جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۶:۲۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۳:۵۰

پروتکل‌های بهداشتی در پاک‌کردن زعفران رعایت می‌شود

هاشم نقیبی روز دوشنبه در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در جریان فعالیت کارگران و پاک کردن گل زعفران، به خبرنگار فرهنگ سار گفت: با همکاری مراکز بهداشت پروتکل‌های بهداشتی و اصول ضروری برای رعایت موارد بهداشتی هنگام پاک کردن گل زعفران به شهرستانها و متولیان امر اعلام شده است. […]



هاشم نقیبی روز دوشنبه در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در جریان فعالیت کارگران و پاک کردن گل زعفران، به خبرنگار فرهنگ سار گفت: با همکاری مراکز بهداشت پروتکل‌های بهداشتی و اصول ضروری برای رعایت موارد بهداشتی هنگام پاک کردن گل زعفران به شهرستانها و متولیان امر اعلام شده است.

وی افزود: زعفران محصول استراتژیک و مهم در حوزه صادرات است و رعایت استانداردها و پروتکلها از اهمیت بسیار در ارائه محصول نهایی آن برخوردار می‌باشد بنابراین همه کشاورزان در صدد تهیه و تولید محصول خوب ، با کیفیت مطلوب و سالم هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت برای ۲۰۰ نفرروز اشتغال ایجاد می‌کند که ۶۵ درصد از این میزان در حوزه برداشت، پاک و خشک کردن زعفران اشتغال دارند.

وی گفت: با توجه به نظارتهای موجود و ضرورت برخورداری از استاندارد، پروتکلهای بهداشتی در جریان پاک کردن گل زعفران رعایت می‌شود.

نقیبی افزود: تاکنون موردی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در بین کارگران زعفران پاک‌کن در این استان نداشته‌ایم و امیدواریم شاهد ادامه این روند باشیم.

هم اکنون سطح زیرکشت محصول زعفران در کشور ۱۲۰ هزار هکتار است که ۹۲ هزار هکتار آن در خراسان رضوی قرار دارد و ۱۳۰ هزار خانوار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت می کنند که ۱۰۹ هزار خانوار از این تعداد دارنده کمتر از یک هکتار سطح زیرکشت زعفران هستند.

هر هکتار زعفران برای ۲۰۰ نفر ایجاد شغل می‌کند و به جرات می‌توان گفت که این محصول در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانوارها بی‌نظیر است و برآورد می شود ۶۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی از محل کشت و برداشت طلای سرخ امرار معاش می‌کنند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 6 =