یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۰:۳۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰

انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات مجازی نامزدها و انتظارات مردم

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی،سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و عبدالناصرهمتی, نامزد های ریاست جمهوری این دوره اند. ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد تاکید کرده است: بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان […]



سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی،سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و عبدالناصرهمتی, نامزد های ریاست جمهوری این دوره اند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد تاکید کرده است: بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز می شود و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می­ پذیرد.

در این اطلاعیه کوتاه از تبلیغات سخن به میان آمده است و قابل توجه نامزدهای ریاست جمهوری این دوره که حتما خودشان مطلع هستند اینکه با ۲ مساله در رابطه با تبلیغاتشان مواجه اند یکی کرونا و محدودیت تجمعات هواداران و دیگری هم فعالیت در فضای مجازی با تغییرات زیاد نسبت به دوره قبل.

اتفاقا امروز مراکز فرهنگ سار در بندرعباس و همدان در خصوص تبلیغات نامزدها در فضای مجازی گزارش هایی را تهیه کردند . “ستادهای جیبی، حقیقت انتخابات پیش رو”  و “ماراتن نامزدها در شیب تند تبلیغات مجازی” عنوان ۲ گزارش مورد نظراست.

و قابل توجه نامزدهای محترم ریاست جمهوری این دوره که به قول خبرنگار فرهنگ سار در بندرعباس ” شک نکنید همین حالا که مشغول خواندن این مطلب هستید، در حال حمل دهها بیلبورد، صدها تراکت و پوستر و بروشور انتخاباتی هستید و حتی ممکن است هم‌زمان در چند همایش و گردهمایی (میتینگ) انتخاباتی حضور داشته باشید و همه اینها در فضای مجازی و گوشی تلفن همراهتان است.صبح از خواب بیدار می شوید و می بینید در چندین گروه و کانال داوطلبان انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری تحت عنوان “هواداران… ن. ” و طرفداران… ن. ” عضو شده اید”.

همچنین نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ به طور کلی می دانند و یقین دارند که گذشت آن زمان ، مثل دهه ۶۰ که ملت ،کاندیداها را در مساجد می دیدند و وصفشان را در منابر می شنیدند. یعنی الان گریبان چاک کردن ها و قول و قسم ها و وعده ها و شعارها هم مجازی شده است.

به قول رضا هاشمی زاده، استاد دانشگاه و متخصص ارتباطات و رسانه در هرمزگان،  فضای مجازی یک بستر بسیار مهم و با ارزش است که از  دوره های قبلی انتخابات آثار و جایگاه و مقام خودش را در تجمیع و ایجاد فضای مشارکتی برای مردم نشان داده است. در انتخابات قبلی شاهد بودیم که فضای مجازی باعث شد کاندیداها بیشتر و بهتر دیده شوند.

به گفته علیرضا خورشید زاده ، فعال رسانه ای در هرمزگان و سردبیر سابق روزنامه صبح ساحل، تلقی مخاطب ایرانی به این سمت خواهد رفت که فضای حقیقی، فضای مجازی است و به آن چیزی که روایت رسمی جامعه است چندان نمی توان اعتماد کرد.

نامزدهای محترم ریاست جمهوری بهتر است این نکته را هم از قول خورشید زاده ،فعال رسانه ای هرمزگانی مدنظرقرار دهند که صرف نظر از بُعد فنی که فضای مجازی و به خصوص پیام رسان ها کار انتقال پیام و خبر را  آسان کردند و به شکل راحت‌تری به مخاطب پیام و خبر می رسانند، مخاطب، احساس می کند در فضای مجازی خبر و محتوا را  بدون واسطه و در قالب اصل رخداد و بدون شاخ و برگ اضافی دریافت می کند.

وی گفته است: سطح مطالبات مردم در شرایط فعلی، به قدری جدی و متنوع شده که امکان طرح آن در رسانه‌های رسمی نظیر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و صدا و سیما، به هیچ عنوان وجود ندارد.بخش عمده مباحثی که در فضای مجازی به راحتی مطرح می شود، تاکنون خط قرمز حاکمیت بوده است و شاید اگر مثلا ۱۰ یا ۱۵ سال قبل، ذهن و زبان جامعه به این سو می رفت، حتی نوعی جرم نابخشودنی مهم تلقی می‌شد و طبیعی است که رسانه‌های رسمی ما هم بر اساس قانون مطبوعات امکان طرح انتشار بسیاری از این مطالبات امروزی را ندارند.

به گفته وی رسانه های رسمی در بهترین حالت که جسور هم باشند، مسائل را سربسته و مبهم مطرح می کنند که چنین شرایطی جو انتخاباتی  ایجاد نمی کند و  نامزدهای انتخاباتی هم برای مورد توجه قرار گرفتن خود، نیاز به نقادی مطابق با نیاز روز افکار عمومی دارند  و این امر فقط با طرح موضوع در فضای مجازی امکان‌پذیر است و مخاطب نیز منتظر شنیدن و خواندن چیزهایی فراتر از روایت‌های رسمی حاکمیت و رسانه‌های رسمی است.

