جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸:۱۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

هدف گذاری اشتغال ۶ هزار نفری برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

به گزارش فرهنگ سار، گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیت ۷۹ هزار نفری قطب اقتصاد و صنعت این استان است که سهم ویژه‌ای در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان دارد. این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بین دو استان تهران و سمنان، وجود امکانات زیر بنایی مناسب و استعدادها […]



به گزارش فرهنگ سار، گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیت ۷۹ هزار نفری قطب اقتصاد و صنعت این استان است که سهم ویژه‌ای در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان دارد.

این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بین دو استان تهران و سمنان، وجود امکانات زیر بنایی مناسب و استعدادها و منابع طبیعی و معدنی بسیار خوب از جمله معادن غنی نمک و سولفات سدیم،  راه های ارتباطی تقریبا مناسب شامل راه های دسترسی جاده ای و ریلی و آزادراه گرمسار- قم، نیروی کار ساده و متخصص در منطقه و توانایی جذب سرریز جمعیت مناطق همجوار، امکان دسترسی و بهره برداری از شبکه گاز طبیعی و استفاده از گمرک‌های تهران و سمنان در امور صادرات و واردات از موقعیت بسیار مناسبی برای رشد و توسعه صنعت و معدن برخوردار است.

دولت تدبیر و امید در عمر هشت ساله خود تلاش زیادی در راستای بهره‌بردن از این امکانات و ارتقا صنعت و اشتغال شهرستان های گرمسار و آرادان در کنار محافظت از محیط زیست انجام داد.

هدف گذاری اشتغال ۶ هزار نفری برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

بهره برداری از گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با دستور رئیس جمهوری

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در دهستان لجران، بخش مرکزی شهرستان گرمسار و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد و وسعتش حدود ٢ هزار هکتار است.

گام اول این منطقه در روز ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ با دستور حسن روحانی رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور مسوولان استان سمنان بهره‌برداری شد.

برای آماده سازی گام اول این منطقه تاکنون ٢ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و ۸۸ سرمایه گذار با اعلام آمادگی برای ساخت واحدهای صنعتی خود در این منطقه، ۷۶ هکتار زمین دریافت کردند.  

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار گفت: ارزش زمین‌های واگذارشده به سرمایه‌گذاران در این منطقه ویژه اقتصادی یکهزار و ۵۲۵ میلیارد ریال است.  

حسین فرهید زاده با بیان اینکه اشتغالزایی فعلی واحدهای مستقر در این منطقه ۳۵۰ نفر است گفت: اشتغال کارخانه‌های در حال ساخت منطقه ویژه اقتصادی گرمسار سه هزار و ۸۰۰ نفر و کل ظرفیت اشتغال گام اول این مجموعه ۶ هزار نفر است.

آماده سازی اراضی قابل واگذاری و احداث ۲۴ کیلومتر خیابان‌های اصلی، انتقال آب از بنکوه، احداث کامل شبکه توزیع آب برای گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به طول ۲۵ کیلومتر، تأمین ۱۲ لیتر بر ثانیه آب صنعت جهت دوران ساخت و ساز، تأمین ۱۴ مگاوات برق برای دوران ساخت و ساز با اجرای ۷ کیلومتر شبکه انتقال هوایی ۲۰ کیلوولت و ۷ کیلومتر شبکه دو مداره با تأمبن روشنایی، احداث کامل شبکه توزیع گاز معابر با احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز TBS و اتصال به خط اصلی گاز کشوری از طریق ایستگاه CGS شهرک صنعتی، تاکنون در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به اجرا درآمده است.  

احداث کامل شبکه توزیع گاز معابر با احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز، اتصال به شبکه اصلی فیبر نوری سراسری کشور با اجرای ۹ کیلومتر شبکه فیبر نوری ۴۸ هسته‌ای، اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه هدایت آب‌های سطحی، احداث ۴۵ هکتار فضای سبز در نوار شمالی منطقه ویژه به همراه اجرای فضای سبز معابر اصلی منطقه، بخشی دیگر از اقدام‌های انجام شده برای افتتاح گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است.  

