جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۵:۲۱
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

مبارزه جهانی با مواد مخدر بدون ایران به نتیجه نمی‌رسد

امیرعباس لطفی روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر فرهنگ سار، با بیان اینکه حوزه مبارزه با مواد مخدر یکی از اصلی ترین حوزه های بشردوستانه و عام المنفعه است، تاکید کرد:  هیچ چالش و مانعی، خللی در عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد […]



امیرعباس لطفی روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر فرهنگ سار، با بیان اینکه حوزه مبارزه با مواد مخدر یکی از اصلی ترین حوزه های بشردوستانه و عام المنفعه است، تاکید کرد:  هیچ چالش و مانعی، خللی در عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد نمی کند، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده است با کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در حوزه مبارزه با مواد مخدر همکاری کند.

وی در ادامه به تشکیل ساختار برنامه منطقه ای مشتمل بر کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان در جهت مبارزه منطقه ای با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه منشاء خطر و تهدید مواد مخدر از افغانستان است، ضرورت شکل گیری این برنامه منطقه ای دو چندان شد که به زعم کشورهای نام برده شده، ایران اصلی ترین شریک محسوب می شود که بدون آن، مبارزه به نتیجه نمی رسد.

لطفی ادامه داد: ساختار «ابتکار سه جانبه» یکی دیگر از تشکیلات همکاری منطقه ای است که میان ایران، افغانستان و پاکستان به علاوه سازمان ملل متحد تشکیل شد. پیش از سال ۲۰۰۷، کمیته بین الدولی ایران، افغانستان و پاکستان وجود داشت که مبتکر آن جمهوری اسلامی ایران بود اما بعدها ضرورت حضور سازمان ملل متحد در این کمیته مطرح شد که منتج به تغییر ساختاری و شکل گیری «ابتکار سه جانبه بعلاوه سازمان ملل متحد» شد.

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه واحد برنامه ریزی مشترک ابتکار سه جانبه در تهران است، درباره اقدامات مشترک کشورهای این ساختار توضیح داد: اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته از جمله گشت زنی و اجرای عملیات همزمان و تبادل اطلاعات مورد نیاز برای عملیات ها.

وی یادآور شد: دو کشور افغانستان و پاکستان از باب موضوعات مالی با محدودیت هایی مواجه هستند که قرار شد سازمان ملل متحد در راستای کمکی که به چابک سازی و تحرک این ابتکار منطقه ای به عمل می آورد هزینه ماموریت مامورین افغانستانی و پاکستانی را پرداخت کند.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، برنامه منطقه ای با عضویت هشت کشور همسایه افغانستان منهای ابتکار سه جانبه موضوعیت ندارد و یکی از ستون های برنامه منطقه ای است تا آنجا که نمی تواند بدون توجه به ابتکار سه جانبه کاری انجام دهد.

لطفی خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام در منطقه نیازمند توجه صرف به افغانستان است زیرا هر گونه مقابله و مبارزه با مواد مخدر باید از مبدا شروع شود. ضمن اینکه کشورهای اروپایی و غربی به عنوان کمک کنندگان اصلی به صندوق سازمان ملل متحد نباید مسئولیت خود را فراموش کنند.

افزایش تولید شیشه در افغانستان چالش جدید مبارزان

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ادامه این گفت و گو، با بیان اینکه سال ها درگیر تولید مواد افیونی تریاک، هروئین و مرفین در افغانستان بوده و هستیم، تصریح کرد: چالش جدید کشورهای منطقه و جهان در امر مبارزه با مواد مخدر، افزایش تولید شیشه در افغانستان است که از دو سال پیش تا کنون خبرهایی مبنی بر تولید این ماده صنعتی در برخی مناطق این کشور منتشر شده است.

وی افزود: در راستای چاره اندیشی درباره این موضوع، در جلسات مختلف صحبت های متعددی با مقامات افغانی صورت گرفت و وعده رسیدگی داده شد. خوشبختانه افسر رابط مواد مخدر افغانستان در واحد برنامه ریزی مشترک ابتکار سه جانبه که مقر آن در تهران است، حضور دارد و تبادل اطلاعاتی شکل گرفته که امیدواریم این همکاری ها به کاهش تولید شیشه منجر شود.

