جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۶:۲۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۴:۴۹

۲۸ خرداد؛ روز انتخاب با چشمان باز

این اظهارات را امروز حجت‌الاسلام مجید صابری، رییس حوزه علمیه شهید مدرس اردستان عنوان  و در واقع انتخاب نادرست در انتخابات ۱۴۰۰  را به ازدواج ناموفق تشبیه کرد.  او همچنین با بیان اینکه خداوند انسان را مختار آفریده، عقل، هوش، درک، فهم، شعور و ظرفیتی به او داده است تا بتواند با کمک آنها درست […]



این اظهارات را امروز حجت‌الاسلام مجید صابری، رییس حوزه علمیه شهید مدرس اردستان عنوان  و در واقع انتخاب نادرست در انتخابات ۱۴۰۰  را به ازدواج ناموفق تشبیه کرد.

 او همچنین با بیان اینکه خداوند انسان را مختار آفریده، عقل، هوش، درک، فهم، شعور و ظرفیتی به او داده است تا بتواند با کمک آنها درست انتخاب کند، خاطرنشان کرد: نتیجه بهترین انتخاب، مستقیم به خود فرد بازمی‌گردد و جامعه را نیز شامل می‌شود.اگر این انتخاب آگاهانه و هوشمندانه صورت گرفت به طور حتم نتیجه مثبتی به دنبال خواهد داشت، اما اگر از روی تعصب، احساس و یا لجاجت انجام شد مشکلات متعددی در پی دارد که گاهی قابل جبران نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز هم به انتخاب درست تاکید کرد. اتفاقا آل هاشم، مصداقی دیگر در خصوص انتخاب درست آورد و گفت: ما که در انتخاب لوازم زندگی حتی لباس، روزها تحقیق می‌کنیم تا انتخابی درست داشته باشیم، چرا نباید برای انتخاب صحیح آینده کشور دقت کنیم.

انتخاب نادرست مثل ازدواج ناموفق

طرف سخن آل هاشم کاندیداهای شورای شهر نیز بود چرا که گفت: به کسانی رای بدهیم که روحیه جهادی و انقلابی دارند و آشنا به قوانین شورای اسلامی باشند .منتخبان شورای شهر باید عمران و آبادانی شهر باشد و تعهد، تدین و نیت خدایی داشته باشند.
به گفته منصور شکرالهی، نماینده مردم شهرستان های کهنوج، رودبارجنوب، فاریاب، منوجان و قلعه گنج در مجلس شورای اسلامی ، نتیجه انتخاب مردم در آینده خود و فرزندان آن ها تاثیر می گذارد.

شرایط کشور در سال آینده بهتر می شود

گمان نمی رود که کسی در این کشور بسر برد که به دنبال بهبود اوضاع مردم نباشد؛ یعنی مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی در کشور کاهش نیابد. تمام نخبگان استان ها که تا به امروز با آنان مصاحبه شده است در پی بهبود اوضاع هستند و معتقدند که با انتخابات مشکلات حل می شود یا کاهش می یابد.

محمدرضا پورابراهیمی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز هست، امروز می گفت:  مردم از وضعیت اقتصادی ناراحت هستند و گلایه دارند اما این امر نباید موجب شود در انتخابات مشارکت نکنند و مسئولان تمام تلاش خود را برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فارغ از جریان و گروه های سیاسی بگذارند.

انتخاب نادرست مثل ازدواج ناموفق

او به عنوان یک کارشناس اقتصادی این نکته را مطرح کرد که سال آینده و سال های بعد شرایط بهتری در کشور خواهیم داشت.

منتخب اصلح در سه کلمه

وضعیت بهتر کشور منوط به انتخاب شایسته و درست مردم است یعنی کسی که اصلح از سایر نامزدها باشد. در این میان حجت‌الاسلام امان‌الله علیمرادی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری امیدوار است که ملت ایران در خرداد امسال حادثه‌ای تاریخ‌ساز خلق کنند و دماغ مستکبران را به خاک بمالند.

او به خبرنگار فرهنگ سار در خصوص ویژگی منتخب اصلح مردم اینگونه گفت: این نظام مبتنی بر انقلاب اسلامی بوده است و اصلح در سه کلمه اسلامی‌ترین، مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین است و هر شخصی که در سه خصوصیت اسلام، انقلاب و مردمی بودن نمره بالاتری دارد، او اصلح است.

