جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷:۰۳
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۱۳

یلدای دور از هم

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سلامت فرهنگ سار، هیچ مراسمی در سال ۹۹ مانند سال‌های قبل نشده و به جای «دورهمی» از همان ابتدای سال تلاش کردیم «دور از همی» را تمرین کنیم. شب یلدا هم مثل همه مراسم فرهنگی و خانوادگی دیگر ایرانیان در سایه ویروس کرونا قرار گرفته و درست مثل نوروز و […]



به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سلامت فرهنگ سار، هیچ مراسمی در سال ۹۹ مانند سال‌های قبل نشده و به جای «دورهمی» از همان ابتدای سال تلاش کردیم «دور از همی» را تمرین کنیم. شب یلدا هم مثل همه مراسم فرهنگی و خانوادگی دیگر ایرانیان در سایه ویروس کرونا قرار گرفته و درست مثل نوروز و سیزده به در باید در خانه‌های خودمان بمانیم و قید دورهمی را بزنیم.

شرایطی که روند بستری و فوت به علت ابتلا به ویروس کرونا تا حدی کاهش پیدا کرده و نمودارها سر به زیر شده‌اند، فقط با رعایت اصول بهداشتی توصیه شده و پرهیز از دور هم جمع شدن خانواده‌ها ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت ممکن است به هفته‌های قبل از اعمال محدودیت برگردیم.

فقط رعایت یک دستورالعمل کافی نیست

دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی کرونا در ماه‌های اخیر به مرور تکامل پیدا کرده است. حتی استفاده از ماسک که در اسفند ماه از طرف سازمان جهانی بهداشت اعلام شده بود که برای همه نیاز نیست، به مرور در بسیاری از کشورها و از جمله ایران اجباری شد و حالا نگرانی‌ها به سمت جمع‌های خانوادگی رفته است. در مجموع باید به همه دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کرد و مثال پنیر سوییسی را همواره باید مد نظر داشت.

حسن روحانی رییس جمهوری روز دوشنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه باید توجه کنیم که یک عامل یا دستورالعمل کافی نیست. یک ماسک به تنهایی یا شستن دست به تنهایی یا فاصله اجتماعی به تنهایی کافی نیست. تمام این دستورالعمل‌ها هر کدام یک تاثیری دارند و باید کنار هم جمع شوند تا ما را از این ویروس نجات بدهد. به خصوص الان فصل زمستان است و مردم در اتاق دربسته هستند و تهویه هوا ممکن است مناسب نباشد.

وی ادامه داد: همه مردم در این چند هفته تلاش کردند. آمار ما در حال حاضر خوشحال کننده است. همه نمودارهایی که به سمت آسمان می‌رفت، سر به زیر و متواضع شدند و به سمت پایین می‌آیند. این به دلیل تلاش همه متخصصان است. شاهد این شرایط خوب هستیم، خدای نکرده این شرایط خوب می‌تواند با شب یلدا به هم بریزد. ممکن است خانواده‌ها در شب یلدا دور هم جمع شوند و دو هفته بعد شاهد موج بیماری و مرگ و میر باشیم.

یلدای متفاوت در سایه کرونا

یلدای ۹۹ مثل هیچ سال دیگری نیست، چون نمی‌شود دور هم جمع شد و باید دور از هم ماند. سالی که بر خلاف همه سال‌ها که تلفن‌های همراه را باید کنار می‌گذاشتیم و حافظ می‌خواندیم و انار و هندوانه می‌خوردیم، امسال باید تلفن‌های همراه را به دست بگیریم و یلدا را مجازی برگزار کنیم تا احتمال خطر انتقال ویروس کرونا از افراد بدون علامت به سایر اعضای خانواده را کم کنیم.

رییس جمهوری هم در این زمینه اظهار کرد: برای شب یلدا مردم مراقبت کنند. این شب یلدا را در فضای مجازی و الکترونیکی برقرار کنند، بدون این‌که یکدیگر را از نزدیک ببینند. مراسم امسال را باید به این صورت انجام بدهیم و غیرحضوری باشد.

شهرهای قرمز کم شده، رعایت کنیم

ماجرای یلدای ۹۹ در شرایطی اتفاق می‌افتد که تعداد شهرهای قرمز از ۱۶۰ شهرستان در ابتدای آذر ماه به ۱۲ شهرستان رسیده و از این بین هم فقط وضعیت ۵ شهرستان به نسبت بقیه بحرانی‌تر است. هرچند همچنان استان گیلان و مازندران شهرستان‌های قرمز کرونایی دارند و شاید این دلیلی برای تداوم محدودیت تردد بین شهری باشد.

علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی گفت: از ۳۴ شهر قرمز فقط ۱۲ شهر آستارا، بندر انزلی، رودسر، تالش، آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه، نکا، زرینشهر، بافت و گمیشان در حال حاضر قرمز هستند. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیش از ۹۰ درصد رسیده و شاهد روند نزولی ابتلا و فوت در کشور هستیم. در هفته گذشته ۳۴ شهر از ۱۶۰ شهر قرمز بود و ۴ استان اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران قرمز بودند. بر اساس آخرین اطلاعات، تنها استان گیلان و مازندران در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ شهر قرمز، ۲۳۱ نارنجی و ۲۰۵ شهر زرد داریم. این نشان می‌دهد که روند رو به کاهش است.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: نگران شدید شیوع و گسترش موج دیگر کرونا بعد از دورهمی شب یلدا به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور هستیم.

وی از مردم همه مناطق کشور خواست تا دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

غفلت کنیم، همه چیز به عقب بر می‌گردد

نکته مهم این است که ویروس کرونا تحمل سهل انگاری و غفلت مردم و مسئولان را ندارد و به محض عادی شدن رفتارها، آن روی خود را نشان می‌دهد. آن هم در شرایطی که در آستانه فصل سرد قرار داریم و هر نوع سهل انگاری می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و دوباره نمودار وضعیت بستری در بیمارستان‌ها و فوتی‌ها را صعودی کند. مسیری که به سختی و با فشار به اصناف طی شده ممکن است به همین راحتی عقب گرد کند و هرچه رشته‌ایم، پنبه شود.

رییسی در این رابطه بیان کرد: غفلت از این ویروس باعث می‌شود که بیماری به سرعت برگردد و وضعیت را قرمز کند. بنابراین خواهش من این است که به هیچ وجه نباید غفلت شود. اگر تغییر رنگ صورت گرفته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی اصناف و مشاغل است. فشار اقتصادی زیادی در این تعطیلات وارد شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر ۵۱ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است و اگر در این شب‌های منتهی به شب یلدا غفلت شود، همه دستاوردهای ما را از بین می‌برد. خواهش ما این است که دورهمی‌ها را به هیچ عنوان انجام ندهند.

از: امیر پروسنان

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 + 20 =