جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۴:۵۲
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

وام ازدواج در دولت یازدهم به‌روزرسانی شد

محمدمهدی تندگویان روز دوشنبه در نشست خبری گرامیداشت هفته دولت که در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۹۶ در کشور وام‌های ازدواج (به طور کامل) با رقم ۱۰ میلیون تومان به ‌روز و پرداخت شد. از آغاز تشکیل دولت تدبیر و امید مجموع میزان این وام برابر با ۲ […]



محمدمهدی تندگویان روز دوشنبه در نشست خبری گرامیداشت هفته دولت که در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۹۶ در کشور وام‌های ازدواج (به طور کامل) با رقم ۱۰ میلیون تومان به ‌روز و پرداخت شد. از آغاز تشکیل دولت تدبیر و امید مجموع میزان این وام برابر با ۲ هزار میلیارد تومان بود که از سال ۹۶ به ۱۰ هزار میلیارد و در سال ۹۷ نیز به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: سال ۹۸ نیز نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور پرداخت و به‌روز شد؛ امسال نیز رقم این وام نیز به ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت هفت ساله و با بهره چهار درصد افزایش یافت که در مجموع به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تنگویان همچنین با اشاره به شکایت برخی مراجعان در خصوص پذیرش در سامانه تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج گفت: در حال حاضر براساس اعلام بانک مرکزی این نقص سخت افزاری – نرم افزاری نیز رفع شده که در صورت تداوم شکایات مراجعان وانعکاس نیز، مشکلات پیگیری می‌شود.

وی افزود: هر یک از مشکلات در رابطه با پرداخت وام ازدواج، مدت زمان انتظار و… هم با مراجعه به سامانه شکایات بانک مرکزی کشور و ذکر شماره شعبه و تسهیلات یا مراجعه به سامانه وزارت ورزش و جوانان پیگیری می‌شود.

تندگویان ادامه داد: تاکنون ۳۱۷ هزار و ۲۷۰ جوان وام ازدواج دریافت کردند که رقم این دریافت‌کنندگان نسبت به متقاضیان ۴۰ تا ۵۰ درصد مجموع داوطلبان است و رقمی معادل ۱۶۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال است.
به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، دولت این مبلغ را در قالب وام ازدواج از طریق شبکه بانکی پرداخت کرده که باوجود پیش‌بینی جامعه ورزش و جوانان در خصوص کاهش امر ازدواج (به جهت تاثیر شیوع کرونا) قابل توجه است.
وی همچنین یادآور شد: امروزه به جهت شیوع این بیماری برخی از آیین و مراسم ازدواج حذف و بر این اساس هزینه‌ تشکیل زندگی مشترک کاهش یافته است. اما زوجین نباید تاریخ ازدواج را منوط به برگزاری این آیین کنند. تاخیر در آغاز زندگی مشترک و بالتبع فرزندآوری بی‌شک بر ثبت موالید و فرزندآوری نیز تاثیرگذار است.
تندگویان ادامه داد: جامعه ورزش و جوانان باتوجه به جمعیت سرانه کشور و تقسیم‌بندی استانی نیز افزایش تعداد انجیوها و سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد یک ساختار مدنی نهاد عمومی غیردولتی نیز کمک شایانی داشته است.

افزایش شمار تشکل‌های جوانان در دولت تدبیر وامید
وی افزود: یکی دیگر از مهمترین اقدامات وزارت ورزش و جوانان افزایش شمار تشکل‌های جوان از آغاز دولت یازدهم است؛ این تشکل‌ها در حال حاضر از ۵۴ تشکل (به صورت فعال) به ۳۱۲۸ تشکل افزایش یافته است که باید تا پایان این دولت به ۳۷۰۰ رسد.
وی خاطرنشان کرد: ۱۹ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده جامعه ورزش وجوانان نیز تا پایان این دولت به ۵۰۰ مرکز (مطبق با پیش‌بینی‌ها) باید افزایش یابد.
تندگویان گفت: اعطای مجوز تخصصی به مشاورین طالب فعالیت در این حوزه نیز (با گذران دوره‌های آموزشی و اخذ گواهینامه فردی) یکی دیگر از اقدامات وزارت ورزش وجوانان در دولت تدبیر وامید است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: تاسیس مجمع ملی جوانان در کشور، برگزاری انتخابات کشوری برای مجامع ملی جوانان، شکل‌گیری ۳۱ مجمع ملی کشوری، دریافت تایید اساسنامه مجمع ملی برای نخستین بار در ایران (که به تایید معاون اول رئیس جمهور و شورای عالی جوانان در استان فارس رسید)، برگزاری انتخابات مجمع ملی جوانان در کرمان و صدور پروانه مجمع ملی کشور توسط وزیر کشور نیز از دیگر اقدامات اساسی این وزارتخانه است.
تندگویان همچنین با اشاره به اقدامات کیفی جامعه ورزش و جوانان در عرصه تشکل‌های جوانان افزود: استقرار سامانه نظام رتبه‌بندی تشکل‌های جوانان، ایجاد شبکه‌های تخصصی انجیوها و شبکه ملی گردشگری جوانان، احداث شبکه کارآفرینی و استارت‌آپی جوانان، شبکه امداد و نجات جوانان و راه‌اندازی گروه‌های تخصصی فعال (به عنوان زیرمجموعه این شبکه‌ها) نیز در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد.
به گفته وی، ۲۵۰ تشکل‌ جوان نیز در عرصه‌های ورزشی (آموزش‌های همگانی، عرصه ترویجی و…) فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز ۱۰۰ طرح براساس مدل شبکه‌ای و ۱۵۰ طرح (در مبحث اشتغال‌زایی) به حمایت فنی – اعتباری وزارت ورزش وجوانان رسید. همچنین مراکزی در ۶ استان تحت عنوان مراکز منش، در زمینه انگیزشی نوآوری و شکوفایی استعدادهای جوانان راه‌اندازی شده است که با برگزاری دوره‌های آموزشی (با همکاری جهاد دانشگاهی کشور) جوانان با روش طرح‌نویسی و فعالیت‌های اقتصادی آشنا می‌شوند.
تندگویان افزود: طرح‌ها در صورت قابلیت تبدیل به یک مبحث اقتصادی به مرحله دوم می‌رسند و به یک شرکت یا موسسه اقتصادی و فرهنگی و… بدل می‌شوند. در حال حاضر نیز در برخی از استان‌ها همچون زنجان، بوشهر، کردستان، ایلام و هرمزگان به صورت پایلوت (آزمایشی) با جذب ۵ هزار داوطلب سبب فعالیت ۷۰۰ نفر در شرکت‌های شخصی شده است.
به گفته وی این طرح‌ها همچنین توسط جامعه ورزش وجوانان (در صورت قابلیت اشتغال‌زایی) به کمک‌های اعتباری می‌رسند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده + شش =