خورشیدزاده ادامه داد: بدیهی است برای دریافت این آگاهی های جدید هم کاندیداها و هم مردم مجبورند  فضای مجازی را انتخاب کنند و در نهایت این نقطه اشتراک باعث شده است تنور انتخابات ۱۴۰۰در پیام رسان های مجازی گرم شود.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات مجازی نامزدها و انتظارات مردم

چشم در چشم بدون دیدن در محدودیت های کرونایی

تقریبا هر روز روسای ستادهای انتخاباتی در استان ها برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در مکان های سربسته را ممنوع اعلام می کنند . مثل اظهارات امروز نور محمد فردی ، رییس ستاد انتخابات البرز که گفت: برگزاری هرگونه تجمع انتخاباتی،  مراسم سخنرانی،  گفت و گو و مناظره در مکان های سربسته از قبیل؛  مساجد سالن های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن های ورزشی ممنوع استان است.

علت این محدودیت ها را همگان می دانند که فضای مجازی برای رفع آن راه حل دارد و به همین علت است که به قول هاشمی زاده ، همه گیری کرونا ، شدت  استفاده از فضای مجازی در انتخابات را بیشتر و  برجسته‌تر نشان می دهد.

یکی از راه حل های فضای مجازی برای گردهمایی ها به قول هاشمی زاده این است:  کاندیداها مثل دوره های قبلی نمی توانند  گردهمایی و تجمع داشته باشند چون احتمال سرایت بیماری و درگیری افراد وجود دارد .در حال حاضر با آمدن کلاب هاوس مشکل برگزاری تجمع و سخنرانی در شرایط کرونا حل شده و شاهدیم که بسیاری از نامزدها در اتاق های مختلف که تا۳۰ هزار نفر هم شنونده بودند حضور داشتند و ضمن کاهش هزینه ها، خطر شیوع بیماری هم برطرف شد.

مشکلات و فساد اقتصادی و سرخوردگی

فضای مجازی و تبلیغات در آن یک سر قضیه است اما مشکلات اقتصادی نکته ای بس مهم است که امروز دامان ملت را گرفته است. گمان نمی رود کسی در کشور بسر برد و از مشکلات اقتصادی مردم نگوید یا  آن را منکر شود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صادقی‌نسب، امام جمعه گناباد فساد اقتصادی را ریشه بسیاری از مشکلات کشور ذکر می کند و می گوید:مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه با رای قاطع به نامزدهایی رای دهند که با فساد به صورت ریشه‌ای و با قاطعیت برخورد کنند.

او تنگناهای اقتصادی  را بسان اژدهای هفت سر تشبیه می کند و تاکید دارد: مردم می بایست  به نامزدهایی رای دهند که این اژدها را نابود کند و باعث آرامش مردم شود.
خدیجه باذوق ، دانشجوی اهل مراغه است که از سرخوردگی ناشی از شرایط اقتصادی در برخی جوانان کشور می گوید اینگونه اظهار می دارد:  مشارکت جوانان در انتخابات خردادماه با امیدبخشیدن به آنان افزایش می‌یابد و نامزدها باید برنامه‌های خودشان در این زمینه‌ها را با صراحت اعلام کنند.

او ضمن بالا دانستن نرخ بیکاری و تورم در شرایط فعلی می افزاید: جوانان از دولت سیزدهم عملکرد انقلابی و رونق تولید با تکیه بر توان داخلی را انتظار دارند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات مجازی نامزدها و انتظارات مردم

آخوند آتا داوری ، امام جمعه مسجد خاتم الانبیا اهل سنت بجنورد، هم درست است که اظهار می دارد: مردم، امروزه با مشکلات و تنگناهای اقتصادی مواجه هستند اما در عین حال عدم حضور برای تعیین سرنوشت را  راهکاری غیر منطقی می داند.

امروز ، عباس کاربخش راوری ، دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمان از کارگران گفته است: چشم امیدشان بیشتر به نامزدهاست تا ببینند برای بهبود وضعیت معیشت شان چه برنامه هایی دارند.

دبیر خانه کارگر کرمان با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران در جامعه تاکید کرده است: از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می خواهیم که برای بهبود وضعیت معیشت و دستمزد این قشر مهم جامعه برنامه های کاربردی و عملیاتی داشته باشند.

به گفته وی، طی چند دهه گذشته  دستمزد کارگران به موازات نرخ تورم افزایش نیافته است و شرایط معیشتی کارگران نیاز به بهبود دارد.فاصله بین خط فقر با سطح دستمزد کارگران خود گویای وضعیت معیشتی این قشر مهم جامعه است؛ لذا ضرورت دارد که این فاصله از بین برود یا کاهش یابد.

