جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۴:۱۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

جوانان شهرستان تیران و کرون در تنگنای امکانات اوقات فراغت

تیران و کرون شهرستانی در غرب اصفهان با جمعیت غالب جوان و نوجوان، برنامه‌ریزی مناسبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت ندارد و کمبود امکانات و محیط‌های فراغتی باعث سردرگمی و بی انگیزگی مردم این خطه به ویژه جوانان و نوجوانان شده است. برخی از جوانان و نوجوانان این شهرستان معتقدند کمترین محیط‌های فرهنگی و اجتماعی را برای گذران اوقات فراغت ندارند و برای […]



تیران و کرون شهرستانی در غرب اصفهان با جمعیت غالب جوان و نوجوان، برنامه‌ریزی مناسبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت ندارد و کمبود امکانات و محیط‌های فراغتی باعث سردرگمی و بی انگیزگی مردم این خطه به ویژه جوانان و نوجوانان شده است.

برخی از جوانان و نوجوانان این شهرستان معتقدند کمترین محیط‌های فرهنگی و اجتماعی را برای گذران اوقات فراغت ندارند و برای تامین نیازهای خود باید به شهرستان‌های اطراف بروند و یا درخانه بمانند.

سینما، شهربازی، محیط‌های مفرح و شاد، فرهنگ‌سرا، مجتمع‌های بازی، ویژه برنامه‌های شاد و جذاب، رویدادهای فرهنگی و هنری، خانه جوان، پیست دوچرخه سواری و موتورسواری، مجتمع‌های فرهنگی و امکانات زیرساختی برای ایجاد گفت‌وگو با همسالان و ارائه برنامه‌های آموزشی مهارتی از جمله نیازهای قشر جوان در تیران و کرون است.

جوانان و نوجوانان این شهرستان به طور معمول پس از حضور در کلاس‌های آموزشی بیشتر اوقات خود را با دوچرخه سواری و یا موتور سیکلت سواری در خیابان‌ها گذرانده و یا با نشستن در بوستان‌ها با دوستان خود گفت‌وگو می‌کنند.

تکرار این برنامه به صورت روزانه، روح آنان را خسته و ناامیدی و کسالت در وجودشان ایجاد کرده است.

امیررضا مظاهری یک نوجوان تیرانی که نبود از امکانات تفریحی مثل شهربازی، سینما، مجتمع بازی و برنامه‌های متنوع گلایه‌مند است به فرهنگ سار گفت که اغلب ساعات روز خود را در شبکه‌های اجتماعی و با انجام بازی آنلاین می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در برخی از مواقع در کنار پدر مشغول به مهارت آموزی هستم، افزود: این کارها جای خالی تفریح را پر نمی‌کند و هیجان‌ها را در وجود او و دوستانش نگه می‌دارد.

محمدحسین دلکرمی یک جوان اهل این خطه با اشاره به اینکه نبود امکانات و برنامه‌های متنوع کسالت و ناامیدی به بار آورده و موجب گرایش به مصرف مواد مخدر وسیگار در بین برخی از دوستانش شده است، از مسوولان خواست تا نسبت به این مسائل مهم توجه کنند.

وی ارائه خدمات مشاوره و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را مهم بیان کرد و گفت: کمبود دانش و آگاهی در مسائل اجتماعی موجب بروز آسیب‌های اجتماعی و ناتوانی در رفع نیازهای فردی شده و برای رفع این نیازها کمتر کلاس و برنامه‌ای برگزار می‌شود.

دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه فراغتی

رییس اداره ورزش و جوانان و دبیرستاد اوقات فراغت تیران و کرون با اشاره به اینکه مراکز اوقات فراغت در این شهرستان محدود است، تصریح کرد: ۲ مرکز فرهنگی آموزش و پرورش، هیات‌های ورزشی، کانون‌های مساجد و فرهنگسرای شهرداری تیران از جمله پایگاه‌های مجری این برنامه‌ها هستند.

مهدی مرادی افزود: تاسیس مراکز فراغتی، بازی و مفرح و شاد برای کودکان، نوجوانان و جوانان نیاز این منطقه محسوب می‌شود که بسترسازی برای مشارکت بخشی خصوصی نیز فراهم است.

وی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان این شهرستان مکانی برای گردهمایی و فعالیت‌های آموزشی ندارند، گفت: درخواست احداث خانه جوان به وزارت ورزش و جوانان اعلام شده است.

دبیر ستاد اوقات فراغت تیران و کرون دغدغه جوانان و نوجوانان این خطه را برای فعالیت‌های فراغتی مهم بیان کرد و گفت: سال‌های گذشته با نظارت بر عملکرد مراکز اوقات فراغت، تلاش می‌شد تا کیفیت فعالیت‌ها افزایش یابد  اما باید سرمایه گذاری و پروژه‌های جدید دراین زمینه تعریف و اجرایی شود.

لزوم درک تفاوت نیازهای جوان امروز و دیروز

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری تیران و کرون نیز با اشاره به نیازهای متعدد و متفاوت جوانان در سال‌های اخیر، گفت: کمبودها باید توسط  متولیان فعالیت‌های اوقات فراغت درک شود.

شهرام آذرپی با اعتقاد بر اینکه نیازها را نباید سرکوب کرد، افزود: نیازسنجی و مطالعه نیازهای نسل جوان و نوجوانان در زمان فراغت به برنامه‌ریزی مناسب و متناسب با تقاضا خواهد بود که به شناسایی و رشد استعدادها منجرخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی به موقع استعدادها و کمک به شکوفایی آن به اعتلای جامعه در ابعاد مختلف کمک خواهد کرد و مانع از بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

نبود آموزش مهارت‌های زندگی در دوران اوقات فراغت

علیرضا معماریان روانشناس با اشاره به اینکه باید ستاد و سازمان خاصی برای این موضوع در راستای رصد وضعیت و پیگیری نیازها تشکیل شود، گفت: مدل ستاد کرونا نمونه موفق برای هدایت و برنامه ریزی  اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است.

وی معتقد است که رصد وضعیت، نیازسنجی و توجه به آینده جامعه از مهمترین اقداماتی است که باید در ستاد و یا سازمان متولی اوقات فراغت انجام شود تا اینکه موازی کاری، سردرگمی و به هم ریختگی نداشته باشیم.

این روانشناس ادامه داد: یک فرد نوجوان و جوان تنها به فراگیری آموزش‌های تئوری زبان خارجی، نقاشی، طراحی، ورزش نیاز ندارد بلکه باید مهارت‌های مثبت مثل چگونگی انجام کارگروهی، مدیریت فردی، مدیریت هیجان‌ها و مهارت‌های زندگی را بیاموزد.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها به صورت معمول در تابستان و یا اوقات فراغت سال، برنامه زندگی فرزندان خود را فشرده و پر از کلاس‌های آموزشی قرار می‌دهند تصریح کرد: این کودک یا نوجوان در چنین شرایطی بر اساس اختیار تصمیم نگرفته و شرایط فراغت سخت از دوران تحصیل او خواهد شد.

به گفته وی، شناخت واقعیت‌ها، نیازها، اولویت بندی در زندگی، فعالیت داوطلبانه و علاقه‌مندان باید در راس تصمیم‌گیری اوقات فراغت باشد.

تیران و کرون با جمعیت ۷۲ هزار نفر یکی از شهرستان‌های غرب استان اصفهان است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو + شش =