لطفی ابراز امیدواری کرد: تولید این مواد افیونی تا حدود زیادی به ناآرامی ها در برخی مناطق این کشور بازمی گردد که امیدواریم دولت قانونی افغانستان بتواند با مسوولیت خود، اعمال حاکمیت قانون در سرتاسر افغانستان را جامه عمل بپوشاند. ایران هم آمادگی کامل دارد تا در هر سطحی از اقدامات افغانستان حمایت لازم را به عمل آورد تا شاهد آن باشیم که هر مواد مخدر صنعتی و سنتی در این کشور ریشه کن شود.

از مقابله با سوداگران تا ضربه به بنیان های اقتصادی آنان

وی یکی از دلایل افزایش تولید شیشه را انتقال دانش و هوش سیاه تولید این ماده از کشورهای غربی به افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: تولید مواد مخدر از جمله شیشه نیاز به دانش فنی دارد که متاسفانه این دانش و هوش به افغانستان منتقل شده و تولید شیشه افزایش یافته است.

لطفی ادامه داد: فراموش نکنیم آموزش زمانی منتقل می شود که موضوع سودآوری و سود هنگفتی مطرح باشد که متاسفانه این مواد در مبدا بسیار قیمت نازلی دارد اما در مرزهای غربی ایران به سمت کشورهای غربی یا در کشورهای حوزه خلیج فارس این قیمت چند ۱۰ برابر می شود و آنچه سوداگران را تحریک می کند همین سودهای تصاعدی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: از سیاست های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای کوتاه کردن دست سوداگران از این سودآوری، ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان است زیرا وقتی خطرپذیری و ریسک کار بالا باشد و سوداگران از سودهای بسیار تصاعدی محروم شوند شکست شبکه مافیای مواد مخدر و اقدامات آنان را در پی خواهد داشت.

لطفی تاکید کرد: در خصوص ضبط و توقیف اموال قاچاقچیان هماهنگی های بسیاری با دستگاه های مقابله ای و حوزه قضایی صورت گرفته است.

همراه داشتن داروهای مسکن به برخی کشورها به منزله حمل مواد مخدر است

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود ۲۰ سال از همکاری ایران با سازمان ملل متحد و نزدیک به چهل سال از مشارکت ایران با کشورهای مختلف در حوزه مبارزه با مواد مخدر می گذرد، یادآور شد: براساس همکاری ایران با کشورهای مختلف، با بیش از ۴۰ کشور جهان، اسناد متعدی از جمله اسناد یادداشت تفاهم مبارزه با مواد مخدر و همچنین موافقتنامه های ناظر بر این حوزه به امضارسیده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سرفصل های این سند همکاری موضوع انتقال محکومان و استرداد مجرمان است، خاطرنشان کرد: بر این اساس با کشورهای مختلف درباره انتقال محکومان و استرداد همکاری خوبی صورت گرفته است.

لطفی با ابراز تاسف از اینکه آمار بالایی از زندانی های ایرانی در کشورهای دیگر محکوم به جرایم مواد مخدر هستند، توضیح داد: این افراد حتما درگیر قاچاق نبوده اند بلکه گاهی به دلیل ناآگاهی و بی توجهی و کم عنایتی در حمل دارو یا چند گرم مواد مخدر بازداشت و محکوم شده اند.

وی با تاکید بر اینکه مسافران ایرانی که قصد سفر به موسم حج یا زیارت عتبات عالیات یا شرکت در مراسم اربعین حسینی دارند توصیه ها و تذکرات را جدی بگیرند، تصریح کرد: بسیاری از هموطنان علیرغم تذکرات متعدد جمهوری اسلامی ایران بی توجهی می کنند و داروهای ممنوعه دارای کودئین یا مواد ممنوعه به همراه دارند. برخی ممکن است مقداری مواد مخدر بنابر آنچه خود مصرف شخصی عنوان می کنند با خود می برند موادی که در کشور دیگر ممنوع است و منتج به محکومیت می شود.

لطفی خاطرنشان کرد: هموطنان باید بدانند این کار خدشه و ضربه به حیثیت جمهوری اسلامی ایران که تمام قد در جبهه مبارزه با موادر مخدر ایستاده است، وارد می کند زیرا از بازداشت شدگان به عنوان مجرم حمل مواد مخدر نام می برند مهم نیست این مواد قرص یا دارو بوده یا چند گرم تریاک برای مصرف شخصی. پس از مسافران و زائران می خواهیم به این مورد توجه کنند تا ناآگاهانه به جرم حمل مواد مخدر دستگیر نشوند و به زحماتی که سربازان جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف متقبل می شوند آسیب وارد نکنند.

گفت و گو از: فاطمه دهقان نیری

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 2 =