جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۳:۵۵
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

آمادگی صلیب سرخ برای میانجیگری در مخاصمه قره باغ

به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار از دفتر نمایندگی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ در تهران، این سازمان با استقبال از توافقنامه آتش بس بشر دوستانه در ناگورنو – قره­ باغ آماده ایفای نقش برای تسهیل تحویل اجساد کشته­ شدگان و آزادی بازداشت­ شدگان است.   مارتین شوپ با اعلام این مطلب گفت: کمیته بین […]



به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار از دفتر نمایندگی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ در تهران، این سازمان با استقبال از توافقنامه آتش بس بشر دوستانه در ناگورنو – قره­ باغ آماده ایفای نقش برای تسهیل تحویل اجساد کشته­ شدگان و آزادی بازداشت­ شدگان است.  

مارتین شوپ با اعلام این مطلب گفت: کمیته بین ­المللی صلیب سرخ سابقه طولانی در ایفای نقش میانجی بی­ طرف در مخاصمات سراسر جهان دارد و امیدواریم که این عملیات به سرعت پیش برود تا بقایای اجساد کسانی که در جنگ کشته شده ­اند را به عزیزان­شان بازگردانیم و بتوانند به طور کرامت ­آمیز برای­شان عزاداری کنند. همچنین، ما اینجاییم تا آزادیِ بازداشت­ شدگان طرف ­های مخاصمه را تسهیل کنیم تا آنها بتوانند به آغوش خانواده ­های­شان بازگردند.

وی اضافه کرد: با شدت گرفتن مخاصمه از اوایل مهر ماه، کمیته بین ­المللی صلیب سرخ برای پاسخ به نیازهای بشردوستانه به عنوان میانجی بی­ طرف، خدمات خود را ارائه داده است اما در مذاکرات سیاسی شرکت ندارد.

مدیر منطقه ­ای اوراسیای کمیته بین ­المللی صلیب سرخ توضیح داد: طبق حقوق بین­ المللی بشردوستانه، یا قوانین مربوط به درگیری های مسلحانه، طرفین ملزم هستند، بدون تبعیض، اجساد را جمع­ آوری کرده و از میدان نبرد خارج کنند.

شوپ ادامه داد: کمیته بین ­المللی صلیب سرخ آماده است توصیه­ های فنی خود را در اختیار طرف ­ها قرار دهند تا کشته­ شدگان، طبق حقوق بین ­المللی بشردوستانه، تعیین هویت شوند و آنگاه بازگشت اجساد را تسهیل کند.

وی گفت: ما به طور منظم در حال گفتگو با طرف ­ها هستیم و آمادگی خود را برای مشارکت در گفتگوهای بیشتر درباره ماهیت شرکت کمیته بین المللی صلیب سرخ برای حمایت از بازگشت بازداشت­ شدگان و بقایای انسانی، شامل تضامین لجستیکی و امنیتی برای تیم­های خود، بیان کرده ­ایم. همچنین امیدواریم که این توافقنامه به تسکین واقعی خانواده­ ها پس از هفته ها مبارزه شدید بی انجامد.

مدیر منطقه ­ای اوراسیای کمیته بین ­المللی صلیب سرخ اظهار داشت: در پی اوج­گیری مرگبار این مخاصمه در طول خط برخورد در فروردین ما ۱۳۹۵،  کمیته بین ­المللی صلیب سرخ طرف­ های مخاصمه را در انجام عملیات مشابه حمایت کرد. در آن زمان، به کمک تلاش­ های هماهنگ، همه اجساد به خانواده ­های­شان تحویل شد و از این رو به اسمی به اسامی بیش از ۴۵۰۰ نفری که کماکان از آغاز مخاصمه­ در ۱۳۷۱ سرنوشت­شان مشخص نیست افزوده نشد.

بامداد ششم مهر امسال درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور آغاز شده است.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده − 8 =