انتخاب نادرست مثل ازدواج ناموفق

پرسش این است که مردم چگونه اصلح را شناسایی کنند؟ اتفاقا امیر مسیببان، رییس هیات بسکتبال لرستان امروز به این پرسش اینگونه جواب داد: هر کاندیدا زمان کمی از تایید صلاحیت تا برگزاری انتخابات جهت معرفی برنامه های خود دارد و عملا نمی تواند در جذب بسیاری از افراد تاثیر گذار باشد بنابراین عملکرد افراد در گرو یک مجموعه است و هر کاندیدا باید با ورود به عرصه انتخابات، کابینه خود را مشخص کند تا مردم زمان کافی برای شناسایی آنها داشته باشند.

رییس هیات بسکتبال لرستان اضافه کرد: همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا باید از بستر فضای مجازی و رسانه ها برای معرفی کاندیداها بهره لازم را برد.

چه عواملی باعث مشکلات داخلی کشور شده است؟

برای پاسخ به این سوال ، جواب هایی از نخبگان استان ها امروز دریافت شد که البته کمی با هم تفاوت داشت .مسیبیان که گفت: برخی از مشکلات داخلی ناشی از عدم مدیریت صحیح است  که مردم باید با انتخاب اصلح رییس جمهوری و شوراهای اسلامی در راستای کاهش این مشکلات سهیم شوند.

قدرت‌الله حمزه، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی هم اینطور اظهارداشت: علت تمامی مشکلات کنونی در کشور به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران ربطی ندارد و نیازمند مدیریت جهادی است. ضمن اینکه پاک‌دستی، پرهیز از اشرافی‌گری، مبارزه با فساد و اطاعت از رهبری، کشور را از مشکلات کنونی نجات می‌دهد.

حالا با این اوصاف، امروز سید مسعود سیادتی،  فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان سمنان نظری تا حدودی متفاوت داشت. اتفاقا او به اصلاح روابط خارجی به عنوان یکی از مسائل مهم و اساسی کشور و توقعات اصلی مردم تاکید کرد و این گله را داشت که در مناظره‌ اول انتخابات ( مناظره روز ۱۵ خرداد) مورد غفلت عمدی یا سهوی قرار گرفت.

سیادتی بر همین اساس این تفسیر را داشت که مهمترین مساله‌ای که در اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته است روابط خارجی است و اقتصاد درونی کشور کاملا به روابط خارجی وابستگی دارد؛ اما در مناظره‌ اول انتخابات بین نامزدهای ریاست جمهوری، کمتر در این خصوص صحبت شد.

انتخاب نادرست مثل ازدواج ناموفق

وی افزود: عملکردهایی هم چون نحوه پذیرفتن FATF، صادرات، واردات و جذب ارز بر اساس روابط خارجی اتفاق می افتد و نحوه این روابط به صورت مستقیم موارد ذکر شده را تحت تاثیر قرار می دهد. توسعه صنعت بر اساس روابط خارجی اتفاق می افتد اما اکنون در کشور ما به بهانه خوداتکایی و زایش درونی مورد غفلت قرار گرفته است.

سیادتی با اشاره به اینکه اقتصاد درون زا قطعا تورمی است گفت: برای رسیدن به خوداتکایی باید سال‌های زیادی بگذرد و در این سال‌ها کشور به ناچار باید بر اساس اقتصاد مردمی و از جیب مردم اداره شود و اگر روابط خارجی به همین منوال باشد قطعا چهار سال بعد تورم بسیار افزایش می‌یابد.

وی افزود: اگر امکان فروش نفت وجود نداشته باشد ارز وارد کشور نمی‌شود، اقتصاد بسته می‌شود و با اتکا به جیب مردم، اراضی، مسکن و حتی کالاهای داخلی گران می شود.
صحبت از مناظره یعنی اولین جلسه مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری شد. از سیادتی که بگذریم تعدادی مصاحبه نیز در صفحه استان ها در خصوص مناظره اخیر منتشر شد. به عنوان مثال فردین میلانی صدر که فعال و کارشناس سیاسی اهل ارومیه است اینطور عقیده داشت که  نامزدهای انتخاباتی در مناظرات تلویزیونی به جای تهمت و افترا و سیاه نمایی، برنامه مناسب برای اداره کشور طی سال های آینده ارایه دهند.
میلانی صدر با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی سابقه مدیریتی ۲۰ ساله دارند، افزود: بر همین اساس وقتی از مفاسد اقتصادی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و ‌بالا رفتن قیمت دلار سخن می گویند به این نکته توجه کنن که  طی مدیریت شان درمجموعه های تحت مدیریتی خود چه قدمی برداشته‌ و چه اقدامی انجام داده‌اند.

