جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۱:۲۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

بهره‌برداری از هشت هزار و ۱۴۲ طرح شبکه برق، رهاورد دولت برای ۳۱ استان

به گزارش فرهنگ سار ، نخستین پویش هر هفته الف – ب – ایران در سال ۱۴۰۰ ، پنج طرح بزرگ توزیع برق کشور در استان های مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، مرکزی ،زنجان ، خراسان رضوی و شمالی و… بهره برداری که برای تکمیل و افتتاح ۴۷۰  پروژه حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده […]



به گزارش فرهنگ سار ، نخستین پویش هر هفته الف – ب – ایران در سال ۱۴۰۰ ، پنج طرح بزرگ توزیع برق کشور در استان های مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، مرکزی ،زنجان ، خراسان رضوی و شمالی و… بهره برداری که برای تکمیل و افتتاح ۴۷۰  پروژه حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.  

افتتاح همزمان پنج طرح بزرگ شبکه توزیع نیروی برق کشور در قالب هشت هزار و ۱۴۲ طرح توسعه، احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه برق در ۳۱ استان با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو و شماری از مسئولان وزارت نیرو، شرکت توانیر و مدیران عامل شرکت های توزیع برق کشور همراه بود.

این پروژه ها در خصوص تامین برق، اصلاح و بهینه سازی شبکه های روستایی و شهری، توسعه و بهبود روشنایی معابر، مدیریت مصرف، تعویض کنتور و ایجاد قدرت مانور و طرح های کاهش تلفات برق است.

در آغازین ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی مرحله سوم پویش #هرهفته الف_ب-ایران امروز (سه‌شنبه، ۱۷ فروردین) کلید خورد و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگ توزیع برق کشور در قالب هشت‌هزار و ۱۴۲ پروژه توسعه، احداث، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق آغاز شد.

این پروژه‌ها در ۳۱ استان کشور اجرا شده و برای اجرای آنها افزون بر ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.  وزارت نیرو با هدف عملیاتی کردن طرح‌های صنعت آب و برق از نیمه دوم سال ۹۸ برنامه‌ای را با نام پویش #هر هفته الف_ب_ ایران طراحی و عملیاتی کرد که در قالب این برنامه مقرر شد بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق اجرایی شود.

مرحله نخست این پویش از نیمه دوم سال ۹۸ کلید خورد.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو درباره این پویش، ضمن اشاره به اجرای ۲۲۷ پروژه پویش هر هفته_الف_ب_ایران در سال ۹۸، خاطرنشان‌کرد: هدف این پویش شکل دادن به یک برنامه منظم برای خدمت‌رسانی به مردم بوده و کار وزارت نیرو به عنوان یک دستگاه خدماتی تولید، تامین و عرضه آب و برق است، اما اینکه نشان دهیم به‌ویژه در شرایط جنگ‌ اقتصادی دولت به‌طور کلی و وزارت نیرو به‌طور خاص این توانایی را دارد که با وجود همه مضیقه‌ها برنامه‌ریزی کرده و مهرماه ۹۸ اعلام کند تا پایان سال ۲۲۷ پروژه را با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان به اتمام می‌رسانیم، نقطه مثبتی در عملکرد است.

برپایه این گزارش، دومین مرحله افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق در قالب پویش هر هفته#الف_ب_ایران فعالیت خود را از فروردین‌ماه سال ۹۹ آغاز کرد.

این پویش، بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق را برای سراسر کشورمان در شرایط سخت تحریمی به همراه داشت و نشان داد با وجود شرایط سخت تحمیل شده به کشور، قطار سازندگی دولت «تدبیر و امید» زمین‌گیر نشده و همچنان با قوت رو به جلو در حرکت است.

وزیر نیرو در زمان راه‌اندازی این پویش به مردم قول داده بود که تا پایان سال ۹۹، هر هفته از پروژه‌های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور رونمایی کند.

در قالب پویش  #هر_هفته_الف – ب – ایران مقرر شد از ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شود.

