جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶:۵۲
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

هشت سال دفاع مقدس تلالو خاصی در تاریخ چند هزار ساله ایران دارد

سید عباس صالحی در ارتباط زنده تصویری چهاردهمین برنامه سه شنبه های تکریم با خانواده شهید شعبان نصیری از استان البرز که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: رزمندگان اسلام در طول دو هزار و ۸۰۰ روز مقاومت و ایستادگی از ناموس و ارزش ها و کیان خود دفاع کردند. وی در ادامه […]



سید عباس صالحی در ارتباط زنده تصویری چهاردهمین برنامه سه شنبه های تکریم با خانواده شهید شعبان نصیری از استان البرز که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: رزمندگان اسلام در طول دو هزار و ۸۰۰ روز مقاومت و ایستادگی از ناموس و ارزش ها و کیان خود دفاع کردند.

وی در ادامه با اشاره به حضور در مظلومانه ترین جنگ‌های تاریخ و عبور سرافرازانه از آنها ، اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس کمتر مشابه دارد چراکه فقط در میدان‌های رزم درگیر جنگ نبودیم؛ تقدیم ۱۶ هزار شهید جنگ شهری که مظلومانه زیر موشک باران های دشمن به شهادت رسیدند و از طرفی جنگ شیمیایی اتفاق خاصی بود که تاریخ آن را اینگونه به یاد ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ۱۰ هزار شهید و ۳۰ هزار جانباز شیمیایی با مقاومت خود تاریخ پرفروغی را از خود به یادگار گذاشتند.
 صالحی در عین حال گفت: کارکردهای دفاع مقدس زاویه های بسیار متنوعی دارد و باید آن را به عنوان تاریخ سازی آینده در نظر بگیریم
 وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس به نکات مهمی اشاره کردند از جمله اینکه دفاع هشت ساله، حافظه تاریخی ۲۰۰ ساله ایران را تغییر داد. یعنی از اواخر دوره صفویه تا دوران دفاع مقدس در هر جنگ و هجومی طی دویست سال گذشته گرفتار عقب‌نشینی های شدیم و سرزمین‌هایی را از دست دادیم.

وی افزود: دویست سال عقب نشینی داشتیم اما در دوره دفاع مقدس ۸ سال مقاومت بود بدون واگذاری یک وجب خاک و با وجود اینکه همه قدرت‌های جهانی کنار هم قرار گرفتند ولی یک وجب خاک به دشمن واگذار نشد.
صالحی درباره کارکرد بازخوانی دفاع مقدس اظهار کرد: نقش دفاع مقدس در وحدت ملی ایران بسیار مهم است. ایران اقوام بسیار متنوعی دارد و این طمع در دشمنان ایجاد شد که این خاک گسترده برای آنان خار چشم است.
 عضو کابینه دولت دوازدهم، افزود: وحدت ایران تا قبل از دفاع مقدس دو رکن داشت که زبان فارسی و دین بود ولی هشت سال دفاع مقدس که اقوام مختلف ایران در کنار هم قرار گرفتند. در دفاع مقدس خون این عزیزان از جنوب و غرب ایران کنار هم ریخته شد و وحدت قومی را بر محور دفاع مقدس ایجاد کرد.
 صالحی گفت: اقوام فارس، آذری، بلوچ، لُر، کُرد، عرب و اقوام دیگر کنار هم قرار گرفتند و امروز هر ایرانی که به هر نقطه‌ای از کشور سفر می کند حس می‌کند کنار هم وطن خود خاطرات طولانی دارد و این نکته برای پایداری ایران در فضای وحدت ملی نقش برجسته‌ای دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشادت های مردم استان البرز در دوران دفاع مقدس گفت: استان البرز به عنوان ایران کوچک با همین ویژگی ها شناخته می شود.  پنج هزار شهید از قومیت های مختلف نمایی از همین نگاه هستند که چگونه شهید فهمیده و هزاران شهید نماد دفاع مقدس شدند.
 وی با اشاره به کارکردهای الگوسازی دفاع مقدس گفت: اگر عاشورای حسینی را به عنوان یک روز داریم که به خاطر تنوع سنی از کودک شش ماهه تا حبیب بن مظاهر و اقوام مختلف حضور داشتند اکنون روز عاشورا برای گذشته و آینده برای انسانها الگوسازی کرده  و هر انسانی با هر سن و ویژگی احساس می کند الگویی در عاشورا دارد و می‌تواند برای زندگی خود راهنمایی پیدا کند.
صالحی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس به هشت سال امتداد الگوسازی تبدیل شده است. هزاران رزمنده و ایثارگر که به قله ایثار رسیده‌اند برای امروز ایران و جهان و برای فردا الگوسازی های فراوانی می کنند. به خانه هر شهیدی که با میگذاریم هنوز حرف های ناشنیده و تازه برای یادگیری فراوان است.
وی افزود: امروز در حضور خانواده سردار شهید نصیری دیدیم که مادر شهید نکاتی را مطرح کردند که چگونه این شهید سه برهه حیات داشت. برهه قبل از انقلاب، برهه دفاع مقدس و برهه جهاد و مقاومت و چهل سال پا به پا و در مسیر حرکت جهادی خود عقب ننشست و گام به گام به پیش آمد و هیچگاه احساس خستگی و افسردگی نداشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود وقتی شهید قاسم سلیمانی از شهید نصیری به عنوان شیخ شهیدان نام می برد تعبیر سنگینی است و باور شهید سلیمانی اینگونه بود.
وی با اشاره به نامه شهید نصیری به نوه پسری خود گفت: این شهید در قالب نامه وصیت می‌کند و به نوه خود می‌گوید سعی کن دروغ نگویی که دروغ گناه بسیار بزرگی است اگر حق را شناختی هیچگاه از مسیر آن خارج نشو و ساده و سالم زندگی کن و هر کاره هستی مهم نیست چه رفتگر شهرداری و چه متخصص سوخت موشک و اشتباه هایت را هر چند کوچک بپذیر.
صالحی اظهار داشت: اگر این پیام های ساده ولی بزرگ را جدی بگیریم اتفاقات مهمی می‌افتد و پیام‌های شهدا اینچنین می‌تواند تابلوی آینده ما باشد
در پایان این مراسم از پوستر سرود ایران قوی رونمایی شد.

بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم حضور دارند.
ناصر مقدم مدیر کل فرهنگ و ارشاد البرز هم در این ارتباط تصویری به بیان برخی ویژگی های شهید رشیدی از زبان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت.
سلیمان رستمیان مدیر کل بنیاد شهید البرز با ارائه گزارشی از تقدیم ۱۱۰ شهید مدافع حرم در این استان سخن گفت و شهید رشیدی را از شهدای شاخص مدافع حرم در استان البرز برشمرد.

ادامه دارد…

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هشت + 6 =