شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴:۰۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

تکاپوی دولتمردان در واپسین روزهای اسفند ۹۹

به گزارش فرهنگ سار، در هفته پایانی اسفند ماه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همدان و فارس سفر کرد؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی عازم فارس و سیستان و بلوچستان شد و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش سفری به سیستان و بلوچستان داشت. در عین حال استان های […]



به گزارش فرهنگ سار، در هفته پایانی اسفند ماه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همدان و فارس سفر کرد؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی عازم فارس و سیستان و بلوچستان شد و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش سفری به سیستان و بلوچستان داشت.

در عین حال استان های مختلف شاهد افتتاح پروژه های ملی به دستور رییس جمهوری بودند که آغاز انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان های شرقی و فلات مرکزی ایران به هدف تامین آب شرب و مصارف صنعتی مهمترین آن بود.

سفرهای وزیر ارتباطات به همدان و فارس

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۴ اسفند ماه عازم همدان شد؛ وی در این سفر این خبر خوش را به کاربران اینترنت داد عرضه بسته‌های اینترنت شبانه توسط اپراتورهای تلفن همراه که با ابلاغ مراجع فرهنگی متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از حدود یکسال و نیم پیش منع ارائه بسته های اینترنت شبانه به اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت جدی اجرایی نشده بود اما ارائه این بسته‌ها توسط اپراتورهای تلفن همراه از یک سال گذشته محدود شده بود.

آذری جهرمی در سفر ۲ روزه خود به همدان ضمن حضور در جلسه کنترل پروژه طرح های uso استان و نشست اعضای اندیشه ورزان جوان، وضعیت پوشش اینترنت در روستاهای استان همدان را نیز بررسی کرد.

وی در جمع اعضای اندیشه ورزان جوانبا طرح این پرسش که فردی که چهره زیبا و جوانی دارد تنها به علت داشتن این ویژگی آیا می تواند مشکلات موجود را حل کند؟ گفت: در انتخابات باید به سابقه عملکردی افراد توجه داشت و اینکه چالش کشور به شیوه مدیریت این فرد یا افراد قابل حل است.

جوانترین وزیر کابینه دوازدهم ۲۷ اسفند ماه نیز برای سفری دو روزه راهی استان فارس شد؛ آذری جهرمی در نخستین روز حضور خود در فارس ابتدا از چند روستای بخش مرکزی شهرستان زرقان از جمله روستای حسین آباد و اتابک بازدید کرد؛ بررسی روند اجرای مصوبات سفر خردادماه ۹۹ در حوزه‌های تلفن ثابت شهری و سیار روستایی، ارتباطات سیار جاده‌ای و توسعه ارتباطات کلانشهر شیراز از دیگر برنامه های این سفر بود.

وی در استان فارس گفت: درصد اتصال روستاهای فارس به اینترنت به افزون بر ۹۰ درصد رسیده است و امیدواریم تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تمام روستاهای استان فارس به اینترنت متصل شوند.

آذری جهرمی همچنین اظهار داشت: امروز شیراز با تکیه به ظرفیت‌ها و داشته‌های خود می‌تواند به قطب تولیدات اینترنت اشیاء در کشور تبدیل شود.

وی در این سفر این خبر خوش را به اهالی فارس داد که عملیات اجرایی احداث مرکز داده و دیتاسنتر بزرگ جنوب کشور با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی همراه اول در شیراز آغاز شده است .

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: این مرکز با ۳۰۰ رک ظرفیت، پنج برابر بزرگتر از مرکز دیتاسنتر فعلی شیراز است و یک مرکز اصلی فناوری اطلاعات در کشور خواهد بود و زیرساخت‌های لازم را نیز برای کسب و کارهای دیجیتال ایجاد خواهد کرد.

سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان و فارس

تقویت زیرساخت های ارتباطی اعم از ریل و جاده یکی از اصلی ترین برنامه های دولت تدبیر و امید در حدود هشت سال گذشته بوده است و همین امر وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشت که در هفته پایانی اسفندماه به جنوب کشور سفر کند تا آخرین وضعیت پروژه های در دست احداث در سیستان و بلوچستان و فارس را بررسی کند.

محمد اسلامی ۲۵ اسفند ماه وارد شیراز شد؛ افتتاح یا کلنگ‌زنی یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه،‌ رهاورد این سفر بود که ۶۳ کیلومتر به بزرگراه‌های استان افزوده شد.

وی در بازدید از از قطعه هفت آزادراه شیراز – اصفهان، تکمیل این مسیر را از اولویت های وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این پروژه از لحاظ درجه اهمیت فوق العاده مهم است و تاثیر بسیاری در آمد و شد مردم از شمال به جنوب کشور دارد و امیدواریم در خردادماه سال آتی آماده بهره‌برداری شود.

۲۶ اسفند ماه نیز وزیر راه و شهرسازی عازم سیستان و بلوچستان شد؛ وی در جریان این سفر علاوه بر افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه راهبردی، آغاز عملیات اجرایی ۴۱کیلومتر بزرگراه در کنار کلنگ‌زنی ۴۷۳۳ واحد مسکن ملی را در دستور کار داشت.

