جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۱:۴۱
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

ضربه ۱۲ هزار میلیارد تومانی به قاچاقچیان طی ۱۰ ماه گذشته

به گزارش فرهنگ سار، سردار اسکندر مومنی روز شنبه در نشست خبری که در خصوص تشریح عملکرد سال جاری ستاد برگزار شد، اظهار داشت: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر بر ایجاد ظرفیت و ساماندهی معتادان متجاهر، درمان موثر و ایجاد شیوه های نوین درمانی، اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه با محوریت طرح «یاریگران زندگی» است […]



به گزارش فرهنگ سار، سردار اسکندر مومنی روز شنبه در نشست خبری که در خصوص تشریح عملکرد سال جاری ستاد برگزار شد، اظهار داشت: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر بر ایجاد ظرفیت و ساماندهی معتادان متجاهر، درمان موثر و ایجاد شیوه های نوین درمانی، اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه با محوریت طرح «یاریگران زندگی» است که همواره ‌کوشیده این چهار اقدام مقابله هدفمند، درمان موثر، اقدامات پیشگیرانه و توانمندسازی معتادان را با هم پیش برود.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در دهه های گذشته در حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی غفلت شده بود و از همه ظرفیت ها استفاده نمی شد، تصریح کرد: در این سال ها در کنار توجه به مقابله و درمان، اقدامات پیشگیرانه هم در اولویت قرار گرفته است.

۳۰۰ میلیون مصرف کننده مستمر مواد مخدر در جهان وجود دارد
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آمار جهانی مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، در دنیا نزدیک به ۳۰۰ میلیون مصرف کننده مستمر مواد مخدر وجود دارد که در این گزارش چند نکته اعتراضی قابل توجه است. 
وی افزود: نخست اینکه طبق این گزارش کشورهایی که برخی مواد مخدر مانند ماری جوآنا، حشیش و گل را آزاد و قانونی اعلام کرده اند مورد انتقاد قرار گرفته اند زیرا باعث افزایش مصرف مواد مخدر شده است. دیگری افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی است که سازمان ملل هشدار داده که سه کشور اروپایی به تنهایی ۵۰ درصد توزیع مواد مخدر جهان را بر عهده دارند.
افزایش مصرف مواد مخدر در میان بانوان و نوجوانان و جوانان نکته حائز اهمیت دیگری بود که به گفته مومنی در گزارش سازمان ملل بر آن تاکید و عنوان شده که شبکه بین المللی قاچاق این سه گروه را در کانون هدف خود قرار داده و رو به افزایش است.

ضمن اینکه به گفته وی، در آسیا افزایش تولید، کشت و مصرف مواد مخدر کانابیز زیاد شده است.

در ۱۰ ماه گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیان های مالی قاچاقچیان ضربه وارد شده است
مومنی در ادامه نشست خبری، به تشریح اقدامات سال ۹۹ ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران پرداخت و گفت: از مهم‌ترین اقدامات در جهت مقابله با مواد مخدر راه اندازی کمیته مبارزه با بنیان های مالی قاچاقچیان در سال ۹۸ بود زیرا معتقدیم تا به بنیان های مالی آنان ضربه نخورد کار خود را در زندان هم ادامه می دهند که نتیجه این راه اندازی، کشف و ضبط ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال قاچاقچیان بود که در ۱۰ماه گذشته سال جاری صورت گرفت که حدود سه برابر سال ۹۷ بود. 

