جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۷:۵۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

مدیریت حادثه در آستانه فاجعه

به گزارش فرهنگ سار،  اهالی روستای چهار هزار نفری زنجیره علیا از توابع شهرستان چرداول استان ایلام ظهر روز تعطیل تابستانی با شنیدن صدای مهیب انفجار سراسیمه و هراسان شده و جمع زیادی از آنها دچار تنگی نفس شدند، آنها در لحظات ابتدایی هیچ تصوری از اینکه چه اتفاقی افتاده است نداشتند بسیاری فکر می […]



به گزارش فرهنگ سار،  اهالی روستای چهار هزار نفری زنجیره علیا از توابع شهرستان چرداول استان ایلام ظهر روز تعطیل تابستانی با شنیدن صدای مهیب انفجار سراسیمه و هراسان شده و جمع زیادی از آنها دچار تنگی نفس شدند، آنها در لحظات ابتدایی هیچ تصوری از اینکه چه اتفاقی افتاده است نداشتند بسیاری فکر می کردند زلزله آمده اما حادثه تنها مربوط به انفجار یک کپسول کلر بود.

در پی این حادثه که روز جمعه ۱۴ شهریورماه به وقوع پیوست افراد زیادی دچار مسمومیت با گاز کلر شده و توسط اقوام، آشنایان و نیروهای امدادی به مراکز درمانی و بیمارستان های شهرهای سرابله و ایلام منتقل شدند.کپسول منفجر شده تنها یکی از حدود ۱۴ کپسولی بود که از مبدا تبریز به سمت کشور عراق از طریق مرز مهران بارگیری شده و در بین راه در این روستا به مدت ۲ روز متوقف شده بود.

این حادثه که بنا بر اعلام مسوولان ۲۸۶ نفر از اهالی را راهی بیماستان کرد می توانست ابعاد وسیع تری پیدا کند، تصور کنید اگر همه آن کپسول ها در اثر انفجار کپسول حادثه دیده منفجر می شدند آنگاه عمق فاجعه قابل تصور نبود اما بر اساس دستور استاندار ایلام، ایمن سازی مابقی کپسول ها نخستین اقدامی بود که در سریع ترین زمان پس از حادثه انجام و از بروز بحرانی جدی پیشگیری شد.

به دستور قاسم سلیمانی دشتکی، معاونان سیاسی امنیتی، هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام بلافاصله راهی منطقه حادثه دیده شدند و نشست ستاد بحران در سریع ترین زمان تشکیل شد.

استاندار ایلام دستور رسیدگی فوری به مصدومان حادثه را صادر کرد بر این اساس اقدام فوری بعدی در این زمینه انتقال مصدومان حادثه به مراکز درمانی بود که توسط پنج گروه امدادی هلال احمر و دیگر دستگاه های امدادی  بوسیله آمبولانس و بالگرد انجام و با رایزنی استاندار ایلام یک فروند بالگرد پشتیبان از استان کرمانشاه نیز برای کمک به انتقال مصدومان وارد استان شد.

عملیات امداد هوایی به مدت حدود چهار ساعت ادامه یافت و ۹۴ نفر از مصدومان بدحال به بیمارستان امام خمینی(ره) شهر ایلام منتقل شدند، ۵۹ نفر نیز در بیمارستان امام علی(ع) شهر سرابله مرکز شهرستان چرداول بستری شده و ۱۲۴ نفر نیز سرپایی مداوا شدند.

از همان آغازین ساعات بروز حادثه به دستور استاندار ایلام ده ها تیم امداد و نجات از استان های ایلام و کرمانشاه و گروه های کمکی از سپاه، نیروی انتظامی، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی در محل حاضر شده و با آمبولانس و بالگرد مصدومان حادثه دیده را به مراکز درمانی شهرستان چرداول و ایلام انتقال دادند.

عملکرد به موقع مسئولان، حضور سریع نیروهای امدادی در منطقه و مدیریت صحیح استاندار ایلام باعث شد از بروز یک فاجعه انسانی و طبیعی در روستای زنجیره علیا جلوگیری شود و با انتقال سریع سایر کپسول های حاوی مواد شیمیایی به نقطه ای امن از انفجار این کپسول ها جلوگیری شد.

همچنین حضور کارشناسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای و تیم های روان درمان در میان مردم و صحبت های آنها با اهالی روستا و مصدومان موجب برگشت آرامش نسبی به ساکنان روستا شد تا این افراد روال عادی زندگی خود را از سر بگیرند.