اهمیت بزرگراه‌ها آن هم در سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرار گرفتن در شریان اقتصاد بین‌المللی اهمیت افتتاح طرح‌های گوناگون و سفر وزیر راه و شهرسازی را به این استان دوچندان کرد.

وی در این سفر بزرگراه  زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند  و محمدآباد – زهک که بخشی از محورهای ترانزیتی سیستان و بلوچستان به شمار می رود را افتتاح کرد.

طرح دوم مورد توجه وزارت راه و شهرسازی افتتاح بخشی از بزرگراه زاهدان- بم و بخشی از محور ترانزیت میرجاوه- زاهدان- بم و کریدور شرق به غرب بود که توسعه این محور نیز باعث تسهیل جابجایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور خواهد شد.

سفر وزیر آموزش و پرورش به سیستان و بلوچستان

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی وضعیت آموزشی سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد. حضور در نشست شورای آموزش و پرورش استان، دیدار با مسوولان، معلمان و دانش آموزان منتخب، شرکت در نشست مشترک شورای معاونان اداره‌کل و شورای معاونان شهرستان‌ها و مناطق از جمله برنامه‌های سفر وی به زاهدان بود.

در این سفر همچنین عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ باب مدرسه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد.

افتتاح هنرستان ۱۴ کلاسه فنی‌وحرفه‌ای ابوذر زاهدان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال و ۸۶ پروژه دیگر در قالب ۳۳۶ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از دیگر برنامه های این سفر بود.

حاجی میرزایی در این سفر گفت: بیشترین نیروی انسانی جذب شده در کشور در سه سال اخیر که بیش از ۱۹ هزار نفر بوده مربوط به سیستان و بلوچستان است و در این راستا می کوشیم تا فاصله شاخص های آموزشی و تربیتی این استان با میانگین کشوری را کاهش دهیم.

آهنگ توسعه فلات مرکزی و شرق کشور با انتقال آب از دریا

۲۴ اسفند ماه یکی از مهمترین طرح های راهبردی کشور با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید که همان طرح ملی انتقال آب از خلیج ‌فارس و دریای عمان به هفت استان کشور بود؛ با این اقدام علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی، روند توسعه ایران در بخش صنعت و معدن شتاب گرفت.

طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور در پنجاه و هفتمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۷۰ هزار نفر آغاز شد.

این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

خط نخست ، آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند، چند ماه پیش توسط رییس‌جمهوری به‌طورکامل افتتاح شد.

همچنین با دستور رییس جمهوری عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز شد.

افتتاح ۶ طرح ملی صنعت آب و برق

هفته پایانی پویش الف – ب – ایران در سال ۹۹ به افتتاح ۶ پروژه ملی صنعت آب و برق در چهار استان تهران، مازندران ، گیلان و قزوین اختصاص داشت که برای آنها در مجموع ۱۴ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

این طرح ها که با دستور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری به بهره برداری رسیدند، شامل دو تصفیه خانه «فیروز بهرام» و «پردیس» در استان تهران،‌ «سد نهب» در استان قزوین، تصفیه خانه بزرگ آب گیلان، تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر صومعه سرا و همچنین واحد یک بخش بخار سیکل ترکیبی کاسپین در استان قزوین بود.

سفر سایر مسئولان به استان ها
علاوه بر اعضای هیات دولت، در هفته ای که گذشت، حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه ۲۵ اسفند سفری یک روزه به مازندران داشت سفری که نقطه عطف آن را می توان ابهام زدایی از وضعیت جنگل آقمشهد ساری ارزیابی کرد.

نشست با نمایندگان اقشار مختلف، نشست قضات استان و همچنین شورای اداری استان مازندران از برنامه های رسمی این سفر بود و البته رییس دستگاه قضا و مسوولان قضایی حاضر در این سفر پس از ورود به مازندران از کارخانه شماره سه نساجی مازندران در قائمشهر ، نیروگاه زباله سوز ساری و همچنین پایانه صادراتی محصولات کشاروزی استان بازدید کردند.

رییسی در این سفر به مسئله تغییر کاربری غیرمجاز اراضی اشاره کرد و گفت: با تغییر خلاف قانون کاربری اراضی از ناحیه هر کسی برخورد خواهد شد و در این زمینه اولویت با آلونک‌ها نیست بلکه اولویت‌ها با آن دسته از ویلاهای اشرافی است که در مقابل چشمان عام و خاص با تصرف اراضی و منابع طبیعی ساخته شده‌اند.

اما شاید بزرگ ترین دستاورد سفر رییس دستگاه قضا به مازندران برای مردم این خطه از شمال کشور بازگشت جنگل‌های آقمشهد ساری به عرصه های منابع طبیعی باشد که نه تنها خواست مردم استان بلکه به نوعی دغدغه اصلی همه دوستاران محیط زیست و منابع طبیعی کشور بود.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز شرکت کرد؛ وی همچنین ۲۷ اسفند به پیشوای ورامین رفت و در مراسم واگذاری چهار هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان‌های تهران، کرمان و خراسان جنوبی شرکت کرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج + 16 =