جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۱:۲۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

۲۳ آبان ماه و خبرهای کرونایی استان‌ها

اغلب خبرها حاکی از آن است که ویروس کرونا با سرعت غیرقابل باور در حرکت است و همچون سونامی در هر نقطه ای که می رسد چیزی جز نابودی و اندوه بر دل آنان که عزیزی را از دست می دهند، باقی نمی گذارد. امروز هم خبرنگاران فرهنگ سار به تشریح وضعیت موجود کرونایی در […]



اغلب خبرها حاکی از آن است که ویروس کرونا با سرعت غیرقابل باور در حرکت است و همچون سونامی در هر نقطه ای که می رسد چیزی جز نابودی و اندوه بر دل آنان که عزیزی را از دست می دهند، باقی نمی گذارد.

امروز هم خبرنگاران فرهنگ سار به تشریح وضعیت موجود کرونایی در استان ها و شهرهای محل سکونت خود پرداختند و از بالا رفتن تعداد مبتلایان و افراد بدحال نوشتند، از اینکه تنها راه چاره محدودیت است و ممنوعیت، چه تلخ می گذرد روزهایی که تکلیف هیچ چیز مشخص نیست و به واقع شاید انسان قرن ۲۱ هرگز تصور نمی کرد در کنار دسترسی به فناوری های نوین و امکانات پیشرفته اینگونه درمانده شده و از پس این ویروس برنیاید.

مخاطبانی که هر روز خبرهای کرونایی را از خبرگزاری جمهوری اسلامی دریافت می کنند امروز هم به دنبال روزنه امیدی در میان انبوه تولیدات خبری می گردند اما با اظهار تاسف باید گفت که بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۴۶۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۳ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۹۶۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۴۶ هزار و ۶۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۳۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

روسای دانشگاه های علوم پزشکی در نقاط مختلف کشور نیز امروز در گفت و گو با خبرنگاران فرهنگ سار به تشریح وضعیت استان خود پرداختند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی از روند افزایشی ابتلا به بیماری کرونا، بستری و فوتی ناشی از این بیماری خبر داده و گفته است: تعداد بیماران کرونایی بدحال در استان که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: اکنون ۳۰۱  بیمار در بخش های آی سی یو بیمارستان های آذربایجان غربی بستری هستند که حال ۸۹ نفر بسیار وخیم بوده و زیر ونتیلاتور قرار دارند، یک هزار و ۶۵۲ نفر با مشکلات تنفسی در استان بستری بوده که از این تعداد، ۹۵۷ نفر مبتلا به کرونا و ۶۹۵ نفر نیز مشکوک هستند.

وی به این موضوع تلخ نیز اشاره کرده که طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۰۰ نفر با مشکل حاد تنفسی در مراکز درمانی استان بستری و متاسفانه ۲۴ نفر بر اثر این بیماری، جان خود را از دست داده اند و تعداد کل فوتی های ناشی از شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی به ۲ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در تشریح وضعیت کرونایی این استان اعلام کرده است که با افزایش تعداد مراکز ۱۶ ساعته این استان تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کووید -۱۹ بر اساس تست آزمایشگاهی به ۲۵ هزارو ۶۴۵ نفر رسید که ۵۴۹ مورد آن طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است و این رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری “تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی” از مرز ۳۰ هزارو ۸۴۳ نفر گذشت.

وی بر این مسئله هم تاکید کرده است که در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری های کرونایی این استان به بیش از ۱۲۰ نفر در روز خواهد رسید و شمار بستری بیماران در آی سی یو بیمارستان ها نیز روند افزایشی نشان می دهد که بیش از ۵۵ درصد را بیماران بدحال تشکیل می دهند که بیشترین فوتی ها نیز به این بخش اختصاص دارد.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان نیز در خصوص وضعیت پیوند کلیه بیماران نیازمند گفته است: پس از شیوع کرونا از اسفند سال گذشته و به دلیل محدودیت ها هزینه پیوند کلیه روند افزایشی داشته بطوریکه هزینه یک عمل به حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده است.

