جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۳:۳۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

توسعه بزرگراه‌ها و مسکن ملی؛ رهاورد سفر وزیر راه به سیستان و بلوچستان

به گزارش فرهنگ سار سیستان و بلوچستان روزهای آخر سال ۹۹ را به میزبانی مسوولان ارشد کشوری در حوزه‌های مختلف گذراند و یکی از مهمترین اتفاقات این روزها تحت عنوان افتتاح ۵۵ کیلومتر بزرگراه با همت وزارت راه و شهرسازی رقم خورد.  اهمیت بزرگراه‌ها آن هم در سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرار […]



به گزارش فرهنگ سار سیستان و بلوچستان روزهای آخر سال ۹۹ را به میزبانی مسوولان ارشد کشوری در حوزه‌های مختلف گذراند و یکی از مهمترین اتفاقات این روزها تحت عنوان افتتاح ۵۵ کیلومتر بزرگراه با همت وزارت راه و شهرسازی رقم خورد.

 اهمیت بزرگراه‌ها آن هم در سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرار گرفتن در شریان اقتصاد بین‌المللی اهمیت افتتاح طرح‌های گوناگون و سفر وزیر راه و شهرسازی را به این استان دوچندان کرد.

 در سفر وزیر راه و شهرسازی ۲ طرح عمده مورد توجه بود ابتدا افتتاح بزرگراه  زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند  و محمدآباد – زهک که بخشی از محورهای ترانزیتی سیستان و بلوچستان بوده و در کریدور شمال- جنوب قرار دارد و توسعه این محورها به بزرگراه تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی، افزایش جابجایی کالا و مسافر و کاهش تصادفات خواهد داشت.

طرح دوم مورد توجه وزارت راه و شهرسازی افتتاح بخشی از بزرگراه زاهدان- بم و بخشی از محور ترانزیت میرجاوه- زاهدان- بم و کریدور شرق به غرب بوده که توسعه این محور نیز باعث تسهیل جابجایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور خواهد شد.

افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی سفر خود به سیستان و بلوچستان را با افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار ۲ هزارو ۶۰۰ میلیارد ریال آغاز کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در حاشیه افتتاح این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهارداشت: ۲۴ کیلومتر از این مسیرها مربوط به مسیر زاهدان- بم، ۶ کیلومتر مربوط به زاهدان- زابل، ۱۰ کیلومتر متعلق به مسیر محمدآباد زهک (اتصال محور ترانزیت محمدآباد- میلک) و ۱۰ کیلومتر مربوط به مسیر زاهدان – بیرجند است که برای ساخت آن‌ها ۲۶۰۰میلیارد ریال اعتبار صرف شده است. 

عطاالله اکبری ادامه داد: ۲ محور زابل – زاهدان، زاهدان – بیرجند و محمدآباد – زهک بخشی از مسیرهای ترانزیتی سیستان و بلوچستان بوده که در کریدور شمال و جنوب قرار گرفته و توسعه این مسیرها به بزرگراه تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی منطقه، افزایش جابجایی کالا و مسافر و کاهش تصادفات خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: مسیر زاهدان- بم بخشی از محور ترانزیت میرجاوه – زاهدان – بم و کریدور شرق به غرب بوده که توسعه این محور باعث تسهیل جابجایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور خواهد داشت و نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و کشور دارد. 

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: باند دوم قطعه ۲/الف میرجاوه – زاهدان – بم در طول محور ۲۹۸ اتمام یافته ۵۵ کیلومتر، افتتاح فعلی ۱۸کیلومتر و میزان اعتبار هزینه شده ۹۰۰میلیارد ریال، دومین پروژه آماده افتتاح قطعه ۲/ب میرجاوه-زاهدان-بم در طول محور ۲۹۸،اتمام یافته ۵۵کیلومتر،افتتاح فعلی۶کیلومتر و میزان اعتبار هزینه شده۳۰۰میلیارد ریال، سومین پروژه آماده افتتاح قطعه یک زاهدان-بیرجند طول محور ۲۱۱،اتمام یافته ۷۵،افتتاح فعلی ۱۰ و اعتبار هزینه شده۵۰۰میلیارد ریال، چهارمین پروژه باند دوم قطعه پنج زابل-زاهدان طول محور ۲۳۰کیلومتر،اتمام یافته ۱۰۹کیلومتر،افتتاح فعلی۶کیلومتر و اعتبار هزینه شده ۳۰۰میلیارد ریال، پنجمین پروژه راه اصلی محمدآباد- زهک-میلک طول محور۴۱کیلومتر،اتمام یافته۳۱کیلومتر،افتتاح فعلی۱۰کیلومتر و اعتبار هزینه شده ۶۰۰میلیارد ریال است.

