emergency Response Unit ERU) واحدهای عملیاتی – میدانی در بخش درمان، آب و بهداشت، سرپناه، لجستیک و نظایر آن هستند که در صورت نیاز کشور آسیب‌دیده و درخواست جمعیت ملی همان کشور با هماهنگی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، اعزام می‌ شوند.

به گزارش فرهنگ سار، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 3 =