دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۹:۲۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

پسماندهای ماندگار در گُلماند

زباله هایی مانند بطری پلاستیکی آب و نوشابه، ظروف پلاستیکی غیرقابل تجزیه، قوطی های فلزی و ترکیبات پلیسترن، کاغذ و سایر زباله ها این روزها دردسر بزرگی برای زندگی شهروندان در آپارتمان های کوچک شده اند. این زباله ها نه تنها برای کره زمین خطرناک هستند و تجزیه آنها گاهی صدها سال طول می کشد، […]



زباله هایی مانند بطری پلاستیکی آب و نوشابه، ظروف پلاستیکی غیرقابل تجزیه، قوطی های فلزی و ترکیبات پلیسترن، کاغذ و سایر زباله ها این روزها دردسر بزرگی برای زندگی شهروندان در آپارتمان های کوچک شده اند.

این زباله ها نه تنها برای کره زمین خطرناک هستند و تجزیه آنها گاهی صدها سال طول می کشد، بلکه آلودگی بصری نیز برای شهروندان ایجاد می کنند.

بسیاری از خانواده ها این روزها پسماندهای خشک خود را جمع آوری می کنند تا از مشکلات زیست محیطی بکاهند اما نگهداری طولانی مدت آن در خانه نیز برایشان دردسر ساز می شود.

در این بین گاهی از شرکت های جمع آوری زباله کمک می گیرند و گاهی نیز پسماندها را در کنار زباله های تر، به خودروهای حمل زباله می سپارند.

شهروندان تهرانی این روزها اصطلاحی را می شنوند که برایشان دوست داشتنی و ماندگار است؛ اصطلاحی که می‌تواند خانه های پایتخت نشینان را از زباله خشک خالی و به گل آرایی منازل کمک کند.

این روزها شهروندان می‌توانند پسماندهای خشک و خانگی و دور ریختنی های خانه خود را به مراکزی تحویل دهند و در مقابل آن گلدان های گل با سلیقه و خواست خود، دریافت کنند.

در این ارتباط به مرکز گلماند در منطقه ۱۸ تهران سری زدیم؛ مرکزی که شهروندان با حضور در آن زباله های خود را تحویل می دهند و بر اساس وزن زباله تحویلی گل و گلدان تحویل می گیرند.

گل های «پتوس»، «قاشقی»، «گندمی»، «بنجامین»، «شمعدانی» و «حسن یوسف» گل‌هایی هستند که مراکز گلماند بر اساس وزن پسماندهای تحویلی، ارایه می کنند؛ در حقیقت شهروندان گلدان ها را در قبال ارایه پسماند، خریداری می کنند.

قیمت گل‌ها از ۶ تا ۳۰۰ هزار تومان متفاوت است و هرکسی بر اساس میزان پسماندی که به متصدی فروشگاه گلماند می‌دهد، می‌تواند از یک تا چند گلدان گل خریداری کند.

در مرکز گلماند خیابان قائم منطقه ۱۸ تهران، خانمی بطری های نوشابه و قوطی های کنسرو و کاغذ را برای تحویل به مرکز و دریافت گلدان آورده بود؛ وزن حدودی پسماندها اجازه خرید یک گلدان «حسن یوسف» زیبا را به او می داد اما او گل دیگری را انتخاب کرده بود که بیشتر از مبلغ کل پسماندها بود؛ متصدی مرکز از او خواست تا وزن زباله های تحویلی در کارت شهروندی او ذخیره شود تا در ماه‌های آینده بتواند با ارایه زباله های بیشتر، گلدان مورد علاقه اش را تهیه کند.

همچنین نوجوان ۱۴ ساله ای زباله های خانواده اش را به مرکز آورد و از متصدی خواست تا مبلغ آن را در کد اشتراکی خانواده شان قرار دهند تا در قرعه کشی هفتگی این مرکز شرکت کند.

«صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این خصوص در آیین بهره برداری از نخستین مرکز نوآوری پسماندهای الکترونیکی گفته بود، همه این اقدامات در راستای این مهم به بهره برداری می رسد که بتوانیم با کاهش پسماند به معنای کاهش دفن، گامی برای حفظ محیط زیست برداریم.

وی تاکید کرده بود که ما در سازمان مدیریت پسماند به عنوان شهروند، فعال محیط زیست و مدیر تکالیفی داریم که مبتنی بر آن باید بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا با کاهش دفن، آلودگی مضاعف به زمین وارد نشود.

در ادامه حضور در مرکز گلماند، گل‌های زیبا و با طراوتی را می بینیم که قرار است به جای زباله به خانه هایمان راه یابند.

خانم مسنی هم آمده است تا با کار گلماند آشنا شود، او که معلم بازنشسته آموزش و پرورش است، می گوید: شهروندان باید تلاش کنند که کمتر زباله تولید کنند یا اینکه زباله های خود را به مراکز تخصصی بسپارند.

او یادآوری می کند: بر اساس اطلاعات رسمی، بازیافت و بازگشت به طبیعت برای شیشه چهار هزار سال، پلاستیک ۱۰۰ تا هزار سال و پوست میوه ۶ ماه طول می کشد و این زمان زیادی است.

خانم باقری با تایید اقداماتی از قبیل ارایه گل و گلدان، کتاب و سایر اقلام در قبال دریافت زباله، ادامه می دهد: جای خوشحالی است که شاگردان من که نسل بالغ حاضر را تشکیل می دهند، این نوع روش ها را برای تشویق کوچکتر ها به کار بگیرند.

«امیرحسین عساری» معاون خدمات شهری منطقه ۱۸ تهران نیز در خصوص طرح گلماند، گفت: در مراکز گلماند در قبال اخذ پسماند خشک از شهروندان گل و گلدان در اختیار آنها قرار داده می شود.

او افزود: این طرح مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است و حتی از سایر مناطق نیز برای استفاده از این مراکز استقبال کردند.  

عساری ادامه داد: در این مرکز ضمن آموزش تفکیکی زباله از مبدا به شهروندان، گل و گیاه را به خانه های مردم می بریم.

وی افزود: این طرح با حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تلفیق و استفاده از ظرفیت خدمات اجتماعی در ازای زباله خشک نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گفته این مقام مسئول، شهروندان در ازای ارایه هر مقدار زباله خشک، می توانند از سرانه خدماتی فرهنگسراها و دوره های آموزشی استفاده کنند.

عساری این را هم گفت که منطقه ۱۸ تهران ۲ مرکز گلماند دارد و در حال راه اندازی مرکز سوم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، مراکز گلماند در برخی مناطق از جمله منطقه ۲ تهران نیز راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

12 + چهار =