جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۰:۳۹
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳

شهدای ۲۴ آذر سال ۵۷، برگی زرینی از ایثار مردم شهیدپرور ایران

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار ،‌ روز ۲۴ آذر سال ۱۳۵۷ عوامل رژیم پهلوی با یک یورش وحشیانه به مردم انقلابی و مسلمان کرمان تعدادی از تظاهر کنندگان از جمله غلامحسین مهدوی، حمید نامجو، سیدحسین حسینی و مهندس فرامرز دادبین را به شهادت رساندند و جمع زیادی را نیز مجروح کردند. […]



به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار ،‌ روز ۲۴ آذر سال ۱۳۵۷ عوامل رژیم پهلوی با یک یورش وحشیانه به مردم انقلابی و مسلمان کرمان تعدادی از تظاهر کنندگان از جمله غلامحسین مهدوی، حمید نامجو، سیدحسین حسینی و مهندس فرامرز دادبین را به شهادت رساندند و جمع زیادی را نیز مجروح کردند.

شهیدان ۲۴ آذر مقابل گلوله دژخیمان شاه ایستادند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان در این باره گفت: شهدای ۲۴ آذر کرمان، مردانه در مقابل گلوله های دژخیمان شاه ایستادند تا حرکت انقلاب نایستد و این کار بسیار بزرگی بود و ما همواره خود را مدیون خون این شهدا می‌دانیم.

 احمد گروئی‌ساردو یاد و خاطره شهدای ۲۴ آذر ۵۷ را گرامی‌داشت و افزود: حادثه ۲۴ آذر یکی از برگ‌های زرین تاریخ مردم کریم و با سخاوت کرمان است. در این روز مردم با تجمع در مسجد بزرگ امام کرمان فریاد اعتراض خود را به گوش تاریخ رساندند. این شهدا کاری کردند که شعله انقلاب در کرمان و در سایر نقاط کشور تا پیروزی انقلاب روشن باقی ماند.

مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان با اشاره به چهار شهید این روز در کرمان گفت: ۲۴ آذر سال ۵۷‌ با دعوت روحانیون مبارز و به‌منظور گرامی‌داشت شهادت «حسن توکلی» نخستین شهید طلبه کرمان اجتماع عظیمی در مسجد امام کرمان برپا شد که با مخالفت ماموران طاغوتی و درگیری بین مردم و نیروهای رژیم شاه این جوانان غیرتمند به شهادت رسیدند.

شهید فرامرز دادبین 

فرامرز دادبین در سال ۱۳۳۰ در خانواده مذهبی در کرمان متولد شد و تحصیلاتش را تا دوره مهندسی مکانیک ادامه داد و در جریان انقلاب در ۲۴ آذر ماه ۱۳۵۷ در مسجد امام کرمان به شهادت رسید.

شهید دادبین بسیار متواضع و خوش برخورد، شوخ طبع و متین بود. با افراد در کمال متانت و احترام برخورد می کرد دوست دار ضعفا و محرومان بود از همه مهمتر اینکه اهل تجمل نبود و بسیار ساده زندگی می کرد و به خودش متکی بود.

شهید سید حسین حسینی گوگی

شهید سید حسین حسینی گوگی فرزند سید احمد شهید بزرگوار در سال ۱۳۳۴ متولد شد و تحصیات خودرا تا پنجم ابتدایی ادامه داد و به علت اوضاع بد اقتصادی خانواده ترک تحصیل کرد و کمک خرج خانواده شد. 

وی فردی مبارز و مذهبی بود همیشه در مجالس مذهبی و تظاهرات و مبارزات انقلابی شرکت و در مقابل ستمگران به هر نحو که بود ایستادگی می کرد به دین و مذهب اهمیت زیادی می داد.

همیشه به خواندن نماز اول وقت سفارش می کرد وی در ۲۴ در سال ۵۷ در واقعه مسجد امام کرمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید معظم قبل از عزیمت به مسجد وضو گرفته دو رکعت نماز خواند و برادرانش که همراهش بودند می گوید: امروز به دلم افتاده که شهید می شوم.

شهید حمید نامجو باغینی

شهید حمید نامجو باغینی فرزند قوام در سال ۱۳۳۹ در روستای باغین از توابع کرمان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان اربابزاده ، دوره راهنمایی را در مدرسه فروغ که هم اکنون بنام شهید نامگذاری شده و دبیرستان را در مدرسه شریعتی به پایان رساند.

سپس به دانشسرای مقدماتی رفت و بعد در مهر سال ۱۳۵۷ به استخدام آموزش و پرورش درآمد. یک روز ساواکی ها از ورود او به مسجد جامع ممانعت و او را بازداشت کردند.

در حالی که تمام بدنش زیر ضربات عوامل ژریم سیاه و کبود شده بود، می گفت: به خاطر خداست من دو رکعت نمازی که در زندان خواندم خیلی برایم لذت بخش بود.

در ۲۴ آذر سال ۱۳۵۷ مردم جهت راهپیمایی به سمت مزار شهدا بخاطر گرامیداشت شهید حسن توکلی در مسجد امام گرد آمده بودند. چند لحظه بعد از حرکت مردم، ماموران رژیم به سوی مردم آتش گشوند و نزدیک ۲۰ نفر از جمله حمید مورد اصابت گلوله قرار گرفتند ،‌حمید به بیمارستان راضیه فیروز منتقل شد و پس از چند روز به خیل شهدای انقلاب پیوست.

شهید غلامحسین مهدوی

شهید غلامحسین مهدوی فرزند علی ششم اسفند سال ۱۳۰۹ در شهرستان کرمان چشم به جهان گشود.

پدرش علی و مادرش فاطمه نام داشت. در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و چهار دختر شد. به شغل خیاطی مشغول بود که درروز ۲۴ آذر سال ۱۳۵۷ در مسجد امام کرمان توسط عمال رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 2 =