اجرای کامل ۱۳ کیلومتر حصار پیرامونی سایت ۱ و ۲ منطقه، راه اندازی گمرک برای گام اول منطقه با تأمین همه تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ۳۰ دوربین کنترلی، ساختمان، کانکس، تجهیزات و لوازم اداری، احداث سوله انبار، محوطه سازی انبار روباز و سکوی بارانداز منطقه به همراه باسکول و أخذ تأییدیه طرح اتصال راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به طول چهار و نیم کیومتر از مزایای این منطقه ویژه اقتصادی است.

تلاش گام به گام برای مقابله با آلایندگی‌ها در گرمسار

آلودگی هوای شهرستان گرمسار به دلیل وجود برخی واحدهای صنعتی آلاینده، همجواری با پایتخت کشور و معضل گرد و غبار مشکلاتی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است که در ۲ سال اخیر با اجرای طرح‌های مقابله با بیابانزایی و ممانعت از استقرار و توسعه واحدهای صنعتی آلاینده و ایجاد تکلیف برای واحدهای آلاینده برای رفع آلایندگی، اقدامات خوبی انجام شد.

هدف گذاری اشتغال ۶ هزار نفری برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

این شهرستان با داشتن ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری یکی از مناطقی است که هر سال با وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می‌شود و اجرای عملیات مهار شن‌های روان با هماهنگی دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نقش مؤثری در کاهش مشکلات داشته است.
از ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری شهرستان گرمسار، ۱۵ هزار هکتار مربوط به اراضی بحرانی درجه یک و بقیه مساحت مربوط به اراضی بحرانی درجه ۲ است که در سال ۱۳۹۸ قبل از اجرای عملیات مهار شن‌های روان و ذرات، بیش از ۴۵۰ میکروگرم بر متر مکعب گرد و غبار در روزهای طوفانی گزارش شد و بیشترین غلظت ذرات گرد و غبار در این شهرستان یکهزار و ۶۰۰ میکروگرم بر مترمکعب و ۱۰ برابر بیشتر از حد بحرانی بود، اما اکنون وضعیت با اجرای طرح‌های بیابانزدایی بهبود یافته است.

گرمسار درگیر کانون فرسایش بادی و حرکت ماسه‌های روان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار گفت: حدود ۲۸۱ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان متعلق به شهرستان گرمسار است و ۱۵ هزار هکتار از این محدوده جزو کانون فرسایش بادی است و طرح پژوهشی مالچ پوشالی در این منطقه در حال اجرا است.

اسماعیل عرب معصومی ابراز داشت:  طرح پژوهشی مالچ پوشالی برای اولین بار در کشور در محدوده کانون فرسایش بادی این شهرستان استان سمنان برای مقابله با بیابانزایی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: طرح پژوهشی مالچ پوشالی با اعتباری بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال به صورت بادشکن غیرزنده خطی در وسعت ۴۰ کیلومتر در حال اجرا است.

وی بیان کرد: طرح پژوهشی مالچ پوشالی برای اولین بار در جهان در چین اجرا شد که موفقیت آمیز بود و انتظار می‌رود در محدوده کانون فرسایش بادی گرمسار استان سمنان نیز موثر باشد.

عرب معصومی اظهار داشت: این طرح با مشارکت دانشکده منابع طبیعی تهران و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در منطقه ایستگاه کویر، از کانون‌های فرسایش بادی شهرستان گرمسار، در حال انجام است.