هم اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۲ ساعت از وقوع این حادثه اوضاع منطقه آرام و زندگی به روال عادی خود برگشته است و بیشتر مصدومان و حادثه دیدگان ساکن در روستا از مراکز درمانی ترخیص و راهی منازل خود شده اند.

واکنش به موقع و مدیریت صحیح بحران انفجار چرداول باعث شد امروز سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از از استاندار ایلام بدلیل مدیریت حادثه انفجار چرداول قدردانی کند.

قدردانی وزیر بهداشت از استاندار ایلام بدلیل مدیریت حادثه انفجار چرداول

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد ملی کرونا با حضور رییس جمهوری از استاندار ایلام بدلیل عملکرد خوب استان در ورود به موقع به حادثه انفجار کپسول گاز کلر در شهرستان چرداول قدردانی کرد.

دکتر سعید نمکی در آغاز نشست ستاد ملی کرونا که به ریاست رییس جمهور و با حضور استانداران سراسر کشور بصورت ویدئوکنفراس برگزار شد از قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام به خاطر ورود به موقع در حادثه انفجار کپسول گاز کلر در شهرستان چرداول و مجموعه عوامل به ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان تشکر کرد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با عنوان‌ اینکه عملکرد خوب استانداری ایلام در مدیریت بحران و ورود به موقع عوامل امداد و نجات و حوزه بهداشت و درمان از وقوع یک فاجعه انسانی جلوگیری کرده است برای حادثه دیدگان آرزوی بهبودی و سلامتی کرد.

شرایط روستای حادثه دیده زنجیره آرام و تحت کنترل است

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام نیز گفت: علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی و راننده خاطی نیز بعد از بازداشت در اختیار مقامات قضایی و انتظامی قرار گرفته است.

محمد نوذری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار یادآور شد: نماینده شرکت تولید کننده کلر برای ارائه توضیحات به استان ایلام فرا خوانده و به دادستان شهرستان چرداول جهت توضیحات مقتضی معرفی شده است.

وی تاکید کرد: وضعیت ساکنان روستای زنجیره هم اکنون خوب است و نیروهای نظامی، انتظامی، خدماتی و درمانی در این روستا مستقر هستند و هر شخصی از روستا احساس تنگی نفس و با علائم هشدار داشته باشد مورد مداوا قرار خواهد گرفت.

تیم های امدادی جمعیت هلال احمر در روستای زنجیره مستقر هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام هم گفت: پس از وقوع حادثه انفجار در روستای زنجیره ۱۲ تیم به همراه ۴۰ نفر امدادگر این جمعیت در منطقه حضور یافتند و ۹ دستگاه آمبولانس و ۲ فروند بالگرد در منطقه مستقر شدند که یک فروند بالگرد به عنوان پشتیبان از استان کرمانشاه به روستا اعزام شد.

علی اصغر علی اکبری افزود: پس از دریافت گزارش این حادثه در خصوص مسومیت اهالی این روستا با مشارکت سایر دستگاه های امدادی در مجموع ۳۹ نفر از مجروحان حادثه از طریق آمبولانس و بالگرد به مراکز درمانی اعزام شدند.

وی ادامه داد: ۲ گروه امدادگر دیشب در منطقه مستقر شدند تا در صورت نیاز عملیات امداد رسانی را در اسرع وقت انجام دهند و هم اکنون هم چهار تیم امدادی دیگر تا زمان اعلام وضعیت عادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مسوولان در منطقه برای کمک به اهالی روستا در انجا حضور دارند.

تمام کادر درمانی برای خدمات رسانی به مصدومان در حالت آماده باش قرار گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم گفت: پس از وقوع این حادثه بیمارستان های تابعه استان به حالت آماده‌باش کامل درآمدند و بخش اعظم مصدومان به بیمارستان امام خمینی(ره) در مرکز استان اعزام شدند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: در جریان این حادثه اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام برای پذیرش و درمان مصدومان تخلیه شده و پزشکان آنکال و پرسنل غیرشیفت نیز به دلیل کثرت مصدومان به بیمارستان فراخوانده شدند.

