جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۱۱:۵۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی ثمره انقلاب اسلامی

به گزارش فرهنگ سار، در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و ساختار حاکمیت در ایران براساس و مبانی دیگری استوار شد، ساختاری که در آن علاوه بر رعایت شدن مبانی دموکراسی جدید، اصول اساسی اسلام و حاکمیت دین در آن حضوری پررنگ دارد. این ساختار، نقش مردم و مشارکت آنها […]



به گزارش فرهنگ سار، در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و ساختار حاکمیت در ایران براساس و مبانی دیگری استوار شد، ساختاری که در آن علاوه بر رعایت شدن مبانی دموکراسی جدید، اصول اساسی اسلام و حاکمیت دین در آن حضوری پررنگ دارد.

این ساختار، نقش مردم و مشارکت آنها در تعیین نمایندگان در سطح انتخاب عالی‌ترین مقام  اجرایی(ریاست جمهوری) و در سطح قانونگذاری (نمایندگی مجلس) و در سطح اداره کل کشور (شورای اسلامی شهر و روستا) بطور کامل پیش‌بینی شده است و نیز در تکوین و تأسیس این نظام، مردم با مشارکت ۹۸.۲ درصد در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نقش اساسی داشتند.

باتوجه به تاریخ چند دهه بعد از انقلاب نکته مهمی که در زمینه مشارکت سیاسی می‌توان عنوان کرد این است که با وجود همه مشکلات در بعد از انقلاب شامل بحران‌های آغاز انقلاب، گروهک‌ها،، ترورها، جنگ تحمیلی ، تحریم‌ها، تهدیدات منطقه‌ای و جهانی، قطعنامه‌ها، تهاجم فرهنگی و دیگر موارد، در هیچ مرحله‌ای روند مشارکت سیاسی و برگزاری انتخابات به‌عنوان بارزترین جلوه مشارکت سیاسی، متوقف نشده است.

اهتمام امام و رهبری به برگزاری به موقع انتخابات‌ها در هر شرایطی نشان دهنده پایبندی به حق مشارکت سیاسی و حاکمیت مردم بر نظام سیاسی بعد از انقلاب است.

نکته مهم در زمینه مشارکت سیاسی بعد از انقلاب آن است که عرصه‌های مشارکت سیاسی در بعد از انقلاب گسترش پیدا کرده است بطوریکه اگر در قبل از انقلاب در زمینه انتخاب نمایندگان مجلس شورای ملی، انتخابات گسترده برگزار می‌شد در پس از انقلاب در چهار عرصه انتخابات نمایندگان مجلس خبرگان رهبری (هر هشت سال)، انتخاب رییس جمهور (هر چهار سال)، انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی (هر چهار سال) و انتخاب نمایندگان شورای اسلامی شهر و روستا (هر چهار سال) برگزار می‌شود.

مشارکت مردم در ١٢ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ١١ دوره مجلس شورای اسلامی، پنج دوره خبرگان رهبری و پنج دوره شوراهای اسلامی ، حکایت از آن دارد که ملت وفادار ایران اسلامی همواره نسبت به سرنوشت خود احساس مسوولیت و تکلیف کرده اند.

 این تنوع در برگزاری انتخابات، زمینه تحرک و نشاط سیاسی را در جامعه از ابتدای انقلاب تاکنون به دنبال داشته و باعث تقویت فرهنگ مشارکتی سیاسی در جامعه شده است.

مشارکت سیاسی مهمترین شاخصه انتخابات 

 پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر در حاکمیت سیاسی از یک سو موجب افزایش سطح آگاهی‌های مردم از حقوق حاکمیتی و از سوی دیگر میزان مشارکت سیاسی آنها در بحث انتخابات شده است.

در مجموع می‌توان چنین گفت که رویکرد شکل‌گیری انقلاب اسلامی براساس خواست مردم و بمنظور مشارکت سیاسی و سهیم بودن در حاکمیت سیاسی بود که محقق شده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی، فرصتی برای ایرانیان فراهم آمده است تا وارد عرصه‌های مشارکت سیاسی شوند و به آگاهی سیاسی خود رشد و معنا و عمق بخشند.

به اعتقاد پژوهشگران سیاسی و اجتماعی، پیروزی انقلاب اسلامی، نتیجه فعالیت یک حزب یا گروه نبود بلکه آن، حاصل یک حرکت عظیم مردمی بود که با رشد و آگاهی سیاسی، پدیده عظیم اجتماعی ، سیاسی را خلق کردند.

تحول فرهنگ سیاسی، دستاورد انقلاب اسلامی

یک پژوهشگر اجتماعی در اصفهان  این ارتباط گفت: انقلاب اسلامی با عمق‎بخشی مشارکت سیاسی در بین مردم موجب تحول فرهنگ سیاسی  به عنوان دستاوردی ماندگار شده است.

مینو دره‌باغی در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: طبیعی است که مشارکت سیاسی هم به لحاظ کمی و هم کیفی به دلیل رشد آگاهی، تمرین و تجربه کسب کردن از مشارکتهای متعدد از ابتدای انقلاب تاکنون ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: رشد و عمق‌بخشی مشارکت سیاسی، نشانه تحول فرهنگ سیاسی مردم ایران است که به سمت فرهنگ سیاسی، مشارکتی سوق یافته است.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، بنا بر تحقیقات صورت گرفته از همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در فروردین ۵۸ تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مجموع ۳۷  انتخابات در کشور برگزار شده است.

وی یادآور شد: هر ملتی بنا به ماهیت تاریخی و فرهنگی که دارد به مفهوم مشارکت سیاسی توجه داشته و  برخی از ملتها به دلیل ماهیت استبدادی که داشته‌اند به جایگاه مردم و مکانیسم‌های حضور و مشارکت مردم در اداره حکومت کمتر توجه کرده‌اند.