محمدرضا طهماسبی افزود: هر چند تلاش می شود پیوند کلیه بیماران نیازمند از افراد مرگ مغزی انجام شود اما این روند بسیار طولانی مدت بوده و در شرایطی است که برخی از بیماران بنا به تشخیص اورژانسی پزشک باید از افراد اهداکننده کلیه استفاده کنند که هزینه بالایی را در برمی گیرد.

در ادامه به خبرهای دیگری از مراکز استان ها اشاره می شود:

همراهی اصناف بیرجند برای مقابله با کرونا در سایه نظارت

همزمان با اجرای طرح محدودیت فعالیت واحدهای صنفی در خراسان جنوبی که براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۲۰ آبان آغاز شد، ۳۰ تیم بازرسی بر نحوه اجرای این طرح در مرکز استان نظارت دارند و همراهی اصناف خوب گزارش شده است.

خیران مهریز با توزیع گوشت به کمک بیماران کرونایی شتافتند

جمعی از خیران محله تاریخی باغ بهار بغدادآباد مهریز با ذبح تعدادی گوسفند و توزیع گوشت نذری به یاری اقشار نیازمند و آسیب‌دیدگان ناشی از بیماری کووید- ۱۹ در این شهرستان شتافتند.

پرهیز از سفر لازمه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران است

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر محدودیت‌های مختلف نظیر تعطیلی مشاغل اجرا شود اما مردم به سفرهای خود ادامه دهند قادر به قطع زنجیره انتقال بیماری کشنده کرونا نخواهیم بود.

دکتر علی حسنی افزود: با وجود اجرای محدودیت‌های جدی کشوری در راستای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، پرهیز از سفر، لازمه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران است و بدون لحاظ این مقوله مهم در زندگی روزمره زنجیره انتقال کرونا قطع نمی‌شود.

مرگ ۲۱ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز، تشدید برخورد با عوامل افزایش شیوع بیماری کرونا در شهرستان خلخال،  فوت ۹ فرد مبتلا به کرونا و بستری شدن ۸۴ نفر در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار بیماران تنفسی ناشی از اولین بارندگی‌های پاییزی در خوزستان از شامگاه چهارشنبه تا صبح روز جمعه ۲۳ آبان به یک هزار و ۷۸۲ نفر رسید، برگزار نشدن نماز جمعه در شهرهای آستارا، رودبار و سیاهکل واقع در استان گیلان، تمدید محدودیت های کرونا و کاهش ساعت کار ادارات و بانک های استان ایلام به مدت یک هفته دیگر و با فوت ۱۸ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به این ویروس در استان همدان به یک‌هزار و ۶۳ تن رسید، عناوین خبرهای دیگری از فرهنگ سار در پنجاه و سومین روز از پاییز هزار رنگ سال ۹۹ است که با خواندن آنها تنها یک موضوع یادآوری می شود و آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران فرهنگ سار قرار بگیرید:

کوره راه‌هایی برای رسیدن به کرونا عنوان گزارشی است از مرکز لرستان که از عادی شدن شرایط کرونایی برای برخی و بد حال شدن مبتلایان نوشته است که در مقدمه می خوانیم: کرونا می تازد و اکنون به نخستین دغدغه مردم و مسوولان تبدیل شده ، چرا که هر روز شمار زیادی از افراد را گرفتار می‌کند و تعدادی دیگر را نیز ناباورانه جان می‌ستاند و این داستان تکراری و تلخی است که می توان با اندکی توجه و احساس مسوولیت جلوی آن را گرفت.

خبر ابتلای اعضای خانواده ها و مرگ و میرها بیش از هر زمان دیگر شنیده می شود، وضعیتی که هر چند پیش از این حساسیتی را در بین عموم ایجاد می‌کرد، اما انگار خبر مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به این بیماری نیز به اخباری عادی در کنار دیگر رویدادها تبدیل شده است

هر روز که می گذرد چهره تاریک و ترسناک جدیدی از کرونا نمایان می شود، افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به کرونا موجب نگرانی های گسترده شده  که در موج های اول و دوم شیوع کرونا  سابقه نداشته است.

کرونا همچنان جان می‌گیرد، تخت‌های بیمارستانی را پر از بیمار و بسیاری را نیز خانه نشین کرده، اقتصاد و کسب و کار به شدت آسیب دیده و زندگی از حلاوت و شیرینی گذشته اش دور شده است.

