یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۷:۵۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

محدودیت ها، ترمز کرونا را در ایلام کشید

به گزارش فرهنگ سار، در این یک ماه رنگ ایلام از قرمز به سیاه تغییر کرد چه بسا اگر بالاتر از سیاهی هیچ رنگی بود بدون شک به تن مرگ گرفته ایلام خوش می‌آمد. اوضاع ایلام در این بازه زمانی به گونه‌ای بود که در صدر اخبار مرتبط با کرونا قرار داشت، تعداد فوتی‌ها در […]



به گزارش فرهنگ سار، در این یک ماه رنگ ایلام از قرمز به سیاه تغییر کرد چه بسا اگر بالاتر از سیاهی هیچ رنگی بود بدون شک به تن مرگ گرفته ایلام خوش می‌آمد.

اوضاع ایلام در این بازه زمانی به گونه‌ای بود که در صدر اخبار مرتبط با کرونا قرار داشت، تعداد فوتی‌ها در کمتر از یک هفته به بیش از ۵۰ نفر رسید و در یک روز استان ایلام شاهد مرگ ۱۴ نفر از عزیزانش بود.

مبتلایان نیز از ۵۰۰ نفر در یک روز فراتر رفتند و فضایی از وحشت و ناامیدی مردم را فرا گرفت و از مجموع ۱۱ شهرستان استان، چهار شهرستان ایلام، ایوان، چرداول و دره شهر در وضعیت سیاه و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند و فشار زیادی بر روی پرسنل درمان و مراکز درمانی استان وارد شد.

وضعیت بحرانی استان ایلام، میزان بالای ابتلا، بستری و فوتی مسوولان را بر آن داشت که زودتر از ستاد ملی کرونا محدودیت‌های کرونایی را ابلاغ و اجرایی کنند و در این راستا بانک‌ها هر روز تا ساعت ۱۲ مجاز به فعالیت بودند و روزهای پنجشنبه تعطیل شدند و حضور روزانه نیروهای ادارات نیز به ۵۰ درصد کاهش یافت.

مبادی ورودی آرامستان ها و تفرجگاه‌های طبیعی مسدود شد و در تدفین متوفیان فقط ۱۰ نفر از بستگاه نزدیک مجاز به حضور در هنگام تدفین بودند و با هرگونه تجمع و مراسم جشن یا عزا برخورد شدید شد.

اصناف و مشاغل گروه‌های یک تا چهار تعطیل شدند و حق فعالیت و ارائه خدمات به مردم نداشتند و از همه مردم خواسته شد از دورهمی های خانوادگی و نیز تردد غیر ضروری به اماکن عمومی و بین شهری خودداری کنند.

این محدویت‌های اعمال شده و همکاری مردم با ستاد استانی کرونا باعث شد که وضعیت استان از آن حالت بحرانی تا حدودی خارج شود و آمار ابتلا، فوتی و بستری نیز کاهش یابد.

مردم به مخاطرات ویروس مرگبار کرونا اشراف پیدا کرده‌اند

استاندار ایلام در جلسه ستاد استانی مهار کرونا اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام گرفته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور ۵۰ درصدی کارکنان توسط دستگاه‌های اداری ۹۷ درصد ارزیابی شده است.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: باتوجه به اعمال محدودیت‌های زودهنگام استانی، میزان ابتلا، بستری و فوتی نسبت به گذشته بهتر شده و مردم به مخاطرات این ویروس اشراف بیشتری پیدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مردم باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی و محدویت‌های اعمال شده را رعایت کنند و پایبند دستورات ستاد کرونا باشند تا شرایط به روال مهر و آبان بازنگردد.

ایلام در حال عبور از بحران کرونا است

بحران کرونا در موج اخیر بیشترین فشار را بر روی دانشگاه علوم پزشکی و پرسنل درمانی وارد کرد به گونه‌ای که تمام ظرفیت‌های بستری بیمارستان‌های استان پر شد و همه بیمارستان‌های دولتی استان مکلف به پذیرش بیماران کرونایی شدند که اکنون با اعمال محدودیت‌ها و نیز همکاری نسبی مردم با مسوولان وضعیت ایلام نسبت به ماه‌های مهر و آبان بهتر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هم گفت: استان ایلام در حال گذار از یک پیک سنگین و خطرناک ویروس کروناست و هم اکنون میانگین تعداد بستری‌ها از ۴۰۰ نفر ماه قبل به ۲۲۰ نفر رسیده است.

دکتر محمدکریمیان یادآور شد: میزان فوتی‌های استان نیز کاهش محسوس یافته است و میانگین فوتی‌ها به روزی سه نفر می‌رسد در حالی که یک ماه گذشته فوتی‌ها ۲ رقمی شد.