کاربخش راوری گفته است: همواره فعالان اقتصادی گفته اند که افزایش دستمزد تورم زاست حال آنکه این موضوع از نظر ما برعکس است زیرا هرچقدر دستمزد از تورم عقب بیفتد، تورم هم بیشتر می شود.

وی می افزاید: هرکس رییس جمهوری می شود باید در برنامه هایش برای قشر کارگر و دستمزد کارگران برنامه های مهم و اصولی داشته باشد تا تعادلی در این وضعیت برقرار شود.

اعتماد مردم باید جلب شود

دبیر خانه کارگر استان کرمان معتقد است: با بهبود وضعیت معیشتی مردم و افزایش ارزش پول ملی باید اعتماد مردم را جلب کرد تا مشارکت در انتخابات هم گسترده تر باشد. همچنین، ورود افراد صادق و ساده زیست که پس از گرفتن مسئولیت رنگ عوض نکنند به عرصه نامزدی در انتخابات سبب می شود که مردم هم بیشتر برای مشارکت در انتخابات ترغیب شوند.

الان همه در جوش و جلای مشارکت بالای هموطنان در انتخابات ۱۴۰۰ هستند . ملیحه ضیایی ، دبیر جامعه زینب (س) اصفهان امروز گفته است: به مردم بگوییم چه شرکت کنند و نکنند، انتخابات برگزار می‌شود ولی اگر این رویداد هوشمندانه، درست و با معیارهای دقیق و اصولی انجام شود می‌توان اطمینان داشت که مشکلات اقتصادی کشور رفع شود.

وی رفع مشکلات معیشتی برای جوانان را تنها با حضور حداکثری و آگاهانه آنها در انتخابات ممکن می داند و می گوید: انتخاب درست در این انتخابات تنها راه برون رفت از تنگناهای و مشکلات فعلی است.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات مجازی نامزدها و انتظارات مردم

یک ادعا؛ نامزدهای فعلی برنامه ندارند

برای حسن ختام این گزارش جمع بندی، یادآوری می شود که خبرگزاری جمهوری اسلامی (فرهنگ سار) در پی رسالت خود بدون هیچ پیشداوری وتعصبی مطالب را منتشر می کند . اینکه نامزدهای فعلی برنامه دارند یا ندارند، چیزی است که باید خودشان پاسخگو باشند و فرهنگ سار آنها را فقط منتشر می کند. مثلا عمران یونسی، عضو هیات علمی دانشگاه های پیام نور مازندران امروز مدعی شده است: نبود برنامه یکی از مسائلی است که در نامزدهای فعلی دیده می شود و یا اینکه کمتر توجه کردن به مسائل معیشتی و اقتصاد مردم که امروز اصلی ترین دغدغه جامعه است و این مساله خود می تواند در کاهش مشارکت و رغبت افراد به حضور در انتخابات تاثیر خود را بگذارد . 

وی ادامه می دهد: مردم که به خاطر عدم انجام و عملی شدن وعده های گذشته از سوی نامزدهای دوره های قبل پشیمان و دلسرد از حضورشان هستند دیگر آگاه به رفتارهای پوپولیستی و شعارهای غیر عملیاتی می باشند و این یعنی اینکه نامزدها باید بدانند وعده و وعید برای ایجاد هیجان و سوار شدن بر موج هیجان در این دوره نمی تواند زمینه ساز حضور مردم در انتخابات شود و باید از این کارها بپرهیزند .

وی با اشاره به اینکه مردم دیگر حرف‌های شعاری و وعده‌های غیر واقعی را نمی پذیرند ، می افزاید::طی سال‌های گذشته، افرادی در دولت‌های مختلف در حوزه اقتصاد موضوعاتی را دست آویز خود کردند که برگرفته از واقعیت‌های موجود نبود.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: نامزدهای انتخاباتی همه دم از ایجاد رفاه اقتصادی برای مردم می‌زنند اما هیچ کدام از آنها نمی‌گوید که وضعیت اقتصاد کشور چگونه است؟  در حالی که کشور نیازمند اصلاحات اقتصادی است و این اصلاحات باید در ریل گذاری کلان اقتصاد کشور، سیاست روابط خارجی، نظام بانکی، نظام تامین اجتماعی، قانون کار و سیاست‌های ارزی کشور به شکل جدی و با عزم حاکمیتی و عمومی انجام شود.

استاد دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران می افزاید: همچنین برنامه های عملی ارائه شود که به دنبال حل مشکلات مردم باشد یعنی مردم این را حس کنند که نامزدهایی که وارد عرصه شدند آنها  و مشکلات آنها را لمس کرده اند و از بطن برنامه های آنها این مساله بدرستی درک شود . 

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 + 20 =