جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰

چهار روز بارش نعمت در کردستان

به گزارش فرهنگ سار، استان کردستان از صبح پنجشنبه هفته گذشته شاهد بارش‌های شدید برف و باران بود، بارندگی‌هایی که موجب ریزش ۴۴ میلیمتری نزولات جوی در استان شد. هواشناسی کردستان اواخر هفته گذشته نسبت به اثرات بروز این بارش‌ها از جمله راهبندان، کولاک و آبگرفتگی معابر هشدار داده بود که می‌توان گفت از همان […]



به گزارش فرهنگ سار، استان کردستان از صبح پنجشنبه هفته گذشته شاهد بارش‌های شدید برف و باران بود، بارندگی‌هایی که موجب ریزش ۴۴ میلیمتری نزولات جوی در استان شد.

هواشناسی کردستان اواخر هفته گذشته نسبت به اثرات بروز این بارش‌ها از جمله راهبندان، کولاک و آبگرفتگی معابر هشدار داده بود که می‌توان گفت از همان روز اول آغاز فعالیت سامانه این پیش‌بینی‌ها محقق شد بطوریکه در شامگاه جمعه محور ارتباطی دیواندره – سقز شاهد بیشترین مشکلات ترددی بود.

اما مشکلات این بارش‌ها برای استانی که کشاورزی سهم عمده‌ای در اقتصادش دارد، مقایسه خوشحالی بهره‌برداران نقطه‌ای کوچک در برابر دریای رحمت الهی است که نمونه آن سفید پوش شدن ارتفاعات و شهرهایی سقز، بانه، دیواندره و بیجار در این ایام است.

انسداد راه‌های روستایی

راهبندان زمستانه از جمله اثرات مخاطره‌ای بود که در هشدار سطح نارنجی شماره ۱۳ هواشناسی در ۶ آذر در کردستان صادر شد.

در نتیجه فعالیت سامانه بارشی تردد در محورهای منتهی به شهرهای سقز، بانه، دیواندره و بیجار موجب اختلال شدید شد و مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان در این ارتباط گفت: طی چهار روز، راهداران مجبور شدند بیش از ۲۰ هزار باند کیلومتر از راه‌های روستایی و شهری را برف‌روبی کنند.

محمدراشد مدرس گرجی اظهار داشت: در شامگاه روز اول فعالیت سامانه بارشی (پنجشنبه) محور سقز – دیواندره،  سقز – بوکان و سقز – بانه تحت تاثیر این سامانه قرار گرفت و تا صبح جمعه در راه‌های اصلی ۱۲۴ راهدار با ۶۸ دستگاه ماشین، چهار هزار ۸۵۶ کیلومتر باند برفروبی انجام دادند.

وی افزود: صبح جمعه نیز راه ارتباطی ۱۶۰ روستای این استان در سه شهرستان شامل ۱۲۰ آبادی در سقز و در دیواندره و بانه هر کدام حدود ۲۰ روستا مسدود شد که راهداران با فروکش شدن بارش برف و کولاک در محورهای بین شهری برای بازگشایی راه‌های روستایی اقدام کردند.

مدرس گرجی یادآور شد: هر چند در چهار روز گذشته راهداران با تلاش خود مانع از بسته شدن محورهای بین شهری اصلی شدند اما در بیشتر این مسیرهای ارتباطی تا روز شنبه تردد تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر بود.

وی تاکید کرد: محور فرعی ایرانخواه – تکاب به علت بارش سنگین برف و شدت کولاک از شنبه شب  مسدود اعلام شد که در نتیجه تلاش ۲۴ ساعته راهداران یکشنبه شب بازگشایی شد.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه خدمات راهداران تنها به برف روبی ختم نمی‌شود، گفت: در این مدت بیش از ۲۰۰ خودرو توسط راهداران از برف رهایی یافتند و ۴۰ نفر نیز در راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند.

اعمال محدودیت تردد در چهار محور

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان نیز گفت: بدلیل بارش سنگین برف در این مدت با همکاری راهداران در چهار محور سقز – دیواندره، سقز به بانه، سنندج – مریوان و دیواندره – بیجار محدودیت تردد کامیون کشنده و خودروهای فاقد زنجیر چرخ اعمال شد.

سرهنگ عیسی گوهری یادآور شد: این محدودیت‌ها از شامگاه پنجشنبه تا عصر جمعه برای محورهای سقز – دیواندره و سقز به بانه و همچنین مجددا از شامگاه شنبه تا عصر یکشنبه در محورهای سنندج – مریوان، سقز – دیواندره و دیواندره – بیجار اجرا شد.

