جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۷:۲۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

قلعه تاریخی قمیشلو در استان اصفهان نیازمند بازسازی است

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو با وسعت ۱۱۳ هزار هکتار واقع در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان به‌دلیل داشتن ارزش زیستگاهی ویژه و وجود قلعه‌ و بناهای تاریخی مربوط به عصر قاجار حائز اهمیت است؛ قلعه تاریخی قمیشلو با وسعت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و با وجود باغی به وسعت ۱۵ هکتار در […]



پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو با وسعت ۱۱۳ هزار هکتار واقع در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان به‌دلیل داشتن ارزش زیستگاهی ویژه و وجود قلعه‌ و بناهای تاریخی مربوط به عصر قاجار حائز اهمیت است؛ قلعه تاریخی قمیشلو با وسعت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و با وجود باغی به وسعت ۱۵ هکتار در قلب پارک ملی قمیشلو قرار گرفته است.

این قلعه تاریخی در دوران قاجار بنا شد و یکی از شکارگاه‌های حکام منطقه مرکزی ایران بویژه ‘ ظل‌السلطان ‘ حاکم وقت اصفهان به شمار می‌رفت.

به گزارش فرهنگ سار، مجید حججی چهارشنبه شب در نشست افتتاحیه مجموعه بوم‌گردی “عمارت تاریخی حاج سلیمان” تیران افزود: قلعه قمیشلو سرمایه برای هویت تیران و کرون و استان اصفهان به شمار می‌رود که به حفاظت و حراست نیاز دارد.

به گفته وی، بی توجهی به این بنای تاریخی موجب تخریب و فروپاشی آن می‌شود و برای مدیریت شهرستان امکان اختصاص اعتبار مالی در کنار اعتبارات  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بازسازی و مرمت این قلعه وجود دارد.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه این قلعه در منطقه حفاظت شده حیات وحش بی نظیر قمیشلو قرار گرفته است ، تصریح کرد: این منطقه ظرفیت مهم گردشگری طبیعی و تاریخی به حساب می‌آید که در عرصه بین المللی نیز دارای ارزش گردشگری است.

وی با بیان اینکه سند این قلعه به نام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، خاطرنشان‌کرد: همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی برای  محافظت از این اثر ضروری است.

حججی  تاکید کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی قادر به مرمت، نگهداری و حفاظت از قلعه و حیات وحش خواهیم بود و انجمن‌های مردمی این شهرستان با احداث ۲ پاسگاه و همکاری در حفاظت پارک ملی، نقش و کارآمدی خود را اثبات کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نبود اقامتگاه برای گردشگران در این شهرستان یک چالش بود، اظهارداشت: از سال ۹۷ تاکنون تعداد خانه‌های بوم گردی تیران و کرون به ۱۲ باب رسیده  که عمارت حاج سلیمان یکی از این مراکز است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزود: این صنعت در این منطقه روبه پیشرفت است و در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

 عمارت تاریخی حاج سلیمان یکی از خانه‌های تاریخی تیران و در بافت مرکزی و باستانی این دیار قرار گرفته است که به مجموعه بومگردی تبدیل شد.

تیران و کرون در فاصله ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان و دارای ۲۷ اثر تاریخی ملی و پنج موقعیت گردشگری طبیعی مثل چشمه مرغاب، سد شهید منتظری، کوچه باغ های تاریخی، دربند و پارک محلی است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − سه =