جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۵:۴۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

توجه به این بخش به دلیل قرار گرفتن ایران در زمره مناطق گرم و خشک و محدودیت منابع آبی باعث شد تا دولتمردان با جدیت پیگیر به کارگیری روش های نوین آبیاری و استفاده از تجهیزات و امکانات به روز در کاشت و برداشت محصولات کشاورزی باشند. این تلاش ها به ویژه در سال های […]



توجه به این بخش به دلیل قرار گرفتن ایران در زمره مناطق گرم و خشک و محدودیت منابع آبی باعث شد تا دولتمردان با جدیت پیگیر به کارگیری روش های نوین آبیاری و استفاده از تجهیزات و امکانات به روز در کاشت و برداشت محصولات کشاورزی باشند.

این تلاش ها به ویژه در سال های گذشته که کشور ما با مشکلات خشکسالی و کم آبی دست و پنجه نرم می کند و همچنین با وجود کمبود اعتبارات، از شتاب قابل قبولی برخوردار بود به گونه ای که اجرای طرح ها و برنامه های بخش کشاورزی رشدی بیش از حد انتظار داشته است.

خبرنگاران فرهنگ سار در مراکز استان ها در ادامه تشریح اقدامات و دستاوردهای دولت در هفته گذشته بخشی از محور گزارش های تولیدی خود را به بخش کشاورزی و تلاش های دولتمردان اختصاص دادند و به نتایج بهره گیری از تجهیزات نوین در این بخش پرداختند.

در ادامه گزارش های هفته گذشته جاده سازی، توسعه مناطق ویژه اقتصادی، بهره مندی روستاییان از آب سالم، رشد سرمایه گذاری در بخش صنعت، جذب سرمایه های خارجی، تحول در حوزه نفت و انرژی و فعالیت پالایشگاه ها محور دیگر تولیدات خبرنگاران فرهنگ سار بود که در ادامه به بخشی از مقدمه گزارش ها اشاره می شود و برای مطالعه کامل می توانید به لینک این مطالب و یا سایت خبرهای استانی مراجعه کنید.

آذربایجان غربی

۴۶۰۰میلیارد ریال اعتبارویژه، مسیرگشایی کشاورزی مدرن در آذربایجان‌غربی عنوان گزارشی است از مرکز ارومیه که در ابتدای آن آمده است: خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون کشاورزی با چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار که از سوی دولت تدبیر و امید به این بخش تعلق گرفته، قسمتی از مسیر دستیابی به پایداری تولید را در آذربایجان غربی هموار کرده‌ و می‌تواند گامی مهم در رسیدن به بهره وری بهتر در این بخش مهم اقتصادی در استان باشد.

آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب و وجود زمین های حاصلخیز، دارای شرایط مناسب کشاورزی است، رشد بخش کشاورزی در استان تاثیری مثبت بر تولید ناخالص داخلی دارد بنابراین توجه و توسعه بخش کشاورزی به عنوان موتور رشد اقتصادی می تواند موجبات پیشرفت و توسعه را فراهم آورد.

۱۲۰ هزار از اراضی استان باغی با کشت عمده سیب درختی با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تن و باقی اراضی زراعی هستند که سالانه یک تا ۱.۸ میلیون تن محصول چغندر قند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن محصول گندم حاصل کار زارعان بر روی منابع آبی و خاکی این استان است.

طی سالهای اخیر با توجه به تمامی مشکلات اقتصادی و تنگناهای موجود در کشور که موجب شده بسیاری از بخش‌های تولیدی با مسایلی مواجه شوند، بخش کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان بخش مولد اشتغال، نقش آفرینی داشته است و در حوزه مکانیزاسیون و توسعه صنعتی کشاورزی گام‌های موثری را تجربه کرده است.

ارتقای مکانیزاسیون، گسترش طرح تجهیز و نوسازی اراضی و توسعه سیستم های نوین آبیاری از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی است که طی سال های اخیر شاهد تحول آفرینی توسط این اقدامات در زمین های حاصلخیز این استان هستیم.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

اردبیل

در ادامه گزارشی از دیگر دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته بخوانید از مرکز اردبیل با عنوان نهضت جاده‌سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن‌بست که با این مقدمه شروع شده است:

مناطق محروم جنوبی استان اردبیل شامل ۲ شهرستان خلخال و کوثر که در بن‌بست بوده و از کمترین امکانات ارتباطی برخوردار بودند، با به ثمر نشستن چندین پروژه جاده سازی دورنمایی خوشی برای این منطقه ایجاد شده است.

در حالی که مناطق جنوبی استان اردبیل شامل شهرستان‌های خلخال و کوثر از سالیان گذشته شاهد اجرای پروژه‌های مختلف جاده‌سازی بوده‌اند اما نیمه‌تمام ماندن و به ثمر نرسیدن پروژه‌های راه‌سازی،  این ۲ شهرستان را در بن‌بست قرار داده و به گفته کارشناسان موجب سیل مهاجرت در سالیان گذشته از این مناطق شده است.

برای رهایی از این وضعیت، هم‌اکنون چندین پروژه راه‌سازی در این منطقه در حال اجراست که از جمله آنها پروژه خلخال – منجیل است. پروژه راه‌سازی خلخال ـ کلور ـ درام نیز به عنوان قطعه‌ای از این پروژه تعریف شده است، این جاده مسیری مشترک بین ۲ استان اردبیل و زنجان است که طول پروژه ۵۵ کیلومتر بوده و از این مسافت ۳۷.۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان اردبیل و مابقی درحوزه استحفاظی استان زنجان واقع است.

راه خلخال – ماسوله نیز از جمله پروژه‌های مهم بویژه با اهداف گردشگری منطقه است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری زمینه را برای ورود گردشگران شمال کشور به استان اردبیل فراهم می‌سازد.

