شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۲:۴۳
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳

اختصاص سالانه ۹ میلیون تومان یارانه نگهداری و درمان هر معتاد

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، وحید قبادی دانا روز سه شنبه در آئین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در آستانه یوم‌الله دهه فجر با اشاره به آغاز به کار ۶ مرکز در ۶ استان در ماه‌های گذشته و افتتاح چهار مرکز مخصوص درمان معتادان در نقاط مختلف کشور، افزود: شروع کار […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، وحید قبادی دانا روز سه شنبه در آئین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در آستانه یوم‌الله دهه فجر با اشاره به آغاز به کار ۶ مرکز در ۶ استان در ماه‌های گذشته و افتتاح چهار مرکز مخصوص درمان معتادان در نقاط مختلف کشور، افزود: شروع کار این مراکز بر مبنای چکیده تجربه های سال های گذشته بود. در نقاط مختلف کشور این مراکز به صورت جامع هستند، محور کار سم زدایی و درمان طبابتی برای افرادی است که در این مراکز اقامت دارند. این افراد که مشکل اعتیاد دارند به صورت تمایلی به این مراکز مراجعه کرده اند.

وی درباره تفاوت های این مراکز با سایر مراکز فرعی گفت: در این مراکز برای هر فرد نسخه جداگانه تهیه می شود و در واقع مدیریت و درمان یک فرد به صورت کاملا اختصاصی است. تیم درمانی متشکل از پزشک، روان شناس، مددکار و خانواده او خواهد بود و البته بسته به شرایطی که فرد دارد انتخاب درمانی برای او صورت می گیرد.

قبادی دانا گفت: درمان های مختلفی برای اعتیاد وجود دارد و اکتفا کردن به یک روش، راه کاملی نیست. حضور خانواده در کنار تیم درمان بسیار موثر است. هدف ما این است که افراد دارای اعتیاد خانواده پذیر و جامعه پذیر باشند و بتوانند خودشان را با شرایط مختلف تطبیق بدهند.

عود مکرر اعتیاد از مشکلات مراکز اقامتی

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در مراکز اقامتی یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که وجود دارد عود مکرر اعتیاد افراد مراجعه کننده است. در واقع افراد پس از گذراندن دوره ۲۸ روزه مجددا دچار اعتیاد می شوند و مکررا به این مراکز برمی گردند. تجربه نشان می دهد که پایداری درمان تکیه بر استمرار درمان دارد. اما در مراکز جامع، اقامت افراد به مدت ۴ ماه است. در دو هفته اول سم زدایی می شوند و سپس جامعه پذیری آنها آغاز می شود.

قبادی دانا افزود: در ادامه تلاش برای کسب حمایت های خانواده است. از تجربیات قبلی برای مبارزه با اعتیاد هم استفاده می شود. در واقع مربوط به افرادی است که در گذشته اعتیاد داشتند و پس از درمان بدون اینکه لغزش داشته باشند هرگز به اعتیاد برنگشتند. اگر بیماری روانی مزمنی در کنار اعتیاد برای این افراد وجود داشته باشد آن هم درمان می شود. این مراکز جامع یک سو نگر نیستند و برای همین است که نام جامع را دارند.

وی اضافه کرد: پس از گذراندن این دوره چهار ماهه یک دوره هشت ماهه دیگر برای درمان وجود دارد که البته به صورت مراجعه سرپایی است. در این مدت آموزش های لازم برای پیشگیری از عود انجام می شود. مهارت های زندگی آموزش داده می شود و بعد از آن به باشگاه بهبودیافتگان می پیوندند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این مراکز با سقف ۱۰۰ نفر در دوره های چهار ماهه پذیرش دارد و هر سال ۳۰۰ نفر را پذیرا خواهد بود. با افتتاح ۲۴ مرکزی که رخ داده تعداد مراکز به ۳۰ عدد رسید که واقف بر ۹۰ هزار متر مکان است. بخشی از مالکیت این ساختمان ها دولتی و بخشی دیگر غیردولتی است.

قبادی دانا افزود: تمام این مراکز از سوی بخش غیردولتی و مراکز وابسته به آن اداره خواهد شد. برای انجام این طرح ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. ۴۰ درصد از هزینه های مربوط به این مراکز از سوی سازمان بهزیستی تقبل شده و مابقی از سوی مجموعه های غیردولتی بوده است. مبلغ تجهیز هر یک از این مراکز نیز ۳۰۰ میلیون تومان بوده است که بخش هایی از آن هم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: اما برای هزینه های نگهداری و درمان این افراد در مراکز یارانه ۹ میلیون تومانی برای هر فرد در نظر گرفته شده است. ۵۴ میلیارد تومان هزینه درمان یارانه ای برای ۶ هزار نفر از افراد پذیرش شده در این مراکز هم وجود دارد. از این ۳۰ مرکز دو مرکز مختص بانوان است. امیدواریم تا تیر ماه سال آینده بسته به نیاز در برخی استان ها بیش از یک مرکز داشته باشیم. در شش ماه آینده ظرفیت این مراکز را از ۹ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر افزایش می دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی از افراد حاضر در این مراکز جامع مشکل بیکاری دارند و برخی دیگر از داشتن مهارت محروم هستند. برخی دیگر نیز هم شغل داشتند و هم حرفه داشتند اما به دلیل گرفتاری به اعتیاد همه چیز را از دست دادند و حتی خانواده و سرپناه خود را هم از دست دادند. مدیریت اقتضا می کند که برای هر یک از این افراد نسخه خاصی نوشته شود که بر این اساس برای افراد بی سر پناه جایی در نظر گرفته شود ضمن اینکه در این مراکز برای آنها شغلی همانند خیاطی و پرورش گل و گیاه، نجاری و پرورش قارچ، تعریف شده است.

قبادی دانا افزود: پیش بینی می شود در مراکز اقامتی عود و لغزش کمتری را از سوی افراد بستری شده را شاهد باشیم. تدابیری در این باره اندیشیده شده است. این مراکز بیشتر پذیرای افرادی است که پیش از این درمان آنها با شکست مواجه شده است. در جلسات پیگیری آسیب های اجتماعی که در رابطه با آن در خدمت مقام معظم رهبری در سنوات گذشته بودیم. ایشان تاکید موکد داشتند که موضوع اعتیاد به صورت ریشه ای حل شود و نگاه ویژه ای به این موضوع وجود داشته باشد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده − دوازده =