جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۹:۴۸
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵

اقتدار نظامی و فرهنگ شهادت در نمایشگاه دفاع مقدس

به گزارش حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار،  استقبال اقشار و نیروهای لشکری و کشوری و بسیج و نمایندگی‌های امور ایثارگران سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در این رویداد نشان از اهمیت حفظ آثار و دستاوردهای دفاع مقدس ملت ایران است و با اینکه بیش چهار دهه از آغاز دوران جنگ تحمیلی می‌گذرد، همچنان شرح و جلوه‌های جانفشانی […]



به گزارش حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار،  استقبال اقشار و نیروهای لشکری و کشوری و بسیج و نمایندگی‌های امور ایثارگران سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در این رویداد نشان از اهمیت حفظ آثار و دستاوردهای دفاع مقدس ملت ایران است و با اینکه بیش چهار دهه از آغاز دوران جنگ تحمیلی می‌گذرد، همچنان شرح و جلوه‌های جانفشانی رزمندگان اسلام تازگی دارد.

حضور مجموعه‌های جهادی و خودکفایی در بخش‌های دفاعی،  نظامی، پزشکی،  صنعتی، آموزشی،  هنری و فرهنگی رسانه و… توام با حضور یگان‌های امدادی و نظامی از نیروهای مسلح خود بازگو کننده آمادگی و اقتدار دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در این برهه از زمان است که دشمنان انقلاب اسلامی در منطقه و فرا منطقه علیه مواضع به حق جمهوری اسلامی جبهه گرفته‌اند و تهدیدات خود را برای ناکار آمد نشان دادن ارکان و سیاست‌های ایران در منطقه و جهان هدف قرار داده‌اند.

از طرفی بیعت با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و همچنین تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای در راهبردهای کلان کشور به منظور خروج از مشکلات و مسائل موجود و رویارویی و مقاومت در برابر قدرت‌های خارجی که امروز از بیشتر از هر زمان در پی تهدیدات بیشتر علیه نظام جمهوری اسلامی هستند از دیگر اهداف نمایشگاه اقتدار ۴۰ در موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بود.  

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملت

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله‌های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بُعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت‌های بی‌شمار جنگ، ارزش‌هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت.

مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند تا دیرزمانی به قربان‌گاه پاک‌ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می‌زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد.

دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه‌ترین و زیباترین مناجات‌ها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگری بود که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه می‌داشت، به آنان قدرت روحی می‌بخشید و تحمل سختی‌های نبرد را برای آنان آسان‌تر می‌ساخت. رزمندگان اسلام با دعا، از یک سو روح خود را همواره شاداب و با طراوت نگاه می‌داشتند و از سوی دیگر، امداد و نصرت الهی را با خود همراه می‌ساختند. رزمندگان اسلام بر این باور بودند که گره‌های کور عملیات‌ها را می‌توان با دعای خالصانه و اشک چشم و ناله و تضرع به درگاه خداوند متعالی گشود و راه پیروزی را هموار ساخت.

شهادت طلبی از عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد بود، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتند پیروزی آفریدند. همواره رزمندگانی پیروزی را در آغوش کشیده‌اند که نه تنها از مرگ هراس نداشته، بلکه به استقبال آن رفتند.  یکی از ارزش‌هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزی‌های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می‌دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت‌آفرین و افتخارآمیز ارزیابی می‌کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی‌ورزیدند که شیفته آن بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.

در هر حال نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «اقتدار۴۰» و با شعار محوری «ما قوی هستیم» به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، از روز ۲ تا ۱۱ مهر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

نمایشگاه اقتدار چهل، نمره قبولی گرفت

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت وگویی در حاشیه نمایشگاه با خبرنگاران اظهار داشت: نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت در چهلمین سالگرد دفاع مقدس به خوبی برگزار شد و نمره قبولی گرفت.

سردار «بهمن کارگر» افزود : با وجود شیوع ویروس کرونا و نبود زمان کافی جهت برنامه‌ریزی، نمایشگاه به‌ خوبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برپا شد و نیروهای مسلح عملکرد مطلوب و حضور چشمگیری در این نمایشگاه داشتند.

رییس ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تصریح کرد: در این زمینه، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ دنبال برپایی نمایشگاه دائمی با موضوع دفاع مقدس است تا سازمان‌ها و نهادهای مختلف لشکری و کشوری با حضور در این نمایشگاه به تشریح نقش و عملکرد خود در دوران دفاع مقدس بپردازند.

سردار کارگر در ادامه با اشاره به نقش مساجد در دوران دفاع مقدس گفت: مساجد در دوران دفاع مقدس نقش سنگر را ایفا می‌کردند و بر این اساس انتظار می‌رود سازمان امور مساجد، نقش سنگر بودن مساجد را با حضور در نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت به بهترین نحو ممکن برای مردم تبیین کنند.

وی از آحاد مردم خواست تا به هر شکل ممکن نقش خود در دوران دفاع مقدس را جهت ارائه و اشاعه به نسل جدید و آیندگان تبیین و تشریح کرده و در ترویج فرهنگ دفاع مقدس کوشا باشند.

نمایشگاه ملی اقتدار ۴۰ با استقبال مردم و نخبگان روبه‌رو شد

«علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز با بیان اینکه نمایشگاه ملی دستاوردهای دوران دفاع مقدس و مقاومت با استقبال مردم و نخبگان رو به رو شد، اظهار داشت: اصولا هدف برپایی نمایشگاه‌ها این است که در یک فرصت کوتاه بازدیدکنندگان در جریان یک رویداد مهم قرار بگیرند و در همه جای دنیا به روش‌های مختلفی این کار انجام می‌شود که یکی از آنها ایجاد نمایشگاه است.

جعفری افزود: نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با استقبال مردم و نخبگان رو به رو شد.  

تلاش‌ها در راه‌اندازی نمایشگاه 

در سال جاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خاطر شرایط کرونایی تعطیل و مسوولان موزه از این فرصت استفاده کرده و تغییرات زیر ساختی زیادی برای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایجاد کردند تا برای راه‌اندازی نمایشگاه اقتدار ۴۰ مشکلی ایجاد نشود.  

فضای باز ۲۵ هکتاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ایجاد محیط شاد و جذاب، آماده شد؛ اقدامات اساسی با همت واحد مهندسی و حمایت واحد پشتیبانی و مالی، فضای سبز مجموعه سامان گرفت، آب نمای موزیکال مجموعه و تصفیه خانه دریاچه هورالعظیم مجموعه نیز فعال شد.

در بحث مقابله با بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نمایشگاه ملی اقتدار چهل، تلاش شد که از طریق فضای مجازی، امکان انتقال محتوا در فرم‌های مختلف صورت بگیرد تا مخاطبان از این طریق بهره‌مند شوند.

در رعایت موازین بهداشتی نمایشگاه اقتدار چهل، کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست از چند روز قبل آغاز نمایشگاه تشکیل شد و تا به امروز هیچ مشکلی یا مورد کرونایی در نمایشگاه نبود. واحدهای آتش‌نشانی، اورژانس و واحد اورژانس شهرداری در مجموعه حضور داشتند. همچنین در واحد حفاظت امنیتی، تلاش زیادی برای برقراری نظم مجموعه انجام گرفت.

نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «اقتدار۴۰» و با شعار محوری «ما قوی هستیم» امروز جمعه به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه − پنج =