وی با تقدیر از مردم به جهت رعایت محدودیت‌های بهداشتی کرونا مبنی بر منع سفر اظهار داشت: در چهار روز گذشته، تصادف منجر به فوت در محورهای استان روی نداد اما در صورت عدم اعمال محدودیت‌ تردد به علت بارش برف بدون شک در محورهای برفی شاهد بروز تصادفات می‌بودیم.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود رانندگان در صورت ضرورت سفر در محورهای استان کردستان بدون همراه داشتن تجهیزات زمستانی راهی نشوند.

قطعی برق ۲۳ روستا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز گفت: نزولات جوی در چهار روز گذشته به جز اختلال در تردد جاده‌ها، باعث قطعی برق ۲۰ روستا در سقز و سه روستا در مریوان شد.

محمد فلاحی افزود: کارکنان شرکت برق استان پنجشنبه شب نسبت به رفع اختلالات برق در شهرستان سقز اعزام شدند و پس از ۱۲ ساعت تلاش، امکان ارایه مجدد این خدمت در ۲۰ روستای مورد نظر را فراهم کردند.

وی اضافه کرد: روز گذشته نیز بر اثر بارش برف و باران در شهرستان مریوان، علاوه بر آبگرفتگی معابر که منجر به ورود آب به چند خانه شد، برق سه روستا نیز قطع شد که این مشکل نیز در همان ساعت‌های اولیه مرتفع گردید.

فلاحی با اشاره به اینکه مدیریت بحران این استان همزمان با اعلام هشدار زرد هواشناسی در روز چهارشنبه نسبت به تشکیل ستاد اقدام کرد، افزود: روز پنجشنبه نیز با تبدیل هشدار زرد به نارنجی بر شدت آمادگی دستگاه‌های امدادی تاکید کردیم.

 

۷۲۹ نفر از خدمات هلال احمر در جاده‌ها بهره‌مند شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: با کمک امدادگران پایگاه‌های امداد و نجات این جمعیت طی چهار روز گذشته، ۱۶۸ مسافر گرفتار در برف محورهای مواصلاتی از خدمات امدادگران بهره‌مند شدند.

پیام جلالی با بیان اینکه ۱۱ تیم و ۴۷ نیروی امدادی در این چهار روز به مسافران در جاده‌ها کمک رسانی کردند، یادآور شد: حدود ۲۰۰ خودروی سبک، سنگین و اتوبوس که گرفتار برف و کولاک شده بودند نیز با کمک نیروهای این جمعیت رها شدند.

وی اضافه کرد: ۶ نفر گرفتار در برف نیز در پایگاه های امداد و نجات جاده‌ای استان اسکان یافتند ضمن اینکه توزیع بیسکویت، آب معدنی، خرما و پتو نیز از جمله اقدامات این جمعیت در خدمت رسانی به در راه‌ماندگان بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان همچنین از انتقال یک زن باردار اهل روستای دولت قلعه شهرستان سقز به بیمارستانی در این شهر توسط امدادگران در روز یکشنبه (دیروز) خبر داد.

جلالی اظهار داشت: به علت شدت بارش برف و صعب العبور بودن منطقه، تمام راه‌های ارتباطی به این روستا مسدود شده و امکان دسترسی به آن وجود نداشت ولی با تلاش سه ساعته امدادگران، این زن باردار از مرگ نجات یافته و به بیمارستان امام خمینی (ره) سقز منتقل شد.

سهم ۳۵ درصدی در بارش‌های کردستان

اما این سامانه بارشی به جز برخی مشکلات جزیی، رهاوردی اساسی برای مردم استان داشت که معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان در  ارتباط با آن گفت: در چهار روز گذشته ۴۳ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسیده است.

علی پناهی با بیان اینکه این میزان بارش سهمی ۳۵ درصدی از ۱۴۸ میلیمتر نزولات جوی سال زراعی جاری دارد، اضافه کرد: امسال میزان بارش‌های استان حدود ۱.۱ برابر (۱۱۸ درصد)  درصد نسبت به ۶۸ میلیمتر مدت مشابه سال گذشته رشد دارد.

وی افزود: در این ایام بیشترین میزان بارش در سقز با ۷۱ میلیمتر ثبت شد که در نتیجه آن میزان بارش‌های شهرستان به ۱۸۷ میلیمتر رسید تا به نسبت مدت مشابه سال قبل ۴.۸ برابر (۴۸۵ درصد) افزایش داشته باشد.

کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می‌شد اما امسال نزولات جوی این استان با حدود ۲ ماه تاخیر آغاز شد.

همچنین جاده‌های بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.   

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 3 =