در این زمانه که کرونا بی‌رحمانه قربانی گرفته و زندگی‌های بسیاری را نابود می‌سازد، گویا خیلی‌ها بدون مقاومت دست تسلیم بالا برده و خود با دست خویش قربانیان را به مسلخ کووید ۱۹ می‌برند، آنها عادت کرده‌اند که هر روز یکی از عزیزان خود را  تقدیم ویروس کرونا کرده و در گور جای دهند.

هشدارهای مسوولان بهداشتی همچنان تکرار می‌شود، اما گویی پنبه در گوش‌ها فرو رفته و کسی دیگر متوجه خطر نیست، با اینکه محدودیت‌ها زیاد شده اما حتما راه گریزی است، اگر جاده‌ها برای مقابله با سفر بسته می‌شود، کوره راه‌ها و گریزگاه‌ها که زیاد است و می‌توان از چشم پلیس گریخت.

در ادامه گزارشی هم بخوانید از مرکز البرز با این عنوان دشواری های باشگاه داران البرز در روزگار کرونا که در آن خبرنگار فرهنگ سار پای درد و دل باشگاه داران نشسته است و از ضرر و زیان هایی که کرونا به کسب و کار آنان وارد کرده جویا شده که در مقدمه آمده است: شیوع ویروس کرونا فارغ از تمام مشکلاتی که این روزها برای جسم و روح مردم استان البرز و کشورمان ایجاد کرده سبب شده تا خسارت های سنگین و در بیشتر مواقع غیر قابل جبرانی به اقتصاد مردم و صنوف از جمله باشگاه داران ورزشی وارد شود.

یکی از بخش هایی که امروزه بیشترین آسیب را از این ویروس دارد، باشگاه های ورزشی در استان البرز بوده باشگاه هایی که به عنوان یکی از مکان های پرخطر معرفی شده و مدت ها است که درهای آن بسته و به نوعی تعطیل هستند.

این تعطیلی سبب شده تا بخش زیادی از این باشگاه داران که بیشتر آنها دارای مکان های استیجاری هستند، نه تنها قادر به پرداخت اجاره بهای خود نباشند بلکه تبعات دیگری از جمله بیکاری افرادی که در آنها تا پیش از این مشغول به فعالیت بودند نیز امروز دامان این باشگاه ها را گرفته است.

“کرونا بسیاری از تعاملات فرهنگی را در جامعه جهانی تغییر داد ، بسیاری از مراودات فرهنگی و گردشگری نیز در این کارزار دستخوش تغییر شد ، گردشگری استان فارس نیز از جمله مولفه هایی است که از کرونا تاثیر گرفت و در پساکرونا نیز این حوزه با تغییر سبک‌ها روبرو خواهد بود.

همه گیری بیماری کرونا در جامعه ما تاکنون خسارت‌های زیادی را به کسب وکارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد کرده است. در ایران کرونا ویروس بلافاصله پس از ماه‌هایی پرتنش در عرصه منطقه‌ای، شیوع یافته است؛ علاوه براین به‌ لحاظ اقتصادی گردشگری در سال‌جاری سطح بالایی از مشکلات را تجربه کرده است.

در شرایطی که دولت با تنگنای مالی مواجه بوده و علاوه بر کاهش درآمدهای ناشی از تحریم و کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، با افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از کرونا نیز روبه‌رو است، منابع برای سیاست‌های حمایتی بشدت محدود است. از این‌رو بسیار مهم است که سیاست‌های حمایتی بهینه اتخاذ شود، زیرا کسب و کارهای گردشگری خسارت های  بسیاری را در  کشور و استان فارس متحمل شده‌اند که آمار از رقم بالای خسارت ها در تأسیسات گردشگری، صنایع دستی و راهنمایان خبر می‌دهد.”

این مطلب بخشی از گزارش مرکز فارس با عنوان  کرونا ، تغییر سبک گردشگری و قابلیت‌های فرهنگی فارس است که مشکلات گردشگری در دوران کرونای استان فارس در نشست مشترک مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فعالان این حوزه  مورد بررسی قرار گرفته است.