عرب معصومی خاطرنشان کرد: طرح پژوهشی مالچ پوشالی با بقایای باقیمانده شالیزارهای برنج، چوب‌پنبه و نی انجام می‌شود و برای دستیابی به نتیجه در این پژوهش حداقل ۲ سال فرصت نیاز است.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت ۲ سال مالچ‌ها بررسی می‌شود تا مشخص شود کدام مالچ در منطقه گرمسار نتیجه مطلوب داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: منطقه‌ای که برای اجرای طرح پژوهشی مالچ پوشالی در نظر گرفته شد در معرض بادهای موسمی غربی قرار دارد که  گاهی اوقات سرعت باد در این منطقه به ۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در مسیر این جریان بادی روستاها، مکان ها، مزارع کشاورزی و جاده ابریشم سنگفرش قرار دارد که نفوذ گرد و غبار یک تهدید محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ گرد و غبار این منطقه کویری در گرمسار تهدیدی برای هوای مناطق همجوار این منطقه است که طرح ایجاد بادشکن غیرزنده مالچ پوشالی به عنوان راهکار مهار آسیب و بحران های ناشی از فرسایش بادی و ایجاد گرد و غبار مطرح است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: طرح پژوهشی بادشکن مصنوعی با بهره گیری از پوشال برنج و چوب پنبه و نی اقدامی پژوهشی مهمی در مهار ریزگردها است.

وی یادآور شد: عملیات مهار شن های روان به روش پاشش مالچ ریگی در ایستگاه کویر گرمسار به صورت آزمایشی در سال گذشته نیز انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار تصریح کرد: عملیات مالچ‌پاشی از طریق روش‌های متناسب و سازگار با طبیعت از اقدامات ارزنده‌ای که پیش‌بینی می‌شود نقشی مهم در مهار حرکت ماسه‌های روان داشته باشد.

هدف گذاری اشتغال ۶ هزار نفری برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

سه آلاینده گرمسار روش کار خود را تغییر دادند

۳۴ واحد تصفیه دوم روغن در گرمسار و یک واحد در شهرستان سرخه وجود دارد و استان سمنان از لحاظ تعداد واحدهای تصفیه دوم روغن به روش اسیدی رتبه اول را در کشور دارد.

تصفیه روغن به روش اسیدی به دلیل آلایندگی از سال ۱۳۹۵ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست منسوخ  و تصفیه دوم روغن به روش تقطیری جایگزین شد و در هیچ استانی از سال ۱۳۹۵ به بعد مجوز فعالیت برای واحدهای تصفیه دوم روغن به روش اسیدی صادر نشده است.

فرماندار گرمسار در گفت و گو با فرهنگ سار ابراز داشت: ۳۴ واحد تصفیه دوم روغن در شهرستان گرمسار مستقر و از این تعداد ۲۸ واحد فعال است که به دلیل آلودگی‌هایی که برای هوا و محیط زیست به همراه داشت به ناچار فعالیت برخی از این واحدها تعطیل شد.

سعید متقی بیان کرد: این واحدها به دلیل مصوبات سال‌های گذشته، باید خارج از محدوده تهران احداث می‌شدند و به همین دلیل در شهرک صنعتی فجر و جنت‌آباد گرمسار مستقر هستند.

وی افزود: تصمیم بر این است که این واحدها روش کار خود را از روش اسیدی، به روش غیراسیدی تغییر دهند وتا کنون ۳ واحد به این سمت حرکت کردند و روش خود را تغییر دادند.

فرماندار گرمسار گفت: در حال حاضر بازیافت پسماندهای واحدهای مذکور در منطقه نورالدین‌آباد انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

متقی افزود: در شهرستان گرمسار برای جلوگیری از آلایندگی هوا سه راهبرد مهم شامل ممانعت از طرح توسعه واحدهای آلاینده، ممانعت از استقرار واحدهای آلاینده  و ایجاد تکلیف برای تغییر روش تولید برای واحدهای آلاینده دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش می‌شود با ممانعت از استقرار صنایع آلاینده، توسعه صنایع پاک در شهرستان گرمسار مورد توجه قرار بگیرد.

متقی افزود: مراحل اختصاص زمین مجموعه بازیافت و مدیریت پسماند غرب استان سمنان تا حد زیادی انجام شد و تا پایان سال به شهرداری واگذار می‌شود.

وی ابراز داشت: از چند سال گذشته مقرر شد که مجموعه بازیافت و مدیریت پسماند غرب استان سمنان توسط شهرداری گرمسار در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در منطقه «تخت رستم» این شهرستان احداث و تمامی پسماندهای شهرهای گرمسار، آرادان و ایوانکی در این منطقه بازیافت شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − یازده =