 دره‌باغی با اشاره به اینکه، هنوز در بسیاری از کشورها، پدیده مشارکت سیاسی با چالش جدی روبه‌روست گفت: با این ‌حال در کشور ما بیش از یکصد سال است که به مفهوم مشارکت سیاسی توجه و در عرصه عمل نیز سازوکارهایی برای تحقق آن فراهم شده  است.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت سیاسی گسترده، حاصل و ثمره پیروزی انقلاب اسلامی است افزود: این عرصه با شرکت دلخواهانه در جریان تعیین سیاستهای مملکتی و انتخاب رهبران سیاسی جامعه و تحت تأثیر قرار دادن سیاستگذاری ها و نحوه مدیریت امور عمومی ممکن شده است.

تعیین سرنوشت کشور توسط مردم با انتخابات 

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسان گفت: یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در راستای شعار عملی آن که استقلال و آزادی بود، تعیین سرنوشت کشور توسط مردم با شرکت در انتخابات است.

عباس حاج‌رسولیها در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: برگزاری انتخابات آزاد و سالم از دیگر ثمرات انقلاب اسلامی است که مردم آزادانه و به اختیار خود در رویداد سیاسی متعلق به خودشان حضور می‌یابند.

برگزاری انتخابات آزاد در انقلاب اسلامی 

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر امکان انتخاب مردم برای انتصاب مقامات مسوول برای اداره امور، بینش و بصیرت سیاسی آنها را نیز ارتقا داده است.

به گفته وی که سابقه ریاست پنج دوره شورای اسلامی در اصفهان را عهده‌دار بوده است، مردم از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون علاوه بر مشارکت در انتخابات در سطح ملی در انتخابات محلی برای نمایندگان خود در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها نیز حضوری فعال و پرشور داشته‌اند.

 حاج‌رسولیها افزود: امروز، نمایندگان مردم در دولت، مجلس، شوراهای اسلامی و دیگر بخشها مورد انتخاب خود مردم هستند و به آن معناست که حق تعیین سرنوشت خود و نظارت مستقیم و غیر مستقیم خود بر مسوولان کشور را در این ۴۲  سال داشتند و این دستاورد قابل توجه انقلاب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هر افتخاری که در این ۴۲ سال به دست آمده نشات گرفته از صندوق رأی بوده است گفت: کشور ما هیچ سرمایه، ظرفیت و داشته‌ای بالاتر از مردم ندارد زیرا آنها با وجود همه محدودیت‌ها و چالش‌های داخلی و خارجی حضور خود را در همه دوره‌ها در پای صندوقهای رای به اثبات رساندند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسان افزود: انقلاب اسلامی با وجود دستاوردهای مختلف در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و بین‌المللی در بعد انتخاباتی هم یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهاست که همه مسوولان اجرایی کشور از رییس جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و روستا و سایر مسوولان اجرایی کشور به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

انتخابات ثمره انقلاب 

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان گفت: برگزاری انتخابات یکی از ثمرات شیرین و خوشایند انقلاب اسلامی است که بیانگر اعتماد امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی به مردم برای تعیین سرنوشت کشور بود.

حجت‌الاسلام حسن بابایی در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: امام راحل با ارتقای بصیرت و آگاهی مردم در همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، اولین انتخابات را به دست خود مردم در کشور برگزار کرد که کاری بسیار سخت و دور از انتظار بود.

وی اضافه کرد: به دنبال آن و براساس اعتماد به مردم و سپردن حاکمیت سرنوشت مردم به خودشان انتخابات‌های بعدی شامل انتخابات قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس در همان سالهای اول انقلاب برگزار شد.

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان افزود: برگزاری ۳۷ دوره انتخابات در عمر ۴۲ ساله انقلاب اسلامی و مراجعه حدودی، سالیانه یک بار به آراء و نظر مردم از دستاوردهای گران‌بهای انقلاب اسلامی در بُعد دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است که نشان می‌دهد رأی و نظرمردم در تمامی امور مملکت تعیین‌‎کننده است.

وی یادآور شد: در مجموع، انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های زندگی سیاسی عصر حاضر، ضامن بقا و استمرار توسعه سیاسی است که به عنوان مهمترین نماد مردمی بودن نظام های سیاسی شناخته شده و تأثیر آن بر حیات سیاسی جوامع به صورت امری فراگیر در آمده است  

به گفته وی اصل مشارکت سیاسی مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی همواره مورد توجه بوده  و. مردمی بودن این انقلاب و برخورداری از پشتوانه‌های مردمی در تمامی انتخابات برگزار شده ، نمایان است.

حجت‌الاسلام بابایی تاکید کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این دستاورد ارزشمند حاصل شد که حکومت و دولت برای حل مشکلات مهم کشور، متکی به مردم باشد.

وی اضافه کرد: تجربه عملی چهار دهه گذشته نیز نشان می‌دهد  که حضور آگاهانه مردم در صحنه‌های مختلف، ضمن تقویت ارکان نظام، موجب رفع مشکلات و بحران‌های حادث شده بوده است.

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان افزود: حضور مردم علاوه بر عرصه انتخابات، در جبهه‌های جنگ هشت سال دفاع مقدس، مقابله با تحریمهای اقتصادی و حضور در راهپیمایی‌ها از جمله ۲۲ بهمن، نمونه‌هایی از مشارکت مردم و حضور مستمر آنان در حمایت از ولایت فقیه، نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمانهای امام و انقلاب است.

 . 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 + 6 =