جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹:۱۰
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

برگزاری همایش بین‌المللی شهید شیخ محمد خیابانی در دی ماه

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار از سایت شاهد ، «همایش بین‌المللی گرامیداشت شهید شیخ محمد خیابانی» با هدف بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضداستبدادی آن عالم مجاهد برگزار می‌شود. این همایش در چهار محور با عنوان‌های «شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی»، «بُعد سیاسی و مبارزاتی»، […]



به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار از سایت شاهد ، «همایش بین‌المللی گرامیداشت شهید شیخ محمد خیابانی» با هدف بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضداستبدادی آن عالم مجاهد برگزار می‌شود.

این همایش در چهار محور با عنوان‌های «شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی»، «بُعد سیاسی و مبارزاتی»، «مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ» و «بُعد فرهنگی و اجتماعی شخصیت شیخ محمد خیابانی» برگزار می‌شود.
همایش بزرگداشت یک صدمین سالگرد شهادت عالم مجاهد، شیخ محمد خیابانی ۲۰ دی ‌ماه در تبریز و تهران برگزار خواهد شد. فراخوان این همایش بین‌المللی به زبان‌های آلمانی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فرانسوی، روسی، عربی و انگلیسی نیز انتشار یافته است و علاقه‌ مندان تا ۳۰ آذر ماه  فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
دبیرخانه «همایش بین‌المللی گرامیداشت شهید شیخ محمد خیابانی» در تبریز و در خانه موزه شیخ محمد خیابانی واقع است. همچنین امکان ارسال آثار به صندوق الکترونیکی همایش از طریق نشانی setad@shahidkhiyabani.com نیز وجود دارد. پژوهشگران برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با شماره ۳۳۳۵۵۰۳۳-۰۴۱ تماس بگیرند.
شیخ محمد خیابانی (۱۲۹۷- ۱۳۳۸ق) روحانی مبارز، واعظ و آزادی خواه و رهبر «نهضت آزادیستان» در آذربایجان است. عمده شهرت وی به خاطر قیام علیه وثوق الدوله است. او در مجلس عضو حزب دموکرات بود. روزنامه تجدد زیر نظر او منتشر می‌شد. قیام وی با شهادت  وی به پایان رسید.

خیابانی پس از به توپ بستن مجلس در ۱۳۲۶ ق، به آزادی‌خواهان پیوست و عضو منتخب انجمنی شد که وظیفه‌اش سامان دادن امور شهر بود. 

در همان زمان، انجمن ایالتی تبریز پس از ناامید شدن از همراهی عین الدوله – فرمانده نیروهای اعزامی محمدعلی شاه – با مشروطه خواهان، ضمن تنظیم لایحه‌ای با وی اتمام حجت کرد که این لایحه را خیابانی به همراه سه تن دیگر نزد عین الدوله بردند و با وی مذاکره کردند که نتیجه‌ای عاید نشد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو + سیزده =