جاده اردبیل – سرچم بعنوان جاده اصلی استان اردبیل به پایتخت که دو شهرستان خلخال و کوثر نیز به آن پیوسته اند راه ارتباطی مهمی است که  در دو سه سال اخیر دو بانده کردن آن در اولویت برنامه‌های اجرایی مسئولان استان اردییل قرار گرفته است.

جاده اردبیل – سرچم که کوتاه‌ترین مسیر دسترسی اردبیل به تهران است، حدود ۱۸۰ کیلومتر طول دارد، حدود ۵۰ کیلومتر از آن در منطقه کوهستانی قرار داشته و مابقی آن در حوزه استحفاظی استان اردبیل واقع است.

جاده خلخال – پونل  و جاده خلخال – اسالم نیر به عنوان جاده‌های ارتباطی خلخال و کوثر به استان گیلان مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملیات اصلاح و بهسازی آنها همچنان ادامه دارد.

این جاده‌ها  شهرستان های خلخال و کوثر را به استان‌های گیلان و زنجان و آذربایجان‌شرقی متصل کرده و منطقه جنوب استان را از بن‌بست خارج می‌کنند، ضمن اینکه فاصله اردبیل را با پایتخت کاهش می‌دهند.

جاده‌های ناایمن و عمدتا خاکی سال‌ها بود که مردم جنوب استان اردبیل را رنج می‌داد، اجرای چندین پروژه راه‌سازی چندین دهه پیش و حتی قبل از انقلاب در این منطقه شروع و متوقف شده بود و در سال‌های اخیر با توجه دولت به این پروژه‌ها گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

تخریب جاده‌های اصلی ، نبود خط‌کشی مناسب، نبود روشنایی، کم عرض بودن جاده، نبود بزرگراه و وجود سرعت‌گیرهای خطرناک از جمله نقصان‌های جاده‌های خلخال و کوثر بوده است و مسئولان استان بر رفع آنها تاکید کرده‌اند.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

اصفهان

توسعه کشاورزی اصفهان با افزایش ۱.۶ برابری سامانه‌های نوین آبیاری عنوان گزارش مرکز اصفهان است که نتایج مثبت بهره گیری از شیوه های نوین در کشاورزی این استان را مورد بررسی قرار داده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: رشد افزون بر ۱.۶ برابری در اجرای طرح‌ها و سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع استان از شکوفایی و توسعه بیش از پیش این صنعت در نصف جهان و مصرف بهینه مایع حیات حکایت دارد.

استفاده بهینه از منابع آبی در صنعت کشاورزی بویژه در مناطقی که بیشتر با مشکلات خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند امری حیاتی و ضروریست و همواره مورد تاکید متولیان امر قرار دارد.

بر اساس آمار منتشر شده، تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تحت پوشش سامانه‌های آبیاری جدید قرار گرفته که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از این میزان، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم محقق شده است.

به گفته متولیان وزارت جهاد کشاورزی، طرح‌های آبیاری تحت فشار از اولویت های مهم دولت بوده و هست و با وجود مشکلات اعتباری، شتاب اجرای این طرح‌ها از حد انتظار بیشتر برآورد می‌شود.

به ازای افزایش یک درصد راندمان در مصرف آب، ۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد و با افزایش راندمان، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۱۳ میلیارد و  ۵۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده که از این میزان  ۵.۴ میلیون مترمکعب مربوط به اقدامات دولت تدبیر و امید است.

اصفهان نیز از جمله مناطق کشور است که کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی در آن هر سال بیشتر می شود و بر اساس آمار موجود ۷۴ درصد از مساحت این استان با توجه به کاهش بارش‌ها در سالجاری تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد و به ناچار باید برای توسعه کشاورزی در آن از طرح های مرتبط بخصوص در زمینه تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری استفاده کرد.

این خطه برغم مواجهه با کاهش منابع آبی از جمله پیشتازان عرصه های مختلف صنعت کشاورزی در کشور است بگونه ای که در بسیاری بخش‌ها هر سال رتبه‌های نخست و برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

سمنان

هدف گذاری اشتغال ۶ هزار نفری برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار عنوان گزارش مرکز سمنان است که از بهره‌بردن از امکانات ویژه جغرافیایی و منابع خدادادی شهرستان گرمسار در راستای گسترش صنعت و اشتغال‌زایی، به عنوان دستاوردهای مهم دولت طی هشت سال گذشته در غرب استان سمنان نام برده و در ادامه نوشته است:گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیت ۷۹ هزار نفری قطب اقتصاد و صنعت این استان است که سهم ویژه‌ای در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان دارد.

دولت تدبیر و امید در عمر هشت ساله خود تلاش زیادی در راستای بهره‌بردن از این امکانات و ارتقا صنعت و اشتغال شهرستان های گرمسار و آرادان در کنار محافظت از محیط زیست انجام داد.

بهره برداری از گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با دستور رئیس جمهوری

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در دهستان لجران، بخش مرکزی شهرستان گرمسار و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد و وسعتش حدود ٢ هزار هکتار است.

گام اول این منطقه در روز ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ با دستور حسن روحانی رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور مسوولان استان سمنان بهره‌برداری شد.

برای آماده سازی گام اول این منطقه تاکنون ٢ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و ۸۸ سرمایه گذار با اعلام آمادگی برای ساخت واحدهای صنعتی خود در این منطقه، ۷۶ هکتار زمین دریافت کردند.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

سیستان و بلوچستان

از مرکز زاهدان هم در راستای تشریح اقدامات دولت گزارشی با عنوان بهره‌مندی ۷۷۶ روستای سیستان و بلوچستان از آب سالم در ۸ سال گذشته منتشر شده است که در بخشی از آن آمده است: اجرای پروژه‌های مختلف آبرسانی در سیستان و بلوچستان طی هشت سال گذشته ۷۷۶ روستا با جمعیت ۲۲۴ هزار نفر را از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار کرده است.

