جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۹:۵۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

کرونا؛ آتش‌بیار دورهمی‌های یلدا

به گزارش فرهنگ سار، مردم کشور ما با آداب و فرهنگ و رسوم خاصی از گذشته‌های دور تاکنون زندگی کرده و این آیین‌ها جزیی از زندگی ما هستند، رسومی همچون یلدا و دورهمی و دید و بازدید و فال حافظ. یلدا، شبی که برای ما ایرانی‌ها خاطرات فراوانی را زنده می‌کند و شیرینی و خاطره […]



به گزارش فرهنگ سار، مردم کشور ما با آداب و فرهنگ و رسوم خاصی از گذشته‌های دور تاکنون زندگی کرده و این آیین‌ها جزیی از زندگی ما هستند، رسومی همچون یلدا و دورهمی و دید و بازدید و فال حافظ.

یلدا، شبی که برای ما ایرانی‌ها خاطرات فراوانی را زنده می‌کند و شیرینی و خاطره خوش آن بی‌صبریمان را برای یلدای دیگر و دورهمی ۲ چندان می‌کند از زیباترین فرهنگ‌های ایرانیان است.

شب یلدا، فرصتی بود که دور هم بنشینیم و حافظ بخوانیم و خوش بگذرانیم و هر شهر و دیار با رسوم زیبای خود آن را خاطره‌انگیز و بیاد ماندنی کنند.

شیرینی سنتی و محلی درست کنیم و با زیباترین دورهمی و خاطره خندیدن در کنار عزیزان، زیباترین لحظات را برای هم رقم بزنیم.

در یک سالی که کرونا شیوع پیدا کرده است و صدها خانواده در کشور عزادار عزیزانشان شده‌اند و هنوز داغ آنها را بر دل دارند، بسیاری از مراسمات عزا و عروسی و دورهمی‌ها برای حفظ جان ممنوع شده است، دیگر دل و دماغی نمی‌ماند برای جشن یلدا.

حالا باید این فرهنگ زیبا را به دور از هم هر کدام در کنج خانه خویش امسال برگزار کنیم تا نشاید دورهمی‌ها آفتی باشد بر جان عزیزانمان و کرونا آتش‌بیار معرکه دورهمی‌ها شود.

در شرایط سخت و روزهای دلهره‌آور کرونا که زندگی و نفس کشیدن در آن بدون ماسک در کنار هم برایمان امکان‌پذیر نیست چرا باید کاری کنیم که دوباره بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی شود که برای زندگی نفس‌نفس می‌زنند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و عزیزانشان مضطرب و نگران دست به دعا هستد.

امسال از دورهمی یلدا و خاطره خوش شب‌نشینی‌اش باید چشم بپوشیم و در دنیای مجازی در پس عکس‌ها و قاب گوشی‌ها برای هم آرزوی خوشی و خوشبختی کنیم.

امسال یلدا می‌آید و می‌گذرد و این ماهستیم که باید آن را خاطره خوشی زندگیمان کنیم و با پرهیز از دورهمی جان خود و عزیزانمان را بخطر نیندازیم.

شیرینی یلدا و تفال حافظ به نگاه مهربان بزرگ‌ترهای خانه است اما این ماندنی‌ترین فرهنگ زیبای سنتی ایران زمین نباید مفری باشد برای نفوذ کرونا که جان عزیزانمان را تهدید کند و بجای طولانی بودن خاطره زندگی در کنار هم شب طولانی فراغ عزیزی را رقم بزند.

پرهیز از دورهمی یلدا و شلوغی بازار برای تدارک سفره یلدا در این روزهایی که رنگ شهرها از قرمز و مرگ و هراس کرونا به زرد و نارنجی مبدل شده است،  می‌تواند عمر طولانی برای تکرار یلداهایی زیبا در سال‌های آینده برای همه ما به ارمغان آورد به شرط آنکه اگر همه ما این روزها کمی بیشتر مواظب هم باشیم و با احترام با همه خانواده‌های داغداری که عزیزانشان قربانی کرونا شده‌اند، همدردی کنیم و یلدا را به دور از شب‌نشینی برگزار کنیم.

خاطره‌انگیزترین لحظات یلدا و طولانی‌ترین شب‌های زمستان در خوردن انار شیرین و هندوانه و کیک نیست بلکه زیبایی و نابی آن در حضور عزیزانمان در کنار هم است که باید برای زنده بودن و حفظ زندگی آنها این روزها از هم فاصله بگیریم تا مرگ عزیزی رقم نخورد.

مسوولان استان ایلام هشدار می‌دهند که دورهمی‌های یلدایی ممکن است زحمات چندماهه را هدر بدهد و دوباره به روزهای بحرانی و سیاه کرونا بازگردیم.

رسانه‌ها برای عدم برگزاری دورهمی شب یلدا تولید محتوا کنند

استاندار ایلام از اصحاب رسانه استان خواست: برای عدم برگزاری دورهمی شب یلدا تولید محتوا مناسب داشته و خطرات دورهمی‌های خانوادگی که باعث افزایش تعداد مبتلایان کرونا می‌شود را به اطلاع مردم برسانند.

قاسم سلیمان‌دشتکی اضافه کرد: اصحاب رسانه با شیوه‌های خلاقانه خود باید نتایج فاجعه‌بار برگزاری احتمالی تجمعات خانوادگی در شب یلدا را به عموم مردم اطلاع دهند.

دورهمی یلدا سم است/لزوم راه‌اندازی پویش “نه به یلدا”

استاندار ایلام گفت: شب‌نشینی و دورهمی یلدا سم است زیرا موجب انتشار و عامل ابتلای تعداد زیادی از افراد به کرونا می‌شود.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: بسیاری از افراد سالم بوده اما ناقل ویروس هستند و چون علایم ندارند به راحتی می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

وی در خصوص دورهمی‌های شب یلدا در این شرایط خطرناک کرونایی ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: در این شب به طور معمول خانواده‌ها و فامیل دور هم جمع می‌شوند و اینجا لازم است که همچون پویش های قبلی، این بار پویش “نه به دورهمی‌ها” راه اندازی شود و در این راستا رسانه‌ها و صدا و سیما برای ترغیب و اقناع سازی افکار عمومی اقدام کنند.

استاندار ایلام گفت: تلاش‌های بسیار زیادی برای بهبود نسبی وضعیت کرونایی انجام شده است و نباید به بهانه شب یلدا تمامی دستاوردها از بین برود و دوباره به وضعیت بحرانی برگردیم.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، این استان با توجه به کاهش تعداد بستری‌ها که یکی از شاخص‌های رنگبندی کرونایی است از وضعیت قرمز خارج شده است.

به گفته دکتر محمد کریمیان، از مجموع ۱۱ شهرستان این استان شهرستان های هلیلان، سیروان، بدره و دهلران در وضعیت زرد و شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، دره شهر، آبدانان و چرداول در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با تاکید بر ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، یادآور شد: خارج شدن استان از وضعیت قرمز به منزله پایان کرونا و کنار گذاشتن پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی نیست.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × سه =