اهیمت این پویش به قدری بود که «حسن روحانی» رییس‌جمهوری، دهم تیرماه ۹۹ در پیامی که به وزیر نیرو بابت این طرح، گفت: اقدام‌های برنامه‌ریزی شده در زمینه دو نیاز اساسی مردم یعنی آب و برق (الف و ب)، عبور بی‌مشکل از تابستان‌های گرم و خشک، ایجاد امنیت روحی و اجتماعی در جهت استمرار بهره‌گیری از دو نعمت ارزشمند، اعتماد لازم برای برنامه‌ریزی اقتصادی و نگاه امیدوارانه به تابستان ۹۹ با وجود مواجهه با پاندمی کووید۱۹ و عدم دغدغه مردم برای قطعی آب یا برق در بیمارستان، منزل یا محل کار از یک سو و بیان و تشریح لازم در پایان طرح‌ها و افتتاح آنها به سبکی نوین و دل‌گرم‌کننده از سوی دیگر، برای مردم ایران و دولت تدبیر و امید افتخارآمیز و غرورآفرین بود.

ویژگی بارز دومین مرحله پویش هر هفته #الف ب-ایران این بود که علاوه بر توجه به پروژه‌های ساخت‌وسازی، برای نخستین بار و در قالب این پویش پروژه‌های سازوکاری هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

طرح احداث ۶۰ کیلومتر شبکه توزیع،  نصب ۹۹ دستگاه پست هوایی و زمینی

در استان خراسان شمالی هم همزمان با این پویش طرح احداث ۶۰ کیلومتر شبکه توزیع،  نصب ۹۹ دستگاه پست هوایی و زمینی با هدف تامین برق متقاضیان و افزایش ظرفیت شبکه با حجم سرمایه گذاری ۱۷۷ میلیارد و ۳۸۶ میلیون ریال،  اصلاح و بهینه سازی ۵۰ کیلومتر شبکه توزیع،  تقویت ۱۰ دستگاه پست توزیع در راستای رشد و تاب‌آوری شبکه با اعتبار ۶۶ میلیارد و ۵۱۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

همچنین نصب و جایابی بهینه ۴۸ دستگاه تجهیزات قطع کننده هوشمند شبکه فشار متوسط برای افزایش قدرت مانور و اطمینان شبکه توزیع فشار با سرمایه گذاری ۵۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و  نصب ۴۱ هزار دستگاه چراغ خیابانی LED  با صرف اعتبار۲۹۷میلیارد ریال نیز به منظور ارتقای کیفیت روشنایی معابر شهری به بهره برداری رسید.

 در پایان این پویش از خدمات شرکت توزیع برق این استان شمالشرق کشور به دلیل کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد شاخص های کلیدی شرکت توزیع برق ایران نیز قدردانی شد.

شرکت برق خراسان شمالی ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ مشترک دارد که ۸۴ درصد مشترکان در بخش خانگی و مابقی نیز در بخش خدمات، صنعت، کشاورزی و سایر مصارف هستند و ضریب نفوذ برق در این استان  ۹۹.۹ درصد است.

افتتاح سه هزار و ۳۶ طرح توزیع برق در منطقه یک کشور

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در این آیین گفت: طرح‌های مذکور در منطقه یک شرکت‌های توزیع برق استان‌های مرکزی، اصفهان، قم، تهران، قزوین، البرز و چهار محال بختیاری و شهرستان‌های تهران بزرگ، مشهد و اصفهان با اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال بهره‌برداری شدند.

محمد اله داد افزود: واگذاری ۲۵۵ هزار انشعاب برق به مشترکان، توسعه ۹۳۰ کیلومتر خطوط ۱۱ ،۲۰ و ۲۳کیلوولت و ۵۱۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، افزایش بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه ترانسفورماتور توزیع با ظرفیت ۱۶۰۰مگاولت آمپر، برقدار کردن ۲۳ روستا و تبدیل ۲هزار و ۵۵۰ کیلومترسیم مسی به کابل خودنگهدار از طرح‌های ۱۰ شرکت توزیع برق کشور در قالب منطقه یک در نخستین پویش #هرهفته_الف_ب_ایران است.