دولت‌ها هم که می‌دانند جمعیت روستایی در تولید و تامین نیازهای استراتژیک کشور و ممانعت از رشد لجام گسیخته شهرها چقدر اهمیت دارند برای جلوگیری از تبعات این موضوع تمرکز بر زیرساخت‌های روستایی را جزو سیاست‌های اولیه خود قراردادند که یکی از این زیر ساخت‌ها تامین آب آشامیدنی برای روستاهای محروم از این نعمت است.

اواخر فروردین امسال ۲ طرح آبرسانی در دومین هفته پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر نیرو در سیستان و بلوچستان افتتاح شد طرحهایی که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب این استان درباره اش گفت: این ۲ طرح شامل آبرسانی به ۲۰ روستای تفتان و فاز چهارم آب شیرین‌کن زاهدان به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با جمعیت زیرپوشش ۶۳ هزار نفر به بهره‌برداری رسید.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

خراسان رضوی

قطع زنجیره خام فروشی گوگرد سرخس عنوان گزارش مرکز مشهد است که با این مقدمه مطلب خود را آغاز کرده است: خام فروشی بیش از چند صد تن گوگرد در سرخس به دلیل نبود صنایع جانبی یکی از مهمترین چالشها یا نقیصه‌های صنعتی خراسان رضوی در چند سال گذشته به شمار می رفت اما اقدامات صنعتی دولت این خام فروشی در محل ذخایر گازی کشور را به خط پایان خود نزدیک کرد.

فرآوری گوگرد یکی از مزیتهای اقتصادی در بسیاری از کشورهای دارای فرآورده‌های نفتی به ویژه کشورهای توسعه یافته به شمار می رود اما چند سال قبل در ایران با وجود این مزیت اقتصادی، گوگرد از سرخس به خلیج فارس منتقل می شد و بدون هیچ ارزش افزوده به صورت خام صادر می گردید.

گوگرد در موارد بسیار کاربرد دارد، یکی از مهمترین مصارف آن در تولید اسید سولفوریک است، گوگرد همچنین در تولید کودهای کشاورزی، نرم کننده های رنگ، لاستیک، کودهای فسفانه، کود سولفات آمونیوم، آسفالت و بتن و بسیاری مواد شیمیایی و معدنی و حتی در تولید برخی داروها به کار می‌رود.

در این راستا نخستین گامها برای فرآوری گوگرد در مصارف صنعتی و کشاورزی و قطع خام فروشی آن در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس برداشته شد و اجرای طرحهای صنعتی جدید در کنار این پالایشگاه کلید خورد.

پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس یا خانگیران در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق مشهد تولیدکننده گاز طبیعی، گوگرد، مایعات گازی و محصولات واحد تقطیر از مخازن گازی منطقه خانگیران شامل سه مخزن گاز شیرین و یک مخزن گاز ترش و تامین‌کننده گاز مورد نیاز مردم و بخشهای صنعتی و خدماتی در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران و بخشی از استان سمنان است.

مجموعه استخراج و پالایش خانگیران که سابقه اکتشاف گاز در آن به سال ۱۳۳۱ و فعالیت نخستین چاه گاز شیرین به سال ۱۳۴۱ باز می‌گردد، هم ‌اینک روزانه فراوری ۴۹،۵ میلیون مترمکعب گاز ترش و تولید ۱۱ میلیون مترمکعب گاز شیرین را انجام می‌دهد، همچنین از محل فرآوری گاز ترش در خانگیران روزانه دو هزار تن گوگرد و هزار و ۸۸۴ بشکه میعانات گازی تقطیرشده تولید می‌شود زیرا در داخل پالایشگاه گاز سرخس، یک پالایشگاه کوچک نفتی هم برای این امر فعال است.

تولید هر تن گوگرد به طور میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارزش افزوده به همراه دارد و در حال حاضر مصارف گوگرد تولید شده در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس در صنایع کشاورزی، اسیدسازی و محصولات شیمیایی داخلی است و به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

خراسان شمالی

از مرکز بجنورد هم گزارشی با عنوان سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در صنعت خراسان شمالی منتشر شده است که در مقدمه آورده است: براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی از سال ۹۲ تاکنون در این استان انجام شده است که این رقم نسبت به هشت سال گذشته حدود چهار برابر رشد دارد.

طبق این آمار، ۲۰۰ فقره پروانه بهره برداری در هشت سال گذشته در خراسان شمالی صادر شده است که با بهره برداری از این واحدها برای سه هزار نفر شغل ایجاد شده است؛ بنابراین اشتغال ایجاد شده حدود نیمی از شاغلان بخش صنعت تنها در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

 اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم واحدهای صنعتی زیادی نسبت به دولت های گذشته با وجود تنگناهای مالی و تحریم به بهره برداری رسید، اما اجرای طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد در اسفراین و فاز اول شمش آلومینیوم با اعتبار ارزی حدود ۱۸۰ میلیون یورو و افزون بر حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی و اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به عنوان پیشانی صنعت خراسان شمالی در دهه اخیر به بهره برداری رسید.

براساس این گزارش کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم در فاز نخست با ظرفیت ۴۰ هزار تن و با اعتبار ارزی ۹۴ میلیون یورو و ۴۰ هزار تن تولید و اشتغال ۴۰۰ نفر به طور مستقیم به بهره برداری رسید که با بهره برداری از فاز تکمیلی در دست اجرا حجم تولید شمش آلومینیوم به حدود ۱۱۰ هزار تن می رسد.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

خراسان جنوبی

افزودن ۱۱ هزار متر مربع به فضای فرهنگی خراسان جنوبی عنوان گزارش مرکز بیرجند است که از اقدامات دولت در رابطه با رشد فضاهای فرهنگی در مدت هشت سال گذشته نوشته است.

مقدمه اینگونه آغاز شده است: آمارها نشان می‌دهد که زیرساخت‌های فرهنگی خراسان جنوبی در هشت سال گذشته از توسعه برخوردار بوده و با اجرای ۱۲ طرح فرهنگی و هنری شاخص در حوزه‌های مختلف ۱۱ هزار و ۷۹ متر مربع به فضاهای فرهنگی این استان اضافه شده است.

اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی نیز در گذشته همواره به علت نداشتن فضای کافی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مشکلات متعددی مواجه بودند و درخواست برای سالن‌ها و فضاهای فرهنگی از دستگاه‌های دیگر یکی از این مشکلات چندین ساله آنان بوده است.

با افزایش اعتبارات و اقدام‌های راهبردی و موثر از سال ۹۲ گام‌های موثری در راستای تکمیل طرح‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های جدید در خراسان جنوبی برداشته شد و به دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر این استان تا حدی زیادی پایان داده است.

۱۲ طرح عمرانی شاخص در دولت تدبیر امید با اعتبار هشت میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان و زیربنای ۱۱ هزار و ۷۹ متر مربع در خراسان جنوبی اجرا شد که زمینه‌های خوبی را برای بروز و ظهور هنرمندان این استان فراهم کرده است.

در حال حاضر نیز ۱۴ طرح فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی در دست اجرا ست که تا پایان سال جاری هفت طرح با اعتبار هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد و چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع دیگر به فضای فرهنگی و هنری اضافه خواهد شد.

خانه فرهنگ بیرجند یکی از این طرح‌ها با زیربنای ۲ هزار متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است امسال افتتاح شود.

با افتتاح این طرح‌های فرهنگی شرایط و بستر مناسبی فراهم می‌شود که هنرمندان استان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری به تولید، خلق اثر، آموزش، گفت و گو و نقد و بررسی درباره آثار فرهنگی و هنری بپردازند.

همچنین سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور اردیبهشت سال جاری و در آستانه روز شوراها به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این طرح فرهنگی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع و با اعتبار ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز مرکز استان در برگزاری مراسم و مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی و رفاهی به همت شهرداری بیرجند رفع شد.

با این وجود به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی زیرساخت‌های فرهنگی استان که دارای شایستگی‌های فراوان فرهنگی و فرهیختگان زیاد است، هنوز نیازمند ارتقاست و باید با برنامه‌ریزی ویژه در راستای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی این استان تلاش شود.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

زنجان

از مرکز زنجان هم گزارشی بخوانید از وضعیت سرمایه گذاری در سال های گذشته که با عنوان ارتقای ۶ پله‌ای صنعت زنجان با جذب سرمایه گذاری‌ها منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه می خوانیم: افزایش بی‌سابقه سرمایه گذاری‌ در زنجان میزان کل سرمایه گذاری ها در این استان را به بیش ۱۲ هزار میلیارد تومان رساند که پیامد آن ارتقای رتبه صنعتی زنجان از جایگاه ۱۸ به ۱۲ در بین استانهای کشور است.

بخش صنعت در کنار بخش کشاورزی از مهمترین زمینه های فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان زنجان است. در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید بخش صنعت در این استان شاهد جهش‌های قابل توجهی بوده است.  

بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان سهم ارزش تولید بخش صنعت در اقتصاد این استان از میزان ۳۶ درصد در سال ۹۰ به ۴۲ درصد در سال ۹۸ رسید.

ارزش تولید استان زنجان نیز بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران، در سال ۹۸، حدود ۳۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است که این رقم در سال ۹۰، پنج هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود.

سهم ارزش تولید استان زنجان نسبت به کشور از رقم ۷۷ صدم درصد درسال ۹۰، به رقم یک درصد در سال ۹۸ رسیده  است.

سهم بخش صنعت استان زنجان از میزان ۵۶صدم درصد نسبت به کشور در سال ۹۰ به رقم ۹۶ صدم درصد افزایش یافته است و بر اساس برآوردهای انجام شده، ارزش تولید بخش صنعت در اقتصاد این استان از حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به رقم بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

کرمان

اما در ادامه گزارشی منتشر شده از مرکز کرمان با عنوان ارتقای ایمنی راه‌ها و کاهش ۱۹ درصدی تلفات جاده‌ای کرمان که در مقدمه آن آمده است: توجه جدی دولت به حوزه راهسازی کرمان به‌ویژه با تخصیص ۲ هزارمیلیارد تومان طرح در حوزه راه و شهرسازی و همچنین ۸۲۳ میلیارد تومان پروژه در حال اجرای استان و فعالیت‌های راهداری علاوه بر ارتقای زیرساخت‌ها، موجب کاهش ۱۹ درصدی تلفات جاده ای طی یکسال گذشته در این استان شده‌است.

راهسازی و تامین زیرساخت‌ها به‌عنوان یکی فعالیت‌های مهم دولت در کشور تلقی می‌شود که علاوه بر داشتن نقش زیربنایی، در ارتقای ایمنی و اقتصاد ملی ما تاثیر به‌سزایی دارد.

باوجود توجه کمتر به حوزه‌ راه‌های استان پهناور کرمان در گذشته، طی سال‌های گذشته همزمان با رشد صنایع و معادن در این استان، با تخصیص نزدیک به ۲۰ درصد اعتبارات ؛ حوزه عمرانی راه و شهرسازی توانست بخشی از عقب ماندگی توسعه محورهای ارتباطی خود را با احداث بزرگ راهها، راههای اصلی و فرعی جبران کند. 

توسعه زیرساخت‌ راهها و همچنین فعالیت‌های راهداری و راه و شهرسازی در استان پهناور کرمان به‌عنوان دستاورد ویژه دولت علاوه بر تامین یکی از اساسی ترین نیازهای ‌استان، چالش‌های بسیاری را در مسیر حمل و نقل و ایمنی راه‌ها از پیش روی کرمان برداشته است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای این استان حتی در سالیان آینده باشد. 

دستاوردهای یاد شده در شرایطی رقم خورد که کشور از یکسو با جنگ اقتصادی و تحریم‌ها و از سوی دیگر با مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیماری کرونا درگیر بود که همین امر خود نشانگر تلاش شبانه روزی دولت و بخش خصوصی در مسیر توسعه پایدار پهناورترین استان کشور است.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

کرمانشاه

جذب ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی طی سال ۹۹ در کرمانشاه عنوان گزارش مرکز کرمانشاه است که از وضعیت این استان در رابطه با سرمایه گذاری خارجی نوشته است.