وی در مورد موضع گیری برخی نامزدهای انتخاباتی نسبت به FATF اظهار کرد: صحبت کردن و نظر دادن در این خصوص نیاز به مطالعه و پژوهش دارد و نمی شود به صورت سطحی در این خصوص نظر داد.

انتخاب نادرست مثل ازدواج ناموفق

سهیلا مدارایی، دبیرکل حزب مشارکت‌های مردمی گیلان معتقد بود که در جریان مناظره نخست که روز ۱۵ خرداد برگزار شد نوعی ساده انگاری مردم رخ داد. او گفت: نامزدها در تقابل با یکدیگر و ارائه شعارهای خود مردم شریف ایران را ناآگاه و از نظر اقتصادی فقیر فرض کردند و فقط پیرامون یارانه و روز مرگی و خوراک صحبت کردند.

این در حالی است که به گفته دبیرکل حزب مشارکت های مردمی گیلان هیچکدام از نامزدها طرحی بنیادی برای پیشرفت‌های زیربنایی فرهنگی و آموزشی برای کودکان و آینده سازان کشور نداشتند. تا به این لحظه نامزدها برنامه ای برای تحول در زیر ساخت‌ها و برون رفت از مشکل ایجاد شده جهانی و داخلی ارائه نکرده و آنها را نادیده گرفته اند.

وی به بحران آب و خالی از سکنه شدن برخی مناطق استان‌های کویری و جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: مهاجرت جمعیت این مناطق به به سمت استان‌های شمالی کشور و تغییرکاربری زمین های کشاورزی به مسکونی بحران هایی است که در آینده کوتاه گریبان کشور را خواهد گرفت و این مسئله نیز در بیانات نامزدهای ریاست جمهوری دیده نشد.

مدارایی نیز به سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: نامزدها هیچ برنامه واضح و مشخصی برای تحول در سیاست خارجی و برون رفت از تحریم ها، تعامل با دنیا و تصویب برجام، برگشت پول‌های بلوکه شده ایران و بازگشت تسهیلات کلان از افراد خاص ارائه نکردند که بزرگترین موانع توسعه اقتصادی کشور محسوب می شوند.

این فعال سیاسی مدیریت پیرامون تقسیم بودجه و کنترل پول پاشی برای موسساتی که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و هیچگونه اثری از نظر تحول بنیادی، کار آفرینی و اشتغال زایی ندارند و جز به هدر دادن سرمایه ملی و حق مردم شریف ایران چیز دیگری نیست را از دیگر معضلات کشور دانست که تاثیر منفی بر معیشت مردم گذاشته است، اما در سخنان نامزدها شنیده نشد.

اتهامات برخی نامزدها به دولت تدبیر و امید

وقتی به مشکلات کشور اشاره می شود مثلا همین مشکلات اقتصادی، اقوال برای ریشه یابی این مشکلات زیاد است. همه می خواهند بگویند که عوامل بوجود آمدن معضلات یاد شده از کجاست. طبیعی است که در این میان، برخی عوامل به عملکرد دولت های گذشته مربوط می شود که امروز نتایج آن را در قالب مشکل می بینیم و به نظر نمی رسد که شکی هم برای آن وجود داشته باشد اما مساله این است که نمی توان یک طرفه همه مشکلات را به عملکرد فلان یا بهمان دولت مربوط دانست.

مسعود رضایی، نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، امروز به اتهاماتی از سوی برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به دولت تدبیر و امید اشاره کرد و این را گفت: افرادی که امروز مدعی دولت شده‌اند، خودشان عامل بسیاری از مشکلات کشور هستند.