آغاز عملیات اجرایی ۴۱ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۴۱ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امروز ۵۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح شد تصریح کرد: همزمان در ۲مرحله، یکی ۴۱ کیلومتر ساخت بزرگراه در استان عملیات اجرایی‌اش آغاز و ۴۲ کیلومتر دیگر نیز در فروردین‌ماه که در فرایند پیشرفت و احداث باند دوم و ایجاد بزرگراه در استان در دستور کار قرار دارد.

محمد اسلامی ادامه داد: با روندی که در حال انجام بوده به رکورد ۱۵۰ کیلومتر در سال خواهیم رسید که جنوب و شمال سیستان و بلوچستان به یکدیگر نزدیک می‌شوند با این روند هیچ مسیر شریانی در استان نداریم که یا بزرگراه نشده باشد و یا اینکه در دست ساخت و یا مطالعه نباشد.

وی تصریح کرد: در پنج سال آینده سیستان و بلوچستان به لحاظ زیرساخت دگرگون خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه ۱۵۰ کیلومتر پروژه راه در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود که امیدواریم در پنج سال آینده شاهد دگرگونی استان در حوزه راه‌سازی باشیم ادامه داد: هشت و نیم درصد از پروژه‌های راه کشور در این استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکهزار کیلومتر پروژه راه روستایی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام است، تصریح کرد: هدف‌گذاری دولت در این بخش در کل کشور سه هزارو ۵۰۰کیلومتر بوده و این موضوع از نگاه ویژه دولت به این استان حکایت دارد.

اسلامی افزود: با توجه به وسعت و پراکندگی سیستان و بلوچستان علاوه بر اجرای پروژه‌های بزرگ راه تلاش می‌کنیم که شریان‌های روستایی نیز با کیفیت بالایی به بهره‌برداری برسند و روستاهای بالای ۲۰ و ۵۰ خانوار نیز آسفالت شوند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت دولت اجرا پروژه‌های نیمه‌تمام بوده و به تجارت، کسب‌وکار مرزی و دریایی هم نگاهی ویژه داریم خاطرنشان کرد: ایجاد ۱۳ بازارچه مرزی و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افزایش ظرفیت خروج بار از ۹۰۰ هزار تن سال ۹۶ به حدود ۱۰ میلیون تن از شاخص‌های عملکردی دولت در این بخش‌ها است.

 توجه ویژه به راه‌آهن

وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهارداشت: دولت در سال‌های اخیر حدود ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه خط‌آهن چابهار- خاش – زاهدان هزینه کرده که ۲ هزار میلیارد تومان فقط تخصیص‌های امسال بوده است.

وی با بیان اینکه پروژه خط آهن چابهار- خاش- زاهدان ۷۲۰ کیلومتر طول داشته که در هشت قطعه اجرا می‌شود افزود: این پروژه افزون‌بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم کل آن به بهره‌برداری برسد.

اسلامی با بیان اینکه سالانه ۱۵۰ کیلومتر پروژه راه در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود که امیدواریم در پنج سال آینده شاهد دگرگونی استان در حوزه راه‌سازی باشیم ادامه داد: هشت و نیم درصد از پروژه‌های راه کشور در این استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکهزار کیلومتر پروژه راه روستایی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام است، تصریح کرد: هدف‌گذاری دولت در این بخش در کل کشور سه هزار و ۵۰۰کیلومتر بوده و این موضوع از نگاه ویژه دولت به این استان حکایت دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به وسعت و پراکندگی سیستان و بلوچستان علاوه بر اجرای پروژه‌های بزرگ راه تلاش می‌کنیم که شریان‌های روستایی نیز با کیفیت بالایی به بهره‌برداری برسند و روستاهای بالای ۲۰ و ۵۰ خانوار نیز آسفالت شوند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت دولت اجرا پروژه‌های نیمه‌تمام بوده و به تجارت، کسب‌وکار مرزی و دریایی هم نگاهی ویژه داریم خاطرنشان کرد: ایجاد ۱۳ بازارچه مرزی و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افزایش ظرفیت خروج بار از ۹۰۰ هزار تن سال ۹۶ به حدود ۱۰ میلیون تن از شاخص‌های عملکردی دولت در این بخش‌ها است.

 ساخت هفتادمین بیمارستان وزارت راه و شهرسازی 

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح بیمارستان۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار با اشاره به اینکه تقریبا در این هشت سال برای هر سال حدود هشت تا ۹ بیمارستان تحویل داده شده اظهارداشت: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که این بیمارستان را تحویل گرفتند به شایستگی مدیریت و همه با هم تعامل داشته زیرا کار باید با اصول و ماندگار باشد تا همگان استفاده و از آن راضی باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در حاشیه افتتاح بیمارستان سراوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهارداشت: بیمارستان ایرانمهر سراوان با اعتباری افزون‌بر یکهزارو ۱۳۴ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۴۳ هزار مترمربع با زیربنای ۱۷هزار و ۷۵٠ متر مربع از سوی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ساخته شده است.