در مقدمه این گزارش می خوانیم: ۱۰ رتبه برتر در بین استان‌هایی که مقصد سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌اند، همواره در اختیار استان‌های صنعتی کشور بوده است و استانی مانند کرمانشاه تا ۲ سال پیش هیچ جایگاهی در این جدول نداشت اما در سال‌های ۱۳۹۸ و ۹۹ ورق برگشت و اتفاقات خوبی برای استان رخ داد.

افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اثرات قابل‌ ملاحظه‌ای بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور دارد اما در سال‌های متمادی، این سرمایه‌گذاری در ایران بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود و امکانات بالقوه بوده‌ است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران با مشکلات بیشتری مواجه کرده، تحریم‌های اقتصادی و تجاری غرب علیه کشورمان بود؛ البته پس‌ از لغو برخی تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها، سرمایه‌گذاران  خارجی تمایل بیشتری برای حضور در ایران نشان دادند به طوری که در ۶ سال اخیر حدود ۱۶.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ هم ۱۵۸ طرح با سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲ هزار و ۴۶۹ میلیون دلار در کشور به ‌تصویب‌ رسیده که سهم صنعت ۹۰ و نیم درصد و سهم معدن و تجارت نیز به ‌ترتیب ۴.۴ و ۵.۱ درصد بوده‌ است.

از ۱۵۸ شرکت ثبت ‌شده خارجی ۶۳ شرکت با صددرصد سهام‌دار خارجی و ۷۸ شرکت به‌صورت مشارکتی با شرکای داخلی و ۱۷ مورد هم به ‌عنوان ترتیبات قراردادی بوده‌ است.

گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل‌ و نقل بیشترین جذابیت را برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند.

کشورهای چین، آلمان، امارات، کانادا و اتریش پنج کشور اول از نظر حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال گذشته در ایران بوده‌اند.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

کردستان

مهار آب‌های کردستان با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری عنوان گزارش است از مرکز سنندج که با این مقدمه آغاز شده است: طی هشت سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در زمینه سدسازی و مهار آبی‌های سطحی در کردستان انجام شده، به طوری که در این مدت ۱۰ هزار میلیارد ریال در پروژه های این حوزه سرمایه‎‌گذاری شده است.

به گزارش فرهنگ سار، خبر پیدا کردند که قرار است در حوالی روستا سدی ساخته شود. نگرانی از تغییر محل زندگی و زیر آب رفتن زمین‌ها برایشان سخت بود، تصورش را نمی‌کردند که روزی باید خانه‌شان را ترک کنند و جایی دیگر را برای سکونت انتخاب کنند.

این وضعیت برایشان قابل هضم نبود اما برنامه‌ریزی برای ساخت سد در آنجا جدی بود و اعتراضشان راه به جایی نبرد. شاید قضیه برایشان حکم آمپول برای بچه‌ای داشت که با وجود داشتن درد، منجر به حفظ سلامتی و بقای عمرشان می‌شد اما اوایل چنین تصوری نداشتند.

بهرحال بحث ساخت سد پیگیری شد و بابت زیرآب رفتن زمین و خانه‌ها، مبلغ نسبتا خوبی به اهالی پرداخت شد. سال‌ها بعد سد آبگیری و به بهره‌برداری رسید. حالا اهالی روستای باقل آباد حاشیه سد آزاد(۴۰ کیلومتری غرب سنندج) تا حدودی راضی‌اند، چراکه وجود سد باعث شده که از آب پایدار برای شرب و اراضی کشاورزی آبی بهره‌مند شوند، هرچند دوری از محل سکونت قبلی و فراموش کردن آن هنوز برایشان سخت است.

حالا سد آزاد جور خیلی چیزها را می‌کشد. قرار است به واسطه این سد چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات پایاب سیراب و آب آن از طریق لوله به تصفیه‌خانه سنندج انتقال یابد و مشکل طعم و بوی آب شرب سنندج برای همیشه برطرف تا برکات آن برای مردم مناطق مختلف استان بیشتر آشکار شود.

همین چند روز پیش بود که سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان هم در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. البته این تنها یکی از سدهای استان بوده که با احداث و بهره‌برداری از آن، فواید زیادی عاید مردم منطقه شده است. 

بهرحال احداث سد فارغ از مشکلاتی که ممکن است برای ساکنان روستاهای اطراف به واسطه زیرآب بردن روستا یا زمین‌های کشاورزی ایجاد کند، تاثیرات مثبتی نیز از جمله در زمینه آبرسانی پایدار، تامین آب برای اراضی دیم و در نتیجه اشتغالزایی دارد.

در حال حاضر با احتساب سدهای ژاوه، آزاد، شهید کاظمی بوکان، تلوار زنجان، گاوشان کرمانشاه، و قوچم ۱۸ سد در کردستان وجود دارد و از این میان، سدهای قشلاق، سنگ سیاه، بانه، زریوار، آزاد، شهید کاظمی بوکان، تلوار و گاوشان در حال بهره برداری و مابقی سدها در دست اجرا است.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

کهگیلویه و بویراحمد

رخت نو بر تن ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده گچساران هم گزارشی است از مرکز گچساران که از نوسازی واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی این شهرستان به عنوان دستاورد دولت در هشت سال گذشته نوشته است.

گزارش را با این مقدمه بخوانید: داشتن سرپناه ایمن از مهمترین نیازهای انسان برای دستیابی به رفاه و آرامش و گریختن از خسارت های جانی و مالی هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله محسوب می شود .

احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان و مقاوم سازی خانه های روستایی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید برای حمایت  از اقشار کم درآمد این شهرستان برای نوسازی واحدهای مسکونی آنان بوده است.