بازخوانی آثار و تبعات کرونا گزارشی است از مشهد مقدس که با این مقدمه آغاز شده است: وقتی کرونا کشور چین را درگیر خود کرده بود و در راه ایران بود کمتر کسی می‌توانست حدس بزند که اگر این ویروس در ایران نیز شیوع یابد چه اتفاق هایی برای ما رخ می‌دهد.  

اکنون نزدیک یک سال است که ویروس کووید ۱۹ در کشور ما حضور خود را به ثبت رسانده، کنگر خورده و لنگر انداخته است و اگر کمی به گذشته و رفتارهایی که پارسال انجام می‌دادیم، فکر کنیم و شرایط آن روزها را با امروز خود مقایسه کنیم تفاوت های معناداری را در رفتار روزانه خود متوجه می‌شویم.

البته شاید برخی‌ها بگویند که ما از گذشته هم رعایت بهداشت فردی و همچنین کمک به دیگران به عنوان یک فعالیت اجتماعی انسان دوستانه را انجام می دادیم ولی نکته مهم، پر رنگ تر شدن همان فعالیتها و به عبارتی همه گیر شدن آن است ولی آنچه که مشخص است این است که تمام این اقدامات هنوز نتوانسته مشکلاتی را که کرونا برای مردم پیش‌آورده است را حل کند.

کارایی و اثربخشی ماسک در این گزارش که توسط خبرنگار فرهنگ سار در تهران تهیه شده به موارد درست استفاده کردن از ماسک پرداخته شده و به توصیه های بهداشت جهانی در این رابطه و اظهارات کارشناسان پرداخته شده است.

در بخش ابتدایی این گزارش آمده است: ماسک زدن نه تنها عامل مقابله با ابتلا به کووید ۱۹، بلکه نشانه احترام به حفظ سلامت دیگران به شمار می‌رود اما در صورتی که دانش ما در زمینه استفاده از ماسک ناقص باشد، نتیجه چندان اثربخش نخواهد بود؛ به ویژه آنکه شرایط سخت زمستان و بارندگی هم به آن اضافه شود. 

ماسک زدن تا حدی دارای اهمیت است که چندی پیش استفاده از آن از در منزل اجباری شد و حتی سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به اهمیت آن واکنش نشان داد و توصیه‌هایی را در سطح جهانی مطرح کرد.  

بر اساس این توصیه‌ها «افراد برای استفاده از ماسک باید به رعایت مواردی همچون ضدعفونی کردن دست‌ها قبل از لمس کردن ماسک، بررسی ماسک از نظر سلامت، نبود فاصله بین ماسک و صورت، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه و پرهیز از لمس کردن ماسک توجه کنند».

همچنین برای برداشتن ماسک از صورت توجه به نکاتی همچون ضدعفونی کردن دست‌ها قبل از برداشتن ماسک، برداشتن ماسک از قسمت بند، دور کردن ماسک از مقابل صورت، قراردادن ماسک در کیسه تمیز برای استفاده مجدد در صورت اطمینان از سالم بودن آن، شست‌وشوی روزانه ماسک با مواد شوینده و شستن دست‌ها بعد از برداشتن ماسک ضروری است.

طبق توصیه‌های بهداشت جهانی، افراد باید در استفاده از ماسک خانگی از انجام کارهای اشتباهی همچون استفاده از ماسک‌های آسیب‌دیده، شل و گشاد و قرار دادن ماسک زیر بینی پرهیز کنند.
برداشتن ماسک از فاصله یک متری افراد، استفاده از ماسکی که در تنفس مشکل ایجاد می‌کند، استفاده از ماسک خیس و آلوده و استفاده از ماسک مشترک بین افراد از دیگر مواردی است که افراد باید از انجام آن پرهیز کنند.

در کنار اخبار کرونایی این گزارش ها را هم از خبرنگاران فرهنگ سار بخوانید:

بازسازی مناطق زلزله‌زده دالاهو با ۲۴۰ میلیارد تومان

«تَغمُر» شاهرود روستایی کویری با زخم‌های کهنه

سد باستانی بستان‌خانی فارس و اما و اگرهای ثبت جهانی

شناسنامه توسکستان؛ بام گلستان

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − یازده =