وی ادامه داد: عمده طرح‌های افتتاحی کشور در نخستین پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال۱۴۰۰ در استان مرکزی در قالب ۲ هزار و ۳۱۸ طرح با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال بهره‌برداری شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی اظهار داشت:خرید منطقه‌ای کابل خودنگهدار با کارگزاری استان مرکزی پیگیری شد که استفاده از کابل خودنگهدار باعث افزایش ایمنی، پایداری شبکه، کاهش تلفات، بهبود مبلمان شهری و حفظ محیط زیست است.

اله داد افزود: خرید  ۱۲۳هزار دستگاه کنتور دیجیتالی توسط توزیع برق باعث ایجاد بازار رقابتی در بین تولید کنندگان و شکسته شدن قیمت ۲۵ درصدی کنتورها شد که درسال گذشته باعث افزایش و جهش تولید بین تولید کنندگان شد.

بهره برداری ۵۹۲ طرح حوزه صنعت برق زنجان

همزمان با هفته نخست پویش  #هر_هفته_الف – ب – ایران در سال جدید، ۵۹۲ طرح حوزه صنعت برق زنجان به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان با حضور ویدیوکنفرانسی وزیر نیرو و استاندار زنجان افتتاح شد.

این طرح ها در استان زنجان شامل پروژه های تامین برق، اصلاح و بهینه سازی شبکه های شهری و روستایی، توسعه و بهبود سیستم های روشنایی معابر، ایجاد قدرت مانور و تعویض کنتور بود.

استاندار زنجان در آیین بهره برداری این طرح ها که همزمان با افتتاح پروژه های شرکت های توزیع برق منطقه ۲ کشور بود، گفت: مجموعه وزارت نیرو دارای نقشه راهی بوده که ما از سال گذشته تا کنون شاهد تحقق و به ثمر نشستن آن در قالب افتتاح پروژه ها هستیم.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه امروز پروژه های مهمی در حوزه های آب و برق به صورت هفتگی در سطح کشور افتتاح می شود، اظهار داشت: در استان زنجان نیز در این زمینه ره‌آوردهای قابل توجهی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح پروژه های آب و برق به صورت هفتگی ضمن نشان دادن کارآمدی وزارت نیرو، باعث دلگرمی مردم و یأس دشمنان می شود.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه خدمات ۴۰ گانه حوزه صنعت برق به مشترکان دراستان زنجان به صورت غیر حضوری اشاره کرد و گفت: حسن این نوع ارائه خدمات علاوه بر تکریم مردم و احترام گذاشتن به وقت آنان، موجب جلوگیری از شیوع کرونا نیز می شود.

حقیقی همچنین به اجرای طرح برق امید در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: از ۴۷۰ هزار مشترک در استان، ۱۱۰ هزار مشترک مشمول این طرح هستند و تا کنون برق ۷۳ هزار و ۷۲۲ مشترک که بالغ ۶۷ درصد واجدان شرایط است، صد در صد رایگان شده است.

وی همچنین در این مراسم خواستار مساعدت وزیر نیرو برای تکمیل نیروگاه برق سلطانیه شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در این مراسم گفت: امروز به صورت همزمان ۲ هزار و ۷۰۰ پروژه در منطقه ۲ کشور که شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام می شود با اعتبار ۸۵۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

علیرضا علیزاده افزود: این تعداد پروژه ۱۰۹ هزار مشترک جدید را به شبکه توزیع منطقه وصل می کند.

وی اظهار داشت: در نتیجه اجرای این طرح ها، هزارو ۵۳۰ شبکه توزیع ۲۰ کیلوولت توسعه و ۶۱۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در منطقه افزایش پیدا کرده است.

علیزاده گفت: سال گذشته ۶۲ روستا در منطقه ۲ کشور به شبکه برق متصل شدند.

افتتاح ۱۵۷ پروژه توزیع برق در کرمان

در نخستین هفته از پویش  #هر_هفته_الف – ب – ایران در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۵۷ پروژه با سرمایه گذاری ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر نیرو در حوزه شرکت توزیع برق جنوب کرمان به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در آیین افتتاح همزمان پنج طرح بزرگ توزیع نیروی برق کشور گفت: امروز به نمایندگی از شرکت های توزیع برق منطقه سه کشور شامل استان های یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان یک هزار و ۳۵۸ طرح با اعتبار ۳۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد.