در حالی که دستیابی به مسکن مناسب برای شهروندان حاشیه شهر دوگنبدان و اقشارکم درآمد رویایی دست نایافتنی بود حمایت های همه جانبه دولت از تخفیف و کاهش هزینه های خدمات شهری تا تخریب رایگان در کنار تسهیلات بانکی ارزان قیمت و کمک های بلاعوض مسیر نوسازی واحدهای مسکونی مناطق حاشیه نشین و محله های پایین شهر دوگنبدان را هموار کرده است.

 خانه های رنگ و رو رفته و آسیب پذیر مقابل حوادت طبیعی در شهر دوگنبدان ؛هم اکنون رخت نوی نوسازی بر تن کرده اند و رهگذران از دیدن منازل نوساز و با مبلمان زیبای شهری لذت می برند.

یکی از ساکنان محله سادات شهر دوگنبدان می گوید: نوسازی منازل مسکونی بافت فرسوده به آرزویی برای ساکنان محله های پایین شهر دوگنبدان تبدیل شده بود اما اکنون ساکنان مناطق مسکونی بالای شهر با دیدن شکل و شمایل خانه های محله سادات و رادک شگفت زده می شوند.

پری احمدی می گوید به عنوان یک زن سرپرست خانواده بدون کمک دولت هرگز قادر به نوسازی خانه خود نبودم و اکنون با کمک دولت خانه ای ساخته ام که تمام ارزوهایم در ان محقق شده است.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

گلستان

در ادامه گزارشی با عنوان سرمایه‌گذاری ۳۶ هزار میلیارد ریالی برای توسعه صنعتی گلستان از گنبدکاووس بخوانید که مقدمه خود را اینگونه آغاز کرده است: احداث یا توسعه ۹۶۱ واحد صنعتی و تولیدی با سرمایه‌گذاری ۳۶ هزار و ۶۶ میلیارد ریالی طی هشت سال گذشته گلستان را در مسیر توسعه قرار داده و رنج چندین ساله کم‌توجهی نبود زیرساخت‌ و استقرار واحدهای صنعتی در این استان را به فراموشی سپرده است.

گلستان با جمعیت ۱.۹ میلیون نفر و گسترده تقریبی ۲۱ هزار کیلومتر مربع، هزار و ۶۸ واحد صنعتی فعال در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی، ‌فولاد، لوازم پزشکی، ‌سلولزی، ‌مواد غذایی، خودرو، سیمان، معدنی، لبنیات، ‌صنایع ساختمانی، قیر، ‌سورتینگ و بسته بندی، کودآلی، آرد و نان، رنگ و دارو دارد که ۹۰ درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.

مطابق آخرین داده‌های دفتر مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز آمار ایران، گلستان پس از یزد، خراسان جنوبی، قم و سمنان در جایگاه پنجمین استان برخوردار از امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و همین عامل در کنار برخورداری از ظرفیت‌های متنوع طبیعی، معدنی، صنعتی و نیز داشتن چهار مرز زمینی، دریایی، هوایی و ریلی و تولید انواع محصولات کشاورزی، این استان را به منطقه مستعد جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

این ظرفیت‌ها و حمایت‌های اعتباری دولت برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی سبب شد به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان طی هشت سال گذشته ۹۶۱ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۶ هزار و ۶۶ میلیارد ریال با ایجاد ۱۱ هزار و ۴۳۶ فرصت شغلی در این استان احداث و یا توسعه یابند.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

لرستان

اما از خرم آباد هم در ادامه تشریح دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته گزارشی با عنوان پالایشگاه، نقطه آغازی برای ورود صنعت به پلدختر منتشر شده که با این مقدمه آغاز شده است: پالایشگاه پلدختر یکی از طرح‌های تولیدی است که از زمان تصویب تا افتتاح تنها ۲ سال به طول انجامید و اجرای آن در اوج دغدغه‌های بازسازی‌ سیل در این شهرستان، نقطه آغازی بود تا فرصت فرآوری بیش از ۷۰۰ کیلومتر خطوط انرژی در استان لرستان حاصل شود.

لرستان یکی از گلوگاه های انتقال انرژی ایران است و به تعبیر کارشناسان میان دالان انرژی کشور واقع شده  است چراکه ۷۳۵ کیلومتر خطوط انتقال گاز، نفت و فرآورده های مربوطه از آن می گذرد.

در این میان شهرستان های پلدختر و کوهدشت شرایط بهتری دارند و خطوط انرژی و حتی میدان های گازی این شهرها فرصتی است تا توسعه صنایع وابسته به انرژی در این مناطق تسهیل شود، پلدختر دارای سفره های نفتی متعدد است و کوهدشت نیز همواره از شهری با منابع گاز طبیعی یاد می شود.

در حالیکه ایجاد واحدهای مربوط به انرژی و احداث پالایشگاه نقش بسیار موثری در راستای رونق اقتصاد و اشتغالزایی دارد و از طرفی لرستان دارای صدها کیلومتر خطوط انتقال انرژی است اما در عمل اتفاق خاصی برای بهره برداری از این ظرفیت در استان نیفتاد تا اینکه سال ۹۶ اعلام شد وزیر نفت با احداث یک مینی پالایشگاه در پلدختر موافقت کرده است.

وفای به عهد دولت در ۲۲ بهمن ۹۶ عملی شد و دهه فجر آن سال مردم پلدختر هدیه خود را که شامل یک پالایشگاه پنج هزار بشکه ای در روز و البته ۲۰۰ تا ۴۰۰ فرصت شغلی بود هدیه گرفتند و کلنگ احداث طرح به زمین زده شد.

حدود یکسال پس از سیل ویرانگر، تمامی نگاه ها در پلدختر معطوف به کار بازسازی بود و کمتر کسی به فکر ادامه طرح های توسعه ای و یا حتی بهره برداری طرح های کلان بود اما طرح مینی پالایشگاه این شهرستان بی سر و صدا و بدون تبلیغات رسانه ای پیش رفت تا در زمان وعده ۲ ساله ای که به مردم داده شده بود، بهره برداری شود.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

قشم

تحول در حوزه نفت و انرژی قشم با بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه عنوان گزارشی است از مرکز قشم که از قابلیت ها و اقدامات دولت در این منطقه از کشور نوشته است.

