پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۳:۰۵
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

سیمای زن در قاب نگاه رهبر معظم انقلاب

به گزارش فرهنگ سار، امروز ۲۰ جمادی الثانی برابر روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) است، روزی که پس از انقلاب باشکوه انقلاب اسلامی به روز مادر و بزرگداشت مقام زن نامگذاری شده است. به مناسبت تقارن روز زن با دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر برخی بیانات […]



به گزارش فرهنگ سار، امروز ۲۰ جمادی الثانی برابر روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) است، روزی که پس از انقلاب باشکوه انقلاب اسلامی به روز مادر و بزرگداشت مقام زن نامگذاری شده است.

به مناسبت تقارن روز زن با دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر برخی بیانات و دیدگاه های رهبر معظم انقلاب درباره کرامت، حقوق، حضور اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زنان در عرصه های مختلف را مرور می کنیم.

روز زن را می توان گفت روز رهبر، روز والاترین انسان

ما در روز ولادت فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) جا دارد که حدّ زن مسلمان را درست تشخیص بدهیم. امروز را روز زن و روز مادر نام‌گذاری کرده‌اند؛ خیلی خیلی خوب است؛ می شد گفت روز رهبر، اشکالی نداشت؛ میشد گفت روز والاترین انسان؛ امّا امروز نیاز جامعه‌ ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمه‌ زهرا(س) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یک خانم خانه‌دار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را می شود کوچک شمرد؟ این عظمت به جای خود محفوظ است، امّا یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانه‌داری کردن؛ با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم. خدای متعال مرد را و زن را از جهاتی مثل هم قرار داده است؛ از لحاظ عروج به مقامات معنوی با هم تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ زهرا (س)؛ از لحاظ قدرت رهبری با هم تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ زهرا (س)؛ از لحاظ توانایی هدایت بشر تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ زهرا (س)؛ امّا از لحاظ وظایف ادارهی زندگی تفاوت دارند، باز نمونه‌اش فاطمه‌ زهرا (س).

(۲۹ / ۱۲ / ۱۳۹۵)

انقلاب میدان را برای فعالیت زنان باز کرد

نقش زنان در انقلاب زیاد بوده است. پس از پیروزی انقلاب تا امروز هم واقعاً بانوان کشور در همه صحنه‌ها خیلی نقش داشتند و این حادثه خیلی بزرگ و شگفت‌آوری است. تصوّر من این است که بانوان در دوره پیش از انقلاب و در دوره آن رژیم، مورد ستم سیاسی و فرهنگی بودند؛ بیش از آنچه که در بعضی از خانواده‌ها ممکن بود مورد ستم قرار گیرند. به جای نقش آفرینی، آنها را به بیکارگی و به ابتذال سوق می دادند. انقلاب حقیقتاً میدانی باز کرد و خانم ها بیش از آقایان در این قضیه فعالیت و حماسه خلق کردند.

(۱۳ / ۱۱ / ۱۳۷۷)

در حرکت عظیمِ بیداری اسلامی، نقش زنان، یک نقش بی بدیل است

اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جائی نخواهد رسید، موفق نخواهد شد. اگر زنان در یک حرکت حضور پیدا بکنند، یک حضور جدی و آگاهانه و از روی بصیرت، آن حرکت به طور مضاعف پیشرفت خواهد کرد. در این حرکت عظیمِ بیداری اسلامی، نقش زنان، یک نقش بی بدیل است و باید ادامه پیدا کند. زنان هستند که همسران خود را و فرزندان خود را برای حضور در خطرناکترین میدانها و جبهه‌ها آماده می کنند و تشجیع می کنند. ما در دوران مبارزه با طاغوت در ایران و همچنین بعد از پیروزی انقلاب تا امروز، برجستگی نقش زنان را به طور واضح و ملموس مشاهده کردیم و دیدیم. اگر در جنگی که هشت سال بر ما تحمیل شد، زنان ما، بانوان کشور ما در میدان جنگ، در عرصه‌ی عظیم ملی حضور نمی داشتند، ما در این آزمایش دشوار و پر محنت پیروز نمی شدیم. زنها، ما را پیروز کردند، مادران شهدا، همسران شهدا، همسران جانبازان، همسران اسرا و آزادگان ما؛ مادران اینها با صبر خود یک فضایی را در یک منطقه‌ی محدودی به وجود آوردند، که آن فضا جوانها را، مردان را، به حضور مصممانه تشویق میکرد؛ و این در سراسر کشور گسترده شد و گسترده بود. نتیجه این شد که فضای کشور ما یکسره فضای مجاهدت شد، فضای فداکاری و گذشت شد؛ گذشت از جان. و پیروز شدیم. امروز در دنیای اسلام هم همین است؛ در تونس، در مصر، در لیبی، در بحرین، در یمن، در هر نقطه‌ی دیگر. اگر زنها در صفوف مقدم حضور خودشان را تقویت کنند و ادامه بدهند، پیروزیها یکی پس از دیگری نصیب آنها خواهد شد. در این هیچ تردیدی نیست.

(۲۱ / ۴ / ۱۳۹۱ )

زن و مرد هر دو مسؤولیت اجتماعی بر دوش دارند

(در عرصه‌ فعّالیتهای اجتماعی و سیاسی و علمی و فعّالیتهای گوناگون) زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضای زمان است، آن خلأیی را که احساس می کند، آن وظیفه‌ای را که بر دوش خود حس می کند، انجام دهد. چنانچه دختری مثلاً مایل است پزشک شود، یا فعالیت اقتصادی کند، یا در رشته‌های علمی کار کند، یا در دانشگاه تدریس کند، یا در کارهای سیاسی وارد شود، یا روزنامه‌نگار شود، برای او میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد، در جامعه‌ اسلامی میدان برای زن و مرد باز است. شاهد بر این معنا، همه‌ آثار اسلامی است که در این زمینه‌ها وجود دارد و همه‌ تکالیف اسلامی است که زن و مرد را به طور یکسان، از مسؤولیت اجتماعی برخوردار میکند. این‌که می فرماید: «من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»، مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه‌ی اسلامی و امور جهان اسلام و همه‌ مسائلی که در دنیا میگذرد، احساس مسؤولیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه‌ اسلامی است.

(۲۰ / ۱۲ / ۱۳۷۵)

طرحهای کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید

تا آفتاب درخشان خدیجه‌ کبری علیهاالسلام و فاطمه‌زهرا علیهاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام می‌درخشد، طرحهای کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الاهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است. زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.

(۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۱)

از: فاطمه دهقان نیری

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده + دو =