حجم ترانزیت مواد مخدر از ایران کاهش یافته است
وی، مقابله هدفمند با ورود، توزیع و مقابله با مواد مخدر را از دیگر خدمات نوین ستاد عنوان و خاطرنشان کرد: این امر منجر به کاهش حجم ترانزیت از مسیر ایران و تغییر مسیر به سمت سایر کشورها شد که دستاورد بسیار بزرگی است.
۱۴ اردوگاه جدید جهت نگهداری معتادان راه اندازی شده است
مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود به تلاش شبانه روزی برای رفع دغدغه های مردم و ساماندهی معتادان متجاهر از محله ها اشاره کرد و گفت: در این راستا، ۱۴ اردوگاه جدید توسط بسیج، سازمان زندان ها و سازمان بهزیستی راه اندازی شد. همچنین دو مرکز نگهداری معتادان دارای بیماری های خاص زخم باز، هپاتیت و اچ آی وی و دو مرکز برای نگهداری زنان معتاد متجاهر راه اندازی شد که راه اندازی دو مرکز دیگر هم در دست اقدام است.
وی یادآور شد: ۲۷ مرکز جامع توانمندسازی درمان و مهارت آموزی هم توسط بهزیستی راه اندازی شد که خوشبختانه با این تلاش ها، شاهد افزایش ظرفیت پذیرش معتادان بودیم که به طور مثال در تهران در سال ۹۶ نزدیک به ۴۶۰۰ ظرفیت نفر داشتیم که در حال حاضر ۱۶ هزار نفر ظرفیت داریم.
دبیر کل ستاد مبارزه باد مواد مخدر خاطرنشان کرد: معتادان متجاهر هم بیش از ۱۰ درصد ساماندهی شده اند و با راه اندازی ظرفیت های در حال احداث، ساماندهی ۹۰ درصدی معتادان متجاهر پیش بینی می شود. 

افزایش ۱۰۰ درصدی تولید شیشه در جهان

مومنی با بیان اینکه تولید شیشه در جهان ۱۰۰ درصد افزایش یافته، گفت: مقصد این مواد افیونی کشورهای اروپایی است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اصلاح شیوه های درمانی در حوزه درمان تاکید کرد و یادآور شد: علاوه بر شیوه های کنونی درمانی، داروهای جدید گیاهی و شیوه نامه علمی جدیدی تدوین شده که اگر به نتیجه نهایی و دریافت مجوز برسند می توان گفت در حوزه درمان هم با پیشرفت مواجه خواهیم بود.

مانایی معتادان در درمان پایین است 
مومنی با بیان اینکه متاسفانه مانایی معتادان در ترک اعتیاد و درمان بسیار پایین است و ۸۰ درصد معتادان به این چرخه بازمی گردند و در حوزه درمان خروجی پایینی داریم، افزود: خوشبختانه برای جلوگیری از نشت متادون در بازار و قاچاق آن، با هماهنگی وزارت بهداشت سیستم رهگیری تدوین و راه اندازی شد که در صورت کشف هر داروی مخدری، مشخص می کند از کدام کارخانه تولید دارو این اتفاق رخ داده است.

ایجاد و راه اندازی سیستم تشخیص معتادان از عنبیه چشم
وی یکی دیگر از تحولات نوین عرصه مقابله با مواد مخدر را تشخیص معتادان از طریق معاینه عنبیه چشم عنوان و خاطرنشان کرد: پیش از این تشخیص معتادان سخت بود و آمار درستی از ورود آنان به مراکز درمانی نداشتیم اما با راه اندازی سیستم عنبیه همه ورودی ها کنترل و مشخص می شود یک نفر چند بار مراجعه کرده است.

با طرح «یاریگران زندگی» آهنگ مصرف مواد در میان دانش آموزان صفر شد
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخشی دیگر از نشست خبری یادآور شد: در این دوره، پیشگیری در اولویت قرار گرفت و به همین دلیل با بسیاری از سازمان ها ی فرهنگ ساز، نهادهای مرتبط دولتی و سازمان های مردم نهاد توافق هایی انجام شد.
وی ادامه داد: راه اندازی طرح «یاریگران زندگی» از جمله اقدامات پیشگیرانه بود که با همکاری وزارت آموزش و پرورش حدود ۴۰ هزار مدرسه از طریق سامانه شاد و چهار و نیم میلیون دانش آموز با تحت پوشش آموزش های آگاه سازی قرار گرفتند که نتیجه آن کاهش رشد شیوع مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان بود که خوشبختانه آهنگ رشد مصرف در میان این قشر را صفر کرده است.
ضرورت اصلاح و بروزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر 
مومنی با گلایه از به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای به روز رسانی و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: با همه تلاش های صورت گرفته در سایر عرصه ها، تا روزآمدی و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر صورت نگیرد هدردادن منابع و تلاش ها ادامه دارد که امیدواریم در یک برنامه سه ساله آینده شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 4 =