عطالله اکبری افزود: بیمارستان ایرانمهر سراوان دارای چهار طبقه شامل اتاق عمل ارتوپدی، ای سی یو، ان ای سی یو، آزمایشگاه، ال دی آر، بستری، زایمان، سی تی اسکن، اورژانس است.

آغاز عملیات اجرایی ۴۷۳۳ واحد طرح ملی مسکن در سیستان وبلوچستان

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه شروع عملیات آماده‌سازی و ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهارداشت: چهار هزار و ۷۳۳ واحد از طرح اقدام ملی مسکن در زاهدان شروع شد که با این اقدام جمع طرح  از ۵۱۰ هزار واحد در سطح کشور عبور می‌کند.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه در ۱۸۳ شهر قبلا زمین پیش‌بینی نشده و فراخوان نیز نداده بودیم که اقدام طرح ملی مسکن در مورد آن‌ها انجام و غربالگری شدند افزود: در نتیجه جمع کسانی که واجد شرایط هستند حدود ۵۲۰ هزار واحد مسکونی بوده که تقریبا مطابق همین سقف نیاز زمین پیش‌بینی و پروژه‌هایشان را یکی پس از دیگری تعریف کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های اقدام ملی مسکن در سه وضعیت انجام می‌شود تصریح کرد: وضعیت نخست مردم خودشان زمین را می‌گیرند و به صورت گروهی می‌سازند که این مورد در حدود ۱۴۰ هزار واحد زمین انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخیرا وضعیتی که مردم خودشان زمین می‌گیرند به خاطر شهرهای کوچکی که به این موضوع اضافه شده افزایش داشته است افزود: حدود ۲۳۶ هزار واحد مسکونی نیز به‌صورت مجتمع‌سازی بوده که شهرهای بزرگ، متوسط و جاهایی که زمین محدودیت دارند شامل این وضعیت هستند.
وی با بیان اینکه وضعیت نوع سوم نیز در کلانشهرها بوده  که در قالب قراردادهای مشارکت کار تمام قشرهای جامعه را پوشش می‌دهد گفت: با افزایش نرخ مشارکت مردم طرح ملی مسکن شتاب و مردم سهم آورده خود را طبق زمان‌بندی به حساب واریز کنند تا اجرای پروژه‌ها تاخیر نداشته باشد.
اسلامی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از طرح اقدام ملی مسکن که اوایل سال ۹۸ آغاز شده بود امسال شاهد تحویلش به مردم بوده‌ایم و این موضوع ادامه دارد تصریح کرد: از اردیبهشت به بعد ماهیانه افتتاح طرح‌های اقدام ملی مسکن را در کشور شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن۴۰ درصد فرض‌مان این بوده که بانک وام و ۶۰ درصد هم خود مردم می‌آورند خاطرنشان کرد: افزایش مبلغ وام را دنبال کرده تا بتوانیم وام ساخت را افزایش دهیم ولی نکته مهم که بخشی از نگرانی را نیز شامل می شود بازپرداخت آن است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای قشرهایی که در جامعه کارگری، فرهنگیان و بازنشستگان هستند یارانه وام فوق‌العاده و متفاوت‌تر تعلق خواهد گرفت گفت: آموزش و پرورش و وزارت رفاه براساس شناسه این وام را اعمال خواهند کرد و عملاً از این طریق به آنان کمک می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دهک‌های یک و ۲ هم تحت نظر سازمان‌های حمایتی وضعیت پروژه‌های‌شان متفاوت است بیان کرد: خیران و موسسات گوناگونی که در این فرآیند نقش ایفا می‌کنند تکلیف ساخت مسکن را به عنوان یک خدمت برای مردم این بخش از جامعه انجام می‌دهند بنابراین این دهک‌ها مشمول سبد عرضه مسکن با این مشخصات نمی‌شوند.
اسلامی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های سه تا ۶ خیلی خوب پوشش می‌دهد گفت: سیستان و بلوچستان ۲ اداره کل یکی در شمال و یکی در جنوب  دارد که در فرض اولیه حدود ۳۰ هزار واحد برای آن پیش‌بینی و برآورد نیاز شده است.

توسعه راه‌ها و محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان

پس از انقلاب اسلامی و ایجاد نگرش‌های نوین در سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان برای محرومیت‌زدایی از قسمت‌های مختلف کشور سیستان و بلوچستان پذیرای تغییرات گوناگونی شد تغییراتی که با توجه به ویژگی های جغرافیای این استان زمینه رساندش را به توسعه سریعتر کرد.

یکی از مهمترین تغییرات در سیستان و بلوچستان انجام پروژه‌های زیرساختی همچون ارتقا وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌ها بود که در ۲ سال اخیر با وجود تحمیل شرایط بد اقتصادی دولت اقدامات راهبردی و بلند مدت در این استان انجام داد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × دو =