عبدالوحید مهدوی نیا افزود: با افتتاح طرح های امروز در حوزه منطقه سه شرکت توزیع برق ۵۲ هزار مشترک جدید به مشترکان این شرکت اضافه می شوند و ۷۷ روستا نیز برقدار خواهند شد.

وی تصریح کرد: همچنین ۸۷۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط، یک هزار و ۲۳۰ شبکه فشار ضعیف،  تعداد یک هزار و ۳۰۰ پست توزیع به ظرفیت ۱۸۰ مگا آمپر و تعویض یک هزار و ۴۱۰ کیلومتر سیم مسی به شبکه کابل خودنگهدار در این پویش و در منطقه سه شرکت های توزیع برق کشور بهره برداری شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان بیان کرد: طرح هوشمند سازی مراکز اتفاقات(هما) نیز در حوزه شرکت های توزیع برق منطقه سه کشور دست اجرا است که امکان ارتباط دو سویه با مشترکین و رصد و نظارت بر خاموشی ها را فراهم می ساز

۱۲ طرح شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان

در پویش ۱۲ طرح شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان نیز به صورت همزمان افتتاح شد. طرح های “ساخت و ساز” و “ساز و کار” افتتاحی این شرکت در محورهای تامین برق، سرمایه گذاری در سیستم های GIS و ICT  اصلاح و بهینه سازی شبکه های روستایی، طرح های کاهش تلفات انرژی الکتریکی، ایجاد قدرت مانور، توسعه و بهبود سیستم های روشنایی معابر، تعویض کنتور و کاهش پیک است.

در اولـین هفته پـویش سال ۱۴۰۰، ۱۲ طرح شرکت توزیع بـرق استان سمنان همزمان با سایر طرح های شرکت‌های توزیع برق کشور با حجم سرمایه گذاری ۴۱۳ میلیارد و ۱۷۴ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

۱۶ طرح شرکت توزیع برق استان اصفهان

در اولـین هفته پـویش سال ۱۴۰۰، در مجموع ۱۶ طرح شرکت توزیع بـرق استان اصفهان همزمان با سایر طرح‌های شرکت‌های توزیع برق کشور با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

طرح‌های “ساخت و ساز” و “ساز و کار” افتتاحی این شرکت در محورهای تامین برق، اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های شهری، کاهش تلفات انرژی الکتریکی، ایجاد قدرت مانور، توسعه و بهبود سامانه‌های روشنایی معابر، تعویض کنتور و کاهش پیک است.

این طرح‌ها در ۲۳ شهرستان این استان از جمله سمیرم، شهرضا، دهاقان، کاشان و آران بیدگل، خمینی شهر، نجف آباد، برخوار و فلاورجان به بهره برداری رسید.

همچنین هشت مورد از این طرح‌ها با حجم سرمایه گذاری ۶۴۸ هزار و ۵۳۵ میلیون ریالی در زمینه تامین برق، توسعه فیدر جدید، ایجاد قدرت مانور و توسعه و بهبود شبکه روشنایی معابر، کاهش پیک و دیسپاچینگ در شهرستان اصفهان به بهره برداری رسید.

افتتاح ۱۲۷ پروژه شرکت توزیع برق گلستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گستان گفت: همزمان با افتتاح پنج طرح بزرگ شبکه توزیع نیروی برق کشور، امروز سه‌شنبه ۱۲۷ پروژه توسعه و احداث، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق استان با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریال افتتاح شد.

علی‌اکبر نصیری اظهار داشت: با افتتاح این پروژه‌ها ۱۵۳ کیلومتر به طول شبکه فشار متوسط و ۱۴۶ کیلومتر به طول شبکه فشار ضعیف برق گلستان اضافه شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان گفت: همچنین با افتتاح پروژه‌های این هفته شرکت توزیع نیروی برق گلستان، ۶۵۲ دستگاه ترانس به مجموعه ترانس‌های استان افزوده شد.

وی تعداد مشترکین برق گلستان قبل از پروژه‌های امروز را ۷۵۷ هزار و ۲۰ مشترک بیان کرد و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها، ۱۱ هزار و ۲۴۷ مشترک جدید به مجموعه شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزوده شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 2 =