وی یادآور شد: تیم های بهداشت روان و بهداشت حرفه ای با حضور در میان مردم وحشت زده آموزش های لازم برای بازگرداندن آرامش به میان مردم را به انها ارائه دادند و این تیم ها همچنان در منطقه مستقر هستند.

استشمام گاز کلر هیچگونه تبعات جسمانی درازمدتی برای مصدومان ندارد

مدیر بازرگانی و فروش شرکت کلرپارس تبریز هم گفت: همه رانندگان این شرکت در طول سال چندین بار آموزش های لازم در خصوص حمل و نگهداری محموله های صاداراتی را فرا می گیرند و در این کار حرفه ای و آموزش دیده هستند.

جعفر پاشاییان افزود: این شرکت دارای سابقه ۲۳ سال تولید گاز کلر در کشور است و در این مدت سال های فعالیت و تولید این اولین بار است که سیلندر گاز حاوی کلر این شرکت منفجر می شود و سیلندرهای مورد استفاده این شرکت نیز استانداردهای لازم بین المللی را دارند و هر ۲ سال یکبار ضخامت و کارایی آنها چک و بررسی می شود.

وی تاکید کرد: استشمام و استنشاق گاز کلر هیچ گونه تبعات جسمانی درازمدتی برای فرد مصدوم ندارد و بعد از گذشت یک هفته شرایط جسمانی فرد به حالت اولیه خود برمی گردد و در این مدت مصدوم باید نوشیدنی و غذای گرم مصرف کند.

پاشاییان تاکید کرد: این شرکت به دستور مقامات قضایی و دادستانی آماده همکاری در زمینه های فنی بررسی چگونگی وقوع حادثه، پرداخت خسارت های مالی به حادثه دیدگان و مراکز درمانی است و کارشنان و مدیرفنی شرکت نیز عصر دیروز بعد از اطلاع از وقوع حادثه به استان ایلام و روستای محل حادثه زنجیره عزیمت کرد و همچنان در منطقه حضور دارد.

حادثه انفجار در روستای زنجیره مشمول مصادیق تصادفات رانندگی نیست

فرمانده پلیس راه استان هم در این زمینه توضیح داد: پیرو حادثه انفجار کپسول حاوی گاز کلر با توجه به اینکه حمل و نقل هرگونه مواد خطرناک تابع قانون و مقررات وزارت راه و شهرسازی و آیین نامه حمل و نقل مواد خطرناک بوده و باید حمل آنها با استفاده از وسایل نقلیه ویژه انجام شود.

سرهنگ رضا همتی زاده گفت: در این خصوص هرگونه مسوولیتی متوجه دستگاه متولی حمل و نقل این مواد ( گازکلر) است و بار آن در حاشیه منازل مسکونی به صورت پارک بوده لذا در این خصوص هیچگونه مسوولیتی متوجه پلیس راه نخواهد بود و اتفاق مذکور یک حادثه بوده و مشمول مصادیق تصادفات رانندگی نیست.

حادثه انفجار ظهر روز جمعه ۱۴ شهریورماه در روستای زنجیره علیا از توابع شهرستان چرداول استان ایلام ناشی از بی احتیاطی و سهل انگاری راننده تریلر حمل کننده کپسول بوده که خوشبختانه تاکنون هیچ گونه تلفات جانی گزارش نشده است.

راننده خاطی بازداشت شده است

فرماندار چرداول گفت: تریلر حامل ۱۴ کپسول حاوی گاز کلر از مبدا تبریز به مقصد مرز مهران از روز چهارشنبه در روستای زنجیره متوقف شده بود که ظهر دیروز یکی از این کپسول ها منفجر شد و بلافاصله برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه سایر سیلندرها به مرز مهران منتقل شد.

الیاس فتاحی افزود: راننده خاطی به علت این سهل انگاری تحت بازداشت و بازجویی قرار دارد و بررسی های لازم در خصوص چگونگی وقوع این انفجار به دستور مقامات قضایی در حال انجام است و نمایندگان شرکت صادرکننده نیز به استان فراخوانده شده اند.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه مرز مهران دارای پارکینگ استاندارد برای توقف ماشین های حامل مواد سوختی و شیمیایی است راننده باید بلافاصه بعد از حرکت از مبدا و بدون توقف در حاشیه مناطق مسکونی خودرو را به پارکینگ پایانه مرزی می رساند.

روستای زنجیره علیا از توابع شهرستان چرداول با حدود چهار هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری ایلام قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج + بیست =