وی افزود: اکنون بعضی از بیمارانی که از قبل به علت وخامت حالشان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری بوده‌اند، فوت می‌کنند در حالی که در یک ماه گذشته تعدادی از مبتلایان قبل از بستری در بخش مراقبت ویژه از دنیا می‌رفتند.

کریمیان اظهار داشت: پرسنل درمان اکنون به یک آرامش و استراحت نسبی رسیده‌اند چرا که در ۲ ماه مهر و آبان تنش زیادی را به خاطر حجم کاری فشرده ناشی از ازدیاد ابتلا، بستری و فوت متحمل شدند.

وی با مقایسه پنج روز نخست آبان ماه با پنج روز اول آذرماه گفت: در این بازه زمانی و با توجه به اعمال شدید محدویت ها و نیز رعایت مردم میزان بستری ۲۶ درصد و فوتی هم ۴۵ درصد کاهش یافته است.

همکاری اصناف با ستاد کرونا بیش از ۹۰ درصد است

اصناف از مشاغل مختلف باوجود متضررشدن اما سلامتی خود، خانواده و جامعه را به فعالیت صنفی خود ترجیح دادند و با تمکین از قانون اقدام به بستن مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود کردند تا از حجم گسترش کرونا در استان کاسته شود.

رییس اتاق اصناف ایلام در این زمینه گفت: میزان همکاری صنوف ۲، سه و چهار مشمول تعطیلی با قانون از ابتدای اجرای محدودیت‌های کرونا ۹۵ درصد برآورد می‌شود و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ مورد صنوف متمرد از قانون نیز پلمب شده‌اند.

یونس حواسیان افزود: چهار گروه ۱۶ نفره گشت و بازرسی و نظارت در قالب چهارتیم چهارنفره صبح و ظهر مشغول بازرسی اصناف مشمول طرح تعطیلی هستند.

وی در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف گروه یک که مجاز به فعالیت هستند، نیز اظهار داشت: فعالان این مشاغل به مخاطرات کرونا اشراف پیدا کرده‌اند و به صورت خودجوش استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند.

اعمال محدودیت‌ها کاهش ۷۰ درصدی ترددهای بین شهری را در پی داشته است

نیروهای پلیس راه چشمان بینای جاده‌ها هستند که این روزها و شب‌ها به طور مداوم با وجود خستگی و سردی هوا اما پویا و صبور در حال اجرای اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری هستند و انتظار می‌رود رانندگان با این سفیدپوشان خستگی ناپذیر جاده‌ها بیشترین همکاری‌ها را داشته باشند و از ترد غیر ضروری به دیگر شهرها خودداری کنند.

رییس پلیس راه ایلام هم گفت: میزان مشارکت و پایبندی مردم به مقرارت اعمال شده توسط پلیس راه استان به دستور ستاد کرونا از ابتدای محدودیت‌ها تاکنون ۹۳ درصد برآورد می‌شود و ترددهای بین شهری هم کاهش ۷۰ درصدی داشته است.

سرهنگ رضاهمتی زاده افزود: ۲۰ تیم از پلیس راه در هفت گلوگاه اصلی ایست و بازرسی استان مستقر شدند تا از تردد غیرضروری و یا ورود خودروهای غیربومی غیرساکن به مناطق قرمز و نارنجی استان خودداری کنند.

وی تاکید کرد: پلیس در کنار دیگر ماموریت‌های ذاتی و فصلی خود از جمله پایش و رصد جاده‌ها، اجرای طرح‌های پاییزه و زمستانه هم اکنون با تمام نیرو و امکانات خود در آماده باش کامل است و تمامی دوربین‌های ثابت و سیار، تردد خودروها را رصد می‌کنند.

همتی زاده اظهار داشت: هرچند تمامی ادارات در دورکاری یا طرح ۵۰ درصدی فعالیت می‌کنند اما پلیس راه که حافظ و تامین کننده امنیت جاده‌ها است حضور ۱۰۰ درصدی و کامل در جاده‌های فرعی و اصلی و به ویژه گلوگاه‌های اصلی دارند.

اماکن عمومی چون پارک و بوستان، آرایشگاه، مسجد، باشگاه ورزشی، صنوف غیر ضروری، اغذیه فروشی (به غیر از غذاخوری‌های بیرون بر)، کافی شاپ، گم نت، تمامی مقاطع تحصیلی، تالارهای جشن، جلسات و همایش‌های اداری مشمول تعطیلی و محدودیت‌های کرونا شدند.

تردد بین شهری فقط برای کسانی مجاز است که برگه احضاریه اماکن قضایی یا درمانی داشته باشند و تجمع خانواده‌های متوفیان در آرامستان ها ممنوع است.

نکته مهم و حائز اهمیت اینکه تمام این اقدامات برای حفظ سلامت جان شهروندان و پایین آمدن میزان ابتلاف بستری و فوتی‌های کرونا است که تنها با همکاری و همراهی خودجوش مردم امکان پذیر است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده + 9 =