جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰:۱۴
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴

پیشکسوت دفاع مقدس: عشق به امام ما را به جبهه‌ها می‌کشاند

یعقوب شیرزادی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار، افزود: عشق به خمینی کبیر و علاقه مندی به آرمان های انقلاب اسلامی و شهدا و جهاد در راه خدا برای دفاع از آب و خاک کشور اسلامی از دلایل حضور رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل بود. وی که از ناحیه چشم چپ […]



یعقوب شیرزادی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار، افزود: عشق به خمینی کبیر و علاقه مندی به آرمان های انقلاب اسلامی و شهدا و جهاد در راه خدا برای دفاع از آب و خاک کشور اسلامی از دلایل حضور رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل بود.

وی که از ناحیه چشم چپ نابینا و جانباز هشت سال دفاع مقدس است،  اظهار داشت: هر چند یکی از چشمان خود را در همان دوران جنگ از دست دادم اما اگر مجروحیتم بیشتر از آن نیز بود باز به جبهه بر می گشتم.

شیرزادی که حضور ۱۱۸ ماهه در مناطق مختلف جنگی و عملیات هایی همچون طریق القدس، چزابه، بیت المقدس، خیبر و مرصاد را تجربه کرده است، با ابراز خرسندی از حضور خود در این برهه تاریخی در جبهه های جنگ، تاکید کرد: این حضور را برای خودم مدال افتخار می دانم، هرچند معتقدم شهدای دفاع مقدس حق بزرگ تری بر گردن همه ما دارند که با نثار جان شیرین خود از همه چیزشان گذشتند و به همه چیز رسیدند.

وی معتقد است دفاع از مرزهای کشور در سال های دفاع مقدس به صورت دفاعی و نظامی بود، اما امروز این دفاع به مرزهای اعتقادی رسیده و دشمن تلاش دارد با جنگ نرم به سراغ براندازی نظام بیاید.

این راوی مناطق عملیاتی دفاع مقدس ادامه داد: حضور جوانان و نوجوانان و خانواده های مختلف از هر قشر و طیفی در این سرزمین های الهی(مناطق عملیاتی)، می تواند دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس را به خوبی نمایش داده و عمق رشادت ها و فداکاری های رزمندگان در ان دوران سخت و دشوار را به خوبی نشان دهد.

شیرزادی اضافه کرد: من زندگی خود را هرگز جدا از دوران دفاع مقدس و دوستانی که داشتیم و به شهادت رسیدند، نمی دانم و به همین دلیل پس از گذشت ۳۱ سال از پایان جنگ، هرگز خود را بیگانه با دورانی که سپری شد، ندانسته ام.

وی با اشاره به ۲ آسیب اصلی حوزه روایت گری دفاع مقدس یعنی تحریف و فراموشی، گفت: مطالعه، برپایی دوره های آموزشی و تشکیل کلاس های متعدد برای راویان می تواند مشکلات و آسیب های موجود در این مسیر را کاهش دهد.

شیرزادی کاروان های راهیان نور را دارای تأثیرات زیادی بر زائران دانست و با اشاره به شرایط کرونایی کشور که اعزام این کاروان ها را متوقف کرده است، یادآور شد: حضور در سرزمین های نور باعث ایجاد تحولات مثبت در جامعه و بین خانواده ها می شود.

سرهنگ بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی خاطرات و روایات دوران ۸ ساله دفاع مقدس را فراوان، شیرین و غرور انگیز خواند و درباره نحوه حضورش در جبهه، گفت: سال دوم دانشکده افسری در تهران بودم که پس از ملاقات شهید نامجو با امام خمینی (ره) و ارایه گزارش منطقه کردستان، فرمان اعزام ما به مناطق جنگی صادر شد و بنده همراه با تعدادی از دانشجویان افسری برای مقابله با ضدانقلاب عازم شدیم و ۴۵ روز در جنوب انجام وظیفه کردم تا اینکه برای ادامه تحصیل به تهران برگشتم.

