یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۵:۱۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

برسان باده که غم روی نمود ای ساقی!

این اسطوره آواز و شهیر ایرانی که از دل و جان برای مردم می خواند و بحق که در قلب مردم جای گرفته است با ایده ای نو درآمد حاصله از کنسرت هم نوا با بم  را به راه اندازی  باغ هنر شهر بم اختصاص داد تا بار دیگر امید را به شهر زلزله زده بم برگرداند. همیشه دانستن […]



این اسطوره آواز و شهیر ایرانی که از دل و جان برای مردم می خواند و بحق که در قلب مردم جای گرفته است با ایده ای نو درآمد حاصله از کنسرت هم نوا با بم  را به راه اندازی  باغ هنر شهر بم اختصاص داد تا بار دیگر امید را به شهر زلزله زده بم برگرداند.

همیشه دانستن و آگاهی به هنر هنرمند جلوه خاصی می بخشد  و هنر خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان را باید از این دریچه نگریست چرا که هنر شجریان تنها در صدای مسحور و اثرگذارش نبود بلکه ایشان نسبت به آنچه باید می خواند آگاهی و درک عمیقی داشت و بقول خودش هنر باید زبان حال مردم سرزمین باشد و  در نغمه سرایی قدرت اندیشیدن را به مخاطب انتقال داد.

ایده باغ هنر شجریان امید را به اهالی زلزله زده بم برگرداند

پس می بینیم که با مردم زیستن این هنرمند موجب می شود که سوای خواندن و شریک در غم شدن با هموطنانش در بم به فکر طرحی نو برای ماندگاری تسکین آلام این مردم باشد که ایده ایجاد باغ هنر بم را از این نمونه باید دانست .

بنابراین مجموعه «باغ هنر بم» از پروژه های کشورمان است که با همت و اندیشه خسرو آواز ایران برای پویایی و تداوم حیات در بم تحقق یافت. 

 پیشتر حسین ریاضی عضو شورای سیاستگذاری پروژه باغ هنر بم پیرامون این پروژه گفته بود: این پروژه با پیشنهاد و پیگیری استاد شجریان مطرح شد و توسط گروهی از معتمدان ایشان در قالب شورای سیاستگذاری باغ هنر برنامه‌ریزی شد و پس از آماده‌سازی‌ نقشه‌ها، کار جانمایی در شهر بم آغاز شد و پروژه باغ هنر بم در همان سال کلید خورد و وارد مرحله اجرایی شد.

به گفته ایشان باغ هنر بم با الهام از معماری اصیل ایرانی در مجموعه‌ای با زیربنای چهارهزار مترمربع شامل کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، استودیوی ضبط، بوفه دانشجویی و کلاس‌های تمرین ساخته شده  و در واقع  این مجموعه با الهام از ساختارهای فضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی ساماندهی شده است.

هادی شهسوارپور فرمانداربم نیر در مراسم افتتاح این پروژه هنری گفته بود: تنها جایی که در بم کمبود آن را احساس می کردیم، همین باغ هنری بود که با ایده استاد شجریان و به همت دوستداران ایشان تحقق یافت .

حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان پیرامون عشق خسرو آواز ایران در سنگ بنای باغ هنر بم می گوید: گرچه در ایام زلزله بم استاد وضعیت جسمی خوبی نداشت ولی عشق ایشان به مردم وطن بخصوص بم سوگوار لحظه ای راحتش نمی گذاشت و دنبال راهی می گشت که بتواند هموطنان سوگوارش را یاری رساند.

به گفته علیزاده ، محمدرضا شجریان نه با حنجره اش، بلکه همواره با دلش به ما درس بزرگی می داد، اینکه وقتی عشقی در وجود آدم باشد، آن عشق هر انسانی را قادر به هر کاری می کند. 

وی گفت: فاجعه زلزله بم باعث شد که  با محوریت استاد کنسرت «هم نوا با بم» را طراحی کنیم. تصمیمی که در عرض چند دقیقه کوتاه انجام گرفته و در زمانی کوتاه هم اعلام عمومی شد. من تردید ندارم که این عشق و تعهد شجریان بود که در آن زمان یک همبستگی به وجود آورد، همبستگی که با همدلی محض همراه بود و باعث و انگیزه به وجود آمدن مکانی چون باغ هنر بم شد. من همچنان بر این باورم هر تصمیمی که در آن عشق و ایمان وجود داشته باشد حتما به مرحله اجرا می رسد. 

این نوازنده مطرح موسیقی ایرانی اظهارداشت: وقتی فکر ایجاد پروژه باغ هنر مطرح شد، اجرایی شدن آن دشوار می نمود، که تقریبا هم اینگونه شد. زیرا بعد از مدتی از کلید خوردن پروژه شاهد توقف آن بودیم. اما همان عشق، انگیزه و امیدی که از آن صحبت می کنم در این پروژه وجود داشت و منجر به این شد که بعد از ۱۵ سال شاهد افتتاح آن باشیم.

علیزاده می گوید: زمانی که فاجعه زلزله بم اتفاق افتاد ما فکر کردیم باید چه کاری انجام داد و اولین موردی که شجریان گفت این بود که این شهر باید پر از موسیقی و نغمه باشد که دل مردم نیز زنده شود و اینگونه بود که این پروژه با عشق اجرایی شد.

به گفته این آهنگساز مطرح کشورمان باغ هنربم با خون و دل ساخته شده و حالا که افتتاح شده می ماند که چگونه آن را حفظ کنیم. اینجا می تواند تبدیل به یک دانشگاه هنر در تمامی رشته های هنر به ویژه هنرهای سنتی شود. موضوعی که می تواند جوانان هنرمند این شهر و مناظق اطراف را از تهران بی نیاز و در همین جا متمرکز کند. من تردید ندارم که هنرمندان زیادی مشتاقند که در گسترش فعالیت های باغ هنر بم سهیم بوده و روحیه شهر را زنده کنند. این مرکز قطعا می تواند در جهان جلوه نمایی کند. 

و بالاخره باغ هنر بم، ایده استاد شجریان به بار نشست و در حقیقت شجریان  در بم اندوه را به باغ هنر تبدیل کرد و با این اقدام ارزشمند و حکیمانه اش بار دیگر امید و سرزندگی را به ساکنان هموطنش در بم برگرداند.

پنجم دی ماه سال ۸۲ زلزله ۶.۶ ریشتری مهیب بم، جان بیش از ۳۰ هزار نفر از هموطنان را گرفت و بیش از ۵۰ هزار نفر مصدوم شدند. محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران در غم بم و با یاد جانباختگان این حادثه تلخ، کنسرت هم نوا با بم را اجرا کرد .

محمدرضا شجریان به جای این که خودش را تنها به برگزاری یک کنسرت محدود کند تلاش کرد اقدامی انجام دهد که برای همیشه ماندگار باشد. بنابراین پس از اجرای این کنسرت در سال ۸۳ کلنگ باغ هنر به زمین زده شد. او این کار را با فروتنی بسیار زیادی انجام داد و دشواری‌های زیادی در کار برایش ایجاد شد، اما سرانجام باغش به ثمر نشست.

و در آخر باید گفت که استاد شجریان را بجانمان شنیده ایم و خواهیم شنید و صدایش و مهرش در قلب میلیون ها ایرانی و غیر ایرانی طنین  انداز شده و ماندگار و چه سرمایه ای بالاتر و رفیع تر از اینکه در دل و قلب مردم جای داشتن و بس .

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − نه =