رضایی در گفت و گو با فرهنگ سار با یادآوری به این نکته که به دنبال تبرئه دولت نیست، خاطرنشان کرد: دولت طی سال‌های اخیر کوشید تا با توجه به بهبود روابط خارجی و ارتباطات جهانی، مسائل اقتصادی کشور را ساماندهی کند اما همین گروه مدعی در آن مقطع سنگ‌اندازی‌هایی کردند و در مجلس هم شاهد بودیم که نگذاشتند اقدامات دولت به نتیجه برسد. هدفشان هم این بود که مشکلات کشور انباشته شود و آن وقت شعار سردهند که عامل همه این مشکلات دولت است و از این رهگذر برای خود منافعی دست و پا کنند.
نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقایانی که دولت را عامل همه مشکلات امروز کشور معرفی می‌کنند، یا می‌دانند که اینگونه نیست و عمدا این مباحث را مطرح می‌کنند و یا نسبت به مسائل کشور بسیار بی‌اطلاع هستند؛ البته به نظر می رسد آنها بیشتر با آگاهی هدف تخریب دولت را دنبال می‌کنند.
رضایی در خصوص شعارها و وعده‌های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری هم گفت: بعضی از این شعارها و وعدهای انتخاباتی که از سوی برخی نامزدها مطرح می‌شود صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و بیانگر این موضوع است که آنها با اعداد و ارقام و توان بودجه کشور آشنایی ندارند و بدون اشاره به اینکه از چه محلی و چگونه می‌خواهند هزینه این وعده‌ها را تامین کنند فقط شعار می‌دهند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: این آقایان اگر چنین برنامه‌های جامعی داشتند که می‌توانستند به راحتی سالانه چندین میلیون مسکن بسازند، یارانه را ۱۰ برابر کنند، وام ازدواج چندصد میلیونی پرداخت کنند چرا پیش از این، برای رفع مشکلات مردم این برنامه ها را ارائه ندادند تا باری از دوش کشور برداشته شود، اگر می‌توانسته‌اند و علم آنرا هم داشته‌اند اما این کار را انجام نداده‌اند به نوعی به کشور خیانت کرده‌اند.

انتقاد از دولت ، ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی 

در این میان اسلام دستگداز دبیر حزب مردمی اصلاحات مازندران هم از مناظره روز ۱۵ خرداد گله هایی داشت. او با اظهار این که انتقاد از دولت تبدیل به ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی شده است، گفت: انتقادهای بی‌اساس از عملکرد دولت در مناظره نامزدها در حالی که دولت نماینده ای برای پاسخگویی نداشت ، بی‌انصافی بوده است.

این فعال سیاسی مازندرانی افزود : اینکه نامزدها به جای ارائه برنامه های خودشان و جلب آرای مردم از این طریق تلاش می کنند تا اینگونه وانمود نمایند که دولت در این هشت سال هیچ کاری نکرده است و یا کارهایش درست نبوده ، در واقع زحمات تمامی مجموعه اجرایی کشور را زیر سئوال می برند و واقعیت ها را نادیده می گیرند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که همه دولت ها در هر دوره ای با مشکلات خاص آن دوره مواجه بودند و دولت تدبیر و امید هم با توجه به شرایطی که در آن قرار داشت حرکت های خوبی انجام داد و نتایج مطلوبی هم رسید که از جمله آن به سرانجام رساندن برجام بوده است که دستاورد مهمی در زمان خودش به حساب می آمد. 

انتخابات ، نمایشی و فرمایشی نیست

اخیرا حرف و حدیث هایی مبنی بر نمایشی بودن انتخابات هست و هر روز هم نخبگان در مصاحبه ها آن را رد می کنند. امروز نیز حمیدرضا بهمنی‌نژاد، رییس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان گلستان گفت: جوان ایرانی باید بداند که انتخابات و نتیجه آن در کشور فرمایشی، نمایشی و تشریفاتی نیست و بیان مطالبی در خصوص مشخص بودن نتیجه انتخابات و مهندسی شدن آن با واقعیت مغایرت دارد.

انتخاب نادرست مثل ازدواج ناموفق

محمود صادقی، فرماندار زاوه (خراسان رضوی)  نیز درباره کسانی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند گفت: این افراد از صلاحیت های لازم برخوردار هستند اما مردم باید به برنامه های ارائه شده توسط نامزدهای ریاست جمهوری به لحاظ اجرایی بودن و قابلیت تحقق آنها توجه کنند.همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند افرادی هم که صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان احراز نشد به این معنی نیست که فاقد صلاحیت هستند، بلکه شورای نگهبان نتوانسته صلاحیت آنها را احراز کند.