شیرزادی افزود: پس از اخذ درجه ستوان دومی به لشکر ۱۶ زرهی قزوین منتقل و سپس به تیپ زنجان ملحق شدم تا از این یگان دوباره به مناطق عملیاتی جنوب بروم که این اتفاق قبل از عملیات ثامن الائمه بود.

وی  همرزمی با برادران سپاهی در محور آبادان – اهواز را از جمله خاطره های خوش آن سال ها توصیف و اضافه کرد: پس از همکاری این دو نیرو و شکست حصر آبادان بود که نیروهای عراقی به حالت تدافعی درآمده و شرق رودخانه کارون را به طور کامل تخلیه کردند.

شیرزادی،  هشتم مهر ماه سال ۱۳۶۰ و شهادت سرلشکر ولی الله فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش، سرلشکر سیدموسی نامجو وزیر دفاع، سرلشکر یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر جواد فکوری ‌مشاور جانشین رییس ستاد مشترک ارتش و سرلشکر محمد جهان‌آرا ‌فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان بر اثر سانحه هوایی پس از عملیات ثامن الائمه را جزو تلخ ترین خاطرات حضور خود در دفاع مقدس ذکر کرد.

وی اظهار داشت: پس از این حادثه تلخ تغییرات اساسی در رده های فرماندهی نیروهای مسلح ایجاد شد و محسن رضایی ۲۷ ساله در سپاه و علی صیادشیرازی ۳۶ ساله در نیروی زمینی ارتش فرماندهی را در دست گرفتند که البته این تغییرات خوش یمن بود و عملیات های منظم و هماهنگی در طول دوران دفاع مقدس اجرا شد.

وی، آزادسازی بستان از دست ارتش رژیم بعث عراق را از جمله نخستین موفقیت های عملیات هماهنگ ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس دانست که طی آن برای اولین بار رزمندگان اسلام به تنگه چذابه رسیدند.

شیرزادی با اشاره به نحوه مجروحیت خود در جنگ، گفت: نهم فروردین ماه سال ۱۳۶۱ بود که در ۲۲ سالگی بر اثر اصابت ترکش های خمپاره ۶۰ از ناحیه چشم چپ مجروح و به اهواز منتقل و در بیمارستان این شهر بستری شدم.

وی به خاطره ای از بیمارستان اهواز اشاره کرد و افزود: روی تخت بیمارستان بودم که پیرمردی آمد و دستم را بوسید که بنده اعتراض کردم چرا با این سن و سال دستم را می بوسد و مرا شرمنده می کند و پیرمرد جواب داد که امام خمینی (ره) در پیامی اعلام کرد “من دست و پای رزمندگان را ‌می بوسم و به آن افتخار می کنم”، من هم آمده ام دست یکایک مجروحان را ببوسم و به آن افتخار هم می کنم.

شیرزادی با بیان اینکه پس از ۲۰ روز بستری شدن در تهران و از دست دادن بینایی چشم چپ دوباره به جبهه برگشت، اضافه کرد: در حالی که می توانستم به تبریز برگشته و در شهر خودم ادامه خدمت دهم و یا اصلا’ در منزل باشم، به جبهه برگشتم و در همان یگان تا اواخر جنگ خدمت کردم.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس در سال ۱۳۷۹ با عنوان جانشین تیپ لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدای آذربایجان در شهرستان میانه بازنشسته شد و هم اکنون به عنوان مدرس دانشگاه و راوی دفاع مقدس فعالیت دارد.

به گزارش فرهنگ سار، ۳۱شهریور ماه همزمان با شروع تجاوز رژیم بعث عراق به خاک کشورمان در سال ۱۳۵۹، تا ۶ مهر ماه به عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس در تقویم ایران نامگذاری شده است.

آذربایجان شرقی در طی دروان دفاع مقدس تعداد ۹ هزار و ۸۳۹ شهید، ۲۳ هزار و ۹۷۵ جانباز و یک هزار و ۹۰۶ آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که به ترتیب ۴/۳۳ درصد از شهدا،  ۴/۵ درصد جانبازان و  ۴/۴ درصد آزاده‌های کل کشور را شامل می شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده + هفده =