در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: جزیره قشم که تا پیش از سال ۱۳۹۳ در حوزه نفت طرح شاخصی نداشت و در حوزه آب و برق نیز مصرف کننده صرف بود، هم اکنون طرح‌های مختلف انرژی و نفتی را با سرمایه‌گذاری ارزی بیش از  ۲۰۴ میلیون دلار، ۸۸۲ میلیون یورو  و ۳۰ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در دل خود می‌پروراند.

مردم هنوز به خاطر دارند که نام قشم با مجتمع‌های تجاری و خرید ارزان گره خورده بود. اما تداعی این معنای از جزیره قشم با وجود ۱۷ میدان هیدروکربنی و بیش از ۳۰ جاذبه طبیعی وفرهنگی، یک ظلم آشکار در حق این جزیره‌ی زیبا تلقی می‎شد.

دولت یازدهم زمانی به روی کار آمد که با تحمیل تحریم‌های ظالمانه، مشکل واردات شکل گرفته بود. ایجاد برخی قانون‌ها که برای مدیریت ارز ایجاد شده بود، بحث واردات را در قشم با مشکلات مختلفی رو برو کرد. این مساله باعث شد تا مسوولان جزیره برای خروج از رکود قشم، توسعه واقعی و متوازن را در پیش گیرند.

برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفت  که به ویژه در حوزه‌های نفت، گاز، و پتروشیمی، انرژی و گردشگری تحولات عظیمی در قشم ایجاد شد که انجام آن حتی در دوره عادی و بدون تحریم نیز مشکل می‌نمود. اما با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و هدایت سرمایه‌ها به سمت انرژی، نفت و پتروشیمی کاری کارستان در قشم انجام گرفت تحول عظیمی در جزیره رخ داد.

اکنون با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف قشم به انجام رسیده است، این جزیره کمتر به عنوان محل تجارت و بیشتر به محلی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار در حوزه های گردشگری، انرژی و حوزه های نفتی و پتروشیمی شناخته می‌شود. در ذیل به مهمترین اقدامات و طرح‌های اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه اشاره می‌‎شود:

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

مرکزی

اقتصاد دانش بنیان و صادرات ۲ میلیون دلاری واحدهای فناور در استان مرکزی عنوان گزارش دیگری است که توسط مرکز اراک منتشر شده و با این مقدمه آغاز شده است: پارک علم و فناوری کانونی برای تحقق اهداف راهبردی توسعه متوازن در جامعه است که در هشت سال اخیر توانسته در زیست بوم خود محرکی در راستای ابتکار و عمل باشد و مرزهای دانش نو را در درآمدزایی و اشتغال و پیشبرد اهداف و کسب و کارهای نو درنوردد.

 طبق تعریف اساسنامه پارک‌های علم و فناوری ایران مصوب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم (۱۳۸۱)، این اماکن کانون‌هایی هستند که به وسیله متخصصان حرفه‌ای مدیریت شده  و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق بهبود فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های حاضر در پارک و مؤسسه‌های متکی بر علم و دانش است.

برای دستیابی به این هدف، پارک های علمی ضمن به جریان انداختن و مدیریت دانش و فناوری در میان دانشگاه ها، مؤسسه های تحقیق و توسعه، شرکت های خصوصی و بازار، رشد شرکت های متکی بر نوآوری را نیز از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی تسهیل می کنند.

طبق ماده ۹ این قانون نیز واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک های علم و فناوری می‌توانند برای انجام مأموریت های محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت  مالیاتی و عوارض، سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار شوند.

پارک های علم و فناوری می‌توانند بستر مناسبی برای سرریز دانش و فناوری و شبکه سازی بین شرکت‌ها و در نتیجه افزایش اثربخشی سیاست ها فراهم کنند و شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها علاوه بر حصول ارزش ‌افزوده، درآمدزایی پایدار و گردش مالی بالا برای جامعه بومی، نقش بسزایی در اشتغال‌زایی دارند و چون این شرکت ها از مراکز رشد دانشگاهی کار خود را آغاز کرده‌اند، توانسته‌اند پس از حرکتی منطقی به این موفقیت‌ها برسند.

یکی از دلایل گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه‌های آی تی و آی سی تی، ظرفیت بالای این حوزه‌ها، نیازها و مقتضیات کنونی جامعه و همچنین سوددهی سریع این حوزه‌ها است و این عوامل سبب رغبت بیشتر دانش‌آموختگان به بخش‌های مذکور است و می توان گفت، تقاضای بازار، هدایتگر توان نخبگان است چرا که ممکن است نتیجه فعالیتی مناسب باشد و منجر به تولید کالایی دانش‌بنیان و مناسب شود اما چون نیاز بازار را تأمین نمی‌کند و با آن منطبق نیست، در فروش و حصول ارزش‌افزوده موفق نباشد.

استان مرکزی که به‌عنوان قطب چهارم صنعت کشور محسوب می‌شود و به لحاظ تعدد واحدهای صنعتی و تولیدی سرآمد دیگر استان‌های کشور است و در حوزه پارک علم فناوری و حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان نیز گام های بلندی به خصوص در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در این بخش قابل رصد است.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

همدان

احداث هفت نیروگاه خورشیدی، طلوع توسعه در همدان عنوان گزارشی است از مرکز همدان که به تشریح نتایج احداث هفت نیروگاه‌ خورشیدی به عنوان گنجینه‌ای ماندگار از دولت یازدهم و دوازدهم پرداخته و نوشته است: بهره مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک در جهان به خوبی جایگاه خود را یافته و بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده از این نوع انرژی را در اولویت خود قرار داده‌اند.