احزاب در ایران در همان مرحله جنینی سقط می شوند

راستی از احزاب چه خبر ؟  اگر بخواهیم به کارکرد و نقش احزاب در انتخابات نظری بیافکنیم بد نیست مروری بر میزگرد امروز فرهنگ سار مرکز سنندج با تیتر “احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰” داشته باشم. حجت‌الاسلام سید محمد سادات، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان از مدعوین این میزگرد گفت: در کشورمان احزاب جایگاه خودشان را پیدا نکرده اند و ذهنیت بدی نسبت به حزب در بین مردم و ذهن آنان نقش بسته است.

وی همچنین افزود: احزاب در همان مراحل جنینی سقط می شوند، همچنانکه اغلب موسمی و فصلی هستند که در ایام انتخابات فعالیت دارند و بلافاصله پس از آن محو می شوند.

۲۸ خرداد؛ روز انتخاب با چشمان باز

سادات این را هم عنوان کرد که  قانون از احزاب حمایت نمی‌کند. او در دنباله اظهاراتش اینگونه گفت: به عنوان نمونه مکانی که به عنوان خانه احزاب کردستان تعیین شده است محلی مخروبه و نامناسب است، این در حالی است که باید مکانی در شان کنشگران سیاسی در اختیار آنان قرار گیرد و آرامش روانی بر فعالیتشان حاکم باشد.

تشکیلات تحزبی محکمی در ساختار اجتماعی نداریم

علی اشرف رحمان‌پناه” دبیر خانه پرستاران کردستان ، دیگر میهمان میزگرد سنندج این اعتقاد را داشت که در ساختار اجتماعی تشکیلات تحزبی محکمی نداریم. ضمن اینکه در ایران حدود ۸۰ حزب فعالیت دارد که ۸۰ درصد آنان فقط در کلمات با هم اختلاف دارند و حتی اساس‌نامه‌هایشان تفاوت آنچنانی ندارد.

دبیر خانه پرستاران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم برای همیشه نگرانی شرکت مردم در انتخابات و انتخاب افرادی نامناسب را از بین ببریم باید ساختار حزبی در جامعه ایجاد کنیم و همه باید تلاش کنند ذهنیت مردم را مدیریت کنند تا در انتخابات اگر دولتی انتخاب می‌شود، جایگاه و پشتوانه محکمی داشته باشد.

جامعه ، آمادگی حرکت ، پشت احزاب قوی را دارد

و اما ببینیم محمد مهدی ترابیان، رییس خانه احزاب کردستان در خصوص تاثیر گذاری یا تاثیر نداشتن احزاب در انتخابات چه گفت؟ او اظهارداشت: اگر احزاب آنچنان در انتخابات و امور سیاسی تاثیرگذار نیستند، دلیلش این است که خود  نتوانسته‌اند جایگاهشان را به دست بیاورند در حالیکه جامعه آمادگی این را دارد پشت احزاب قوی و شناسنامه‌دار حرکت کند.

ترابیان به وجود ۵۰ حزب در استان اشاره کرد و ادامه داد: دریغ از اینکه، این احزاب در طول سال کارگاه آموزشی برای اعضا برگزار کند یا به صورت هفتگی بولتنی داشته باشد.

وی این هم را گفت که همه به نوعی منتظر هستند که فضا انتخاباتی و وارد عرصه شوند، البته احزاب انگشت شماری هم داریم که در طول سال فعالیت‌هایی دارند و نیروهایشان را سازماندهی کرده‌ایم.

۲۸ خرداد؛ روز انتخاب با چشمان باز

حزب ، رابط مردم ، حاکمیت و دولت است

و اما صلاح الدین فتحی، دبیر اول حزب کارگزاران کردستان نیز دربخش از اظهاراتش در میزگرد امروز سنندج راجع به سهم خواهی احزاب برای قدرت اشاراتی داشت  و گفت: احزاب یکی از پایه های اصلی دموکراسی هستند و حزب در این راستا باید بتواند برنامه‌ریزی کند و قدرت را در دست بگیرد.

