دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۵:۵۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

توقف کنید؛ وضعیت شکننده است

همزمان با آغاز سال نو و بهار طبیعت و بهبود هوا و تعطیلات ماه فروردین سفرهای نوروزی نیز آغاز می‌شود. بهار و تابستان پارسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از سفرها انجام نشد اما امسال با توجه به وضعیتی که در بیشتر شهرها ایجاد شده است آمارهای چند روز گذشته نشانگر روند افزایشی سفرهای نوروزی است.بر […]



همزمان با آغاز سال نو و بهار طبیعت و بهبود هوا و تعطیلات ماه فروردین سفرهای نوروزی نیز آغاز می‌شود. بهار و تابستان پارسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از سفرها انجام نشد اما امسال با توجه به وضعیتی که در بیشتر شهرها ایجاد شده است آمارهای چند روز گذشته نشانگر روند افزایشی سفرهای نوروزی است.
بر اساس اطلاعیه شماره پنج کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که در بیست و پنجم اسفند پارسال رنگ بندی شهرها را اعلام کرد سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

بر اساس این اطلاعیه در آن مقطع زمانی ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۳۱ شهر در وضعیت نارنجی اعلام و از ۲۵ اسفند پارسال تا ۱۵ فرودین امسال مسافرت “از” و “به” شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع شد.
با این اعلام، خراسان رضوی در وضعیت زرد قرار گرفت و با توجه به زائر پذیر بودن شهر مشهد، طبعا بخشی از سفرهای نقاط مختلف کشور به این سمت است چنانکه بر اساس اعلام سخنگوی وقت ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در سال ۹۸، ورود بیش از ۱۳.۵ میلیون زائر و مسافر نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۷ تا پایان ۱۴ فروردین ۹۸ به استان خراسان رضوی ثبت شده است.
آنچه که در شرایط کنونی و آغاز سفرهای نوروزی باید مورد توجه قرار گیرد رعایت همان دستورالعملهای مقابله با کروناست که در طی این بیش از یک سال انجام شد.

بر اساس اعلام رسمی مقامات درمانی تاکنون یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسیده است و  آغاز سفرهای نوروزی و عدم رعایت دستورالعملها وضعیت رنگ بندی شهرها را تغییر خواهد داد.
بر اساس آمارها بین افزایش سفر و تجمع و گسترش کرونا رابطه مستقیم وجود دارد و هر زمان این موارد رخ داده است پس از چند روز آمارهای ابتلا و اوجگیری شیوع این ویروس نیز افزایش یافته است به عبارتی هر زمان در خانه ماندن فراموش شده، کرونا حضور خود را در سطح وسیعتری نمایان کرده است.
اکنون نیز چند روز پس از آغاز سفرهای نوروزی در ایران، تعداد شهرهای قرمز کشور به ۱۲ و تعداد شهرهای نارنجی کشور به ۳۹ شهر افزایش یافته است

افزایش ورود و خروج مسافر در خراسان رضوی

آمار ارائه شده مسوولان خراسان رضوی نیز نشانگر افزایش ورود و خروج به این استان و به تبع لزوم رعایت بیشتر دستورالعملهای مقابله با کروناست.
رییس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی روز اول فروردین در این خصوص اعلام کرد: بر اساس عملکرد دستگاه‌های تردد شمار، ورود خودروهای سبک و در مجموع سفرهای جاده‌ای به این استان طی تعطیلات نوروزی ۷۲ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.
ابوالفضل حسینی عشرت آبادی ادامه داد: بر اساس عملکرد دستگاه‌های تردد شمار در ۹ ورودی استان از ۲۵ تا ۲۹ اسفند ۱۹۳ هزار و ۴۲ دستگاه خودروی سبک وارد استان شده است که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۱۱۲ هزار و ۲۰۶ دستگاه بوده است. دستگاه‌های تردد شمار در پنج ورودی مشهد نیز نشان می دهد طی بازه زمانی یاد شده ورود خودروهای سواری به این کلانشهر ۴۴ درصد رشد داشته است.
رییس پلیس راه خراسان ‌رضوی هم گفت: ورود خودرو به خراسان رضوی از ۲۵ تا ۳۰ اسفند ماه پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، ۳۴ درصد افزایش یافته ‌است.
سرهنگ حسین میش‌مست افزود: طی این مدت تردد خودرو در خروجیهای خراسان رضوی هم نشانگر افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ است.

ورود حدود ۱.۴ میلیون نفر به مشهد
معاون مدیریت و هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی هم روز اول فروردین امسال گفت: از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ اسفند ماه پارسال یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۴۶۹ نفر وارد مشهد شدند.
محمدصادق براتی با بیان این که طی این مدت همچنین یک میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۸۰ نفر از مشهد خارج شده‌اند افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ ، ۳۱ درصد افزایش در ورودی و ۳۹ درصد افزایش در خروجی دارد.
سفر کردن حق مردم است به خصوص این که فشار اقتصادی و یک سال تحمل محدودیتهای کرونایی که همه شرایط اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد بیشتر مردم را نیازمند تحول روحیه و عوض کردن آب و هوا کرده است اما آنچه که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد رعایت مداوم دستورالعمل‌های مقابله با کروناست تا بار دیگر شاهد روزهای تلخ و سیاه شدید کرونایی و سه رقمی شدن تعداد جانباختگان و سخت شدن کار کادر درمان و بازگشت محدودیتها نباشیم و دست به دست هم دهیم تا همه در کنار هم روزهای خوبی را تجربه کنیم و چنین نباشد که تفریح و سفر ما باعث ایجاد دردسر و زحمت برای دیگران شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده + 7 =