تولید برق در زمینه انرژی‌ تجدیدپذیر یک اقدام دو سر بُرد برای دولت و ملت‌ به شمار می‌رود زیرا با نصب صفحه‌های خورشیدی علاوه بر حذف هزینه های مازاد در نیروگاه های سیکل ترکیبی و حرارتی، بهره وری تولید برق نیز افزایش می یابد.

در استان همدان با افزایش مصرف برق در برخی از روزهای تابستان، مشترکان در وضعیت هشدار قطعی قرار می‌گیرند؛ جهش تولید در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند این مشکل را برطرف کند و از سوی دیگر محل درآمد پایدار و سبزی برای خانواده‌ها به شمار آید. 

بر همین اساس در زمان حاضر با حمایت‌های دولت ۴۸ مگاوات برق از طریق صفحه‌های خورشیدی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران تولید می‌شود و ۶۰ مگاوات دیگر نیز در حال اجراست.

حالا، این اقدام هدفمند در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر، همدان را به خاستگاه نیروگاه های خورشیدی کشور تبدیل کرده است.

در سال‌های اخیر گام‌های موثر در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و تابش نور خورشید در استان همدان با حمایت دولت برداشته و جهش تولید را به دنبال داشته است.

همزمان با ایام دهه فجر سال ۱۳۹۵ چراغ نخستین نیروگاه خورشیدی همدان توسط وزیر نیرو وقت روشن شد تا همدان در مدار مستعدترین منطقه برای انتخاب استان نمونه در زمینه احداث نیروگاههای خورشیدی کشور قرار گیرد.

همزمان با ایام دهه فجر سال ۱۳۹۵ چراغ نخستین نیروگاه خورشیدی همدان توسط وزیر نیرو وقت روشن شد تا همدان در مدار مستعدترین منطقه برای انتخاب استان نمونه در زمینه احداث نیروگاههای خورشیدی کشور قرار گیرد.در آن سال ۲ نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی وارد چرخه تولید انرژی‌های پاک استان همدان شد و همچنین با هدف ترویج بخش خصوصی برای تولید این انرژی پاک و بدون آلایندگی، قرارداد خرید تضمینی انرژی تولید شده از طرف وزارت نیرو امضا شد.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

یزد

در پایان هم گزارشی از مرکز یزد با عنوان افزایش ۴۸ درصدی تولیدات باغی یزد با بهره‌وری از منابع آب منتشر شده که با این مقدمه آغاز شده است: میزان تولیدات باغی استان یزد از سال ۹۲ تاکنون با ۴۸ درصد افزایش که با حمایت دولت در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و ارتقاء بهره‌وری از منابع آب در این استان کویری حاصل شده، به ۲۶۸ هزار تن رسیده است.

بخش کشاورزی به دلیل اهمیت امنیت غذایی جامعه علاوه بر نقشی که در حوزه اقتصادی دارد، در تامین امنیت نیز تاثیر مستقیم دارد، وابستگی در زمینه محصولات کشاورزی ، استقلال کشورها را به چالش می کشد به همین دلیل، توسعه کشاورزی در همه دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است و همه کشورها تامین امنیت غذایی شهروندان را در اولویت برنامه های اقتصادی قرار می دهند. 

در مناطق کویری از جمله استان یزد به دلیل محدودیت منابع آب، کشاورزی علاوه بر نقش معیشتی و اقتصادی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، از یک طرف عامل اساسی استمرار حیات بشمار می رود به طوری که از بین رفتن کشاورزی در روستاها، هسته‌های مقاومت در برابر توسعه کویر را نابود کرده و به تدریج استمرار حیات را در مناطق مرکزی ایران را به مخاطره می اندارد و از طرف دیگر گسترش بی رویه و بدون برنامه‌ریزی آن، افت شدید منابع آبی را به همراه دارد و این نیز مخاطره ای جدی در مناطق کم آب است.

بخش کشاورزی در استان یزد با دارا بودن ۱۳ درصد شاغلان، ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این استان کویری را به خود اختصاص داده، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی فعالیت ۳۹ هزار و ۷۲۶ نفر از جمعیت استان یزد در بخش کشاورزی است که با همت آنها با وجود تنگناها و محدودیت‌های اقلیمی به ویژه فقر منابع آبی، در تولید برخی محصولات کشاورزی، یزد سرآمد استان های کشور است. 

سطح کل اراضی زیرکشت استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار است که از این میزان ۲۹ درصد را محصولات زراعــی و ۷۱ درصد مابقی را محصولات باغـی تشکیل داده‌ است در مجموع حدود یک درصد از کل سطح زیرکشت آبی کشور در این استان واقع شده است.

 استان کویری یزد با وجود محدودیت منابع آبی و خشکی اقلیم، به لطف برخورداری از کشاورزان سخت کوش، دارای جایگاه مناسبی در کشور  است، این استان رتبه اول در زمینه پرورش اسب ، پرورش بلدرچین ،تولید روناس، بز سانن و رتبه دوم  کشور در تولید محصولات گلخانه ای، تولید پسته و انار را  دارد و در زمینه پرورش شتر رتبه سوم، رتبه چهارم  تولید زردآلو ، رتبه هفتم کشت زعفران و رتبه هشتم تولید خرما را از آن خود کرده است. 

بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان یزد سالانه حدود   ۱.۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل ؛ تولیدات باغی ۲۶۹ هزار تن ،  زراعی ۵۹۱ هزار تن ،  دامی ۴۰۳ هزار تن و گلخانه ای ۵۴۲ هزار تن که ارزش آن حدود ۱۵۳ هزار میلیارد ریال برآورد شده است را به بازار مصرف روانه می کنند.

هم اکنون استان  یزد با سطحی معادل  یکهزار و ۸۴۰ هکتار گلخانه و با تولید ۵۴۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه ای ۲۰ درصد از سهم تولید کشور را در این زمینه به خود  اختصاص داده است.

بهره‌وری از منابع آبی و رشد ناخالص داخلی؛ ۲ اقدام موثر در بخش کشاورزی

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 1 =