فتحی ماهیت فعالیت احزاب را کسب قدرت برای خدمت به مردم عنوان کرد و یادآور شد: اگرچه حاکمیت به احزاب زیاد اعتماد ندارد اما خوشبختانه این بار در انتخابات آتی احزاب کارکرد خودش را دارد و جامعه دنبال این ساختارهای سیاسی حرکت می‌کنند.

وی حزب را رابط بین مردم، حاکمیت و دولت دانست و گفت: حزب باید جوابگوی مردم و تعهداتش باشد و قطعا رییس جمهوری که از جانب یک حزب حمایت شود، در مقابل عملکردش پاسخگو خواهد بود.

دبیر اول حزب کارگزاران کردستان اضافه کرد: فردی که از طرف حزب انتخاب و حمایت شود، مورد مواخذه نیز قرار می گیرد و اینگونه کار حزبی و تشکیلاتی ارزش پیدا می‌کند.

“ملت دولت ” و ” دولت ملت ” چیست؟

می توان حسن ختام امروز گزارش جمع بندی استان ها در خصوص انتخابات را بر مبنای  اظهارات سید فرشید جعفری،  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان قرار داد. به نظر می رسد آموختن یا حداقل یادآوری ۲ واژه “ملت دولت ” و ” دولت ملت ” خالی از لطف نباشد.

این عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط  بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، دولت ها را  به ۲ دسته کلی، ملت دولت و دولت ملت، تقسیم کرد و گفت: ملت دولت، نوع آرمانی دولت محسوب می شود و از ویژگی‌های آن، این است که ملت مقدم بر دولت بوده و تعیین کننده‌ سرشت حاکمیت و حکمرانی است.  در این نوع از دولت، ملت ضمن اینکه یک دست و یکپارچه است، امنیت ملی با هیچ معضلی، مواجه نیست، بنابراین فاصله و یا شکافی میان ملت و دولت هم، متصور نیست.

وی با اشاره به اینکه در نوع دوم، دولت مقدم بر ملت است، گفت: در دولت نوع دوم، همه سعی دولت این است که با عملکرد عقلانی و صحیح خود، فرایند ملت سازی را پیش ببرد، چون در این نوع دولت، ملت انسجام و یکپارچگی لازم را ندارد و تصمیمات غیرعقلانی دولت، ممکن است کشور را حتی به سمت فروپاشی سوق دهد.

جعفری با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد تغییر شکل دولت از نوع دوم به اول بودیم و شکافی میان ملت و دولت وجود نداشت، افزود: با استقرار دولت از نوع “ملت دولت”، همه ملت، زیر سایه ولایت فقیه، یکپارچه و یکدست زندگی می‌کردند. اما متاسفانه، عملکرد ضعیف برخی مسئولان در برخی دولت‌ها، باعث شد تا شکل دولت به نوع دوم یعنی “دولت ملت” تغییر یابد و شکافی هرچند نه بنیادی، میان ملت و دولت در جمهوری اسلامی ایران، ایجاد شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، با اشاره به اینکه، در شرایط فعلی انتخاباتی چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطح شوراها، شکاف موجود، این تلقی را ایجاد کرده است که مشارکت ملت در انتخابات، حداقلی خواهد بود، افزود: از همین رو اپوزیسیون داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران با علم به این مسأله، منتظر مشارکت حداقلی ملت ایران در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره  پیش رو هستند تا از خلال آن، مشروعیت دولت اسلامی را، با چالش مواجه سازند.

وی با تاکید بر این نکته که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، بر ستون ولایت فقیه استوار است، گفت: به همین دلیل در مقاطع بحرانی، شخص ولی فقیه، ورود پیدا می کنند و انسجام و یکپارچگی ملت را دوباره بازآفرینی کرده و شکل دولت، دوباره به نوع اول، یعنی” ملت دولت”، تبدیل می‌شود.

استادیار گروه علوم سیاسی و روابط  بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، یکی از بازآفرینی‌های ولی فقیه را در توصیه ایشان به مشارکت حداکثری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، عنوان کرد و افزود: با مشارکت حداکثری، شکاف و فاصله میان ملت و دولت، کاهش یافته و دولت در شکل آرمانی خود، که سازگار با انقلاب شکوهمند اسلامی است، ظاهر می‌شود و همه برنامه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران از معنا تهی می شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × دو =