جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۱:۱۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

همسفر با کرونا در خریدهای نوروزی خراسان شمالی

بررسی خبرنگاران فرهنگ سار از سطح شهرهای استان خراسان شمالی حاکیست که در آستانه نوروز جنب و جوش مردم برای خرید های سال نو نسبت به گذشته افزایش چشمگیری به خود گرفت و ازدحام جمعیت در پارساژ ها و مراکز خرید، امکان رعایت فاصله گذاری فیزیکی به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار را در کنار استفاده […]



بررسی خبرنگاران فرهنگ سار از سطح شهرهای استان خراسان شمالی حاکیست که در آستانه نوروز جنب و جوش مردم برای خرید های سال نو نسبت به گذشته افزایش چشمگیری به خود گرفت و ازدحام جمعیت در پارساژ ها و مراکز خرید، امکان رعایت فاصله گذاری فیزیکی به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار را در کنار استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمرنگ کرد.
بررسی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نشان می دهد که هم اکنون میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان به حدود ۷۰ درصد رسید و نسبت به میانگین ۹۰ درصدی کشوری ، انجام این پروتکل ها  در استان ۲۰ درصد کاهش یافت و این عادی انگاری با شیوع ویروس جهشی انگلیسی نگرانی درمانگران را در آستانه سال جدید افزایش داد.

خطر ویروس انگلیسی در کمین عادی انگاران
دکتر ندا امینی متخصص بیماریهای عفونی گفت: هنوز تمام زوایا، علائم و اثرات ویروس کرونا شناخته نشده است اما هر روز بیشتر از دیروز تبعات گرفتاری و ابتلای به این بیماری بر انسان مشخص می شود و بهبود یافتن از این بیماری به معنای تمام شدن اثر آن بربدن انسان نیست.
وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: درعین حال آن چه از رفتار ویروس ها می دانیم نشان دهنده تغییر مداوم آن هاست، و نوع جهش یافته این ویروس که به نوع انگلیسی مشهور است نیز رفتاری شبیه به نوع قبلی دارد، ولی تفاوت اصلی افزایش میزان سرایت آن و درگیر کردن  طیف سنی پایین‌تر و زیر ۳۵ سال است و شدت این بیماری نیز بیشتر است.
دکتر امینی اظهار داشت: بیشتر افرادی که درگیر کرونا می شوند، این ویروس را در تماس‌ عادی انگارانه با دیگر اشخاص به خصوص در دورهمی خانوادگی، محافل غیر رسمی، آرایشگاههای زنانه، مدارس، رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، بازارها و تجمعات به این ویروس مبتلا شدند و مردم باید برای حفظ سلامت خود از تردد های غیر ضرور  خودداری کنند.
وی بیشترین نگرانی کنونی کادر درمان را شدت بیماری و ابتلا جوانان دانست و نسبت به عادی انگاری کرونایی در آستانه سال نو با شیوع ویروس کرونای انگلیسی هشدار داد و خواهان رعایت پروتکل های بهداشتی شد.
وی  گفت : واکسیناسیون عمومی که بتواند مصونیت و حفاظت عام را ایجاد کند، حداقل تا تابستان سال آینده زمان می برد و در این مدت تنها راهکار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری فیزیکی ۱.۵ تا  دو متر است و آنچه که این روزها در بازارهای استان و در آستانه سال نو دیده می شود نگران کننده است.
 

کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کرونای انگلیسی شدت و همه گیری بیشتری دارد و مردم باید به طور کامل شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند در حالی که رعایت این شیوه نامه ها به کمترین حد خود در طول همه گیری کووید ۱۹ رسیده است.
دکتر افشین دلشاد میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی را در این استان حدود ۷۰ درصد بیان کرد و اظهارداشت: در شرایط فعلی میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در استان نسبت به میانگین کشوری حدود ۲۰ درصد کمتر است و همین فاصله ۳۰ درصدی رعایت پروتکل ها تا نقطه ایده آل و مطلوب می تواند خطر را برای دیگرانی که این دستورالعمل ها را رعایت می کنند، نیز افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد : خطر ابتلا به ویروس کرونا با انواع جهش یافته آن همانند انگلیسی که در اکثر استان ها از جمله خراسان شمالی نیز شیوع یافت، به مراتب بیش از نوع قبلی موسوم به چینی است و هر گونه عادی انگاری از سوی افراد به خصوص جوانان که به تصور غلط رایج مصونیت بیشتری دارند، می تواند سایر افراد را نیز درگیر کند و تمام توان درمانگران ما را به جای برنامه پیشگیرانه به سمت درمان می برد.
وی افزود : رعایت شیوه نامه ها در کنار دوری از تجمعات و رفت و آمدها به ویژه در شب های آخر سال جاری و در آستانه نوروز می تواند نوروز و تعطیلات امنی را برای مردم رقم بزند و در غیر این صورت ممکن است خیز دیگری از کرونا را شاهد باشیم.
توقف سفرهای نوروزی 
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به عادی انگاری کرونایی در آستانه سال نو هشدار داد و گفت : ازدحام جمعیت برای خرید نوروزی در بازار به خصوص در اماکن سرپوشیده با کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی نگران کننده است و می تواند مشکلات استان را در درگیری با ویروس کرونا افزایش دهد.
دکتر سید احمد هاشمی افزود: اگرچه آمار بیماران کرونایی در این استان نسبت به درگیری ما در موج سوم تا حدودی کاهش نشان می دهد، ولی با شناسایی چند مورد بیمار کرونایی جهشی انگلیسی سرعت انتقال افزایش یافت و راهکار اصلی ما برای تثبیت شرایط فعلی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است.

وی با توجه به محدودیت زیرساختی ها و امکانات بهداشتی در استان خراسان شمالی و بالا بودن آمار بیماران در مقایسه با این امکانات، اظهارداشت:  با وجود قرارگیری در وضعیت الگوی رنگ بندی آبی و زرد کرونایی همچنان  ما آمادگی پذیرایی از مهمانان نوروزی را نداریم و باید سفرهای غیر ضرور متوقف شود و روند فعلی محدودیت های سفر حداقل تا واکسیناسیون عمومی ادامه یابد.
ویروس کرونا در خراسان شمالی اوایل خرداد سال جاری با شناسایی یک بیمار در بجنورد شیوع یافت و با گذشت حدود ۹ ماه از هشت شهرستان این استان دو شهرستان گرمه و راز و جرگلان در وضعیت آبی الگوی رنگ بندی کرونایی و شش شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

طبق آخرین گزارش ها همچنان ۱۴۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی بجنورد و  اسفراین بستری و تحت درمان قرار دارند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده + 9 =